انتخاب مهد و مدرسهرشد و مراقبتکودک

بهترین سن استعدادیابی کودکان

سن استعدادیابی کودکان از مراحل مهمی در فرایند رشدی آنان است که والدین باید به آن پرداخته و اقداماتی در این زمینه انجام دهند. همه انسان ها دارای استعدادهای مختلفی هستند که در بیشتر موارد یا در سنی اشتباه و یا به طور کلی تشخیص داده نمی‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از افراد در سن بزرگسالی احساس سرخوردگی کرده و نمی‌توانند از توانایی های خود به درستی استفاده نمایند. در این مورد والدین در ابتدا باید این موضوع را درک کنند که هوش و استعداد تنها در مسائل درسی نبوده و انواع مختلفی دارد. همچنین از هریک از آنها باید به روش درستی استفاده نمود. در این زمینه بهتر است خانواده ها از روانشناس کودک کمک گرفته و به صورت تخصصی این کار را انجام دهند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سن استعدادیابی کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

مناسب ترین سن استعدادیابی کودکان

پیدا کردن سن استعدادیابی کودک انیکی از چالش های این فرایند است. والدین دقیقا نمی‌دانند که زمان مناسب برای این موضوع کی بوده و یا باید چه کاری انجام دهند. متخصصین بهترین سن برای استعدادیابی کودکان در بازه زمانی سه تا شش سالگی می‌دانند. یعنی دقیقا زمان قبل از مدرسه. همچنین این به معنی نیست که والدین به وضعیت تحصیلی فرزندان خود اهمیت ندهند.

بلکه باید در راستای آن فرزندان خود را تشویق کرده و همچنین از آنان حمایت کنند. برخی از والدین این موضوع را به طور کلی به مدرسه محول می‌کنند. اما در مدرسه شرایط بررسی فردی هریک از دانش آموزان فراهم نیست. به همین دلیل ممکن است استعدادیابی به درستی انجام نشود. از این کمک گرفتن از متخصص در این زمینه ضرورت دارد. برای اطلاع از راه های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

استعدادهای کودکان در هر سنی

سن استعدادیابی کودکان

همانطور که گفته شد؛ بسیار اهمیت دارد که در ابتدا والدین با انواع استعدادهای فرزندان خود آشنا شوند. جالب است بدانید که هشت نوع هوش مختلف وجود دارد که افراد می‌توانند در آنها شکوفا شوند. شناخت انواع هوش بسیار مهم است. چرا که برخی از افراد بعد از اینکه در زمینه تحصیلی ناامید می‌شوند؛ به طور کلی تصور می‌کنند که هیچ استعداد دیگری ندارند. در این قسمت به توضیح آنها می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با راه های کشف استعداد کودکان کلیک  کنید.

هوش زبانی کلامی: توانایی درک و به کارگیری درست کلمات

هوش دیداری فضایی: توانایی درک، تجسم ئ دستکاری ذهنی الگوها و تصاویر

هوش موسیقیایی: درک آواها و به طور کلی الگوهای موسیقی برعهده این بخش از مغز است.

هوش بدنی حرکتی: افرادی که دارای این نوع از هوش هستند؛ توانایی بالایی در انجام حرکات مختلف بدنی دارند.

هوش منطقی ریاضی: افراد مستعد در به کارگیری منطق و انجام پژوهش های علمی در حوزه های مختلف

هوش طبیعت گرا: افراد مستعد در طبقه بندی و درک گونه های گیاهی و جانوری از این هوش برخوردارند.

هوش درون فردی: توانا در درک و شناخت خود و حتی به کارگیری توانایی ها و استعدادها

هوش بین فردی: افرادی که در برقراری ارتباط با دیگران بسیار مستعد هستند هوش بین فردی بالایی دارند.

روش های متناسب با سن استعدادیابی کودکان

روش های سن استعدادیابی کودکان

برای استعدادیابی کودکان در حوزه های مختلف، روش های متفاوتی وجود دارد. اما تست هایی که در این زمینه وجود دارند؛ بسیار معتبر بوده و می‌توانند هم به متخصصین و هم خانواده ها در این مورد کمک زیادی کنند. برخی از این تست های هوشی شامل موارد زیر می‌شود.

📌تست گاردنر

نام تست گاردنر از دانشمندی با همین نام گرفته شده است. به اعتقاد هاوارد گاردنر انسان نه هوش مختلف دارد. با استفاده از این تست می‌توان متوجه شد که کودک در کدام یک از جنبه ها با استعدادتر است.

📌تست وکسلر | سن استعدادیابی کودکان

یکی دیگر از تست های مرتبط با سن استعدادیابی کودکان تست وکسلر است. وکسلر هوش را به صورت چند جانبه مورد بررسی قرار داد. او تست خود را در زمینه هوش کلامی و عملکردی طراحی کرده و برای انجام آن بازه زمانی مشخص کرد. این تست مناسب کودکان 2.5 تا 7 سال و یا 6 تا 16 سال است. همچنین طبقه بندی دیگری برای این تست وجود دارد که برای نوجوانان و جوانان 16 سال به بالاست. برای اطلاع از راه های استعدادیابی کودک سه ساله کلیک کنید.

📌تست آدمک گودیناف

در این تست هوش غیرکلامی کودکان سنجیده می‌شود. به این صورت که از کودک خواسته می‌شود تا نقاشی بکشد که در این نقاشی هر یک از عناصر و رنگ ها معنی خاصی دارند. این تست معمولا برای تشخیص اختلالات روانی و عاطفی کودکان، مورد استفاده می‌گیرد.

📌بوناردل | سن استعدادیابی کودکان

برای تشخیص سن استعدادیابی کودکان از تست بوناردل نیز استفاده می‌شود. این تست برای ارزیابی وضعیت شناختی کودکان است. این تست در بیشتر موارد برای بزرگسالان بوده اما به دلیل آسانی انجام آن بسیاری از مراکز برای سنجش هوش و استعداد کودکان نیز از آن استفاده می‌کنند.

📌ریون

برای تست سن استعدادیابی کودکان می‌توان از تست ریون نیز استفاده کرد. البته این تست برای کودکان بالای پنج سال است که شصت سوال برای ارزیابی هوش عمومی کودکان دارد. با کمک این آزمون می‌توان میزان هوش غیرکلامی، انتزاعی و شناختی را نیز مورد بررسی قرار داد.

اهمیت سن استعدادیابی کودکان در فرایند رشد آنان

فراموش نکنید سن استعدادیابی کودکان ، زمان طلایی بوده و در زندگی و آینده کودک اهمیت زیادی  دارد. بسیاری از کودکان به دلیل عدم شناخت استعدادهای خود مجبور به کاری می‌شوند که علاقه ای به آن ندارند و این موضوع احساسات آنان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر این اقدام به درستی و در زمان مناسب صورت گیرد؛ بسیاری کودکان می‌توانند سریع تر پیشرفت کرده و حتی در زمینه های مختلف بهتر عمل کنند.

دلیل موفقیت کودکان

در اینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا علت موفقیت و عملکرد بهتر کودکان، تنها تشخیص استعداد آنان است؟ در جواب این سوال می‌توان گفت خیر. چرا که تشخیص سن استعدادیابی کودکان به تنهایی نمی‌تواند در زندگی او موثر باشد. کودک و والدین او باید بعد از شناسایی استعداد در این زمینه تلاش کرده و از آن بهره گیرند. در غیر این صورت تنها اطلاع از استعدادی که هیچ کارایی ندارد؛ نمی‌تواند فرد را به موفقیت برساند.

استعدادیابی در نوجوانی

تشخیص سن استعدادیابی کودکان و همچنین بهره گیری از آن در هر سنی می‌تواند موثر باشد. برخی تصور می‌کنند که استعدادیابی در نوجوانی و یا حتی بزرگسالی دیگر هیچ فایده ای ندارد. در صورتی که در این سنین جواب آن می‌تواند ثبات بیشتری داشته و حتی در زمینه مختلفی مانند شغل مورد استفاده قرار گیرد. از این رو افراد در هر سنی که به سراغ این موضوع بروند؛ می‌توانند به موفقیت برسند. برای آشنایی بیشتر با اهمیت استعدادیابی دانش آموزان کلیک نمایید.

سخن پایانی

در وجود همه ما استعدادی وجود دارد که از آن بی خبر هستیم. در بیشتر موارد در دوران کودکی استعدادهای خود را بروز داده و دیگران را از آنها مطنلع می‌کنیم. همچنین در این دوران بیشتر انعطاف پذیر بوده و پتانسیل بالاتری نیز داریم. از این رو تشخیص سن استعدادیابی کودکان می‌تواند به طور کلی آینده آنان را تغییر داده و همچنین منجر به بروز اتفاقات بهتری گردد. خانواده ها باید در این زمینه حتما از متخصصین روانشناس کمک گرفته و سن فرزندان خود را شناسایی کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه سن استعدادیابی کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

در چه سنی فرزندم را استعدادیابی باید بکنیم؟

فرزند شما در هر سنی که باشد می‌توانید برای استعدادیابی او اقدام کنید. بهترین سنین را 3 تا 6 سال عنوان کرده اند، اما در استعدادیابی در سنین نوجوانی و اوایل جوانی بسیار مفید خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره