اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

اعتیاد به کار | ویژگی ها و علائم اعتیاد به کار

اعتیاد به کار یک معضل جدی برای جوامع افراد در زندگی مدرن است. در واقع بسیاری از افراد زیاد کار کردن را با اعتیاد به کار اشتباه می‌گیرند و یا از کار کردن بیش از حد لذت می‌برند. اما متاسفانه این اصلا ویژگی مثبتی محسوب نمی‌شود حتی اگر با درامد و موفقیت های زیادی همراه باشد. چرا که اعتیاد به هر نوعی باعث بروز پیامدهای جسمانی و روانی زیادی می‌گردد. چنین افرادی به گفته خود با کار خود ازدواج کرده اند و ساعت زیادی را صرف کار می‌کنند. حتی در زمان استراحت نیز آرامش نداشته و مدام به مسائل کاری فکر می‌کنند. حتی بعد از مدتی از این موضوع لذت هم نبرده و حتی برای ارضای نیازهای روانی خود مدت زمان زیادی را کار می‌کنند. این موضوع می‌تواند هم خودشان و هم خانواده آنها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به کار می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اعتیاد به کار

گاهی این شرایط اجتماعی است که افراد را مجبور به اعتیاد به کار می‌کند. در واقع با توجه به شرایط اقتصادی و به طور کلی زندگی کردن در دنیای مدرن باعث می‌شود تا افراد مدت زمان زیادی را در محل کار گذرانده و مدت زمان زیادی را مشغول فعالیت حرفه ای باشند. بسیاری از اینکه دیگران از آنها به عنوان معتاد به کار یاد کنند لذت می‌برند. آنها این مورد را موفقیت در نظر می‌گیرند. اما انسان علاوه بر کار نیازهای دیگری نیز دارد که باید برطرف شوند. مانند استراحت و تفریح. این موضوع به قدری جدی است که برای ان روزی در تاریخ نامگذاری کرده و جوامع تلاش می‌کنند تا از آن پیشگیری نمایند. برای دریافت مشاوره شغلی کلیک کنید.

نشانه های اعتیاد به کار

نشانه های اعتیاد به کار

طبیعی است که اعتیاد به کار با نشانه های رفتاری و روانی همراه بوده که با توجه به آنها افراد می‌توانند این مشکل را تشخیص داده و از آن جلوگیری کنند. برخی از این علائم، شامل موارد زیر می‌شوند.

گذراندن مدت زمان زیادی در محل کار حتی بیشتر از حد نیاز

صحبت کردن و فکر کردن در مورد مسائل کاری حتی در زمانی که در خانه هستند

ترس از شکست و کمالگرایی

اختلال در روابط شخصی به دلیل مسائل کاری

پیدا کردن راه هایی برای بیشتر کار کردن

بروز احساس افسردگی و اضطراب حتی در صورت کار نکردن

داشتن احساس رقابت شدید

اختلال در خواب و اشتها به دلیل مسائل کاری

پیامدهای اعتیاد به کار

فراموش نکنید که قطعا اعتیاد به کار با بروز پیامدهایی در زندگی شخصی و حتی زندگی کاری همراه است. از طرفی این افراد بعد از مدتی دیگر حتی به درآمد زایی و ثروت نیز فکر نمی‌کنند تنها کارکردن است که آنها را راضی می‌کند. آنها قطعا با اطرافیان خود مشکلات زیادی را تجربه کرده و از نظر جسمانی و روانی نیز مریض می‌شوند. ظرفیت های افراد محدود بوده و حتی در صورت ادامه این فرایندف دیگر بازدهی کافی وجود ندارد. به همین دلیل کارکردن زیاد و اعتیاد به آنف همیشه با نتایج مثبتی همراه نیست. برای آشنایی با اعتیاد رفتاری کلیک کنید.

تاریخچه اعتیاد به کار

هر ساله پنجم جولای به نام روز جهانی اعتیاد به کار مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع افراد در این روز تلاش می‌کنند تا از این موضوع جلوگیری کرده و اطلاع رسانی کنند. اولین بار فردی به نام ریچارد ایوانز کلمه workaholism به کار برد که مانند کلمه انگلیسی اعتیاد به الکل است. اما بعدها این کلمه توسط وین اوتس رواج پیدا کرد و حتی در مورد آن کتابی نوشت. بسیاری از افراد از این اختلال به عنوان بیماری آبرومند یاد می‌کنند؛ اما این اعتیاد تنها ظاهر خوبی دارد. اما در واقع تاثیرات آن مانند هر نوع اعتیاد دیگری است که افراد به آن مبتلا می‌شوند.

روش های پیشگیری از اعتیاد به کار

برای پیشگیری و کنترل اعتیاد به کار، روش های مختلفی وجود دارد. جلوگیری از این موضوع از این بابت اهمیت دارد که بیشتر افراد بعد از گذشت مدتی در محیط کار خود، به این موضوع گرفتار می‌شوند. در واقع مسائل کاری به قدری به شکل نامحسوس در زندگی شخصی ما نفوذ می‌کنند که خودمان هم متوجه آن نمی‌شویم. به همین دلیل باید از این موضوع آگاه بوده و در مقابل آن به شکل درستی برخورد کنیم. برخی از این روش ها شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از روش های درمان اعتیاد رفتاری کلیک کنید.

✅تغییر تعریف موفقیت برای خود

برخی از افراد به این دلیل مبتلا به اعتیاد به کار می‌شوند که از موفقیت و پیشرفت و حتی کارکردن به شکل سالم و درست آگاه نیستند. در واقع آنها این مفاهیم را تنها در کار زیادی می‌بینند و کیفیت آن را در نظر نمی‌گیرند. اما تنها مدت زمان کار زیاد اهمیت ندارد. موفقیت نباید به قیمت جان و سلامتی ما تمام شود. افراد باید در زندگی خود تعادل را رعایت کرده و به خود و دیگران سخت نگیرند. همچنین برای همه چیز برنامه ریزی داشته باشند و همه زمان خود را با کارکردن پر نکنند.

✅برقراری تعادل میان کار و زندگی شخصی

از طرفی داشتن تعادلی منطقی میان کار و زندگی شخصی، بسیار حائز اهمیت است. وقتی از محل کار خود به خانه برمی‌گردید؛ باید تمام مسائل کاری را فراموش کرده و استراحت کنند. همچنین حتما زمانی را برای استراحت و تفریح خود نیز داشته باشند. این روش ها باعث می‌شوند تا افراد با انرژی بیشتری به کار ادامه داده و همچنین بازدهی آنان نیز بالاتر می‌رود.

✅کمک گرفتن از روانشناس

برای درمان یا حتی پیشگیری از اعتیاد به کار، یکی از کارهایی که افراد باید انجام دهند؛ کمک گرفتن از روانشناس است. در واقع مشاور در ابتدا علل این موضوع را پیدا کرده و در مرحله بعدی راهکارهای عملی به فرد پیشنهاد می‌کند تا از این رفتار بیمارگونه خود دست بکشد. ترک این اعتیاد نیز مانند هر نوع اعتیاد رفتاری دیگری نیاز به انرژی و زمان کافی داشته و افراد باید خود نیز اراده و انگیزه داشته باشند.

تفاوت اعتیاد به کار و کار کردن زیاد

تفاوت اعتیاد به کار و کار کردن زیاد

برخی اعتیاد به کار را با کار زیاد و مدت زمان کار کردن اشتباه می‌گیرند. اما هر فردی که زیادی کار می‌کند به کار خود معتاد نیست و یا حتی به ان علاقه هم ندارد. برخی از مواقع افراد تنها مجبور هستند که بیش از حد کار کنند تا نیازهای مالی و یا خواسته های مدیران خود را برطرف کنند. به همین دلیل باید برای درمان و پیشگیری از این موضوع، تشخیص دقیق صورت گرفته و افراد از کمک های تخصصی استفاده کنند.

سخن پایانی

اعتیاد به کار جنبه های مختلفی دارد که باید همه آنها به شکل دقیقی بررسی شوند. افراد باید برای مواجهه با این موضوع از یک متخصص کمک گرفته و همچنین، خود نیز تلاش کنند. از طرفی کارکردن همه زندگی افراد نیست و باید در این مورد به آنها هشدار داد. چنین افرادی به دلیل اینکه خود را معتاد یا حتی مریض نمی‌دانند؛ برای درمان مراجعه نمی‌کنند. به همین دلیل در این شرایط اطرافیان می‌توانند به آنها کمک کنند. می‌توانید در این مورد برنامه ریزی کرده و همچنین از یک متخصص نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به کار می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره