روابط زناشوییزوج و خانواده

رضایت زناشویی

رضایت زناشویی برای پایداری زندگی هر زوجی ضروری است. این رضایت در برهه های مختلف یک ازدواج به چالش کشیده می‌شود. در این زمان ها اگر زوج ها مهارت کافی در حل مسائلشان را داشته باشند با کمترین تنش از آن عبور خواهند کرد. اما حل این مسائل برای هرکسی آسان نیست. شما باید شناخت زیادی نسبت به خود و همسرتان داشته باشید تا بتوانید به یک رضایت زناشویی قابل قبول برسید. اگر مدت هاست که در این خصوص با همسرتان دچار اختلاف شده اید حتما در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. و یا برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

تعریف رضایت زناشویی

رضایت زناشویی به معنای انطباق سطح توقعات و امیال با تجارب واقعی در زندگی است. این یک متغیر نسبی است و بستگی به سطح انتظارت طرفین دارد. خانواده ها می‌توانند با توجه به تجارب اولیه زندگی در شکل گیری باورهای مربوط به زندگی زناشویی ایده‌آل نقش به سزایی ایفا کنند. بنابراین ارائه یک تعریف کلی از رضایت زناشویی غیر ممکن است. در ادامه به پارامترها و عوامل مختلفی که بر این موضوع تاثیر دارند، اشاره کرده‌ایم.

اهمیت رضایت زناشویی در ازدواج

با توجه به افزایش اهمیت رفاه و شادکامی جامعه، هنوز شاهد ناسازگاری و نارضایتی بین زوجین هستیم. البته چنین مسائلی در زندگی هر کسی ممکن است پیش بیاید که کاملا قابل جبران است. شما با یادگیری مهارت های مختلف راحت تر از پس نارضایتی های جنسی و زناشویی برخواهید آمد. دریافت خدمات مشاوره از سکستراپیست ها از جمله راهکارهای موثر است.

اما فقدان یا کمبود این مهم در ازدواج می‌تواند روی سلامت روان فردی و ارتباطات اجتماعی زن و مرد تاثیر منفی بگذارد. اگرچه هر فرد میتواند با بهبود عملکرد خویش روابط بهتری با اطرافیان داشته باشد. اما برای این کار شما به یک مامن برای دریافت انرژی و آرامش نیاز دارید. احساس رضایت از ازدواج انرژی و روحیه لازم برای عملکرد مناسب در زمینه های مختلف را به شما می‌دهد.

چه عواملی در رضایت زناشویی نقش دارند؟

طبق تحقیقات رضایت زناشویی میتواند ابعاد مختلفی از جامعه را در بر گیرد که در ادامه هر کدام را به اختصار شرح داده‌ایم. اما به طور کلی عوامل زیادی مثل رابطه جنسی، ویژگی‌های شخصیتی، سطح اقتصادی و فرهنگی طرفین، سطح سواد، تعداد فرزندان و… در میزان رضایت زناشویی دخیل هستند.

?تاثیر سن بر رضایت زناشویی

سن و یا اختلاف سنی اقا و خانم عامل مهمی در همسرگزینی است. ولی طبق تحقیقات ازدواج ناآگاهانه در سنین پایین و یا ازدواج های اجباری بیشترین تاثیر منفی روی میزان رضایت زناشویی داشته‌اند. همچنین مشخص شد که اختلاف سنی زن و مرد تاثیر معنی داری روی کیفیت این رابطه ندارد. بلکه رسیدن به بلوغ عاطفی و عملکرد فکری می‌تواند در سنین پایین تر هم اتفاق بیوفتد و افراد را اماده ازدواج سازد.

به طور کلی می‌توان گفت رضایت زناشویی زنانی که کوچکتر از همسر خود هستند بیشتر از زنانی است که سن بیشتری نسبت به همسر خود دارند.

مدت زمان رابطه نیز در این عامل تاثیرگذار است. به طوری که هرچه زوجین مدت بیشتری از ازدواج شان بگذرد؛ رضایت زناشویی افزایش می‌یابد. به دلیل اینکه دو طرف شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر پیدا کرده و یادمی‌گیرند که خود را با شرایط وقف می‌دهند.

برعکس این قضیه نیز صادق است؛ سال های اول ازدواج معمولا دوران شیرین‌تری است چرا که آن‌ها هنوز با مشکلات جدی روبرو نشده اند.

?تاثیر مشکلات روانی بر روی رضایت زناشویی

میزان دلبستگی و استقلال فکری که از عوامل شخصیتی هستند نقش مهمی در شکل گیری روابط عاطفی دارند. اما گاهی شاهد شکل گیری اختلالات جدی ‌تری در این زمینه هستیم که تاثیر انها نه تنها بر روی رضایت زناشویی بلکه روی ابعاد دیگر نیز قابل مشاهده است. طبق یافته ها سلامت روان پیش بین خوبی در مورد رضایت زناشویی است.

تاثیر عوامل روانشناختی گاهی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم رخ می‌دهد. اغلب تعارضات ذهنی به خودی خود می‌توانند رابطه را تحت تاثیر قرار دهند یا حتی عوارض جانبی داروهایی که افراد مصرف می‌کنند میتواند سلامت روان آن‌ها را دچار اختلال کند.

فردی را در نظر بگیرید که به دلیل مصرف داروهای هورمونی دچار بی میلی جنسی شده و مدت هاست که رابطه ای با همسر خود ندارد. همین امر رضایت آن‌ها را از زندگی زناشویی دچار مشکل می‌کند.

اختلالاتی مانند طیف های افسردگی، اضطراب، دوقطبی، مشکلات شخصیتی و… روی جهان بینی، افکار، باورها و شناخت شان نسبت به خود و دیگران تاثیر می‌گذارد. تمامی این عوامل می‌تواند رضایت زناشویی را به خطر بیاندازد.

افسردگی

افراد دچار افسردگی معمولا لذت چندانی از زندگی نمی‌برند. خواب با کیفیتی ندارند و گاهی دچار بی میلی جنسی می‌شوند. تمامی نشانه های بیماری زندگی مشترک آن‌ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

افسردگی با رواندرمانی و دارو درمانی کاملا قابل درمان است، پس با حل این مشکل می‌توانید کیفیت رابطه خود را بهبود بخشید.

اضطراب

اضطراب تاثیرات جبران ناپذیری روی سلامت جسمانی و روانی افراد دارد. همچنین دیگران را هم دچار اضطرب می‌کند و به مرور دچار انزوای اجتماعی می‌شوند.

اضطراب در رابطه با همسر باعث دلسردی و نگرانی دائمی می‌شود و آن‌ها را از یکدیگر دور می‌سازد. همچنین در مواردی موجب پنهان کاری و حتی اختلال در گفتگوی موثر می‌شود.

دوقطبی

بیماران دو قطبی به صورت دوره ای نشانه‌های افسردگی و مانیا را تجربه می‌کنند. همانور که در بالا به افسردگی و تاثیرات آن اشاره شد مانیا نیز می تواند در برهه هایی از زندگی مشترک باعث بی پروایی در رابطه جنسی، کم خوابی، سرخوشی بیش از حد و انجام کارهایی پرخطر گردد. چنین رفتارهای نامتعارفی ارتباط با همسر را دچار چالش می‌کند.

اختلالات شخصیت

افرادی با مشکلات شخصیتی مانند اختلال مرزی یا خودشیفته به رضایت جنسی یا زناشویی تظاهر می‌کنند. آن‌ها معمولا عملکرد خوبی در این زمینه ندارند یا اصلا وارد زندگی مشترک نمی شوند. زندگی با دیگر بیماران دچار اختلالات شخصیت نیز کار آسانی نیست. برای کسب اطلاع می توانید در این زمینه به مقاله اختلالات شخصیت مراجعه نمایید.

?نقش فرزندان در رضایت زناشویی

مسئله فرزند و فرزند اوری همیشه مورد توجه روانشناسان و محققین در این حوزه بوده است. اما ایا واقعا حضور فرزندان در رضایت زناشویی موثر است؟

با حضور فرزندان فصل جدیدی در زندگی والدین اغاز می‌شود و انها را با چالش های جدیدی روبرو می‌کند.

طبق تحقیقات زنان متاهلی که فرزندان خردسال دارند نسبت به زنان متاهلی که فرزندی ندارد رضایت بیشتری از زندگی زناشویی خود گزارش می‌کنند.

معمولا به دلیل حساسیت سن بلوغ و تعارضاتی که فرزند نوجوان با خانواه دارد ممکن است در این دوره والدین به دلیل تفاوت در شیوه فرزند پروری دچار اختلافاتی شده و بحران هایی را تجربه کنند. اما اگر مشکلات سال ها خاک نخورده باشند با یک همفکری و مشاوره مساله حل خواهد شد.

همچنین باید بگوییم درمورد فرزند اوری هنوز هیچ یافته ای مبنی بر تولد فرزند جدید و افزایش رضایت زناشویی در دست نیست. اما بهتر است زوجین در ابتدا بر مشکلات ابتدایی زندگی مشترک شان غلبه کنند و در مرحله بعد برای داشتن فرزند اقدام کنند. به زبانی دیگر فرزندآوری مشکلات زناشویی شما را حل نمی کند.

?تاثیر رابطه جنسی بر رضایت زناشویی

یکی ازمهمترین عوامل موثر بر رضایت زناشویی رابطه جنسی است. کیفیت آن نیز رابطه مثبت و معناداری با رضایت زناشویی دارد.

آمیزش جنسی نیاز به وقت کافی و صبوری دارد تا دو طرف بتوانند با نیازها و علایق یکدیگر اشنا شوند.

با افزایش سن معمولا تصور می‌شود که زوجین دیگر تمایلی به برقراری رابطه ندارند. اما این یک باور اشتباه است و خود می‌تواند یکی از دلایل عمده طلاق، خیانت و حتی نارضایتی از زندگی زناشویی باشد.

به یاد داشته باشید که یک رابطه جنسی خوب مستلزم یک رابطه عاطفی خوب با همسر است. برآورده شدن این مهم، نیاز به توجه و حتی گاهی سواد جنسی دارد.

برای آشنایی با نحوه صحیح عشق بازی با همسر کلیک کنید.

کلام آخر

در اخر برای بالا بردن رضایت زناشویی می‌توانید از یک متخصص کمک گرفته و روی مهارت هایی مانند گفتگوی موثر، هوش هیجانی، سواد جنسی، جرات مندی و… تمرکز کنید.

از ابراز علاقه به همسر و فرزندان خود نترسید و خجالت نکشید. فراموش نکنید که در مورد ترس‌ها و نگرانی هایتان با همسرتان صحبت کنید و مسئولیت کارها و حرف های خود را به عهده بگیرید. در صورتی که لزوم از روانشناس خانواده مشورت و راهنمایی دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زناشویی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره جنسی تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متدوال

تعریف رضایت زناشویی چیست؟

بهترین کتاب در زمینه ی رضایت زناشویی کدام است؟

رضایت زناشویی با چه عواملی در ارتباط است؟

رضایت زناشویی با چه عواملی در ارتباط است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره