اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

روش های جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد

روش های جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد متفاوت هستند. معمولا بعد از ترک اعتیاد دیگر اعضا نسبت به فردی که درگیر اعتیاد شده است؛ بی اعتماد شده و نمی‌توانند مانند گذشته با او رفتار کنند. اما همین تغییر رفتار عاملی است که ممکن است فرد را دوباره در معرض اعتیاد قرار دهد. از این رو بسیار اهمیت دارد که اعضای خانواده بدانند که چطور باید بعد از اعتیاد با فرد برخورد کرده و از او مراقبت کنند. البته این بی اعتمادی تا حدی طبیعی است.

اما خود فرد می‌تواند با استفاده از روش هایی دوباره با اعضای خانواده ارتباط گرفته و به آنها نزدیک شود. فراموش نکنید که اینکار نیاز به زمان و انرژی داشته و نباید انتظار زیادی از افراد در این شرایط داشت. در این مورد بهتر است حتما از یک روانشناس کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

روش های جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد

موضوع اعتیاد خیلی از مسائل را درون یک خانواده تغییر می‌دهد. حتی گاهی خانواده به طور کامل از هم می‌پاشد. اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که حال که فرد ترک کرده است به هیچ چیز بیش از کانون گرم خانواده نیاز ندارد. در واقع برای خود فرد نیز امن ترین جا خانه و حضور در کنار خانواده اش است. گاهی این خود خانواده اند که فرد را در معرض اعتیاد قرار داده و مشکلات مختلفی برای او ایجاد کرده اند.

در این حالت اوضاع کمی پیچیده می‌شود. پس در این شرایط اعضایی که سالم هستند؛ می‌توانند به دیگران نیز کمک کرده و آنان را از منجلاب اعتیاد نجات دهند. در این مسیر نیاز به مشورت کردن با یک متخصص نیز هست. برای اطلاع از انواع مراقبت های بعد از ترک اعتیاد کلیک نمایید.

هدف فرد از ترک اعتیاد، خانواده اش است؟

روش های جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد

یکی از موضوعاتی که باید در مورد جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد در نظر داشته باشید؛ این است که هدف شما از ترک اعتیاد چه بوده است! آیا فرد به خاطر خانواده ترک کرده است و یا اهداف دیگری داشته اید؟ در این حالت اگر فرد بعد از ترک اعتیاد بیش از حد به خانواده اش متکی باشد؛ احتمال شکست بیشتر می‌شود. چرا که اگر خانواده آن واکنشی که فرد انتظار دارد را نشان ندهند؛ او دچار سرخوردگی شده و احتمالا دوباره مصرف را آغاز می‌کند.

از این رو با اینکه احتمالا بسیار به آنها نیاز پیدا می‌کنید؛ اما باید کمی به آنها برای اعتماد دوباره فرصت دهید. برای مثال نباید به آنها بگویید که من به خاطر شما ترک کرده ام و حال از من هیچ حمایتی نمی‌کنید. بلکه باید کمی صبر کرده و حسن نیت خود را به آنها نشان دهید. برای کسب اطلاع در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

خانواده بسیار بی اعتماد شده اند برای جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد چه کنم؟

در مورد جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد ، به این مسئله فکر کنید که خانواده در این دوران چه سختی هایی را پشت سر گذاشته اند. مخصوصا اگر فرد چندین بار ترک کرده و دوباره اعتیاد را از سر گرفته باشد. شاید شما تصمیم خود را به طور جدی برای عدم مصرف گرفته باشید؛ اما آنها نیز به بی اعتمادی، اعتیاد پیدا کرده اند. مشکل بی اعتمادی در خانواده هایی که یکی از اعضای آنها مبتلا به اعتیاد بوده است؛ بسیار شایع است. باید بابت این موضوع به آنها حق داده و زمان بیشتری به آنها دهید.

بعد از ترک اعتیاد همه چیز حل می‌شود؟

یکی دیگر از موضوعاتی که در این شرایط باید به آن توجه شود این است که آیا تنها مشکل خانواده اعتیاد بوده است! گاهی علاوه بر اعتیاد یکی از اعضا، خانواده با مشکلات دیگری نیز مانند جدایی، مشکلات اقتصادی و… نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. در این حالت نه تنها جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد دشوار است؛ بلکه احتمال بازگشت به اعتیاد به صورت مجدد نیز زیاد می‌شود. از این رو بعد از ترک اعتیاد باید شرایط و مشکلات خانوادگی دیگر را نیز مورد بررسی قرار دهید.

توجه به آسیب های وارده به خانواده هنگام جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد

این موضوع را فراموش نکنید که اعتیاد اصلا یک موضوع فردی محسوب نمی‌شود. اعتیاد خانواده و جامعه را درگیر کرده و مشکلات زیادی را برایشان ایجاد می‌کند. مشکلات اقتصادی، جدایی، اعتیاد دیگر اعضا، منزوی شدن و… از پیامدهای ناشی از اعتیاد در خانواده هستند که در صورت بروز آنها طبیعی است که خانواده نتواند و یا نخواهد که دیگر به فرد اعتماد کند. حتی گاهی به دلیل این مشکلات است که خانواده تصمیم به طرد فرد معتاد می‌گیرد.

راه های جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد چیست؟

چگونگی جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد

بعد از در نظر گرفتن تمام موضوعاتی که در قسمت های قبلی به آنها اشاره شد؛ افراد می‌توانند از روش هایی برای جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد کمک بگیرند. در این قسمت به توضیح این راهکارها پرداخته ایم.

طبیعی بودن وسوسه

بهتر است برای خانواده خود توضیح دهید که وسوسه و لغزش مخصوصا در روزهای ابتدایی بعد از ترک طبیعی است. این بدان معنا نیست که دوباره به سراغ اعتیاد رفته و این موضوع را طبیعی جلوه دهید. بلکه باید آنان را مجاب کنید تا فشار زیادی از این بابت به شما نیاورند.

سرزنش یا بازجویی نکنید

اعضای خانواده نباید فردی را که به تازگی ترک کرده است؛ سرزنش و بازجویی کنند. این موضوع باعث می‌شود تا فرد حتی اگر مصرف را شروع نکرده باشد؛ واقعا اینکار را بکند. برخی از خانواده ها بعد از ترک اعتیاد فرد را بسیار محدود کرده و به او اجازه هیچ کاری نمی‌دهند. اما همین موضوع او را از لحاظ روانی در شرایط سختی قرار می‌دهد.

به کسی که موفق به ترک اعتیاد شده بدبین نباشید

بهتر است نسبت به فردی که به تازگی ترک اعتیاد کرده است؛ خوش بین بوده و مدام به او شک نکنید. زمانی که فرد شاهد اعتماد و حمایت های شما باشد؛ کمتر احتمال دارد که به صورت مجدد به سراغ اعتیاد برود.

زمان بدهید

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد نیاز به زمان دارد. هم خانواده و هم خود فرد نباید در این مورد عجله کرده و به دنبال راه سریعی باشند. به یکدیگر زمان داده و روابط آسیب دیده را ترمیم کنید.

برای جلب اعتماد بعد از ترک اعتیاد روش های ارتباطی سالم را یاد بگیرید

در دوران پس از ترک اعتیاد باید سعی کنید تا الگوهای ارتباطی خود را با دیگری تغییر دهید. اگر هم شما و هم فردی که به تازگی ترک کرده است؛ مانند گذشته رفتار کنید؛ دوباره اوضاع بهم ریخته و اعضای خانواده از یکدیگر دورتر و دورتر می‌شوند.

همواره بعد از ترک اعتیاد از روانشناس کمک بگیرید

یکی از اصلی ترین اقداماتی که برای جلب اعتماد پس از ترک اعتیاد باید انجام دهید؛ این است که از روانشناس کمک بگیرید. طبیعی است که همه اعضا در این دوران گیج و سردرگم بوده و ندانند که باید چطور رفتار کنند. در این حالت مشاور خانواده مناسب ترین فردی است که می‌توان از او کمک گرفت.

سخن پایانی

برخی تصور می‌کنند که بعد از ترک اعتیاد افراد دیگر هیچ چیز مانند سابق نداشته و حتی خانواده نیز نمی‌تواند ماهیت خود را بازیابد. اما تا زمانی که فرد هنوز به خانواده خود اهمیت داده و برای آنان ارزش قائل است؛ می‌تواند از روش های جلب اعتماد خانواده پس از ترک اعتیاد استفاده کرده و به آنها دوباره نزدیک شود. بهتر است حتما در این مورد از یک روانشناس نیز کمک بگیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره