ازدواجزوج و خانواده

انگیزه ازدواج

انگیزه ازدواج و هدف از افراد از اینکار متفاوت است. به طور کلی داشتن هدفی مشخص برای ازدواج موضوعی است که بسیاری از افراد اصلا به آن توجه می‌کنند. چنین افرادی تصور می‌کنند که ازدواج تنها یکی از مراحل زندگی است که باید آن را طی کرده و مانند دیگران رفتار کنند. با اینکه شروع زندگی مشترک با فردی دیگر خود هدفی والا و ارزشمند است؛ اما بهتر است افراد اینکار را با اهداف دیگری همراه کنند. طبیعی است که جوانان به علت تجربه کم و ناپختگی نمی‌توانند به خوبی در این مورد فکر کرده و یا حتی هدف مشخصی برای انجام آن داشته باشند. به همین دلیل بهتر است در این مورد از دیگران کمک گرفته و حتی با روانشناس مشورت نمایند. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انگیزه ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

انگیزه ازدواج

یکی از نکات مهمی که باید در این زمینه به آن توجه داشته باشید؛ این است که انگیزه ازدواج از فردی به فردی دیگر متفاوت است و همچنین اهدف متنوعی در این مورد وجود دارد. در واقع گاهی ناسازگاری این اهداف با واقعیت است که منجر به شکست زندگی زناشویی می‌گردد. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که افراد هدف واقع گرایانه ای برای ازدواج خود داشته و به خوبی در این مورد فکر کنند. شاید با گذشت مدتی از ازدواج افراد این موضوع را از یاد برده و دیگر برای رسیدن به آن تلاشی نکنند؛ اما حتی داشتن این هدف در ابتدای رابطه نیز اهمیت دارد. اگرچه بهتر است زوجین هر چند مدت در مورد این موضوع با یکدیگر صحبت کرده و حتی در مورد اهداف یکدیگر باخبر شوند. برای اطلاع از هدف زنان از ازدواج کلیک نمایید.

انگیزه ازدواج در روانشناسی

اگر بخواهیم موضوع انگیزه ازدواج در روانشناسی را به طور دقیق تری مورد ارزیابی قرار دهیم؛ باید بگوییم که از زمانی که افراد از لحاظ شرایط سنی برای ازدواج آماده می‌شوند، دوره های مختلفی را طی می‌کنند. در هریک از این دوره ها هدف افراد از ازدواج متفاوت است و از دوره ای به دوره ای دیگر تغییر می‌کند. از این رو جوانان نباید در این مورد به صورت عجولانه تصمیم گیری کنند. همچنین به مدت زمان ماندگاری هریک از این اهداف در ذهن خود توجه داشته باشند. فراموش نکنید که همه افراد برای ازدواج مناسب نیستند؛ حتی اگر از اینکار هدف داشته باشند. از این رو این موضوع نمی‌تواند ملاک دقیقی برای خوشبختی افراد باشد.

انواع انگیزه ازدواج

انواع انگیزه ازدواج

همانطور که در قسمت قبلی هم به آن اشاره شد؛ انگیزه های ازدواج بسیار متنوع اند. برخی از افراد به طور کلی از این موضوعات باخبر نبوده و اصلا به آنها فکر هم نمی‌کنند. به همین دلیل آگاهی از آنها باعث می‌شود تا دید افراد نسبت به ازدواج متفاوت گردد. در این قسمت به توضیح بیشتر در مورد این انگیزه ها پرداخته ایم.

نیاز داشتن به همدم

یکی از اصلی ترین انگیزه ها برای ازدواج، نیاز به داشتن همدم و مونس است. همه افراد به کسی نیاز دارند تا در کنار آنها بوده و در شرایط خوشی و سختی به آنها کمک کند. در واقع نیاز به دیگران در ذات انسانها بوده و همه افراد به همدمی برای ادامه زندگی خود نیاز دارند.

تجربه عشق و محبت

یکی دیگر از انواع انگیزه ازدواج تمایل به تجربه عشق و محبت از سمت فردی دیگر است. شاید برخی بگویند که این محبت را می‌توانیم از طرق دیگر نیز تجربه کنیم. مانند پدر و مادر و یا دوستانمان. اما در ازدواج افراد نوع دیگری از محبت را تجربه می‌کنند. همچنین عشق و دوست داشته شدن و حضور در یک رابطه عاطفی به طور کلی در مورد ازدواج متفاوت بوده و می‌تواند به افراد انگیزه زندگی دهد.

حامی داشتن

یکی از انواع انگیزه ازدواج در افراد از نظر روانشناسی، نیاز به حامی است. شاید افراد تصور کنند که نیاز تنها در خانمها بروز می‌کند. در صورتی که هم مردان و هم زنان در زندگی نیاز به یک حامی دارند که در شرایط مختلف در کنار آنها باشد. در بسیاری از موقعیت ها افراد به تنهایی نمی‌توانند کاری انجام دهند و نیاز به فرد دیگری دارند. این موضوع با ازدواج می‌تواند برطرف شود.

رشد و پیشرفت

ازدواج در مواردی باعث رشد و پیشرفت بیشتر نیز در افراد می‌گردد. بسیاری تصور می‌کنند که با ازدواج تمام فرصت های آنان از بین رفته و دیگر نمی‌توانند به جایی برسند. در صورتی که بسیاری از افراد موفق این روند را بعد از ازدواج طی کرده و بسیاری از موفقیت های خود را مدیون همسر خود می‌دانند.

تامین نیازهای جنسی

حتی اگر انگیزه ازدواج ، تامین نیازهای جنسی هم باشد؛ بازهم می‌تواند مانع از بروز برخی از مشکلات در میان جوانان گردد. به طور کلی مسائل جنسی نقش مهمی در مورد تصمیم گیری برای ازدواج داشته و افراد باید به این موضوع هم توجه داشته باشند.

لذت بیشتر از زندگی

ازدواج باعث می‌شود تا لذت زندگی دوچندان شود. بسیاری از افراد مجرد بیان می‌کنند که هم اکنون هم از زندگی راضی بوده و از آن لذت می‌برند. در صورتی که با حضور فردی دیگر در زندگی نه تنها لذت همه چیز بیشتر شده بلکه انگیزه بیشتری هم به وجود می‌آید.

تجربه آرامش

زندگی مشترک باعث می‌شود تا افراد در نهایت به آرامش رسیده و زندگی با ثباتی را تجربه نمایند. بسیاری از مجردین هدف خود را از ازدواج ، رسیدن به آرامش بیان کرده و می‌گویند که از شیطنت کردن خسته شده اند. برای آشنایی بیشتر با فواید ازدواج کلیک نمایید.

کسب تجربه های جدید

ازدواج موقعیت های جدید زیادی را پیش روی افراد قرار می‌دهد. در واقع در زندگی مشترک افراد مسائلی را تجربه می‌کنند؛ که در زندگی مجردی کمتر احتمال دارد که با آنها مواجه شوند. و همین موضوع تجربه های جدید زیادی را ایجاد می‌کند.

احساس امنیت

داشتن احساس امنیت در زمینه های مختلف نیز از انگیزه های دیگر برای ازدواج است. برای مثال امنیت مالی و یا رسیدن به یک جایگاه اجتماعی با ثبات همگی از جنبه های مختلف این احساس هستند که با ازدواج ایجاد می‌شود.

دوری از گناه و انحراف

گاهی عقاید دینی و مذهبی افراد نیز در این مورد تاثیر گذاشته و باعث می‌شود تا افراد به این دلیل ازدواج کنند. در واقع برخی معتقدند که با طولانی شدن دوران مجردی به دلیل بروز نیازهای جنسی، افراد ممکن است راه های نامناسبی را برای ارضای این نیاز امتحان کنند و به گناه کشیده شوند.

برخی از انگیزه های درست و غلط برای ازدواج

برخی از انگیزه ازدواج

در این قسمت قصد داریم تا موضوع انگیزه ازدواج را به دو قسمت کلی تقسیم کنیم. با اینکه همه این اهداف در نهایت درست بوده و تا حدی معقول به نظر می‌رسند؛ اما در برخی موارد نتبجه خوبی نخواهند داشت. برخی از آنها را در این قسمت ذکر می‌کنیم.

انگیزه های غلط

🔸فشار اجتماعی و ازدواج اجباری

🔸ازدواج تنها به خاطر مسائل مالی. برای اطلاع از دلایل ازدواج به خاطر پول کلیک نمایید.

🔸فرار کردن از خانه و خانواده

🔸فرار کردن از تنهایی

🔸به دلیل اتفاقات ناخواسته

انگیزه های درست

انگیزه های درست برای ازدواج نیز شامل موارد زیر می‌شوند.

  • کسب آسایش
  • کسب عشق و محبت
  • رسیدن به رشد و تعالی
  • فرزندآوری

سخن پایانی

با توجه به تنوع انگیزه ازدواج و مطالبی که در بالا به آنها اشاره شد؛ هر فردی در زندگی هدفی برای ازدواج کردن دارد. اما در بیشتر موارد افراد تنها یک هدف مشخص نداشته و مجموعه ای از انگیزه ها را در نظر دارند که این موضوع اصلا هم بد نیست. تنها بهتر است افراد در مورد آنها با یک متخصص صحبت کرده و سپس در مورد ازدواج تصمیم گیری کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه انگیزه ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره