انتخاب مهد و مدرسهکودککودک و سبک زندگی

استعدادیابی کودکان چه اهمیتی دارد؟

استعدادیابی کودکان باید یکی از دغدغه های والدین باشد. یکی از نتایجی که محققان از روش های آموزشی و تربیتی کودکان به دست آوردند، اهمیت توجه به توانایی های بالقوه آنان و ایجاد بستری برای رشد و پروش شان است. هر کودکی استعدادهای ذاتی خود را دارد که با قرار گرفتن در محیطی مناسب می‌تواند آن‌ها را به نحو احسنت ارتقا دهد. حتما یادتان می‌آید زمان هایی را که می گفتند “فرزندم در آینده دکتر یا مهندس می‌شود”، در واقع خواسته این دست از والدین رسیدن فرزندشان به بالاترین درجات علمی و موفقیت در زندگی شان بوده است. اما مگر تنها دکترها و مهندس ها افراد موفق هستند؟ آیا نقاشانی مثل پیکاسو و کمال الملک و یا ورزشکارانی مثل علی دایی را نمی توان به عنوان افراد موفق نام برد؟ شما با استعدادیابی فرزندتان می‌توانید به او کمک کنید که علاوه بر موفقیت آدمی سالم و شاد باشد و بتواند از زندگی لذت ببرد. برای دریافت خدمات استعدادیابی از مجموعه تخصصی آواژه کافی است با شماره های درج شده تماس بگیرید.

انجام استعدادیابی کودکان چه اهمیتی دارد؟

استعداد به هرگونه توانایی ذاتی گفته می‌شود که به طور بالقوه در انسان وجود دارد. با این حال استعدادها برای شکوفایی به زمینه مناسب و فراهم بودن شرایط محیطی نیاز دارند. والدینی که استعدادهای فرزندشان را نمی‌شناسند ممکن است از روی عدم آگاهی او  را در مسیری قرار دهند که بازدهی چندانی در آن نداشته باشد.

این مسئله پیامدهای بلند مدتی به همراه دارد. چرا که در این شرایط شانس موفقیت‌های تحصیلی و شغلی تا حد زیادی کاهش می‌یابند. از همین رو متخصصان والدین را تشویق می‌کنند که از همان دوران کودکی برای کشف استعدادهای فرزندشان اقدام کرده و با راهنمایی‌هایی که دریافت می‌کنند، او را در مسیری هدایت کنند که احتمال بازدهی در آن بیش از همه وجود داشته باشد. همین الان برای کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

چه زمانی برای استعدادیابی کودکان مناسب است؟

بسیاری از پدر و مادرها نمی‌دانند که دقیقا چه زمانی باید برای استعدادیابی کودک خود اقدام نمایند. طبق نظر متخصصان سنین پیش دبستانی (3 تا 6 سال) بهترین زمان برای کشف استعدادهای کودکان است. چرا که در این دوره سنی هنوز آموزش‌های رسمی ارائه نشده، در نتیجه سوگیری ذهنی کمتری وجود دارد. این امر به متخصصان کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانند توانمندی‌های ذاتی را از توانمندی‌های اکتسابی تشخیص دهند. با این حال در نظر داشته باشید که استعدادیابی تنها به این سنین محدود نمی‌شود؛ در نتیجه کودکان بزرگ‌تر، نوجوانان و بزرگسالان نیز می‌توانند از خدمات مشاوره در زمینه استعدادیابی بهره‌مند شوند. برای آشنایی با اقدامات لازم در هر سن استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

معرفی انواع روش ها برای استعدادیابی کودکان

برای اینکه بتوانید استعدادهای فرزند خود را کشف کنید، حرفه‌ای‌ترین اقدام این است که به یک روانشناس بالینی مراجعه نمایید. روانشناس با استفاده از آزمون‌های هوشی نظیر تست هوش وکسلر، تست هوش ریون یا تست هوش چندگانه گاردنر می‌تواند در مورد توانایی‌ها و استعدادهای خاص فرزندتان در حوزه‌های مختلف به شما اطلاعات بدهند. علاوه بر روش‌های تخصصی از طریق مشاهده دقیق رفتارهای کودک، توجه به علاقه مندی‌های خاص او و گرایش‌های خاصی که به موضوعات مختلف دارد، می‌توانید در مورد استعدادهای ذاتی او اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره بهتر است مشاوره کودک بگیرید.

استعدادیابی با توجه به انواع هوش کودک

در گذشته متخصصان برای ارزیابی استعداد از آزمون‌هایی استفاده می‌کردند که یک نمره کل را در اختیار متخصصین قرار می‌داد. این نمره کل تحت عنوان ضریب هوشی یا IQ شناخته می‌شد. اما به مرور متخصصان روانسنجی رویکرد خود را تغییر دادند. نظریه پردازانی نظیر هوارد گاردنر بر این باور بودند که هوش جنبه‌های مختلفی دارد که هریک از این جنبه ها باید به طور جداگانه ارزیابی شود. گاردنر در نظریه خود 8 نوع هوش مختلف را معرفی کرد که هوش‌های کلامی، منطقی و ریاضی، بصری و فضایی، موسیقیایی، بدنی و جنبشی، هوش درون فردی، برون فردی و طبیعت گرایی را شامل می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با انواع هوش کودکان کلیک کنید.

طبق این رویکرد افراد ممکن است در یک بعد نمره پایینی دریافت کنند اما در بعد دیگری عملکرد بالایی داشته باشند. در نتیجه نمی توان گفت که یک فرد کاملا بی استعداد یا با استعداد است بلکه هرکسی در جنبه‌های خاصی استعداد دارد که باید با ارزیابی‌های تخصصی کشف شود. برای آشنایی بیشتر با هوش کودک کلیک کنید.

فرق استعدادیابی کودکان و بزرگسالان در چیست؟

ابزارهای استعدادیابی کودکان و بزرگسالان متفاوت هستند، اما از آنجایی که استعدادهای انسان ذاتی هستند، نتایج استعدادیابی در سنین کودکی و بزرگسالی مشابه هم خواهد بود. در این جا این سوال مطرح می‌شود که چرا متخصصین تاکید دارند که استعدادیابی را در سنین پایین انجام دهیم؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که هرچقدر سن فرد موقع کشف توانمندی‌ها پایین‌تر باشد فرصت‌های بیشتری برای قرار گرفتن در محیط‌های مناسب با استعدادهایش در اختیار او قرار دارند؛ در نتیجه احتمال دست‌یابی به موفقیت های شغلی و تحصیلی نیز بالاتر خواهد بود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

روانشناسان چگونه استعدادیابی می کنند؟

روانشناسان با استفاده از آزمون‌های هوشی نظیر تست وکسلر یا تست گاردنر جنبه‌های مختلف هوشی کودکان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و در مورد استعدادهای خاص کودک به والدین او بازخورد می‌دهند. همچنین آن‌ها از طریق مصاحبه روانشناختی و مشاهده دقیق رفتارهای کودک در جریان مشاوره یا بازی درمانی نیز می‌توانند به کشف استعدادها کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره