اختلالات روانیاختلالات شخصیت

برخورد با افراد خودشیفته

برخورد با افراد خودشیفته با توجه به نیاز دائمی آن‌ها به تمجید، عدم همدلی و تصوری مغرورانه از خود کار آسانی نیست. آن‌ها اغلب فریبنده هستند و ناامنی‌های عمیقی دارند. تخمین زده می‌شود حدود 5٪ از جمعیت کل، دارای اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) هستند. بنابراین بعید نیست شما نیز مجبور شده باشید با یکی از اعضای خانواده، دوست یا همکار خودشیفته خود تعامل کنید. بهتر است خود را از رابطه با خودشیفته کنار بکشید، اما گاهی اوقات غیرممکن است؛ به خصوص وقتی آن شخص یکی از اعضای خانواده شماست. از اینرو آشنایی با نحوه تشخیص یک خودشیفته واقعی و چگونگی برخورد با افراد خودشیفته به شما در محافظت از سلامت روان کمک می‌کند. در صورتی که رابطه شما با این افراد، عمیق بوده و تاثیرات منفی مستمر و جدی بر زندگی‌تان دارد، مراجعه و کمک از مشاور یا روانشناس قطعا کمک کننده و چه بسا ضروری خواهد بود.

قبل از برخورد با افراد خودشیفته او را بشناسید

خودشیفتگی بسیار پیچیده‌تر از احساس غرور یا تمایلات خودخواهانه است. خودشیفتگی واقعی اختلال شخصیتی قابل تشخیص است که به عنوان الگویی از بزرگ‌نمایی، نیاز به تحسین و عدم همدلی توصیف شده است. یک فرد مبتلا به NPD بر منحصر به فرد بودن، اهمیت خود و احساس محق بودن خود متمرکز است. این افراد اغلب فقط به خود و نیازهای خود توجه دارند و قادر به تعامل صحیح با دنیای اطراف خود نیستند. احساس استحقاق یک فرد مبتلا به NPD می‎‌تواند بسیار شدید باشد. آن‌ها انتظار برخورد ویژه غیرمنطقی را دارند و هر کاری که لازم است انجام می‌دهند (چه خوب و چه بد) تا در مرکز توجه قرار بگیرند. این نیاز به مرکز توجه بودن و عدم آگاهی از احساسات دیگران اغلب منجر به رفتارهای سمی از طرف آن‌ها می‌شود. برای آشنایی بیشتر با نشانه های اختلال شخصیت خودشیفته کلیک کنید.

برخورد با افراد خودشیفته

بسیاری از اوقات، حذف فردی که ویژگی‌های خودشیفتگی شدیدی از خود نشان می‌دهد، عملی‌ترین و مؤثرترین راه برای جلوگیری از آسیب‌های روحی یا سوء استفاده بیشتر است. اما این تصمیم ممکن است همیشه گزینه مناسب و ممکنی نباشد. در این شرایط شما به مجموعه‌ای از استراتژی‌های جدید برای برخورد با یک خودشیفته نیاز دارید.

1- از برخورد مستقیم با افراد خودشیفته بپرهیزید

از آنجایی که افراد مبتلا به NPD به شدت نسبت به انتقاد حساس هستند، خودشیفته نامیدن یک خودشیفته واقعی معمولا نتیجه معکوس دارد و وضعیت را بدتر می‌کند. صرف نظر از هرگونه نیت خوب پشت انتقاد یا سازنده بودن آن، افراد مبتلا به NPD نمی‌توانند به اندازه کافی رفتار خود را واکاوی کنند تا حقیقت پشت انتقاد را ببینند. درعوض، معمولاً طوری پیش می‌روند که انگار شما مشکل‌دار هستید و کاری می‌کنند عذرخواهی کنید.

اگر احساس می‌کنید باید به موضوعی رسیدگی کنید، سعی کنید در مورد نحوه مکالمه‌تان هوشمندانه رفتار کنید. فرد مبتلا به NPD فقط پذیرای بازخوردهای منفی در دوزهای کوچک و مملو از چاپلوسی است. به جای اینکه مستقیماً با ابراز نارضایتی وارد بحث شوید، ابتدا با تعریف پیش بروید.

مخصوصا سعی کنید از رویکرد ساندویچ تعارف استفاده کنید، که شامل باز کردن و پایان دادن به مکالمه با اظهارات مثبت در مورد شخصی است که با او صحبت می‌کنید. به عنوان مثال، با مطرح کردن آنچه در مورد آن‌ها دوست دارید شروع کنید، سپس به آن‌ها اشاره کنید که چگونه می‌توانند رفتار خود را برای بهبود رابطه تغییر دهند. نهایتا نیز با این نکته پایان دهید که چقدر مطمئن هستید که آنها در ایجاد این تغییرات موفق خواهند بود.

2- در برخورد با افراد خودشیفته بحث نکنید

به‌همان دلیلی که مقابله با افراد خودشیفته بیهوده است، بحث کردن با او نیز عاقلانه نیست. مشاجره با افراد خودشیفته نیز به دلیل عدم همدلی و مهارت‌های بین فردی، می‌تواند به سرعت به آزار کلامی تبدیل شود. حتی ممکن است فردی با NPD بتواند شما را به گونه‌ای به بازی بگیرد که به این باور برسید که شما مشکل دارید (نوع خاصی از مدیریت که شامل وادار کردن کسی به زیر سوال بردن واقعیت خودش است).

از آنجا که افراد مبتلا به NPD نگران خودشان هستند و تمایل دارند خود را قهرمان ببینند، ممکن است سعی کنند شما را به خاطر رفتارهایشان سرزنش کنند. آن‌ها خود را قربانی می‌دانند، زیرا نمی‌دانند ممکن است در هر مشکلی نقش داشته باشند. ادامه مشاجره با یک خودشیفته فقط این تصور قبلی را که شما به آن‌ها حمله می‌کنید تأیید می‌کند. در عوض، از گفتگو خارج شوید و هر کاری می‌توانید انجام دهید تا خود را از آن موقعیت دور کنید.

3- شما مرزها را تعیین کنید

متأسفانه، افراد مبتلا به NPD اغلب حسی از مرزها ندارند. آن‌ها ممکن است برای رفع نیازهای خود دیگران را تحت کنترل بگیرند. شما می‌توانید با تعیین مرزها، رابطه سمی را بهبود ببخشید. مثلا می‌توانید پاسخ مکرر به پیام‌های متنی را متوقف کنید یا محدودیت زمانی برای مکالمات تلفنی خود تعیین کنید. وقتی ارتباط خود را با یک خودشیفته محدود می‌کنید، حتما مرزهای خود را به وضوح بیان کنید. مطمئن شوید که آن‌ها می‌دانند در صورت تداوم برخی رفتارها، ارتباط‌تان را قطع خواهید کرد، و در مورد شرایط و نحوه واکنش‌تان به طور دقیق صحبت کنید.

مثلاً می‌توانید بگویید که می‌خواهید با او وقت بگذرانید، اما اگر نظرات توهین‌آمیزی در مورد شغل شما داشته باشد، مجبور خواهید بود محل را ترک کنید. این تکنیک توپ را در زمین آن‌ها قرار می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد انتخاب کنند که با شرایط سازگار باشند یا نه.

به این شکل حداقل می‌توانید اقداماتی را برای محافظت از خود انجام دهید تا رفتارهای او برای شما کمتر آسیب‌رسان باشد. شما می‌توانید انتخاب کنید که ارتباطتان را با آن‌ها محدود کنید یا مطمئن شوید که همیشه شخص دیگری در اطراف است تا هرگز با آن‌ها تنها نباشید. با اینحال برای این احتمال که یکی از اعضای خانواده خودشیفته شما به مرزهای شما احترام نگذارد، آماده باشید. افراد مبتلا به NPD تمایل دارند خود را مهم‌ترین فرد در جهان بدانند. علیرغم تمام تلاش شما برای رسیدن به یک مصالحه، تنها راه‌حل موثر ممکن است قطع کامل تماس باشد. اگر اینطور است، هیچ شرم‌آور نیست که به خاطر سلامت روان خود، روابط خود را قطع کنید.

4- تعیین کنید که با چه نوع خودشیفته‌ای سر و کار دارید

دو نوع اصلی از خودشیفتگان وجود دارد: خودبزرگ‌بین و آسیب‌پذیر. خودشیفته‌های بزرگ‌بین دارای اعتماد به نفس بالا، به دنبال جلب توجه و در عین حال انعطاف‌پذیر هستند. بهترین راه برای مقابله با آنها این است که آنها را زودتر وارد تیم خود کنید و به آن‌ها نقشی کلیدی بدهید.

از طرف دیگر خودشیفتگان آسیب پذیر، منفعل-پرخاشگر هستند و عزت نفس پایینی دارند. خودشیفته‌های خودبزرگ‌بین برون‌گرا هستند در حالی که خودشیفته‌های آسیب‌پذیر بیشتر درون‌گرا هستند. به خودشیفته‌های آسیب‌پذیر اطمینان خاطر بدهید تا آن‌ها را در حال انجام وظیفه و کنترل احساسات‌شان نگه دارید.

5- به جای واکنش نشان دادن، پاسخ دهید

بهتر است در برخورد با افراد خودشیفته ، روی موضوع مورد نظر تمرکز کنید و اجازه انحراف یا فرافکنی ندهید. بازگرداندن توجه به موضوع، توانایی فرد خودشیفته را برای انحصار در گفتگو یا تغییر موضوع از بین می‌برد. هنگام پاسخ دادن به یک خودشیفته عمداً مراقب کلمات خود باشید و عباراتی بیاموزید که می‌تواند به خلع سلاح شخص خودشیفته در هنگام تلاش برای درگیر کردن شما کمک کند.

6- در برخورد با افراد خودشیفته بخواهید به وعده‌ها عمل کند

خودشیفته‌ها در برنامه ریزی برای آینده عالی هستند اما به ندرت به وعده‌های خود عمل می‌کنند. بهترین روش برای پاسخگو کردن افراد خودشیفته، مقابله با فریب است. پس قول آن‌ها را یادآوری کنید و او را آگاه کنید که اطرافیان متوجه حرف ها و وعده های آن ها هستند.

برای آشنایی بیشتر با روش های درمان اختلال شخصیت خودشیفته کلیک کنید.

7- توجه‌تان را به خودتان برگردانید

خودشیفته‌ها با “توجه” رشد می‌کنند (مهم نیست چقدر به او توجه کنید، هرگز برای یک خودشیفته کافی نخواهد بود). اما می‌توانید با تمرکز بر نیازها، اهداف و خواسته‌های خودتان، طلسم را بشکنید. به نقاط قوت خود توجه داشته باشید، برای تقویت اعتماد به نفس خود با روش‌های ممکن ابراز وجود کنید و مطمئن شوید که برای مراقبت از خود زمانی اختصاص می‌دهید.

8- از کمک های حرفه ای استفاده کنید

هنگام برخورد با افراد یا یک عضو خانواده خودشیفته ، داشتن یک سیستم حمایتی قوی و دریافت مشاوره از یک متخصص بهداشت روان ضروری است. برخورد با یک عزیز خودشیفته می‌تواند به دلیل تمام توهین‌ها، تحقیر عمومی و سایر اشکال سوء استفاده، به شما احساس تنهایی دهد و باعث عزت نفس پایین شود. از آنجایی که سوء استفاده‌ی خودشیفته‌ها می‌تواند ظریف و نامحسوس باشد، تشخیص اینکه آیا قربانی هستید یا خیر، دشوار باشد. نشانه‌های نیاز به کمک حرفه‌ای، از رابطه‌ای به رابطه دیگر متفاوت است. اما اگر تحت تاثیر این رابطه، به خودتان شک می‌کنید یا ارزش خود را زیر سوال می‌برید، ممکن است نیاز داشته باشید از کسی کمک بگیرید.

با خودتان مهربان باشید. با حمایت دوستان و مشاوران حرفه‌ای، می‌توانید دیدگاه درستی به دست آورید و یاد بگیرید که نیازی به شرمساری یا خجالت در مورد موقعیت خود ندارید. بحث در مورد آنچه که از سر می‌گذرانید با یک مشاور می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند و به شما در تصمیم‌گیری در مورد بهترین رویکرد برای تعامل با آن‌ها کمک کند. چه تصمیم به قطع روابط خود داشته باشید یا بخواهید از راه دیگری رابطه‌تان را بهبود ببخشید، مشاور می‌تواند منبع حمایتی قوی باشد و به شما در پذیرفتن پیامدهای تصمیم‌تان کمک کند. بهبودی یک فرآیند طولانی است و یافتن یک متخصص سلامت روان بسیار اهمیت دارد، اما ارزش تلاش برای شروع سفر درمانی را دارد.

آخرین نکته در مورد برخورد با افراد خودشیفته

برخورد با افراد خودشیفته می‌تواند طاقت‌فرسا باشد و زندگی را تغییر دهد. مهم است که بدانید تنها نیستید و افراد زیادی در شرایط مشابه شما هستند. اگر آسیب این رابطه گسترده، عمیق و طولانی مدت است یا اگر احساس می‌کنید قادر به بهبودی و ادامه دادن نیستید، بسیار مهم است که به دنبال کمک حرفه‌ای باشید. توانایی شما برای بهبودی، به درک شما از آنچه تجربه کرده‌اید و یافتن راه‌هایی برای بهبودی، مراقبت از خود و عشق به خودتان بستگی دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت ها می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره