ازدواجزوج و خانواده

انگیزه ازدواج

انگیزه های ازدواج به طور ذاتی به دختر و پسر کمک می‌کند تا نیروی لازم برای گرفتن مسئولیت های یک زندگی مشترک را به دست آورند. اما آیا همیشه این انگیزه ها سالم هستند؟ خیلی اوقات می‌بینیم که خانم یا آقا می‌گوید “ازدواج اون چیزی نبود که فکر می کردم”، “زندگی مشترک سخته دوران مجردی بهتر بود”، “ازدواج مثل یک زندان میمونه”، “اگر دوباره بخوام ازدواج کنم هرگز انتخابم را تکرار نمی کنم” و… . چنین جملاتی نشان از انگیزه های اشتباه قبل ازدواج این افراد بوده است. خیلی اوقات چنین ازدواج هایی ادامه می‌یابد، اما احساسات سالم در آن خانواده در حداقل خود جریان دارد. برای پیشگیری از چنین ازدواج هایی حتما باید قبل از شروع زندگی مشترک به خوبی جوانب آن را بررسی کرده باشید. برای ارزیابی انتخاب خود حتما مشاوره ازدواج دریافت نمایید.

انگیزه ازدواج

به اندازه تعداد انسان‌ها می‌تواند انگیزه‌های مختلفی هم وجود داشته باشد. ازدواج یکی از مسائلی است که انجام آن باید با آگاهی و خودشناسی صورت بگیرد. شما با ازدواج نیازهای مختلفی مانند نیاز جنسی، عاطفی، اجتماعی، امنیت روانی و… را برطرف می‌کنید، بنابراین انگیزه ازدواج می‌تواند در جهت رفع هر یک از این نیازها باشد. اما آنچه که اهمیت دارد این است که آیا انگیزه‌هایتان می‌تواند برای شروع یک زندگی مشترک کافی باشد یا نه. برخی از افراد به دلیل فرار از تنهایی، منافع مالی، فرار از خانواده و… به ازدواج تن می‌دهند که معمولا این موارد انگیزه‌های مناسبی برای ازدواج محسوب نمی‌شوند و پیش‌بین خوبی برای رضایت از زندگی زناشویی به حساب نمی‌آیند.

انگیزه‌ های نادرست برای ازدواج

هر زن و مردی ممکن است به هر دلیلی دچار انتخاب های اشتباه و نادرست برای ازدواج اش بشود. خیلی اوقات فرد متوجه این اشتباهات نیست و خود را مبرا از هر گونه خطایی می‌بیند. اما از آن جا که ازدواج بر آینده شما و حداقل یک نفر دیگر تاثیر می‌گذارد، باید توجه بیشتری به تصمیم نهایی خود برای ازدواج بکنید. انگیزه های ازدواج به طور مستقیم بر انتخاب همسر آینده تان تاثیر گذاشته و حال و آینده تان را تغییر خواهند داد. در ادامه به برخی از انگیزه های اشتباه برای ازدواج پرداخته ایم، با دریافت مشاوره می توانید سایر انگیزه های منحصر به فرد خودتان را به چالش بکشید.

احساس اجبار و فشار برای ازدواج

افراد متعددی صرفا به دلیل فشارهای ناشی از اجتماع و اعضای خانواده تن به ازدواج می‌دهند. همچنین تلاشی که رسانه‌های اجتماعی در جامعه به طور مستقیم یا غیر مستقیم برای تشویق جوانان به ازدواج انجام می‌دهند می‌تواند نوعی انتظار و فشار اجتماعی در نظر گرفته شود. چنین مسئله‌ای گاهی باعث می‌شود تا افراد بدون در نظر گرفتن شرایط خاص خودشان و فراهم نبودن شرایط مناسب جهت ازدواج به این کار تن دهند. معمولاً ازدواج‌هایی که به این دلیل رخ می‌دهند پیش‌بین خوبی برای زندگی مشترک و رضایت بخش نیستند.

بیشتر بخوانید : ترس از ازدواج

انگیزه های مالی برای ازدواج

در برخی موارد افراد صرفا به دلیل شرایط مالی و اقتصادی مناسب طرف مقابلشان تن به ازدواج می‌دهند و تنها انگیزه‌شان از ازدواج کسب منافع مالی است. امروزه در جامعه ما ازدواج به خاطر این مسئله افزایش پیدا کرده و به یکی از انگیزه‌های ازدواج تبدیل شده است. بر هیچ کس پوشیده نیست که شرایط اقتصادی و مالی مناسب یکی از پایه‌های اصلی ازدواج است اما زمانی که این مسئله به تنها انگیزه برای ازدواج تبدیل شود، انگیزه مناسبی نمی‌باشد.

فرار از خانه و خانواده انگیزه ای نادرست برای ازدواج

گاهی تنها انگیزه فرد برای ازدواج فرار از خانه و مشکلات خانواده است. بسیاری از افراد به دلیل اینکه در خانه و خانواده خود یک محیط استرس‌زا و پر تنش را تجربه می‌کنند به دنبال اولین فرصت برای ازدواج و فرار از خانه می‌گردند. عواملی نظیر اعتیاد اعضای خانواده، پرخاشگری، بدرفتاری‌های جسمی، بی‌توجهی و… می‌تواند از عواملی باشد که فرد برای فرار از خانه به ازدواج تن دهد.

از بین بردن تنهایی و یکنواختی با ازدواج

برخی افراد از یکنواختی و تنهایی در زندگی خسته شده‌اند و بدون آگاهی و آمادگی لازم برای تشکیل یک زندگی مشترک تصمیم به ازدواج می‌گیرند، مطالعات مختلف نشان داده است ازدواج‌هایی که بدون در نظر گرفتن شرایط و سایر مولفه‌ها رخ می‌دهد، در اکثر مواقع به زندگی مشترک رضایت بخشی منتهی نمی‌شوند.

ازدواج به دلیل یک بحران یا اتفاق

گاهی افراد به دلیل آسیب‌های جنسی در رابطه قبل از ازدواج درگیر مسائلی ناخواسته می‌شوند و برای حل این بحران و مشکل تن به ازدواج می‌دهند. در چنین شرایطی افراد بدون آمادگی و داشتن شرایط مناسب یک زندگی مشترک پر تنشی را شروع می‌کنند. این دسته از ازدواج‌ها معمولا از روی اجبار رخ می‌دهد که در اغلب مواقع نتایج خوبی به همراه ندارد. برای آشنایی با بهترین دلایل ازدواج کلیک کنید.

انگیزه های سالم برای ازدواج

طبیعی است که هر فردی برای ازدواج انگیزه‌هایی داشته باشد، فراموش نکنید که ازدواج باید راهی برای بدست آوردن آرامش و سلامت بیشتر در زندگی باشد و باید با آمادگی و آگاهی انجام پذیرد. ازدواج بر اساس اجبارهای مختلف و بدون در نظر گرفتن شرایط تحت هیچ اثر مطلوب نیست. اگر در شناسایی انگیزه خود برای ازدواج دچار تردید شده‌اید می‌توانید با مراجعه به یک مشاور یا روانشناس آگاهی‌ها و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. در ادامه به برخی از رایج ترین انگیزه های سالم برای ازدواج پرداخته ایم.

1- برآورده کردن نیاز های جسمی و روانی و تعادل در زندگی

همانطور که می‌دانید ازدواج راهی برای برآورده کردن انواع نیازهای جسمی و روانی است. عدم برآورده شدن این نیازها موجب کج روی و انحراف شده و رسیدن به سر مقصد نهایی را با شک همراه می‌کند. اما توجه داشته باشید که هنگام گزینش همسر باید به سایر ملاک های ازدواج نیز توجه کنید و انتخاب خود را صرفا بر اساس رفع نیازهای خودتان نگذارید.

2- رسیدن به آسایش و آرامش از انگیزه های سالم ازدواج

همه ما آدم‌ها برای برآورده کردن نیازهای جسمی و روانی مان به همسری در کنار خود نیاز داریم. حضور همسر و همراهی او در زندگی باعث ایجاد آرامش و آسایش روانی می شود. این موضوع طی تحقیقات مختلفی ثابت شده است. به طوری که سطح قابل توجهی از تنش و بی قراری در مجردها نسبت به متاهل ها مشخص است. جالب است بدانید که این حس آرامش با روابط جنسی بدون ازدواج و رابطه های دوستی به دست نمی‌آید.

3- به دست آوردن منبعی برای ابراز و دریافت عشق و محبت

همه ما آدم ها نیاز به عشق و محبت داریم. زمانی که کودک هستیم دریافت این عشق از جانب والدین به سلامت روحی و جسمی ما کمک می کند. اما با رسیدن به بلوغ دیگر عشق والدین کافی نبوده و نیاز ما به همسر و محبت از او ظاهر می شود. گزینش همسر برای شما زمینه ای برای ایجاد منطقه‌ای امن برای برآورده کردن این نیاز ذاتی را می‌دهد.

4- رشد یافتن از انگیزه های سالم ازدواج

با رسیدن به آرامش و برآورده شدن نیازهای جسمی و روانی، فرصت مناسبی برای رشد و ارتقای خودمان پیدا می‌کنیم. در واقع همسرتان فرصتی برای تبادل اندیشه ها، رشد شخصیتی و اجتماعی و شغلی و…. ایجاد می‌کند. شاید به این خاطر که صمیمیت زوج ها باعث می‌شود که آن ها با یکدیگر بیش از سایرین صادق باشند.

5- بچه دار شدن و تجربه احساس پدر یا مادر شدن

شاید از نظر برخی تجربه مادر یا پدر شدن انگیزه خوبی برای ازدواج نباشد، اما باید بگوییم طبق تحقیقات حتی بیشتر زوج هایی که از ازدواج شان پشیمان شده اند و یا طلاق گرفته اند، تجربه والد شدن را بهترین احساس در طول زندگی شان توصیف کرده اند. همچنین زنان و مردانی که دارای فرزند هستند، درک و همدلی بیشتری داشته و روابط اجتماعی آن ها سالم تر است. به علاوه این افراد کمتر از سایرین دچار اختلالاتی مثل افسردگی و اضطراب می‌شوند. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله هدف مردان از ازدواج را بخوانید.

چرا باید انگیزه های ازدواج مان را با مشاوران در میان بگذاریم؟

یکی از رساله های مشاوره قبل از ازدواج بررسی انگیزه ها و اهداف طرفین از ازدواج است. متخصصان به شما کمک می‌کنند تا بتوانید انگیزه های ناخودآگاه تان را پیدا کنید و از وارد شدن به یک زندگی اشتباه جلوگیری نمایید. چرا که شما با هر هدف و انگیزه ای که باشید می‌توانید فردی مناسب را پیدا کنید و احساس خوشبختی را همسری که مناسب خودتان است به دست آورید. متخصصین ازدواج با انجام انواع تست ها و مصاحبه به شما در این زمینه کمک خواهند کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره