خانوادهزوج و خانواده

فرار از خانه | عاقبت فرار از خانه چیست ؟

فرار از خانه علاوه بر استقلال فردی، مشکلات بسیاری دارد. این مشکلات را می‌توان به مخارج سنگین، نبود پناهگاه امن، تنهایی، مشکلات قانونی و … دسته بندی کرد. تمامی این مشکلات پیامدها و عواقب سنگینی مانند اعتیاد را با خود برجای می‌گذارد. قبل از فرار از خانه به این موضوع فکر کنید که به کجا پناه خواهید برد؟ آیا پس انداز کافی برای پرداخت کرایه خانه دارید؟ آیا لوازم ضروری مناسب برای زندگی به تنهایی را دارید؟ قبل از فرار از خانه باید از تمام زوایای مختلف فواید و مضرات را بررسی کرد. ترجیح می‌دهید که زندگی در کنار خانواده با تمام امکاناتی که خودتان زحمتی برای آن نکشیده اید را رها کنید؟

از دیگر معضلات بزرگ فرار از خانه ازدواج است. دخترانی که از خانه فرار می‌کنند، به آنها انگ دختران فراری داده می‌شود. خانواده ها اصولا فرار از خانه را برای دختران خوب و مناسب نمی‌دانند و برای ازدواج با آنها مخالفت می‌کنند. بسیار مشکلات بزرگتری نیز با فرار از خانه در زندگی شما رخ خواهد داد که برای اطلاع بیشتر باید از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

فرار از خانه

فرار از خانه به تنهایی ، آواژه

فکر فرار از خانه چگونه به ذهن افراد می‌رسد؟ آیا اشخاص از عواقب و پیامدهای فرار از خانه بی‌خبرند؟ بعد از فرار از خانه چه اتفاقی بر سر افراد می‌آید؟ گاهی افراد خانه و خانواده به قدری با فرزندان لجبازی، بی توجهی و بی اهمیتی می‌کنند که به فکر فرار‌ از خانه به سر آنها خطور می‌کند. مشکلات فرار‌از خانه تنها بر فرزندان وارد نمی‌شود و خانواده ها اصلی ترین دلیل فرار از خانه نوجوان هستند. با نظارت درست و درک افراد خانواده به آنها  احترام بگذارید و راه بیان احساسات را برای آنها باز کنید. همیشه لازم نیست فرزندان به صحبت های والدین عمل کنند. گاهی والدین نیز باید به فرزندان خود گوش دهند و با آنها صحبت کنند.

در جامعه امروزی نظارت و نحوه تربیت والدین کاهش پیدا کرده، اغلب والدین مشغول به کارند و برای رسیدگی به فرزندان خود زمان کافی ندارند. گاهی اوقات در خانواده ها مشکلات اقتصادی، خانوادگی و اجتماعی دخیل می‌شوند و باعث کاهش کیفیت تربیت فرزندان می‌شود. موارد زیادی نیز در فرار‌از خانه دخیل هستند که در ادامه در رابطه با موضوع فرار از خانه به طور کل توضیح داده ایم.

مشکلات فرار از خانه

بزرگترین سوال در رابطه با فرار از خانه این است که به کجا فرار کنیم؟ آیا دوستان و اطرافیان تحمل طولانی مدت ما را دارند؟ آیا می‌توان از دیگران انتظار داشت تا طولانی مدت ما را تحمل کنند؟ همه این سوالات را قبل از فرار‌از خانه از خود بپرسید. توانایی تحمل همه این مشکلات را دارید؟ شاید به مرحله ای برسید که زندگی را در خیابان ها و پارک های شهر بگذرانید! مشکلات زندگی تازه بعد از فرار از خانه نمایان می‌شود که در ادامه در رابطه با تمام این مشکلات توضیح داده‌ایم.

1. درآمد زندگی

بزرگ ترین مشکل فرار از خانه را می‌توان درآمد زندگی شمرد. به این موضوع فکر کنید که خرج خوراک، پوشاک، هزینه مسکن و … از کجا تامین می‌شود. آیا پس انداز و درآمد شما به قدری است که از پس هزینه های خود بر بیایید؟ علاوه بر هزینه های معمولی شاید خدایی نکرده به بیماری مبتلا شوید که خرج هر ویزیت آن بسیار زیاد باشد. اگر نیز سرکار نمی‌روید حرفه یا تخصصی دارید که از پس تمام هزینه ها بر بیاید؟ اصلی ترین و ترسناک ترین مشکل فرار‎از خانه، مخارج زندگی است.

2. مشکلات قانونی

یکی از مشکلات فرار از خانه مشکلات قانونی است. بسیاری از افرادی که از خانه‌فرار می‌کنند برای تامین نیازهای خود دست به کارهای خلاف می‌زنند یا به گروه های خلافکار می‌پیوندند. نتیجه تمام کارهای خلاف و همکاری با گروه های خلاف به زندان، پلیس و سوءپیشینه منتهی می‌شود. جدا از یافتن دوستان ناباب، خانواده برای جستجوی شما حتما از پلیس و قانون کمک می‌گیرد که همه این راه ها شما را با مشکلات قانونی روبرو می‌کند.

3. تنهایی بعد از فرار

واقعیت تلخ، سخت و انکار نشدنی، تنهایی پس از فرار از خانه است. طرد شدن، تنهایی و نگاه منفی جامعه به افراد از مشکلات فرار‌از خانه محسوب می‌شود. هر فردی که تصمیم به فرار از خانه دارد باید این وقعیت را بپذیرد که شاید با قضاوت های دیگران، برخوردهای تند، تنهایی و عدم حمایت اطرافیان روبرو شوید. علاوه بر تمام این مشکلات، در ازدواج و روابط دوستانه و کاری ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید که جبران ناپذیر باشد.

4. بی پناهی

عواقب فرار از خانه ، آواژه

بی پناهی و نبود محل مناسب برای زندگی از جمله مشکلات بزرگ فرار از خانه به حساب می‌آید. پس در قدم اول با مشکل بی پناهی روبرو خواهید شد. زندگی در کنار دوستان، فامیل، خانواده دور و … تا چه مدت قابل تحمل است؟ علاوه بر اینکه اطرافیان را خسته می‌کنید، خودتان نیز سردرگم می‌شوید. اگر پس اندازی ندارید و توانایی اجاره ملک و کرایه منزل را ندارید فکر فرار‌از خانه منطقی بنظر نمی‌رسد. پناه به کارتن خوابی نیز عواقب و پیامدهایی مانند اعتیاد، روابط با باندهای خلافکار و … را به همراه دارد. پناه به این گروه ها علاوه بر اینکه برای شما خطرناک است، درخواست های نامعقولی نیز به دنبال دارد.

بررسی خوبی و بدی فرار از خانه

همیشه تمامی کارها مزایای و معایبی به دنبال دارد. زمانی که تصمیم به فرار از خانه دارید با دقت و منطق، جدا از احساسات به نتایج خوب و بد فرار از خانه بپردازید. خوبی های فرار‌از خانه شاید به استقلال و دعواهای خانوادگی ختم نشود، اما بدی ها و عواقب ترسناکی به دنبال دارد که با بررسی آنها شاید از این کار دست بکشید. به این فکر کنید که آیا به راه های جایگزین فکر کرده اید؟ آیا توانایی روبرو شدن با مشکلات را دارید؟ از عهده حل مشکلات به تنهایی بر می‌آیید؟ با دقت، منطق خودتان و پرس و جو از افرادی که از خانه‌فرار کرده اند به بررسی خوب و بد بپردازید و راه درست را انتخاب کنید.

راهکارهای جایگزین فرار از خانه

به نظر شما بهتر نیست تا راه های دیگری را جایگزین فرار از خانه کرد؟ بیشتر نوجوانانی که از خانه‌فرار کرده اند به خاطر باید و نبایدهای والدین دست به این کار زده اند. رهایی از دستورات خانواده که برای شما درک شدنی نیست شما را به فکر فرار از خانه می‌اندازد. اما بهتر است تا موارد دیگری را امتحان کنید. در ادامه راهکارهای جایگزین فرار‌از خانه را شرح داده ایم که به شرح زیر است.

1. مکالمه با خانواده را اولویت قرار دهید

اولین راهکار جایگزین برای فرار از خانه صحبت با خانواده است. بسیاری از خانواده ها نسبت به صحبت های فرزندان علاقه نشان می‌دهند برای تصمیم گیری درست لطفا در وهله اول با خانواده در رابطه با مشکلات صحبت کنید. تند و با خشونت به مکالمه نپردازید. اصول مکالمه را رعایت کنید تا به نتیجه خوبی دست یابید. برای بیان صحبت های خود ابتدا باید با همدلی شروع کنید. خانواده را آگاه کنید و بگویید “می‌دانم که چقدر به من علاقه دارید و در رابطه با رفتارهای من نگران هستید اما منم … “.  تمام گفتگو های خود را با خانواده مدیریت کنید و به حل اختلافات با خانواده بپزدازید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کنترل نوجوان کلیک کنید.

2. خواسته های خود را با خانواده تطبیق دهید

دومین راهکار جایگزین فرار از خانه و سازش با خانواده، تطبیق خواسته های خود با خانواده است. مثلا اگر علاقه دارید که شب شام به بیرون بروید و خانواده اجازه شب بیرون رفتن به تنهایی را نمی‌دهد، با خواهر یا برادر خود بروید. در واقع با این کار هم به خواسته خود می‌رسید وهم به خواسته خانواده عمل می‌کنید. بیرون رفتن های خود را با فردی که  امین و مورد اعتماد خانواده است انتخاب کنید. به تدریج و به مرور از خانواده با جلب اعتماد خواسته های خود را بخواهید تا اجازه کارهای مختلف به شما داده شود.

3. از مراکز اجتماعی کمک بگیرید

مشکلات فرار از خانه در دختران فقط در مشکلات خانوادگی خلاصه نمی‌شود. بسیاری از خانواده ها دختران خود را به ازدواج بدون علاقه مجبور می‌کنند. ضرب و شتم، تجاوز، اعتیاد و مشکلات خیلی جدی تری در خانواده ها وجود دارد که دختران را از خانه به دور می‌کند. اگر در چنین وضعیت های طاقت فرسا قرار گرفته اید بهترین راه کمک از مراکز اجتماعی است. اورژانس های اجتماعی، خانه های امن و … بسیار بهتر از فرار ناگهانی و بی پناهی است.

4. با روانشناس مشورت کنید

مشاوره برای فرار از خانه ، آواژه

بهترین گزینه و پر اهمیت ترین راه جایگزین فرار از خانه، کمک روانشناس است. روانشناسان با بررسی شرایط زندگی و توانایی های شما، به ارائه راهکارهای بهتر می‌پردازد و شما را راهنمایی می‌کند. گاهی روانشناسان با دعوت پدر و مادر به جلسه درمانی آنها را بهتر راهنمایی می‌کنند و درخواست های شما را با روش های بهتری به خانواده اعلام می‌کنند. گاهی با توجه به تشخیص روانشناس، جلسات فردی به جلسات خانواده درمانی ختم می‌شود. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

کلام آخر

فرار از خانه را به طور کامل در این مقاله توضیح داده‌ایم. طبق نظر روانشناسان صحبت با خانواده و حل مشکلات بهترین راهکار است. با فرار‌از خانه آسیب های جبران ناپذیری بر خود به جا خواهید گذاشت. بهتر است قبل از اقدام به هر کاری با روانشناس و مشاورین مشورت کنید. مرکز مشاوره آواژه به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرار از خانه می توانید از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره