تربیت نوجواناننوجوان

کنترل نوجوان | چطور بر کارهای نوجوان نظارت داشته باشیم؟

کنترل نوجوان بزرگترین چالش والدین بعد از اتمام دوره کودکی فرزندشان است. ترس از اینکه آیا با رفتارشان در تربیت او اشتباه خواهند کرد یا خیر همیشه همراه والدین خواهد بود. زمانی که فرزندان وارد دوره نوجوانی می‌شوند، والدین باید آمادگی روبرویی با چالش‌های نوجوانان را داشته باشند. نوجوانان نیز با بی تجربگی شاید خطاهای زیادی دچار شوند. برخورد درست و آگاهی، بسیار در روند تربیت و رشد او تاثیرگذار است. زورگویی، تمسخر، نصیحت و دعوا را کنار بگذارید و از راه دوستی با نوجوان خود تعامل برقرار کنید. بهترین روش کنترل نوجوان به صورت غیرمستقیم و درک آنها است. در ادامه شیوه صحیح کنترل نوجوان و عواقب کنترل نادرست را شرح داده ایم.

کنترل نوجوان

احساسی که در اثر کنترل شدن به افراد دست می‌دهد، احساسی ناخوشایند و ناراحت کننده است. که افراد را خشمگین و عصبانی می‌کند. این تغییرات در نوجوانان بیشتر خود را نشان می‌دهد. نوجوانان در دوران بلوغ رفتارهای عجیب و متفاوتی از خود نشان می‌دهند. چه بسا زمانی که متوجه کنترل والدین می‌شوند، اعتماد و نزدیکی به افراد خانواده را از دست می‌دهند. کنترل نوجوان در صورتی که خود او متوجه نشود بهتر از زمانی است که در حضور او انجام شود.

نحوه صحیح کنترل نوجوان

نحوه صحیح کنترل نوجوان به صورت غیر مستقیم درست است. در غیر این صورت، نوجوانتان را از خودتان دور خواهید کرد. در ادامه نحوه صحیح کنترل نوجوان را شرح داده ایم.

1. کنترل از طریق دوستی با نوجوان

اولین و مهم‌ترین راه برای کنترل نوجوان، دوستی و صمیمیت است. زمانی که والدین از در دوستی وارد می‌شوند، نوجوانان حتی با انجام خطا نیز آن را با والدین در میان می‌گذارند. با دوستی، احساس امنیت و حمایت را به فرزندان خود هدیه می‎‌دهید.

2. آموزش صحیح به فرزند

زمانی که از ابتدای تربیت به فرزند خود آموزش دهید که چه رفتار و کاری نادرست یا درست است، رفتار صحیح و درست را در او نهادینه می کنید. البته زمانی که در حال آموزش هستید، دلیل کار اشتباه را توضیح دهید تا کاملا متوجه عواقب رفتار نادرست شوند. با این کار دیگر نیاز به کنترل نوجوان نخواهید داشت. زیرا او در موقعیت های مختلف طبق آموزش شما رفتار خواهد کرد.

3. کنترل از طریق صمیمیت و درک نوجوان

گاهی رفتار و برخورد نوجوانان برای شما غیر قابل توجیه و درک است. اما برخورد و مخالفت با آنها فقط شما را از نوجوانتان دور خواهد کرد. درک این موضوع که نوجوانان در برهه ای از سن هستند که رفتارهایشان برای خودشان مفهوم دار است، بسیار مهم است. با درک و پذیرش فعالیت های نوجوانان به آنها نزدیک خواهیدشد و مسلما کنترل نوجوان در شرایطی که شما را دوست خود بداند، راحت تر است.

4. برخورد ملایم

بزرگترین اشتباه والدین برخورد تند با نوجوانان است. دوران نوجوانی پر از رفتارهای اشتباه است. به جای رفتار تند و تنش زا، به آرامی با نوجوانان برخورد کنید. اگر نامناسب با آنها برخورد شود از شما فاصله می‌گیرند. و زمانی که توقع برخورد مناسب از آنها دارید، به حرف های شما بی توجهی خواهند کرد. پس برای کنترل نوجوان خود رفتار آرام شما بسیار حائز اهمیت است. از پرخاش، ناسزا، تمسخر، توهین و تهمت نوجوانان پرهیز کنید.

5. کنترل نوجوان با وضع قوانین

یکی از روشهای کنترل نوجوان، وضع قوانین است. با مشورت نوجوان خود قوانینی را در خانه وضع کنید. با تبادل نظر و اطلاعات از نوجوانتان، از خواسته ها و قوانین او نیز استفاده کنید. این ترفند شما و فرزندتان را از شرایط راضی خواهد کرد. به علاوه با این روش به نظر و احساسات نوجوانتان نیز احترام گذاشته اید. این گونه خطاهای نوجوانتان کمتر خواهد بود.

6. آشنایی با دوستان

نوجوانی دوره ای است که افراد از دوستان خود بیشتر حرف شنوی دارند. بیشتر رفتار آنها به گونه ای است که توسط دوستان پذیرفته شوند. به همین دلیل اجازه دهید هر چند وقت یکبار نوجوانتان دوستانش را به خانه دعوت کند تا با آنها بیشتر آشنا شوید.

7. تماس تلفنی با نوجوان

زمانی که نوجوانتان با دوستانش به بیرون از خانه می‌رود، حداقل 1 بار با تلفن همراه او تماس برقرار کنید. اما به صورت بازجویانه و دستوری با او صحبت نکنید. طوری رفتارکنید که نگرانیتان رانشان دهید، نه کنترل گری!

8. کمک از روانشناس

استفاده از 7 راهکار بالا ساده نیست! زمانی که شما برای تعامل و کنترل نوجوان اقدام می‌کنید، با چالش های زیادی روبرو خواهید شد. در چنین شرایطی بهتر است از روانشناس نوجوان کمک بگیرید و با مشورت راهکارهای مناسب شخصیت نوجوان خود را آموزش ببینید.

عواقب کنترل غیر اصولی نوجوان

کنترل نوجوانان زمانی که غیر اصولی انجام شود عواقب زیادی را به همراه خواهد داشت. البته که این عواقب به ضرر والدین خواهد بود. در ادامه عواقب کنترل غیر اصولی نوجوانان را شرح داده ایم.

1. افسردگی، اضطراب و بی انگیزگی

کنترل و دعوای همیشگی، به مرور زمان نوجوانان را دچار افسردگی، اضطراب و بی انگیزگی خواهد کرد. کنترل های مداوم رفتار، گوشی تلفن همراه، کیف، اتاق و وسایل شخصی نوجوانان باعث می‌شود که آنها فکر کنند، والدین او را درک نمی‌کنند. برای مثال وقتی هر روز با ورود پدر کنترل گری انجام شود، حتی نزدیک به ساعت حضور پدر نوجوان به شدت احساس اضطراب خواهد گرفت. اینکه والدین به حریم شخصی نوجوان احترام نمی‌گذارند به تدریح سبب افسردگی و بی انگیزگی نوجوان خواهد شد.

2. افت تحصیلی

نوجوانان بر اساس کنترل گری دائم والدین روابط همدلانه و دوستانه خود را با والدین از دست خواهند داد. این رفتار والدین سبب از بین رفتن حس حمایت وهمدلی با اوست. افکاری که نوجوان بر اساس کنترل گری بدست می‌آورد، سبب افت تحصیلی و ناتوانی در ادامه تحصیل خواهد شد.

3. عدم ارتباط با خانواده

خشم و عصبانیتی که نوجوان بر اثر کنترل شدن بدست می‌آورد، حتی با کوچکترین چالش و محرک بروز پیدا می‌کند. دعوا و عصبانیت های مداوم با خانواده سبب دوری نوجوان با والیدن و قطع ارتباط های عاطفی میان آنها خواهد شد.

4. انجام فعالیت های پر خطر

با کنترل نوجوان و کشمکش با او باعث ایجاد درگیری ها و از بین رفتن صمیمیت خواهد شد. نوجوانانی که از طرف خانواده و والدین تحت حمایت قرار ندارند و دائم در حال کنترل هستند، بیشتر از دیگر نوجوانان به سمت مصرف الکل، مواد مخدر و خود زنی سوق پیدا می‌کنند.

کلام آخر

اما بهترین نوع رفتار برای کنترل نوجوان کمک از مشاور و روانشناس است. مرکز مشاوره آواژه به صورت حضوری و تلفنی خدمات روانشناسی به مراجعان ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کنترل نوجوان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره