خصوصیات روانی نوجواننوجوان

مشاوره نوجوان تلفنی و آنلاین


مشاوره نوجوان اگر به درستی صورت گرفته و به حل تعارضات درونی نوجوان پرداخته شود؛ تاثیر چشمگیر در آینده او داشته و شرایط را در این دوران برای او آسان تر می‌کند. نوجوانی یکی از سخت ترین دوران زندگی است که با همزمان شدن با بلوغ می‌تواند فشار زیادی را به افراد بیارد. معمولا خانواده ها هم نمی‌دانند که در این شرایط مناسب ترین واکنش چیست. از این رو هم خود نوجوان و هم والدین او دچار سردرگمی شده و مسائل مختلفی را تجربه می‌کنند. اما روانشناس کودک و نوجوان می‌تواند در این شرایط نقش مهمی بازی کرده و به خانواده ها کمک زیادی کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره نوجوان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

اهمیت و ضرورت مشاوره نوجوان

شاید برخی تصور کنند که مشکلاتی که نوجوان در این دوران دارد؛ کاملا طبیعی هستند و با بزرگتر شدن او به صورت خود به خود برطرف می‌شوند. شاید این در مورد برخی از تغییرات خلقی درست باشد؛ اما مشکلات رفتاری نوجوان، نه تنها برطرف نمی‌شوند؛ بلکه تشدید هم می‌شوند. از این رو بسیار اهمیت دارد که برخی از مسائل دقیقا در همین سنین برطرف شوند. مانند مسئله هویت که اگر در این دوران به خوبی شکل نگیرد؛ دیگر نمی‌توان تغییرات زیادی را در آن اعمال نمود. شخصیت و هویت نوجوان تا پایان زندگی او به صورت تقریبا ثابتی می‌ماند. به همین دلیل باید با مراجعه به روانشناس به نوجوان کمک کرده و آینده بهتری را برای او رقم زد. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

مشاوره نوجوان در چه زمینه هایی موثر است؟

مشاوره نوجوان در زمینه های مختلف

در ابتدا باید به این موضوع توجه داشته باشیم که اصلا در چه شرایطی نوجوان را پیش روانشناس ببریم. کمک گرفتن از مشاوره نوجوان در هر شرایطی، نتایج مفیدی در پی دارد؛ اما در برخی از موارد انجام اینکار ضروری است. در این قسمت به توضیح این شرایط می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با نشانه های بحران نوجوانی کلیک نمایید.

اعتیاد نوجوان به مواد مخدر

در سن نوجوانی بسیار احتمال دارد که نوجوان درگیر اعتیاد شود. در این شرایط یکی از اصلی ترین اقداماتی که باید انجام دهید این است که نوجوان را پیش روانشناس ببرید تا در مراحل اولیه، این بیماری را متوقف نماید.

اعتیادهای رفتاری | مشاوره نوجوان

علاوه بر اعتیاد به مواد مخدر، نوجوانان ممکن است به انجام یک رفتار خاص نیز وابستگی پیدا کنند که به آنها اعتیادهای رفتاری می‌گویند. مانند اعتیاد به بازی های کامپیوتری. این موضوع هم از لحاظ جسمانی و هم روانی آسیب های زیادی را به نوجوان وارد می‌کند.

مشکلات رفتاری در آنان

در دوران نوجوانی، بسیار شاهد بروز رفتارهای خشونت آمیز در آنها هستیم. تغییرات خلقی که نوجوانان تجربه می‌کنند؛ آنان را در معرض خشونت و یا رفتارهای افراطی دیگر قرار می‌دهد. از طرفی آنان روش تخلیه این هیجانات مختلف را ندانسته و از این رو دچار مشکلات رفتاری می‌گردند. برای اطلاع از دلایل بداخلاقی نوجوان کلیک نمایید.

تجربه سوگ و از دست دادن | مشاوره نوجوان

تجربه کردن سوگ و از دست دادن در این سنین دشوار تر از دوران بزرگسالی است. در واقع تجربه این احساسات برای نوجوانان کمی زود است. از این رو اگر چنین شرایطی برای آنان پیش آمد؛ باید حتما از مشاوره نوجوان ، کمک بگیرند.

جدایی والدین

یکی دیگر از شرایطی که ممکن است نوجوان را دچار مشکل کند؛ جدایی و طلاق والدین اوست. حتی می‌توان گفت زمینه ساز بسیاری دیگر از مشکلات نوجوانان، همین است. این بدان معنی نیست که والدین به خاطر نوجوان خود طلاق نگیرند؛ بلکه باید از او در مقابل آسیب های ناشی از طلاق محافظت کنند.

انزوا و گوشه گیری | مشاوره نوجوان

برخی از والدین نگران گوشه گیری در نوجوانان خود هستند. این حالت تا حدی در آنان طبیعی است. اما اگر این موضوع در زندگی نوجوان اختلال ایجاد کرده است؛ مشاوره نوجوان می‌تواند این موضوع را برطرف نماید.

داشتن استرس و اضطراب در زمینه های مختلف

طبیعی است که نوجوانان در این دوران استرس و اضطراب زیادی را تجربه کنند. اما اگر این حالت برای مدت زمان طولانی ادامه یابد؛ نوجوان را مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر می‌کند. از این رو باید با کمک مشاوره نوجوان آن را کنترل نمود.

ارتباط با دیگران و والدین

نوجوانان در این دوران تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران ندارند؛ اما اگر از این سن مهارت های اجتماعی و آداب معاشرت با دیگران را نیاموزند؛ در آینده نیز آن را یاد نخواهند گرفت.

بلوغ و بحران هویت

در مراحل ابتدایی نوجوانی، افراد وارد دوره بلوغ شده و همه چیز برایشان سخت تر می‌گردد. همچنین بحران هویتی نیز در همین زمان بروز می‌کند. در جلسات مشاوره نوجوان به او آموخته می‌شود که با این شرایط چطور برخورد کند.

مشکلات تحصیلی و استعدادیابی

افت تحصیلی نیز یکی دیگر از شرایطی است که برای نوجوان ایجاد شده و خانواده را نیز نگران می‌کند. مشاوره نوجوان حتی در زمینه تحصیلی، استعدادیابی شغلی نیز می‌تواند به افراد کمک کند.

ابتلا به انواع اختلالات روانی

نوجوانان نیز به انواع مشکلات روانی مثل افسردگی و اضطراب دچار شده و نیاز به کمک دارند. در واقع شکل گیری این اختلالات از همین سن در افراد شروع می‌شود. از رو اهمیت دادن به سلامت روان نوجوان با کمک مشاور از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدت زمان درمان نوجوان

برای طول جلسات درمان و مشاوره نوجوان ، نمی‌توان زمان دقیقی را مشخص کرد. چرا که تعداد جلسات و فواصل زمانی بین آنها به عوامل مختلفی مثل شدت مشکل نوجوان، سن آنها و شرایط خانوادگی شان بستگی دارد.

هزینه جلسات مشاوره نوجوان

هزینه جلسات مشاوره نوجوان نیز در کلینیک های مختلف، متفاوت است. شاید هزینه های جلسات درمان برای برخی سنگین باشد؛ اما خانواده ها قطعا نتایج آن را خواهند دید و به طور کلی شرایط خانوادگی بهبود می‌یابد.

مراحل جلسات مشاوره نوجوان

قبل از دریافت مشاوره نوجوان باید با مراحل آن نیز تا حدودی آشنا باشید. برخی از افراد در این مورد عجولانه رفتار کرده و تصور می‌کنند که با یک جلسه باید تمام مشکلات نوجوان حل شود. اما در جلسات ابتدایی، مشاور باید تنها به حرف های نوجوان گوش کرده و مشکل او را بررسی کند. سپس در صورت لزوم با خانواده نیز جلساتی را ترتیب دهد. در غیر اینصورت طرح درمانی را آماده کرده و با نوجوان در میان بگذارد. مرحله بعدی نیز پیگیری و ارزشیابی به صورت مکرر است.

در جلسات مشاوره نوجوان والدین باید حضور داشته باشند؟

همانطور که در قسمت قبلی هم به آن اشاره شد؛ حضور والدین در جلسات درمان بستگی به راحتی خود نوجوان و یا حتی مشکل او دارد. در بیشتر موارد نیازی به حضور والدین نیست. اما گاهی روانشناس باید به طور جداگانه با والدین نیز صحبت کند.

بحران هایی که در مشاوره نوجوان باید به آنها پرداخته شود

بحران ها در مشاوره نوجوان

فراموش نکنید که تجربه و شکل گیری برخی از بحران ها در دوران نوجوانی کاملا طبیعی هستند و با دیدن نشانه های آنها در نوجوان نباید نگران شوید. اما در صورتی که این بحران ها به درستی حل نشوند؛ در آینده مشکلات زیادی را برای نوجوان به وجود می‌آورند. بحران هویت، صمیمیت، ناسازگار شدن نوجوان و حتی خشونت از این قبیل بحران ها هستند که برای رویارویی با آنها باید از مشاوره نوجوان کمک گرفت.

خدمات آواژه برای مشاوره نوجوان

کلینیک روانشناسی آواژه با برخورداری از مجرب ترین متخصصین در حوزه نوجوان، امکان مراجعه حضوری، تلفنی و آنلاین را برای افراد فراهم می‌کند. همچنین در طول مسیر درمان همواره در کنار شماست تا با سوالات و ابهامات شما پاسخ دهد. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک نمایید.

سخن پایانی

در بیشتر موارد حتی نوجوانان تمایلی ندارند که به روانشناس مراجعه کنند. اما گاهی صحبت کردن با یک فرد غریبه برای آنان راحت تر است. از این رو باید به جای ناامیدی از مراجعه به روانشناس، باید مشاوره نوجوان مناسبی را برای فرزند خود انتخاب کنید. در صورت ارتباط گیری این دو نفر، همه چیز بسیار راحت تر شده فرایند مشاوره نیز بهتر خواهد شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره نوجوان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

چرا افراد در دوره نوجوانی پرخاشگر شده و دست به رفتارهای پرخطر می زنند؟

تحقیقات زیادی در این باره انجام شده است که نشان می دهند تغییرات مغزی و هورمونی  در دوران بلوغ در افزایش پرخاشگری و کاهش کنترل تکانه تاثیر دارند. به همین خاطر نوجوانان اغلب در کنترل خشم خود با مشکل بیشتری مواجه هستند و احتمال زیادتری وجود دارد که رفتارهای پرخطری از خود نشان دهند.

برای دریافت مشاوره نوجوان باید به روانشاس مراجعه کنم یا روان پزشک؟

در قدم اول لازم است به یک روانشناس مراجعه کنید. در صورتی که فرزندتان نیاز به درمان دارویی داشته باشد روانشناس شما را به روان پزشک ارجاع خواهد داد.

‫6 دیدگاه ها

  1. من شک دارم پسرم اعتیاد داره بعد دائم سر این موضوع با هم دعوامون میشه یعنی من بیشتر چون بهش گیر میدم حس میکنه بهش اعتماددندارم ولی خوب یه سری چیزا هست که واقعا باور میکنم اعتیاد داره الان نمیدونم چیمار بکنم چون هر چی میگم که بیا مشاوره یا تست بده بهونه میگیره از زیرش در میره لطفا راهنمایی کنیدکه چیکار باید بکنم

    1. اعتیاد معمولا اعتیادی که در سنین نوجوانی شروع میشه دو عامل داره یکی خانواده و یکی دوستان نوجوون. خوب وقتی نوجوون از خانواده دوره و نمیتونه به اونا اعتماد کنه یا محیط ناارومی تو خونه باشه به سمت دوستان بیشتر از سایر همسناش سوق پیدا می کنه خوب حالا اگر دوستای نوجوون هم نا اهل باشن زمینه برای کارهای خلاف ایجاد میشه. اگر چنین شرایطی دارید و حس می کنید فرزندتون دور شده از شما و نشون هایی از اعتیاد رو در اون دیدید حتما برای دریافت مشاوره اعتیاد و خانواده با شماره های درج شده تماس بگیرید.

  2. وقت بخیر من یک دختر ۱۵ ام و با یک نفر از طریق فضای مجازی در ارتباطات هستیم نزدیک یک ساله، و واقعا هم دیگرو میخوایم حالا هیچکس خبر از این موضوع نداره و اون میخواد بیاد خواستگاری ولی خانوده ام با ازدواج تو سن کم مخالفن و خودمم همینطور اما ما می‌خواییم تا کسی از ارتباط ما با خبر نشده رسمیش کنیم چون واسه خودمون بهتر ..
    و من واقعا نمیدونم چیکار کنم چند روز دارم بهش فکر میکنم دیگه کم آوردم شما یه رهنمایی به من بکنید ممنون از لطفتون..!

    1. وقت شما هم به خیر روابطی که از طریق صفحات مجازی شکل میگیره به دلیل محدودیت ها اجازه نمیده شناخت به طور کامل ایجاد بشه ، بهتره در ارتباط با این ازدواج به خانواده و کمک های اون ها برای بررسی درستی و یا نادرستی آن ها اطمینان کنید. پایین بودن سن شما و مسائل قانونی در این زمینه حساسیت موضوع رو بیشتر می کنه پس در قدم اول توصیه می کنیم که به نحوی خانواده رو در جریان بگذارید و از اقدامات خودسرانه و دادن قولی از جانب خودتان پرهیز کنید.

  3. سلام من یه پسر ۱۶ ساله دارم ،مدرسه تیزهوشان درس میخونه ،موزیسین توانمندی هست،منتها اصلا هیچ هدفی برای اینده نداره کاملا نسبت به همه چیز و زندگی بی تفاوته ،اصلا درس نمیخونه نمراتش بسیار پایینه،به طوریکه با مدرسه مشکل پیدا کردیم ،عوضش صبح تا نصف شب در حال بازیه های کامپیوتری و موبایل هست مشاورای مدرسه هم موندن چی کار کنن ،اصلا حرف گوش نمیده ،در برخورد باهاش درموندیم

    1. سلام مریم عزیز، نوجوانان بیشترشون در برهه بلوغ دچار افسردگی و یا بی هدفی میشن. بخشی از این وضعیت طبیعی هست چرا که هویت یابی و گذر از دوران کودکی کار اسانی نیست. در کنار تمام این مسائل درونی انتظارات و مشکلات بیرونی هم بار روانی زیادی برای نوجوان ایجاد می کنه. یکی از واکنش هایی که خیلی از نوجوانان بروز میدن دست کشیدم از تمام کارها و علایقشون و پرداختن به کارهای بیهوده هست. توصیه می کنیم حتما از خدمات مشاوره نوجوان و خانواده استفاده کنید تا متخصصین با بررسی شرایط راهکار مناسب رو در اختیارتون قرار بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره