اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان

پیشگیری از اعتیاد بسیار موثرتر و بهتر از درمان آن است. در واقع از جوانب مختلف اینکار مقرون به صرفه تر خواهد بود. اما اعتیاد موضوع حساسی است که نمی‌توان به راحتی در مورد آن اقدامی انجام داد. چرا که فردی که هیچ پیش زمینه و یا حتی تمایلی به مصرف مواد مخدر ندارد؛ نباید در معرض اقدامات پیشگیرانه قرار گیرد. از این رو تبلیغات گسترده ای در این مورد صورت نمی‌گیرد. چرا که گاهی همین روش های پیشگیرانه منجر به ترغیب افراد به مصرف مواد مخدر می‌گردد. پس اولین قدم در این مسیر، شناسایی افرادی است که در معرض اعتیاد قرار داشته و یا حتی در مراحل اولیه هستند. در این مقاله به بررسی جنبه های مختلف این موضوع خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاع از مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه پیشگیری از اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

پیشگیری از اعتیاد چگونه انجام می‌شود؟

یکی از مشکلاتی که در مورد پیشگیری از اعتیاد وجود دارد؛ این است که همه افراد آن را برعهده دیگری می‌گذارند. خانواده ها تصور می‌کنند که جامعه و مسئولان باید اینکار را انجام داده و از طرفی جامعه نیز قادر به کنترل جمعیت زیادی که در معرض اعتیاد قرار دارند؛ نیست. از این رو اینکار باید با همکاری همه افراد صورت گرفته و در مورد آن فرهنگ سازی و قانون گذاری درستی صورت گیرد. برای اینکار روش های مختلفی وجود دارد که هم افراد و هم گروه ها می‌توانند از آنها استفاده کرده و به افراد کمک کنند. همچنین بهتر است در هر دو صورت یک روانشناس نیز در تمام مراحل حضور داشته باشد. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

پیشگیری از اعتیاد با پیدا کردن علت آن

پیشگیری از اعتیاد

یکی از اصلی ترین راه های پیشگیری از اعتیاد ، پیدا کردن علت آن است. زمانی که افراد از علت معتاد شدن فردی آگاهی یابند؛ راحت تر می‌توانند به او کمک کنند. از طرفی اینکار تاثیر گروهی نیز دارد. چرا که با پیشگیری از اعتیاد یک نفر می‌تواند جلوی اعتیاد دیگران را نیز گرفت. این موضوع مستلزم صحبت کردن با فرد معتاد، خانواده او و همچنین بررسی شرایط محیطی است. و حتی خانواده ها و یا دوستان نیز از پس آن برمی‌آیند. برای آشنایی بیشتر با علل گرایش به اعتیاد کلیک کنید.

فواید پیشگیری از اعتیاد

همانطور که در قسمت قبلی هم به آن اشاره شد؛ پیشگیری از اعتیاد تاثیرات بسیار مثبتی در سطح فردی و حتی اجتماعی دارد. با جلوگیری از ابتلای افراد بیشتری به اعتیاد، عزت نفس افراد بالاتر رفته و همچنین مهارت های مختلفی را نیز در این زمینه می‌آموزند. این موضوع به معنی سخت گیری زیاد به افراد و فشارآوردن به آنها نیست. چرا که این رفتار حتی احتمال مصرف مواد را در آنان افزایش هم می‌ دهد. اما با آموزش صحیح در این زمینه و همراهی کردن با افراد می‌توان جامعه سالم تری ساخته و همچنین مشکلات اجتماعی نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابند.

راه های پیشگیری از اعتیاد

روش های پیشگیری از اعتیاد

خوشبختانه راه های مختلفی برای پیشگیری از اعتیاد وجود دارد. اما نمی‌توان آنها را تضمین کرد. در واقع نمی‌توان مطمئن شد که در صورت انجام این اقدامات افراد به طور قطعی به سراغ مصرف مواد مخدر نمی‌روند. در این قسمت به توضیح این راه ها می‌پردازیم.  

?درک راه های سومصرف مواد

در ابتدا باید برای پیشگیری از اعتیاد ، از راه های مصرف مواد مخدر و یا حتی خود آنها اطلاعات کافی را کسب کرد. زمانی که افراد نشانه های اعتیاد به هر ماده ای را شناخته و همچنین در مورد پیامدها آنها نیز اطلاعاتی کسب کنند بیشتر می‌توانند در این مورد هوشیار بوده و به خود و دیگری کمک کنند. برخی تنها برای تفریح و روحیه هیجان طلبی شان هر بار دست به مصرف مواد می‌زنند. در مقابل گروهی وجود دارد که قصد خودکشی و مسمومیت با مصرف مواد مخدر را در هر بار دارند. یکی دیگر از راه های سومصرف مواد، استفاده از داروهای تجویزی برای دست یابی به لذت است.

?کنترل فشار همسالان

در مورد اعتیاد، همسالان نقش مهمی ایفا می‌کنند. در واقع گاهی فشار آنان است که منجر به اعتیاد افراد می‌گردد. از این رو باید از چنین افرادی دوری کرده و تا حد امکان ارتباط خود را با آنها محدود کرد. حتی به آنان نیز برای ترک اعتیاد کمک نمود.

?کمک گرفتن برای مشکلات روانی

یکی دیگر از راه های پیشگیری از اعتیاد، درمان بیماری های روانی است. زمانی که افراد از سلامت روانی برخوردار باشند؛ کمتر احتمال دارد که به سراغ مصرف مواد مخدر بروند. برای مثال یکی از دلایلی که افراد را در معرض اعتیاد قرار می‌دهد؛ ابتلا به افسردگی است. افراد برای فرار از واقعیت به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.

?عوامل هشدار دهنده را بررسی کنید

برخی از شرایط در زندگی افراد هشداردهنده بوده و آنان را در معرض مشکلات مختلفی قرار می‌دهد. برای مثال محل زندگی افراد، اعتیاد خانواده و… همگی در این مورد موثر هستند. بهتر است افراد این موارد را شناسایی کرده و تا حد امکان از آنها دوری کنند.

?یادگرفتن مهارت های جایگزین

در بیشتر موارد افراد به این دلیل به اعتیاد روی می‌آورند که چیزی را در زندگی شخصی و یا اجتماعی خود از دست داده اند. اما زمانی که بتوانند روش جایگزینی را بیاموزند و از طریق دیگری به اهداف خود برسند؛ دیگر احساس ناامیدی و سرخوردگی نخواهند کرد. از این رو بهتر است به جای روی آوردن به اعتیاد، آنها را ترغیب کرد تا مهارت جدید را یاد بگیرند.

?توسعه اهداف و رویاهای خود

همچنین زمانی که افراد رویاها و اهداف مشخصی برای آینده خود داشته باشند؛ کمتر احتمال دارد که به اعتیاد روی بیاورند. از طرفی مشخص کردن آنها به صورت واقع بینانه تاثیر بیشتری در مورد پیشگیری از اعتیاد دارد. چرا که هدف گذاری اشتباه، به تنهایی افراد را تحت فشار زیادی قرار داده و عاملی برای اعتیاد است.

?فرهنگ سازی در این مورد

نباید تاثیر نهادها و مسئولین را در این مورد نادیده گرفت. چرا که آنان نفوذ بیشتری داشته و به امکانات بیشتری نیز دسترسی دارند. از این رو باید در مورد اعتیاد و پیشگیری از آن اطلاعات کافی را در اختیار افراد قرار داده و همچنین شرایط درمان را برای آنان مهیا کنند. از طرفی آنان را از خطرات بیشتر حفظ نمایند.

?قانونگذاری های صحیح در این مورد

زمانی که دسترسی افراد به مواد مخدر دشوار گردد؛ تقاضا نیز کمتر شده و جوانان به روش های مناسب تری برای تخلیه هیجانات خود روی می‌آورند. از طرفی گاهی برخورد درستی نیز با معتادین صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل آنان دچار مشکلات بیشتری می‌شوند. قانونگذاری های درست در این مورد می‌تواند عامل تعیین کننده ای در پیشگیری از اعتیاد باشد.

سخن پایانی

فراموش نکنید که اعتیاد یک بیماری است که قابل درمان و پیشگیری هم هست. از این رو نباید به ابتلا به آن تصور کنید که همه چیز تمام شده و دیگر نمی‌توان کاری کرد. هم خود فرد و هم اطرافیان می‌توانند اقدامات لازم را در این زمان انجام داده و به خود و دیگری کمک کنند. در پیشگیری از اعتیاد باید از یک روانشناس نیز کمک گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه پیشگیری از اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

نقش رسانه‌ها و شبکه اجتماعی در اعتیاد نوجوانان چیست ؟

رسانه‌ها به خصوص فیلم‌ها و سریال‌ها، اعتیاد به سیگار یا خوردن الکل را موضوعی عادی نشان می‌دهند. به همین جهت زیاد دیدن این گونه فیلم‌ها روی نا خودآگاه فرد تاثیر گذاشته و اعتیاد را عادی می‌کند.

در جیب فرزندم مواد پیدا کردم. چه کار کنم؟

به او نزدیک شوید اعتمادش را جلب کنید تا خودش این قضیه را به شما بگوید. اگر نگفت این موضوع را با یک مشاور در میان بگذارید و برای برخورد صحیح از او کمک بگیرید.

یکی از اعضای خانوادمان معتاد بوده و از معتاد شدن فرزندم می‌ترسم. باید چه کار کنم ؟

برای پیشگیری از اعتیاد با فرزندتان حرف بزنید، از تاثیرات منفی‌ای که اعتیاد روی زندگی شما گذاشته با او صحبت کنید. به او بگویید که به شخصیتش اعتماد دارید و می‌دانید راه افراد معتاد را نخواهد رفت.

فرزندم دوست هایی دارد که درگیر اعتیادند اما خودش می‌گوید تا به حال معتاد نشده. آیا راست می‌گوید؟

محیط بر روی فرد بسیار تاثیرگذار است. اگر از نزدیکان فرزند خود می‌ترسید که او را درگیر اعتیاد کنند، بهتر است اوقات فراغتش را خودتان پر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره