ازدواجزوج و خانواده

مرگ و غم از دست دادن همسر | مرگ همسر

مرگ و غم از دست دادن همسر یکی از دردناک ترین اتفاقاتی است که هر فرد می‌تواند تجربه کند. در این شرایط زوج مقابل به این موضوع می‌اندیشد که یار و محرم خود را از دست داده‌است. و جایگزینی بهتر جز او نخواهد داشت. شوک بزرگ و سختی با مرگ همسر نمایان می‌شود. و تا پذیرفتن اتفاق باید تمام احساسات و هیجانات خود را بروز دهید. این غم تا مدت ها و حتی سالها با شما همراه خواهد بود و فراموشی هرگز امکان پذیر نخواهد بود. زمانی که فردی همسر خود را از دست می‌دهد هرگز نباید انتظار فراموشی از خود داشته باشد.

مرگ و غم از دست دادن همسر باید طی 3 مرحله طی شود. این مراحل در افراد مختلف با زمان های مختلفی وجود دارد و در همه افراد عملکرد یکسانی نخواهد داشت. این مراحل شامل آمادگی، عزاداری و سازگاری است. برای گذراندن این دوران از روانشناس کمک بگیرید تا همدرد و راهنمایی برای سپری کردن این اتفاق باشد. برای دریافت خدمات مشاوره افسردگی کلیک کنید.

مرگ و غم از دست دادن همسر

اگر زندگی زناشویی خوبی را فرد سپری کرده باشد، مرگ و غم از دست دادن همسر بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود. مرگ همسر در این شرایط به معنای فراق همسر، دوست، رفیق و محرم اسرار است. پس از مرگ همسر معمولا افراد احساس تنهایی دارند و از نظر جامعه شبیه به فردی افسرده خواهند بود. پس از مرگ همسر زندگی اجتماعی افراد به طور گسترده ای متغیر می‌شود. مشکلات اقتصادی، روانی و امنیتی زوجین تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

راهکارهایی پس از مرگ و غم از دست دادن همسر

فرایند سازگاری با مرگ و غم از دست دادن همسر

مراحل سازگاری با مرگ و غم از دست دادن همسر شامل سه مرحله است. مرحله آمادگی، مرحله عزاداری و سازگاری سه مرحله مرگ همسر است. این نکته را در نظر داشته باشید که این 3 الگو از مرحله فقدان و تحول برای همه افراد کاربرد ندارد و البته که زمان بندی متفاوتی نیز با دیگران دارد. در ادامه به بررسی این 3 موضوع پرداخته‌ایم.

1. مرحله اول مرگ همسر، آمادگی است

مرگ و غم از دست دادن همسر برای برخی از زوجین از قبل مشخص شده است. یعنی به این موضوع فکر کرده اند که زمانی فرا می‌رسد که همسر خود را از دست خواهند داد. مثلا عضویت در بیمه عمر، تصمیم در مورد فرزند آوری، وصیت نامه و … را در برنامه زندگی خود قرار می‌دهند تا زمانی که نیاز به مراقبت داشتند آینده نگری درستی کرده باشند. تمام این رفتارها نشان از برنامه ریزی و آمادگی برای آینده است.

2. مرحله دوم مرگ و غم از دست دادن همسر، عزاداری است

مرحله دوم مرگ و غم از دست دادن همسر عزاداری و سوگ است. به منظور واکنش فوری به مرگ همسر. در این مرحله با شوک و درد دوری از همسر شروع و در تمام دوره های هیجانی افزایش می‌یابد. و با سوگواری ادامه پیدا می‌کند. طول مدت سوگ و عزاداری بستگی به حمایت فرد از دیگران و عوامل شخصیتی است که شاید تا چند سال ادامه داشته باشد. در حالی که در برخی از موارد شاید در چند ماه تمام شود.

3. مرحله سوم مرگ همسر، سازگاری است

آخرین مرحله مرگ و غم از دست دادن همسر، سازگاری است. در این مرحله همسر فرد از دست رفته نسبت به زندگی سازگار می‌شود. و زندگی جدیدی را آغاز می‌کند. این دوره با پذیرش فقدان همسر و سازماندهی نقش ها شکل می‌گیرد که با روابط دوستانه ادامه پیدا می‌کند. سازگاری مرحله ای از انسجام مجدد است. که هویت جدید فرد دوباره مجرد شده است، شکل می‌گیرد.

پس از مرگ و غم از دست دادن همسر این کارها را انجام ندهید

رفتارهایی که نباید پس از مرگ همسر انجام داد

مرگ و غم از دست دادن همسر تجربه ای ناخوشایند و دردناک است. پس از چندین سال زندگی مشترک فراق همسری که دوست و محرم اسرار بوده است بسیار دردناک می‌باشد. اما برای ادامه زندگی باید برخی از نکات را رعایت کنید تا ادامه زندگی برای شما آسان تر شود. در ادامه در رابطه با کارهایی که پس از مرگ و غم از دست دادن همسر نباید انجام داد صحبت کرده ایم.

1. سعی در فراموشی غم نکنید

زمانی که با مرگ همسر روبرو شوید هرگز او را فراموش نخواهید کرد. این باور غلط که خاک سرد است و باعث فراموش می‌شود را دور بریزید. سالها زندگی مشترک شیرین با مرگ همسر فراموش نخواهد شد. دوران سوگ و عزاداری به پایان می‌رسد، اما هرگز فراموشی در کار نخواهد بود. انتظار فراموشی غیر منطقی است. اگر به این موضوع باور دارید که به تدریج همسر خود را فراموش می‌کنید سخت در اشتباه هستید و تنها با عدم فراموشی به خود اضطراب و استرس وارد خواهید کرد. با گذراندن مراحل سوگواری به فردی پخته و عاقل تبدیل خواهید شد. و پذیرش مرگ همسر را بر عهده خواهیدگرفت.

2. خود را گوشه گیر نکنید

مرگ و غم از دست دادن همسر شاید باعث دوری از اجتماع و قطع ارتباطات شود، اما اگر ارتباط خود را با اطرافیان قطع کنید افسردگی به شما غلبه خواهد کرد. البته که نیاز به تنهایی در این شرایط خوب است اما مدت و زمان مشخصی دارد و تنهایی دائمی دردی را دوا نخواهد کرد. با فکر به گذشته و گریه های بی وقفه همسر شما زنده نخواهد شد. پس سعی کنید تا در مهمانی ها و جمع های دوستانه و خانوادگی حضور پیدا کنید تا شرایط و حال روحیتان ترمیم شود. نیاز به پشتیبان و همدرد در این غم بزرگ ضروری و حائز اهمیت است. هرچه بیشتر در اجتماع حضور پیدا کنید همدرد و پشتیبانان بیشتری نیز خواهید داشت.

3. اندوه خود را انکار نکنید

غم از دست دادن همسر همه چیز را تغییر می‌دهد. تا مدتی دیگر هیچ چیز سر جای خود نیست و نظم زندگی بهم می‌ریزد. در این دوران با احساسات منفی روبرو خواهید شد و روزهای خوبی را تجربه نخواهید کرد. برخی از روزها دلتان از زمین و زمان می‌گیرد و برخی روزها توان پرخاشگری با هر فردی را خواهید داشت. این احساسات را انکار نکنید. باید سپری شود تا شما را با سازگاری روبرو کند. اجازه بروز به احساسات خود را دهید و سرکوب هیجانات را از خود دور کنید. با خود صادق باشید و از بروز احساسات و هیجانات هراس نداشته باشید. فرصت سبکی و رهایی را از خود نگیرید و با تخلیه هیجانت به سوی زندگی جدید قدم بردارید.

4. از دیگران انتظار نداشته باشید

در دوران مرگ و غم از دست دادن همسر نباید از دیگران انتظار اطلاع از نیازهایتان داشته باشید. سعی کنید همه نیازهای خود را به دیگران بگویید و اطرافیان درجه اول خود را از نیازهایتان مطلع کنید. در این دوران غمناک فعالیت ها و رفع نیاز به تنهایی برای شما دردسری بیش نیست. رک، صادق و صریح نیاز های خود را بیان کنید. در این دوران همه اطرافیان به دنبال فرصتی برای همدردی و کمک به شما هستند. بنابراین با این کار به خود لطف بزرگی کنید و از بیان نیازهای خود هراس نداشته باشید.

5. به خود سخت نگیرید

باید این مساله را از پیش با خود مرور می‌کردید که مرگ و غم از دست دادن همسر روزی ممکن می‌شود. قدرت ابراز عشق و علاقه با شما بوده است. احترام به همسر بر عهده شما بوده است. اما هرگز مرگ همسر بر عهده شما نبوده است که از آن جلوگیری کنید. پذیرش انسان‌ بودن خود و کنار‌آمدن با مرگ همسر زندگی را به کام شما شیرین تر خواهد‌کرد. همانطور که گفته شد، مرگ عزیز سخت و طاقت فرسا است. شاید سالیان سال عزاداری کنید و به افسردگی دچار شوید، اما فراموش نخواهید کرد. هرچقدر برای خود سخت بگیرید، زندگی نیز سخت تر خواهد شد.

کلام آخر

کنار آمدن با مرگ و غم از دست دادن همسر کار راحت و آسانی نیست که با سپری کردن چند دوره پذیرش صورت بگیرد. در این دوران باید احساسات خود را بروز بدهید و تمام هیجانات را پذیرا باشید. زندگی با همسری مهربان و بی نظیر این شرایط را برای شما سخت تر خواهد کرد اما چاره ای جز پذیرش این اتفاق نیست! برای پذیرش و گذراندن مراحل سوگ از روانشناسان و مشاورین متخصص کمک بگیرید.  مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری در زمینه مرگ همسر به مراجعان مشاوره می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مرگ و غم از دست دادن همسر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره