انتخاب مهد و مدرسهرشد و مراقبتکودک

استعدادیابی ورزشی کودکان چیست؟

استعدادیابی ورزشی از جمله ارزیابی های هوشی است که نسبت به سایر انواع استعدایابی‌ها قدمت بیشتری دارد. بسیاری از آکادمی ها و استادیوم های اروپایی افراد را از همان دوران کودکی رصد کرده و تحت آموزش های حرفه ای قرار می‌دهند. این امر بیشتر در ورزش فوتبال شناخته شده است، اما در سایر زمینه های ورزشی هم در حال اجرا شدن است. شما هم اگر فکر می کنید فرزندتان در زمینه هوش حرکتی جنبشی دارای برتری است، بهتر است هر چه زودتر برای ارزیابی جامع به متخصصین کودک مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر حتما از خدمات مشاوره کودک استفاده نمایید.

استعدادیابی ورزشی چگونه است؟

ممکن است افراد در زندگی خود بارها و بارها ورزش‌های مختلفی را انجام دهند و هر بار با شکست مواجه شوند. دلیل شکست‌های پی در پی این دسته از افراد عدم شناخت استعداهایشان می‌باشد.

بهتر است کسی که علاقه‌مند به ورزش کردن و انجام ورزش‌های حرفه‌ای است، ابتدا به دنبال استعدادیابی ورزشی برود. کشف استعداد در یک زمینه ورزشی به فرد کمک می‌کند، به جای اینکه انرژی خود را صرف انجام چندین ورزش کند، تمام آن را به یک ورزش که در آن استعداد و علاقه دارد، اختصاص دهد.

استعداد یابی ورزشی به افراد کمک می‌کند تا راه کوتاه‌تری را برای رسیدن به موفقیت طی کنند. استعداد یابی از جمله مسائل مهمی است که نه تنها در زمینه ورزشی بلکه در بسیاری از زمینه‌های تحصیلی، موسیقی، شغلی و … انجام می‌شود. بنابراین موفقیت در ورزش نیازمند دنبال کردن استعداد است.

استعدادیابی ورزشی برای چه سنینی انجام می شود؟

طبق آخرین اطلاعاتی که محققان ارائه کرده‌اند، 80 درصد از هوش و استعداد افراد، قبل از هشت سالگی شکل می‌گیرد. بنابراین بهتر است اگر به دنبال استعداد یابی ورزشی در کودک‌تان هستید و می‌خواهید زمینه استعداد او را تشخیص دهید تا در مسیر موفقیت قرار گیرد، قبل از 8 سالگی اقدام کنید.

البته باید اشاره کنیم که به منظور استعدادیابی در کودکان و افراد مختلف، تست‌های استعدادیابی ورزشی مختلفی وجود دارد که توسط متخصصان در این زمینه، برای سنجش و کشف استعداد ورزشی افراد در سنین کودکی و نوجوانی طراحی شده است.

دلیل اصلی پایین بودن سن استعدادیابی ورزشی، توجه به این نکته است که ورزشکاران حرفه‌ای می‌توانند در محدوده سنی مشخصی در عرصه ورزشی حضور داشته باشند. چراکه ممکن است با افزایش سن در برابر حریفان کم سن و سال‌تر توان مقابله نداشته باشند.

از دیگر نکات قابل توجه این موضوع می‌باشد که بهتر است افراد از سنین کودکی متناسب با استعداد و علاقه مندی خود در مسیر ورزش قرار گیرند. قرار گرفتن در مسیر استعداد موفقیت را برای افراد آسان‌تر می‌کند. بنابراین سعی نکنید کودک خود را بر خلاف استعداد او به مسیر نادرست هدایت کنید. برای شروع روند کشف استعداد کودکان خود کلیک کنید.

آشنایی با اصول استعدادیابی ورزشی

استعدادیابی ورزشی باید با رعایت اصول و مبانی استعدادیابی انجام شود تا منجر به رسیدن به هدف نهایی شود. برای تفکیک افراد مستعد و غیر مستعد لازم است که ورزشکاران در کلاس‌های ورزشی شرکت کنند. انجام تمرینات ورزشی توسط افراد مختلف باید متناسب با توانایی‌ها و ویژگی‌های جسمی آنان انجام شود.

در صورتی که انجام حرکات و تمرینات ورزشی متناسب با آمادگی جسمانی افراد نباشد، ممکن است باعث بروز آسیب های جدی در آنان شود.

بنابراین اگر قصد استعداد یابی ورزشی را در کودکان خود دارید، بهتر است این کار را به متخصصین این امر واگذار کنید تا به مفاصل و دیگر اعضای بدن آنان آسیبی وارد نشود. معمولا پس از آمادگی جسمانی، مربیان از ورزش و تمرینات تخصصی برای کشف زمینه استعداد افراد استفاده می‌کنند.

استعدادیابی ورزشی با چه روش هایی انجام می شود؟

با توجه به مبانی استعدادیابی، برای کشف استعدادهای ورزشی دو روش کلی سیستماتیک و روش غیرسیستماتیک وجود دارد که در ادامه هر یک را توضیح داده‌ایم.

  • روش سیستماتیک : اولین روش استعدادیابی ورزشی روش سیستماتیک است که خود شامل دو روش مبتنی بر سیستم و مبتنی بر شخص است.
  1. روش استعدادیابی ورزشی سیستماتیک مبتنی بر سیستم : در روش سیستماتیک مبتنی بر سیستم، موسسه‌های خصوصی به صورت سازمان یافته‌ای، ورزشکاران مستعد را شناسایی می‌کنند. افرادی با استعداد در زمینه‌های مختلف ورزشی، از طریق آزمون سنجیده و شناسایی می‌گردند.
  2. روش استعدادیابی ورزشی سیستماتیک مبتنی بر شخص : در این روش فرد با قرار گرفتن در مسیر ورزش، متوجه استعداد خود می‌شود و کم کم رشد و پرورش داده می‌شود. در واقع این روش از روش‌های سنتی استعدادیابی ورزشی است.
  • روش غیر سیستماتیک : در روش غیر سیستماتیک، ورزشکار مستعد در زمین‌های مسابقه شناسایی می‌شود و برای پرورش و رشد هر چه بیشتر در زمینه مربوطه جذب می‌گردد. این روش بیشتر در کشورهای در حال توسعه انجام می‌شود و معیار سنجش استعداد افراد بر اساس مشاهدات است.

معیارهای استعدادیابی ورزشی کدامند؟

با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم، می‌توان گفت روش سیستماتیک روش معتبرتری برای استعدادیابی ورزشی است. در این روش سعی بر این است که جذب ورزشکار بر اساس معیارهای تعیین شده توسط موسسه مربوطه انجام شود.

از مهم‌ترین معیارهایی که تعیین کننده نتیجه آزمون استعدادیابی ورزشی است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • بررسی ویژگی‌‌های سلامت جسمانی
  • بررسی قد، وزن، طول، پهنا، درصد چربی، تیپ بدنی و … (پیکر سنجی)
  • ویژگی‌‌های روانی و حرکتی
  • ویژگی‌‌های فیزیولوژیکی و آمادگی جسمانی
  • ویژ‌گی‌‌های تمرین‌ پذیری

سه مرحله اصلی استعدادیابی ورزشی سیستماتیک

از آنجایی که نتیجه آزمون استعدادیابی ورزشی، می‌تواند آینده ورزشکار را تحت تاثیر قرار دهد؛ آزمون‌های مربوط به آن باید با دقت فراوانی طراحی گردد.

  • مرحله اول : معمولا استعدادیابی ورزشی سیستماتیک با انجام برخی آزمون‌های عمومی ورزشی و مهارتی مثل دوی سرعت، پرش، تناسب اندام و ایروبیک، آزمون‌های قدرتی و … آغاز می‌گردد. این تست‌ها تا حدود زیادی میزان قدرت ورزشکار را تعیین و مشخص می‌کنند.
  • مرحله دوم : در این مرحله ارزیابی‌های دقیق‌تری متناسب ورزشکار برای ورزشی خاص انجام می‌شود. برای پرورش ورزشکاران حرفه‌ای، برنامه‌های جامعی را طراحی می‌کنند. این برنامه‌ها به صورت روزانه، ماهانه و سالانه است و هر فرد می‌تواند با استفاده از تجهیزات و امکاناتی که در اختیار او قرار می‌گیرد، آن‌ها را اجرایی نماید.
  • مرحله سوم : پس از اینکه ورزشکاران دو مرحله فوق را پشت سر بگذارند، وارد یک دوره 6 تا 12 ماهه، به نام دوره تایید می‌شوند. تمرینات این مرحله متناسب با یک برنامه تمرینی و تغذیه رشد و پرورش، در یک رشته خاص طراحی شده است. مربیان در زمینه‌های مختلف ورزشی به ورزشکاران کمک می‌کنند تا در مسیر درست موفقیت قرار گیرند و میزان پیشرفت آنان را برای مراحل بعدی بررسی می‌کنند. ورزشکارانی که در این مرحله موفق به دریافت تایید می‌شوند، یعنی دارای استعداد لازم برای دنبال کردن یک ورزش حرفه‌ای هستند.

راهکارهای موثر در استعدادیابی ورزشی

اگر به ورزش کردن به صورت حرفه‌ای علاقه مند هستید، با برخی راهکارها می‌توانید از زمینه استعداد خود مطلع شوید. در ادامه به چهار راهکار مهم در استعدادیابی ورزشی اشاره کرده‌ایم.

1. به شرایط فیزیکی خود توجه کنید

از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین کننده استعداد افراد در زمینه ورزشی، شرایط فیزیکی آن‌هاست. بنابراین بهتر است در اولین قدم به شرایط فیزیکی خودتان توجه داشته باشید و سعی کنید رشته ورزشی‌تان را متناسب با شرایط فیزیکی مورد نیاز برای آن زمینه انتخاب کنید. به عنوان مثال کسانی که دارای قد کوتاهی هستند، برای رشته بسکتبال مناسب نمی‌باشند.

2. زمینه علاقه خود را پیدا کنید

سعی کنید رشته ورزشی‌تان را متناسب با علاقه‌تان انتخاب کنید. بیشتر کسانی که ورزشکاران حرفه‌ای شده‌اند، در ابتدا و قبل از اینکه متوجه شوند در آن رشته استعداد داشته‌اند، به آن علاقه مند بوده‌اند.

بنابراین در عبارت ساده‌تر می‌توان اینطور گفت که علایق و استعداد افراد در استعدادیابی ورزشی بسیار مهم است و معمولا این دو فاکتور در یک راستا می‌باشد.

3. تهیه لیستی از رشته های ورزشی

از دیگر فاکتورهای استعدادیابی ورزشی، بررسی رشته‌های ورزشی مختلف است. اگر قصد دارید یک ورزشکار حرفه‌ای شوید، ابتدا تمامی رشته‌ها را بررسی کنید و سپس بسنجید که کدام رشته ورزشی متناسب شما می‌باشد.

4. صحبت و کمک گرفتن از ورزشکاران حرفه ای

اگر رشته ورزشی مورد علاقه خود را انتخاب کرده‌اید، توصیه ما به شما این است که برای اینکه سریع‌تر به موفقیت برسید، از تجربه ورزشکاران حرفه‌ای استفاده کنید. بی شک این ورزشکاران اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌توانید به کمک آن متوجه شوید آیا در مسیر درست قدم گذاشته‌اید و یا خیر. برای آشنایی با بهترین روش‌های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

سخن آخر

در این مقاله به روش‌های استعدادیابی ورزشی و راهکارهای موثر در این زمینه اشاره کردیم. بدیهی است که این راهکارها برای قدم گذاشتن در مسیر حرفه‌ای کافی نیست و بررسی استعدادها نیازمند این است که زمینه علایق، ارزش‌ها، تیپ‌های شخصیتی و میزان هوش افراد مورد بررسی قرار گیرد.

به طور کلی استعدادیابی ورزشی نیازمند تخصص است و اگر علاقه به انجام ورزش حرفه‌ای دارید و یا به عنوان والدین تصمیم بر استعدادیابی ورزشی در کودکتان را گرفته‌اید، بهتر است از افراد و مربیان با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک و انجام استعدادیابی جامع می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک و مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره