روانشناسی فردیمهارت های ارتباطی

ارتباط کلامی چیست | ویژگی های ارتباط کلامی

ارتباط کلامی به ما کمک می کند تا پیام خود را به بهترین شکل بیان کنیم و از این طریق، ارتباط موثری با دیگران برقرار کنیم. ما از ارتباطات کلامی برای تعریف همه چیز ازجمله ایده ها، احساسات، تجربیات، افکار و… استفاده می کنیم. این تعاریف نه تنها توصیفی، بلکه ارزشی نیز هستند. ما با داشتن مهارت های ارتباط کلامی، ایده ها و تجربیات پیچیده را در دسته بندی های معنادار، بهتر سازماندهی می کنیم. داشتن مهارت ارتباطی، نگرش شما را نسبت به دنیای اطراف شکل می دهد و در هر زمینه ای از زندگی ضروری است. بسیاری از افراد با این مهارت دست و پنجه نرم می کنند. اما این مهارت نیز مانند سایر مهارت ها قابل یادگیری است و لازمه یادگیری آن، تمرین و تکرار می باشد. در این مقاله به بررسی ارتباط کلامی و چگونگی تقویت آن می پردازیم. برای دریافت خدمات روانشناسی در این حوزه روی مشاوره فردی کلیک کنید.

مهارت ارتباط کلامی چیست

ارتباط کلامی، مهارت استفاده از کلمات و زبان برای انتقال پیام است. ارتباطات کلامی قوی در تجارت و محل کار بسیار مهم تلقی می شود و بخش مهمی از ایجاد روابط تجاری است. اگرچه ارتباط کلامی اغلب به مهارت های گفتاری مربوط می شود، اما موضوع خوب گوش دادن و چگونگی ارائه خود نیز حائز اهمیت است. از دیگر جنبه های مهم ارتباط کلامی، لحن صدا، قاطعیت و بیان خوب است. مهارت های ارتباط کلامی به شما کمک می کند اطلاعات، ایده ها و پیام ها را به روش های قدرتمند و متناسب با موقعیت، دریافت و انتقال دهید.

انواع ارتباط کلامی

توسعه مهارت های ارتباط کلامی قوی، به تمرین بستگی دارد. اولین قدم این است که بدانید کدام جنبه از ارتباط کلامی بر اثر بخشی آن تأثیر می گذارد. به طور کلی، چهار نوع ارتباط کلامی وجود دارد. ازجمله ارتباطات درون فردی، ارتباطات بین فردی، ارتباطات گروهی کوچک و ارتباطات عمومی. در ادامه هر کدام از این ارتباطات را به طور خلاصه توضیح داده ایم.

ارتباطات کلامی درون فردی

ارتباط درون فردی زمانی اتفاق می افتد که گیرنده و فرستنده آن ارتباط کلامی، یک شخص باشد. به طور مثال، صحبت کردن با خودتان یک ارتباط درون فردی است. همینطور افکار خاموش نیز یک ارتباط درون فردی در نظر گرفته می شود. حتی اگر هیچ کلمه ای به صورت فیزیکی بیان نشود.

ارتباطات کلامی بین فردی

ارتباط بین فردی بین دو نفر اتفاق می افتد. به عنوان مثال، می توان به یک مکالمه معمولی، یک مصاحبه شغلی، یا یک تماس تلفنی اشاره کرد. این نوع از ارتباط، اولین سطح ارتباط کلامی است که به موجب آن ارتباطات غیر کلامی هم بر نحوه درک پیام توسط گیرنده تأثیر می گذارد.

ارتباطات کلامی گروهی کوچک

ارتباط گروهی کوچک زمانی است که بیش از دو نفر درگیر تبادل اطلاعات هستند. همانطور که از نام آن مشخص است، ارتباط گروهی کوچک، ارتباط کلامی بین گروه های بزرگ نیست. بلکه ارتباط کلامی بین گروه های کوچکی از مردم است. نمونه هایی از ارتباطات گروهی کوچک عبارتند از یک جلسه هیئت مدیره، یک مکالمه معمولی بین جمع کوچکی از دوستان یا یک ارائه برای کارمندان.

ارتباطات کلامی عمومی

ارتباطات عمومی زمانی اتفاق می افتد که فرد یا گروهی از افراد، اطلاعاتی را به یک جمع بزرگ ارسال می کنند. نمونه هایی از این شکل از ارتباطات کلامی مثل: سمینارهای بزرگ، گزارش خبری در رسانه ها یا سخنرانی در مقابل جمعیت زیادی از مردم می باشد. تفاوت اصلی بین ارتباطات کلامی عمومی و ارتباطات کلامی گروهی کوچک، جدای از تعداد افراد درگیر شده، هدف و قصد از سخنرانی است.

چگونه مهارت های ارتباط کلامی خود را تقویت کنیم

مهارت ارتباط کلامی، در صدر فهرست مهارت های اساسی مورد نیاز زندگی قرار دارد. وقتی به بزرگترین رهبران نگاه می کنید، یکی از ویژگی هایی که دارند، توانایی برقراری ارتباط کلامی موثر است که بر اهمیت مهارت های ارتباطی تأکید می کند. در ادامه رایج ترین راه های تقویت مهارت های ارتباط کلامی را شرح داده ایم.

1- قبل از صحبت فکر کنید

بهتر است حین برقراری ارتباط با دیگران، به آرامی صحبت کنید و قبل صحبت کمی مکث کنید. علاوه بر این، برای بهبود مهارت های ارتباط کلامی خود، باید یک سری از واژگان را یاد بگیرید. یادگیری تعداد زیادی از واژگان به شما کمک می کند تا با دیگران ارتباط موثر برقرار کنید. هنگام صحبت با دیگران زمانی برای جستجوی کلمات نخواهیم داشت. بنابراین، شروع به یادگیری واژگان برای برقراری ارتباط کلامی موثر کنید.

2- از زبان مختصر استفاده کنید

ممکن است چیزهای زیادی برای گفتن وجود داشته باشد، اما مختصر بودن جملات به شما کمک می کند تا به سرعت منظور خود را به مخاطب برسانید. چه در حال نوشتن باشید چه در حال صحبت کردن، جمع آوری اطلاعات در مورد چگونگی، چرایی و نحوه ارائه، به شما کمک می کند تا به طور خلاصه و موثر با مخاطب ارتباط برقرار کنید. بدین صورت مخاطبان شما، ایده های اصلی شما را درک می کنند و هیچگونه سردرگمی در فهمیدن اطلاعات نخواهند داشت.

3- مخاطب خود را درک کنید

درک مخاطبان و قرار دادن خود به جای آن ها برای ارسال موثر پیام ضروری است. ممکن است همه افراد، دانش یا تجربه مشابه شما را نداشته باشند. بنابراین مطمئن شوید تا مطالب را به گونه ای توضیح می دهید تا همه بتوانند آن را درک کنند. از آن جایی که قشرهای مختلف ترجیحات ارتباطی متفاوتی دارند، بهتر است فرهنگ یا شخصیت مخاطبان خود را در نظر بگیرید. بنابراین سعی کنید مخاطب هدف خود را به خاطر بسپارید.

4- مراقب لحن خود باشید

در ارتباطات کلامی، لحن شما حیاتی است و نحوه استفاده از آن می تواند بر نحوه تعامل مخاطبان با شما تأثیر بگذارد. یک لحن دوستانه و گرم، بهترین برداشت اولیه را ایجاد می کند. از سوی دیگر، یکنواخت یا صاف صحبت کردن می تواند بی تفاوتی را القا کند. سعی کنید هنگام مکالماتتان، لحن خود را تغییر دهید و نکات کلیدی را برجسته کنید. این روش برای جلب توجه مخاطبان شما عالی است.

5- به زبان بدن خود توجه کنید

زبان بدن شما می تواند بر پیام هایی که منتقل می کنید تأثیر بگذارد. هنگامی که زبان بدنی باز را به نمایش می گذارید، بیشتر پذیرای ارتباطات هستید و این باعث می شود افراد در صحبت کردن با شما احساس راحتی بیشتری داشته باشند. همین امر موجب می شود شما از ارتباط کلامی موثری استفاده کنید.

6- با اطمینان صحبت کنید

داشتن اعتماد به نفس در مکالمات ضروری است. زیرا اگر مخاطب شما متقاعد نشود، نمی توانید ارتباط کلامی بی نقصی داشته باشید. این موضوع بسیار مهم است که شما چگونه خود را در طول بحث ها و سخنرانی ها نشان می دهید و تا چه اندازه اعتماد به نفس دارید.

7- پایان خوب برای سخنانتان در نظر بگیرید

پایان دادن گفت و گو با ایجاد و انتقال احساس خوب و خوشایند در میان افراد تأثیر زیادی در ذهن مخاطب می گذارد. اگر واکنش هایی از خستگی و بی علاقگی را در مخاطب دیدید سعی کنید، بحث خود را با یک جمع بندی مناسب به پایان برسانید.

سخن آخر

مهارت ارتباط کلامی، مهارتی است که نیاز به یادگیری و تمرین مستمر دارد. اگر می خواهید مهارت های ارتباط کلامی خود را تقویت کنید، باید تکنیک های متنوع را به کار ببرید و از استراتژی های گفته شده تا جایی که می توانید، مکرر در کار و تعاملات بین فردی خود استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت ارتباط کلامی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره