روانشناسی و کودککودک

فرزند اول | 11 خصوصیات فرزند اول

فرزند اول خانواده خصوصیات متفاوتی با فرزند وسط و آخر دارد. بر اساس تحقیقات، فرزندان اول اغلب ضریب هوشی بالاتری دارند، مسئولیت پذیر هستند و قدرت رهبری آنها بسیار بالا است. به عنوان والدین باید از خصوصیات فرزندان خود بسته به جایگاهی که دارند مطلع باشید؛ تا بتوانید بهتر فرزندان خود را درک کنید. زمانی که به این آگاهی برسید؛ حساسیت کمتری بروز خواهید داد و حتی بسیاری از رفتار های او را بر اساس جایگاهی که دارد می‌سنجید.

هر ترتیب تولدی که داشته باشید باید معایب و مزایای آن را نیز به جان بخرید. فرزند اول خانواده بیشتر از بقیه فرزندان زیر ذره بین است و بیشتر در مرکز توجه قرار دارد. در واقع به دلیل اینکه زن و مرد اولین تجربه خود را با این فرزند ‌داشتند؛ نگرانی های بیشتر از خود بروز داده اند تا فرزندشان بتواند سلامت محور رشد کند. برای اینکه از خصوصیات فرزندان خود آشنا شوید تا ارتباط بهتری داشته باشید؛ توصیه می‌کنم از روانشناس راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزند‌ اول می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

فرزند اول

فرزند اول کیست؟

همیشه فرزند اول تحت کنترل خانواده است. آنها به دلیل اینکه اولین بچه بوده اند؛ بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و همین موضوع خصوصیات ویژه ای برای آنها شکل می‌دهد. فرزندان اول شخصیت مطلوب تری نسبت به بقیه فرزندان دارند که این ویژگی ها شامل مسئولیت پذیری، اطاعت، تسلط، برون گرایی، وظیفه شناسی، ثبات عاطفی و گشودگی نسبت به تجارب می‌شود.

فرزندان اول از هوش بالایی برخوردارند و توانایی های علمی بهتری دارند. در واقع اغلب فرزندان اول موفق هستند. این افراد خصوصیات بسیاری دارند که در این مقاله توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فرزند اول تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تک فرزندی کلیک کنید.

خصوصیات فرزند اول چیست؟

فرزند اول خانواده خصوصیات مثبت بسیار زیادی به همراه دارد که در این بخش مقاله به آنه اشاره کرده ایم.

➰ قانون مدار هستند

فرزند اول خانواده اغلب قانون مدار است. به دلیل اینکه آنها همیشه تحت سلطه والدین بوده اند و دائم کنترل می‌شوند؛ افراد منضبطی هستند. فرزند‌ اول همیشه به عنوان الگو برای اعضای خانواده و دیگر فرزندان بوده است. همین موضوع نیز او را به سمت نظم و قانون سوق می‌دهد.

➰ با وجدان هستند

فرزند اول اغلب با وجدان است. آنها آموزش دیده اند که منصف و سخاوتمند باشند. منطقی تر از دیگران هستند و فقط به منافع خود نگاه نمی‌کنند. هرگز کوتاهی در حق کسی نمی‌کنند؛ حتی اگر انرژی لازم برای کار دیگران نگذارند؛ دچار عذاب وجدان می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نیازهای اولیه و اساسی کودکان کلیک کنید.

➰ محافظه کار می‌باشد | فرزند اول

یکی از خصوصیات مهم فرزند اول، رفتار محافظه کارانه است. این رفتار نیز به سبک تربیتی والدین با آنها بستگی دارد و دلیل آن، نگرانی بیش از اندازه والدین به فرزندان اول است. آنها برای اینکه تربیت محافظه کارانه داشته اند؛ به شدت همه چیز را کنترل می‌کنند. گویی دیوار دفاعی در برخورد با دیگران با خود به همراه دارد.

➰ مستقل هستند

مستقل بودن از ویژگی های بارز فرزند اول است. فرزندان اول با به دنیا آمدن فرزند دوم سعی می‌کنند از همان دوران کودکی همه کارهای خود را به تنهایی انجام دهند و از خواهر یا برادر خود نیز مراقبت کنند. این موضوع باعث استقلال در فرزند‌ ‌اول می‌شود.

➰ هوش بالایی دارند

یکی از خصوصیات مثبت فرزند اول، هوش بالا است. آنها هوش را به صورت اکتسابی کسب کرده اند و تعاملات بیشتری با والدین خود داشته اند. حتی فرزندان اول نقش معلم برای خواهر و برادر کوچکتر خود ایفا می‌کنند. در نتیجه با وجود تمام این تعاملات و آموزش ها، هوش بالاتری را کسب خواهند کرد.

➰ رهبر قدرتمندی هستند

یکی از ویژگی های فرزند اول، رهبری قوی است. به دلیل اینکه فرزندان اول مسئولیت های سنگین به دوش می‌کشند و همه چیز را کنترل می‌کنند؛ در رهبری و هدایت بسیار قدرتمند می‌باشند. بر اساس تحقیقات؛ اغلب ریاست های بزرگ در دست فرزندان اول بوده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بهترین تعداد فرزند کلیک کنید.

➰ قابل اعتماد هستند

فرزند اول همیشه قابل اعتماد است و به راحتی می‌توان به او تکیه کرد. آنها به شدت مسئولیت پذیر هستند و هرگز خود را شرمنده دیگران نمی‌کنند. همیشه والدین از فرزندان اول خود کمک درخواست می‌کنند و آنها را همیشه حامی خود می‌دانند.

➰ کمال گرا هستند | فرزند اول

فرزند اول خانواده اغلب کمال گرا می‌باشد. فرزندان اول همه کار ها را خودشان انجام می‌دهند و به کسی تکیه نمی‌کنند. آنها همیشه حواس جمع بوده اند و علاقه دارند تا کارهایشان را به نحو احسنت انجام دهند.

➰ کاری هستند

از ویژگی های بارز فرزند اول، کاری بودن است. آنها به دلیل استقلال و مسئولیت پذیری که دارند سخت کار می‌کنند تا به موفقیت های زیادی دست یابند. فرزندان اول بسیار سخت کوش هستند.

➰ افراد سازگاری هستند

فرزند اول خانواده سازگاری بالاتری نسبت به بقیه فرزندان دارد. آنها در راه درست و مستقیمی که والدین به او آموزش داده اند قرار می‌گیرند و مانند فرزندان بعدی به دنبال رفتارهای ماجراجویانه و کنجکاوانه نیستند.

➰ تکانشگری کمتری دارند

فرزند اول نسبت به بقیه فرزندان کمتر به سوی رفتارهای مخاطره آمیز قدم بر می‌دارد. این فرزندان خوش رفتار تر هستند و با احتمال کمتری به سوی مواد مخدر، سیگار و روابط جنسی نامشروع قدم بر می‌دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

معایب فرزند اول

معایب فرزند اول

فرزند اول علاوه بر اینکه خصوصیات مثبت زیادی به همراه دارد؛ معایب نیز در خصوصیات او وجود دارد. در این بخش مقاله راجع به معایب فرزند‌ ‌اول صحبت کرده ایم.

🔻 خودخواهی بیش از اندازه

🔻 مشکل در نگهداری از فرزند کوچکتر

🔻حسادت

🔻 ویژگی های ریاست منفی

🔻 لجبازی

🔻مراقبت بیش از اندازه

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

کلام آخر

در این مقاله راجع به فرزند اول صحبت کرده ایم. همانطور که مطالعه کردید؛ خصوصیات مثبت آنها بسیار بیشتر از خصوصیات منفی است. اما اگر هر کدام از رفتارهای آنها باعث آسیب و رفتار های پر خطر شد، از روانشناس برای درمان راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزند اول می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره