انتخاب مهد و مدرسهکودک

درس نخواندن بچه ها

درس نخواندن بچه ها و فرار از درس خیلی بین دانش آموزان رایج است. آن‌ها عموما ترجیح می‌دهند که از درس فرار کنند. آن‌ها علاقه ای به درس ندارند، درس را لذت بخش نمی‌بینند. و به دنبال راهی برای بازی و سرگرمی هستند. شاید این روزها روش های آموزش همراه با بازی را شنیده باشید. اما همیشه همه بچه ها به یک روش پاسخ نمی‌دهند. پس در ادامه به طور کامل درباره علل درس نخواندن و روش های مناسب برای رفع این مساله پرداخته‌ایم. اگر در این زمینه باز هم دچار مشکل هستید، حتما برای دریافت خدمات مشاوره کودک اقدام کنید.

درس نخواندن

خیلی از بچه ها علاقه ای به درس‌خواندن ندارند و از آن فراری هستند. در این موارد اصولا خانواده ها سعی دارند با سخت گیری و سرزنش بچه‌ها، آن‌ها را به سمت درس‌خواندن سوق دهند. اما این روش اصلا درست است؟ والدین می‌توانند با درک علت درس نخواندن بچه ها و استفاده از راهکارهایی که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم، بچه ها را به‌درس علاقه مند سازند. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله روانشناسی کودکان ابتدایی را هم بخوانید.

علت درس نخواندن

بسیاری از والدین با فرزندانشان به خصوص در دوره ابتدایی در مورد درس نخواندن او دچار مشکل هستند. عموما کودک ترجیح می‌دهد به جای درس‌خواندن، با هم سالان خود بازی کند، بازی‌های کامپیوتری انجام دهند یا تلویزیون ببیند. والدین این کودکان با درک علت درس نخواندن بچه ها می‌توانند راهکاری مناسب برای تشویق آن‌ها برای جلوگیری از درس نخواندن آن ها پیدا کنند. برای آشنایی با راه های مقابله با مشکلات دانش آموزان ابتدایی کلیک کنید.

مطالعه بدون هدف

ممکن است بچه ها از درس‌خواندن هدفی نداشته باشند. یعنی اینکه باخود فکر کنند که اگر درس‌بخوانند هیچ اتفاق مثبتی نمی‌افتد. حتی اگر برای این بچه‌ها توضیح دهید که درس‌خواندن باعث می‌شود آینده خوبی داشته باشند، ممکن است کودک توانایی درک این موضوع را نداشته باشد. درچنین مواقعی شما سعی کنید به او توضیح دهید که با درس‌خواندن و یاد گرفتن درس‌ها می‌تواند در جاهایی به غیرمدرسه هم از آن‌ها استفاده هایی داشته باشد. مثل اینکه اگر الفبا را خوب یاد بگیرد می‌تواند در کوچه، خیابان و روزنامه هرچه را که می‌بیند بخواند و آدرس را پیدا کند. و یا وقتی به مغازه می‌رود برای حساب کردن پول اجناس نیاز به مهارت ریاضی دارد. و یا درباره حیوانات و حشرات در علوم می‌آموزد. این گونه او متوجه می‌شود که هدف از مطالعه هر درس چیست.

عدم تمرکز و حواس پرتی

وقتی حین درس‌خواندن حواس دانش اموز پرت شود، او چیزی از درس متوجه نمی‌شود. این امر باعث می٬شود که او نخواهد درس‌را ادامه دهد یا اینکه نخواهد بعدا دوباره به سراغ درس‌خواندن برود. نداشتن تمرکز و حواس پرتی مهم‌ترین دلیل درس نخواندن بچه هااست. برای افزایش تمرکز راهکارهای مختلفی وجود دارد. که میتوان با تمرین و تکرار این راه حل ها تمرکز را بالابرد. برای آشنایی با روش های افزایش تمرکز در کودکان کلیک کنید.

درس نخواندن به دلیل فشار روانی

فشار روحی در زندگی‌همه ما وجود دارد. بی شک برای همه ما اتفاقات ناگواری می‌افتد، که باعث تنش و ناراحتی برای ما می‌شود. در چنین شرایطی درس‌خواندن خیلی سخت و تقریبا غیرممکن‌ می‌شود. این حواس پرتی او بر ناراحتی او می‌افزاید. باید سعی کرد‌ این ناراحتی را کنترل نمود. و با دریافت خدمات خانواده درمانی و سایر اقدامات لازم شرایطی آرام برای فرزندتان فراهم کنید.

اختلال در یادگیری

یکی از عواملی که باعث مشکل در نتیجه گیری ازدرس می‌شود (نه درس‌خواندن)، اختلال در یادگیری است. مشکل اصلی این کودکان مشکلاتی در ادارک و حافظه آن‌ها است. البته اختلال در یادگیری بعد از مدتی باعث درس نخواندن می‌شود. چون دانش آموز می‌بیند با درس‌خواندن نمی‌تواند نتیجه‌ای بگیرد. پس از تلاش دست می‌کشد. برای آشنایی با انواع نشانه های اختلالات یادگیری کلیک کنید.

درس نخواندن بدلیل بهره هوشی بالا

درموارد خیلی کمی بهره هوشی بالا سبب می‌شود که دانش آموز درس نخواند، تکالیفش را انجام ندهد. زیرا او این تکالیف و درس‌ها را بچگانه می‌پندارد. در چنین مواقعی باید آموزش‌ها و تکالیف ویژه‌ای برای او ترتیب داده شود‌.

برنامه فشرده

بسیاری از والدین می‌خواهند فرزندان آن‌ها عالی و در سطح بالایی در هر چیزی باشند. به همین دلیل آن‌ها را به کلاس های آموزشی و فوق برنامه بسیاری می‌فرستند. مثل کلاس‌های درسی، کلاس موسیقی،کلاس‌های ورزشی مختلف و… که این برنامه‌ها باعث می‌شوند که دانش اموز دائم خسته باشد. از برنامه خود شکایت کند.در چنین مواردی باید برنامه اورا سبک تر کرد تا او با ارامش بیشتری به درس‌هایش برسد.

با بچه ای که درس نمی خواند چه باید کرد؟

حالا که با علت های درس نخواندن آشنا شده‌اید، باید با اقداماتی برای مقابله با این رفتار کودک انجام داد. به یاد داشته باشید که شما تا قبل از نوجوانی و بلوغ این فرصت را دارید که عاداتی را در فرزندتان نهادینه کنید. پس شاید نمرات دروس دبستان تاثیری در آینده تحصیلی و شغلی کودک نداشته باشد اما این همان زمانی است که دانش آموز مسئولیت پذیری و برنامه ریزی درسی را فرا می‌گیرد.

۱- روش پنج دقیقه درس خواندن

در مواقعی که خسته اید، حوصله ندارید به جای اینکه درس‌خواندن را به تعویق بیندازید می‌توانید از روش پنج دقیقه درس‌خواندن استفاده کنید.

در این روش با وجود هر سختی، خستگی و یا هر مشکل دیگری که وجود دارد، شما باخود عهد ببندید که ۵ دقیقه درس‌بخوانید. بعداز پنج دقیقه میبنید آنقدرها هم‌که فکر می‌کنید درس‌خواندن سخت نیست. سپس اگر خواستید پنج دقیقه دیگر نیز درس‌بخوانید. بعد از پنج دقیقه دوم نیز شما تا هروقت که خواستید می‌توانید این پنج دقیقه درس‌خواندن را شارژ کنید. سپس خواهید دید که آنقدر‌ هم که فکر می‌کنید درس‌خواندن آزار دهنده نیست.

۲- دور کردن تلفن همراه

تلفن همراه وفضای مجازی یکی ازمواردی است که امروزه برای بشر مزیت ها و معایبی به وجود آورده است. اما تلفن همراه یکی از عوامل موثر در دوری از درس‌خواندن است. این دستگاه کوچک آنچنان افرادی را به خود مشغول می‌کند که آن‌ها گذر زمان را حس نمی‌کنند، یا اگر آن را کنار بگذارند و به سراغ کار دیگری مثل درس بروند، دوست دارند آن کار را رها کنند و دوباره به سمت تلفن‌شان بروند.

برای اینکه بتوان تلفن را کنار گذاشت، بایدبرنامه ریزی کرد. و تا زمان مقرر شده فقط درس خواند. و ازگوشی استفاده نکرد. در مواردی که انجام این کار سخت است. می‌توانید تلفن خود را به یکی از اعضای خانواده دهید. از او بخواهد تا ساعت مشخص، تلفن را به شما پس ندهد.

۳- تمرکز بیشتر روی محتوای درس

تمرکز روی محتوا به این معناست که شما به عنوان‌دانش اموز سعی کنید، بیشتر برروی اینکه چه چیزهایی خواندید توجه نمایید. نه روی اینکه چه نمره هایی گرفتید. خانواده ها سعی کنند از دانش اموز درباره نمراتش کمتر سوال کنند. بیشتر درباره چگونگی درس‌خواندن او سوال بپرسند. این‌امر باعث علاقه مند شدن بچه ها به درس خواندن می‌شود.

سخن آخر

درس نخواندن بچه ها دلایل مختلفی دارد. بعضی از این دلایل وابسته، به محیط و بعضی مربوط به درون هر فرد است‌. والدین یا خود دانش اموزان، می‌توانند با دانستن دلایل درس نخواندن و با استفاده از راه کارهایی این بی علاقگی به درس خواندن را کم یا ازبین ببرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک و مدرسه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره