انتخاب مهد و مدرسهرشد و مراقبتکودک

استعدادیابی ورزشی کودکان چیست؟

استعدادیابی ورزشی کودکان به دلیل انعطاف پذیری بدنی آنان و سن کم شان می‌تواند تاثیر زیادی در فرایند رشدی آنان از لحاظ حرکتی و حتی روانی آنان گردد. بسیاری از ورزشکاران حرفه ای که امروزه در عرصه ورزشی بسیار موفق هستند و مدال کسب می‌کنند؛ از دوران کودکی ورزش کردن را آغاز کرده اند. زمانی که از این دوران، کودکان در یک رشته ورزشی درست قرار بگیرند؛ بیشتر احتمال دارد که در آینده به موفقیت در ورزش برسند. در واقع کودکان از لحاظ جسمانی کاملا آماده ورزش کردن هستند. تنها نباید فشار زیادی به آنها وارد شود. بسیاری از والدین در این مورد زیاده روی کرده و منجر به بروز آسیب هایی در کودکان می‌گردند. از این رو بهتر است در این مورد با متخصص مشورت شود. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی ورزشی کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

استعدادیابی ورزشی کودکان چطور انجام می‌شود؟

برای استعدادیابی ورزشی کودکان روش های مختلفی وجود دارد. در واقع به همان اندازه که والدین به استعدادیابی کودکان در زمینه های تحصیلی و هوشی اهمیت می‌دهند؛ باید به وضعیت بدنی کودکان نیز توجه داشته باشند. همه کودکان از انواع استعدادها و ظرفیت های درونی برخوردار هستند؛ تنها باید آنها را تقویت کرده و پرورش داده و همچنین از موضوعی که در آن عملکرد بهتری دارند؛ مطلع شوند. اینکار تنها با کمک والدین و روانشناسان امکانپذیر است. چرا که کودک توانایی کشف استعداد خود و استفاده از آن را ندارد. شاید آن را به صورت خودجوش نشان دهد. اما این به معنی آشنایی او با فرایند استعدادیابی و یا پرورش آن نیست.  برای اطلاع از راه های کشف استعداد کودکان کلیک نمایید.

سن مناسب برای استعدادیابی ورزشی کودکان

سن استعدادیابی ورزشی کودکان

معمولا هریک از استعدادهای درونی در سن خاصی در افراد بروز می‌یابند. در مورد استعدادیابی ورزشی کودکان نیز باید به این موضوع توجه داشته باشیم. در بیشتر موارد استعدادهای کودکان در زمینه حرکتی و ورزشی در سنین 6 یا 7 سالگی خود را نشان می‌دهند و یا می‌توان به آنها پی برد. چرا که قبل از این دوران کودکان هنوز توانایی کافی برای انجام برخی از حرکات را ندارند. همچنین ورزش های مناسب برای آنان نیز محدود هستند. برای اطلاع از بهترین سن استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

مزایای استعدادیابی ورزشی کودکان

زمانی که استعدادیابی ورزشی کودکان به درستی و در سن مناسبی انجام گیرد؛ قطعا مزایای زیادی برای آنان به همراه دارد. ورزش کردن از دوران کودکی منجر به شادی و نشاط در کودکان شده و همچنین انرژی آنان را به شکل درستی تخلیه می‌کند. برخی از این مزایا شامل موارد زیر می‌شود.

بهبود عزت نفس

یادگیری مهارت های اجتماعی

آشنا شدن با نظم و انضباط

کم شدن غرور و تکبر در کودکان

کمک به رشد بهتر جسمانی در بچه ها

تقویت هوش

صرفه جویی در انرژی و زمان

جلوگیری از ناهنجاری های ساختاری و عملکردی

روش های مختلف استعدادیابی ورزشی کودکان

استعدادیابی ورزشی کودکان همیشه به یک شکل صورت نمی‌گیرد. اینکار نیازمند همکاری والدین با سیستم ها و نهادها مختلف و حتی خود کودک است.

?سیستماتیک

روش سیستماتیک خود به دو صورت انجام می‌شود. در روشی که بر پایه سیستم است؛ نهادها و سازمان های مرتبط با همین موضوع مداخله کرده و به کودک و خانواده او کمک می‌کنند که استعداد ورزشی کودکان به درستی کشف شود. در این روش استعدادیابی به صورت رقابتی و حتی آزمون است.

در غیر اینصورت استعدادیابی بر پایه خود شخص صورت می‌گیرد. چرا که فرد به صورت خودجوش یک رشته ورزشی را شروع کرده و همچنین در آن عملکرد خوبی نیز دارد.

?غیرسیستماتیک

در روش غیرسیستماتیک هیچ از یک عوامل بیرونی در این مورد نقشی ندارند. خود کودک به مرور ورزش های مختلف را امتحان کرده و در یکی از آنها موفق می‌شود. او به هیچ نهاد و سازمانی وابسته نبوده و تنها از طرف خانواده خود حمایت می‌شود. حتی مدرسه نیز در این مورد نقشی ندارد.

فرایند استعدادیابی ورزشی کودکان

استعدادیابی ورزشی کودکان چه به صورت سیستماتیک صورت گیرد و چه غیرسیستماتیک، فرایند مشخصی دارد که همه افراد باید آن را طی نمایند. این مراحل شامل موارد زیر می‌شود.

انجام تست های پاراکلینیکی و چکاپ پزشکی

انجام تست حرکات اصلاحی

انجام تست پیکرسنجی

شرکت در تست آمادگی جسمانی

استفاده از تست یادگیری حرکتی و ادراکی

گرفتن تست تکنیکی و تاکتیکی

انواع ورزش برای کودکان

ورزش های مختلفی وجود دارد که کودکان می‌توانند در آنها حضور یافته و حتی به موفقیت های چشمگیری نیز برسند. برخی از رشته های ورزشی برای کودکان از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند و معمولا خانواده ها نیز با همان ورزش ها شروع می‌کنند. اما این بدان معنا نیست که همه کودکان باید در آن رشته ورزشی خوب باشند. در ابتدا این ورزش ها باید برای کودکان حالت تفریحی داشته و بعد از گذشت مدتی به طور جدی آنها را دنبال کنند. ورزش های مناسب برای کودکان شامل ورزش های توپی مانند بستکبال و فوتبال، ژیمناستیک و هنرهای رزمی مثل تکواندو است.

اما برای حضور در این رشته های ورزشی والدین باید شرایط بدنی کودک خود، وضع سلامتی او، جنسیت و… را نیز در نظر داشته باشند. همچنین علاقه خود کودک شرط اصلی است و اگر کودک به رشته ورزشی غیر از این موارد علاقه نشان داد؛ والدین باید در این مورد با او همکاری کنند. امروزه طیف وسیعی از ورزش های مختلف وجود دارد که کودکان می‌توانند در آنها شکوفا شوند.

چگونه ورزش مناسب آنها را انتخاب کنیم؟

چگونگی استعدادیابی ورزشی کودکان

بسیاری از والدین در مورد انتخاب ورزش مناسب برای فرزند خود و یا استعدادیابی ورزشی کودکان دچار سردرگمی می‌شوند. اما این روش ها به آنها کمک می‌کند تا در این زمینه بهتر عمل کنند.

کودک را در معرض ورزش های مختلف قرار دهید: زمانی که به کودک اجازه دهید تا ورزش های مختلف را امتحان کند؛ راحت تر می‌توانید استعدادیابی او را در این زمینه انجام دهید.

به نشانه های اشتیاق توجه داشته باشید: به هیجانات و احساسات او در مقابل ورزش های مختلف توجه کنید.

پیدا کردن اولویت در مورد ورزش فردی یا انفرادی: با توجه به روحیات کودک به این موضوع توجه داشته باشید که در ورزش های فردی بهتر عمل می‌کند و یا گروهی.

تطابق دادن تیپ بدنی با ورزش: در مورد انتخاب ورزش مناسب برای او، به تیپ بدنی او نیز توجه کنید.

معاینه بدنی کودک: در صورتی که کودک رشته ورزشی را شروع کرد؛ به طور مرتب او را پیش متخصص برده و از وضعیت سلامتی او اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی

از آنجایی که ورزش سنگین و حرفه ای در بیشتر موارد منجر به بروز آسیب های گسترده با افراد می‌شود؛ بهتر است فشار زیادی در این مورد به کودکان وارد نکنید. آنها با اینکه توانایی انجام ورزش های مختلفی را دارند؛ اما بدن آنها هنوز ضعیف بوده و نمی‌توان از آنها یک ورزشکار حرفه ای ساخت. از این رو این فرایند را با کمک یک متخصص جلو برده و از او راهنمایی بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی ورزشی کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره