انتخاب مهد و مدرسهکودک

هوش کلامی و زبانی چه ویژگی هایی دارد؟

هوش کلامی و زبانی به توانایی افراد در استفاده از کلمات و مفاهیم مختلف به صورت زبانی گفته می‌شود. انواع هوش برای اولین بار توسط گاردنر مطرح شد. بخش زیادی از ارتباط ما با اطرافیان، از طریق صحبت کردن و ارتباط کلامی است. به همین دلیل بالابردن این مهارت و همچنین تقویت ان بسیار اهمیت دارد. همه افراد از توانایی صحبت کردن برخوردار هستند؛ اما فقط برخی از آنها از این نوع هوش برخوردار هستند. برای ورود به مشاغلی مثل وکالت، نویسندگی، مترجمی، تدریس و همچنین روزنامه نگاری، برخورداری از این ویژگی، بشیار مهم است. در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف این موضوع، خواهیم پرداخت. برای اطلاع از انواع هوش کودکان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش کلامی و زبانی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

هوش کلامی و زبانی

شاید شما هم با افرادی مواجهه شده اید که به طور ذاتی مهارت بالایی در صحبت کردن دارند و همه را مجذوب خود می‌کنند. در واقع این افراد از هوش کلامی و زبانی برخوردار بوده و توانایی استفاده از آن را نیز دارند. برای بهره گیری از این نوع هوش، افراد می‌توانند تمریناتی انجام داده و یا از مشاورینی در این زمینه نیز کمک بگیرند. اگر بگوییم با تقویت این ویژگی، نصف بخش عمده ای از مشکلات شما حل خواهد شد؛ اغراق نکرده ایم. چرا که قانع کردن دیگران، با حرف زدن امکانپذیر است و می‌توان از این موضوع در موقعیت های زیادی استفاده کرد. برای اطلاع از راه های تقویت هوش نوزاد کلیک کنید.

مشخصه های افرادی که هوش کلامی و زبانی دارند

مشخصات هوش کلامی و زبانی

 

معمولا به راحتی می‌توان متوجه فردی شد که از هوش کلامی و زبانی بالایی برخوردار است. چرا که این افراد وقتی شروع به صحبت کردن می‌کنند؛ از کلمات و عبارات مناسب و به جایی استفاده کرده و به راحتی می‌توانند مقصود خود را منتقل کنند. برخی از نشانه های بارز این افراد به شرح زیر هستند.

💠 هوش کلامی و زبانی | دامنه لغات گسترده

افرادی با هوش کلامی و زبانی بالا، از دامنه لغات گسترده ای برخوردار بوده و معنی اکثر واژه ها را می‌دانند. همچنین اطلاعات آنان در مرحله فعال قرار گرفته و می‌توانند از این لغات در صحبت کردن ود استفاده کنند. برای مثال برخی، دانش و اطلاعات بالایی داشته وهمچنین معنی کلمات زیادی را می‌دانند. اما در عمل، نمی‌توانند از آنها استفاده کنند. همین موضوع نشان دهنده هوش هیجانی پایین آنهاست. آنها حتی در گفتگوهای روزمره خود نیز از طیف وسیعی از کلمات و عبارات استفاده می‌کنند.

💠داشتن حافظه خوب در زمینه کلمات و جمله ها

پیداکردن کلمات مناسب و همچنین عباراتی که باید از آنها استفاده کنیم؛ نیاز به داشتن حافظه ای قوی دارد. همه ما از کودکی در معرض سخنان و اطلاعات زیادی بوده ایم؛ که احتمالا یادآوری آنها برای مان دشوار است. اما افرادی که از هوش کلامی و زبانی خوبی برخوردار هستند؛ به راحتی واژگان و مفاهیم مختلف را به یادآورده و از آنها استفاده می‌کنند. فراموش نکنید که هوش عمومی افراد نیز در این مورد دخیل بوده و زمینه را برای دریافت اطلاعات جدید، فراهم می‌کند.

💠 هوش کلامی و زبانی | علاقه به نویسندگی و کتاب خواندن

طبیعی است که افرادی با هوش زبانی و کلامی بالا، به نویسندگی و کتاب خواندن علاقه داشته و مدام در حال کسب اطلاعات جدید در این زمینه باشند. کتاب ها گنجینه ای از کلمات و جملات مختلف است که هم می‌توان آنها را آموخت و هم موارد استفاده از آنها را متوجه شد. این دسته از افراد احتمالا کتاب های زیادی را در حوزه های مختلف مطالعه می‌کنند و حتی خود، دست به نویسندگی می‌زنند.

💠تسلط به دستور زبان

آنها به دلیل اینکه به طور مداوم در حال مطالعه هستند و یا به این موضوع علاقه زیادی دارند؛ به دستور زبان نیز تسلط خوبی دارند. آنها می‌توانند غلط های نگارشی و حتی املایی را به راحتی متوجه شده و آنها را اصلاح کنند. این ویژگی آنها برای ورود به شغل ویراستاری بسیار مناسب بوده وموجب موفقیت آنها می‌گردد. همچنین حتی در حرف زدن آنان نیز این ویژگی مشهود خواهد بود. آنها فعل و فاعل را در جای خود استفاده کرده و شمرده و منظم صحبت می‌کنند.

چگونه هوش کلامی و زبانی را تقویت کنیم؟

تقویت هوش کلامی و زبانی

 

برخورداری از هوش زبانی و کلامی به طور کلی در زندگی ضروری است. همه ما به طور ذاتی دارای انواع مختلف هوش ها هستیم؛ فقط باید آنها را تقویت کرده و از آنها استفاده کنیم. اینکه چطور این نوع هوش را تقویت کنیم؛ راه های زیادی داشته و به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این قسمت به توضیح برخی از این روش ها پرداخته ایم.

📌تمرین نوشتن

نوشتن تاثیر زیادی در تقویت هوش کلامی و زبانی خواهد داشت. معمولا افراد تصور می‌کنند که منظور از اینکار، نوشتن در حد یک نویسنده حرفه ای است. اما حتی نوشتن وقایع روزانه و مطالب پیش پا افتاده نیز، باعث بهبود عملکرد ما در این زمینه خواهد شد.

نوشتن نه تنها در بهتر شدن روحیه افراد موثر است؛ بلکه به آنها در تقویت مهارت های مختلف شان نیز کمک می‌کند. می‌توانید اینکار را به صورت روزانه تمرین کرده و مدت زمان کمی را به آن اختصاص دهید. اما با گذشت زمان، تاثیر آن را در زمینه های مختلف، مشاهده خواهید کرد.

📌افزایش مطالعه

مطالعه کردن باعث بالارفتن اطلاعات ورودی به مغز می‌شود. افراد با مشاهده کلمات و عبارات جدید، در مورد آنها کنجکاو شده و به جستجوی معنی آنها می‌پردازند. همین کار در طولانی مدت باعث بهبود هوش زبانی و کلامی در افراد می‌شود. مطالعه کردن یکی از عادات رفتاری بسیار مفید است که منجر به بروز رفتارهای مناسبی نیز خواهد شد. افراد باید مدت زمان مطالعه خود را در طول روز بالا برده و همچنین آن را به موضوعات بیشتری گسترش دهند. برای مثال برخی از افراد تنها در زمینه تخصصی خود اطلاعات داشته و سراغ حوزه های دیگرنمی‌روند. که همین امر موجب پایین ماندن میزان اطلاعات آنها خواهد شد.

📌یادگیری کلمات و حتی زبان جدید

یکی از اصول پایه و همچنین اصلی هر زبانی، کلمات آن است. می‌توانید معنی کلمات جدید را پیدا کرده و از آنها در محاوره های خود استفاده کنید. این کلمات حتی می‌توانند از فرهنگ ها و زبان های دیگر نیز باشند. یادگیری زبان های جدید، باعث بروز تجربه های جدیدی نیز خواهد شد. افراد باید روحیه کنجکاوی خود را تقویت کرده و با اینکار ظرفیت هوش کلامی و زبانی خود را بالاببرند.

📌سخنرانی و ارائه های درسی را تمرین کنید

برای برخی افراد سخنرانی و ارائه های درسی در مدرسه و یا دانشگاه، جزو ترس های آنها محسوب می‌شود. این موضوع می‌تواند تا حدی ، نشان دهنده فقر هوش کلامی و زبانی آنها باشد. افراد برای غلبه بر ترس خود می‌توانند از روانشناس کمک گرفته و اجازه ندهند که این موضوع بر جنبه های دیگری از زندگی نیز تاثیر بگذارد. اگر از انجام اینکار، دچار اضطراب نمی‌شوید؛ بهتر است برای بالابردن این هوش، از ان استفاده کنید. برای صحبت کردن در جمع باید به دنبال واژه های سخت تری باشید و همچنین قواعد دستور زبان را نیز رعایت کنید. به همین دلیل اینکار تا حد زیادی به شما کمک می‌کند.

📌انجام بازی های کلامی

برخی از بازی ها، با استفاده از مهارت های نوشتن و صحبت کردن انجام می‌شوند. با انجام آنها می‌توانید علاوه بر تفریح، با موضوعات جدیدی نیز آشنا شوید. برای مثال حل کردن جدول، جمله سازی، اسم فامیل و… همگی در تقویت هوش کلامی و زبانی موثر خواهند بود. این بازی ها برای همه رده های سنی وجود دارند و حتی می‌توانید با کودک خود نیز آنها را تمرین کنید.

مولفه های هوش کلامی و زبانی

گاردنر برای هوش کلامی و زبانی، 4 مولفه مختلف در نظر می‌گیرد. که شامل معناشناسی، آواشناسی، شناخت قواعد و دستور زبان و شناخت کاربرد زبان در شرایط محتلف می‌شود. این چهار مولفه در کنار هم هوش کلامی و زبانی را تشکیل داده و افراد باید بر همه آنها متمرکز شوند.

سخن پایانی

فراموش نکنید که در شکل گیری و همچنین استفاده از انواع هوش های مختلف، علاوه بر عوامل محیطی، ژنتیک هم دخیل است. افراد باید تاجایی که می‌توانند مهارت های مختلف را در خود تقویت کرده و از آنها استفاده کنند. بخش بزرگی از این ویژگی های اکتسابی بوده و می‌توان آنها را به روش های مختلفی، بالا برد. افراد مشهوری در طول تاریخ، با استفاده از این نوع هوش به موفقیت های زیادی رسیده اند. به همین دلیل نمی‌توان از آن به راحتی گذشت. افراد می‌توانند برای شناسایی و همچنین استفاده از انواع هوش، از روانشناس کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش کلامی و زبانی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

کدام شغل ها مناسب کسانی است که هوش زبانی و کلامی بالایی دارند؟

نویسندگی، پرداختن به شعر، گویندگی، دوبلاژ، نمایشنامه نویسی و ویراستاری از جمله مهم‌ترین علاقه مندی‌های شغلی کسانی است که هوش زبانی و کلامی بالایی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره