انتخاب مهد و مدرسهکودک

روز اول مدرسه | 11 نکات مهم برای روز اول مدرسه

روز اول مدرسه نیازمند آموزش های ضروری است. قبل از اینکه کودک شما مدرسه را آغاز کند؛ باید برخی نکات را به کودک آموزش دهید. این نکات در زمینه های مختلفی انجام می‌شود تا کودک به آرامش برسد و روزهای خوبی را از مدرسه به خاطر داشته باشد.

اما کودکانی هستند که شدت وابستگی بالایی دارند و نمی‌توانند به راحتی از مادر خود جدا شوند. و این موضوع به دلیل اضطراب جدایی است که والدین با تربیت اشتباه کودک را به آن دچار کرده اند. برای این کودکان باید از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید تا روش های کنترل استرس به آنها آموزش داده شود. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روز اول مدرسه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

روز اول مدرسه

روز اول مدرسه چگونه است؟

برای اغلب دانش آموزان روز اول مدرسه سخت و طاقت فرسا است. تجربه هایی مانند دعوا، اضطراب، جدایی از والدین و ترس باعث می‌شود که این کودکان روزهای بدی را در مدرسه سپری کنند. در نهایت برای رفتن به مدرسه مقاومت می‌کنند. معمولا بچه ها در روز های اول شروع به گریه و زاری می‌کنند. و هیچ فردی حریف آنها نخواهد شد.

اما والدین در قبال روز اول مدرسه چه وظایفی دارند؟ پدر و مادر هر دو مسئولیت این را دارند که کودک را برای حضور در مدرسه آماده کنند. در واقع باید کودک را از چند روز قبل آماده کنند تا این ترس ها را کنترل کند. اگر به عنوان والد آموزش های مناسبی به کودک صورت بگیرد؛ ترس ها دائمی نخواهند ماند. در این مقاله روش های کاهش ترس روز‌ اول مدرسه را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مدرسه نرفتن بچه ها کلیک کنید.

دلیل  ترس روز اول مدرسه در کودکان چیست؟

روز اول مدرسه برای اغلب کودکان تلخ و ناراحت کننده است. و دلیل این ناراحتی و ترس در دسته های مختلفی قرار دارد. در این بخش مقاله راجع به دلیل استرس روز‌ اول مدرسه صحبت کرده ایم.

🔸 دوری از محیط خانه

🔸 جدایی از والدین

🔸جدیت کارکنان مدرسه

🔸 اضطراب ناشی از تنهایی

🔸 قرار گیری در محیط جدید

🔸ترس از مدرسه

🔸 کمتر شدن زمان بازی کودکان

نکات مهم برای روز اول مدرسه

نکات مهم برای روز اول مدرسه

به دلیل اینکه روز اول مدرسه کودک توانایی خوبی برای مدیریت شرایط ندارد؛ باید پدر و مادر برخی از شرایط را به کودک آموزش دهند. تا با استفاده از این راهکار ها بتواند روز های خوبی را سپری کند. در ادامه این نکات را توضیح داده ایم.

➰ صبور باشید

اولین کاری که برای روز اول مدرسه باید انجام دهید؛ حفظ آرامش و صبر است. به دلیل تغییراتی که مدرسه با فضای بیرون دارد؛ کودک را دچار هراس می‌کند. به همین جهت به عنوان والد باید صبر و حوصله داشته باشید تا این هراس به مرور زمان از بین برود.

➰ حتما بهداشت خواب رعایت شود | روز اول مدرسه

از روز اول مدرسه باید بهداشت خواب را به کودک آموزش دهید. اگر کودکان خواب خوبی نداشته باشد؛ توانایی بیدار ماندن سر کلاس درس را نخواهد داشت. به همین جهت خواب کافی و مناسب را برای کودک برنامه ریزی کنید.

➰ وسایل دانش آموز را از شب قبل آماده کنید

برای اینکه روز اول مدرسه زیبا و خوب باشد؛ باید وسایل کودک را از شب قبل آماده کنید. زیرا آماده شدن از شب قبل کار ساده تری به نسبت جمع آوری وسایل قبل از مدرسه است. در این شرایط هیچ استرسی به کودک وارد نمی‌شود و با آرامش روز اول را آغاز می‌کند.

➰ با کودک خود صحبت کنید

روز اول مدرسه کودک دچار اضطراب و استرس است. به همین جهت باید با کودک صحبت کنید، شرایط مدرسه را توضیح دهید و به او بگویید که چگونه رفتار کند. در این شرایط کودک می‌تواند تصورات بهتری از مدرسه داشته باشد. در نهایت استرس او کمتر خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

➰ صبحانه را فراموش نکنید | روز اول مدرسه

روز اول مدرسه را با صبحانه ای خوب آغاز کنید. صبحانه مورد علاقه کودک را فراهم کنید و مواد مغذی به آن اضافه کنید. صبحانه کامل باعث افزایش عملکرد کودک می‌شود.

➰ دروس را سر ساعت انجام دهید

یکی از کارهایی که باید در روز اول مدرسه انجام دهید، انجام تکالیف سر ساعت است. زمانی که کودک را سر ساعت آماده انجام تکالیف کنید؛ او آموزش می‌بیند که باید همیشه بعد از مدرسه تکالیف خود را انجام دهد. به مرور زمان این کار تبدیل به عادت می‌شود.

➰ از نظر روانی او را آماده کنید

حتما در روز اول مدرسه کودک را از لحاظ روانی آماده کنید. در خصوص مدرسه و شرایط با او صحبت کنید و توضیح دهید که معلم چه کارهایی می‌کند و تو به عنوان شاگرد چه وظیفه ای داری.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استرس مدرسه کلیک کنید.

➰ مسیر مدرسه تا خانه را تمرین کنید

یکی از عمده استرس کودکان، مسیر جدید برای بازگشت به خانه است. به همین جهت برای اینکه آرامش را به کودک هدیه دهید؛ چندین بار قبل از شروع مدرسه از یک مسیر مشخص مدرسه به خانه بروید تا چشم فرزندتان به مسیر عادت کند.

➰ احترام به معلم را آموزش دهید | روز اول مدرسه

روز اول مدرسه نیازمند آموزش در زمینه های مختلف است. حتما به فرزند خود احترام به معلم را آموزش دهید تا بداند که به چه شیوه ای باید رفتار کند. از چه اسمی برای صدا زدن انتخاب کند و چه قوانینی را رعایت کند.

➰ نحوه رفتار با همکلاسی را آموزش دهید

نحوه رفتار با همکلاسی باید در روز اول مدرسه انجام شود. به فرزند خود بگویید که باید بر اساس قوانین مدرسه رفتار کند، به همکلاسی ها احترام بگذارد و در صورت بروز هرگونه مشکل با معلم در میان بگذارد.

➰ تغذیه مناسب برای کودک در نظر بگیرید

روز اول مدرسه نیازمند تغذیه مناسب است. برای اینکه احساس گشنگی را تجربه نکند؛ باید تغذیه مناسبی داشته باشد. از خوراکی های مفید؛ میوه و وعده های عذایی مناسب کمک بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله راجع به روز اول مدرسه صحبت کرده ایم. والدین باید به شیوه هایی مختلفی این آمادگی را در کودک به وجود آورند. برای آمادگی اگر توانایی آموزش ندارید حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روز‌ اول ‌مدرسه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره