ازدواجزوج و خانواده

نقش خانواده در ازدواج

نقش خانواده در ازدواج مخصوصا در فرهنگ ما بسیار پررنگ است. در بسیاری از موارد در صورتی که خانواده های راضی به ازدواج نباشند؛ حتی در صورتی که زوجین به یکدیگر علاقه مند هم باشند؛ وصلت سر نگرفته و افراد از یکدیگر جدا می‌شوند. از طرفی گاهی این دخالت های بیجای والدین است که بعد از ازدواج مشکلاتی را برای زوجین ایجاد کرده و آنان را از یکدیگر دور می‌کند. اما به هر حال همه خانواده ها می‌خواهند که فرزندشان بهترین تصمیم را در این مورد گرفته و انتخاب درستی داشته باشند. در واقع تلاش آنها بر این موضوع است. اما گاهی موفق نبوده و نتیجه عکس می دهد. زوجین وظیفه دارند که در این مورد با یکدیگر صحبت و مشورت کرده و در نهایت تصمیم گیری نمایند. همچنین بهتر است در این زمینه از یک مشاور نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش خانواده در ازدواج می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

نقش خانواده در ازدواج

خانواده اولین فضایی است که در آن ارتباطات اجتماعی را آموخته و به طور کلی با دیگران ارتباط می‌گیریم. از این رو بسیاری از رفتارها و واکنش های ما در یک رابطه عاطفی و حتی با همسرمان برگرفته از رفتاری است که با خانواده خود داشته ایم. پس گاهی نقش خانواده در ازدواج و تاثیری که اتفاقات بعدی زندگی مشترک دارد؛ اجتناب ناپذیر است. هرچه بخواهیم به طور مستقل در این مورد تصمیم گیری کرده و دخالت آنها را به حداقل برسانیم؛ بازهم نمی‌توانیم.

و این همیشه هم بد نیست. گاهی خانواده مخصوصا والدین به دلیل تجربه بیشتر چیزی را در طرف مقابل می‌بینند که خود فرد نمی‌تواند آن را ببیند. از این رو کمک گرفتن از آنها در مراحل مختلف ازدواج بسیار کمک کننده و گاها ضروری است. برای آشنایی بیشتر با رابطه قبل ازدواج | روابط قبل از ازدواج چگونه باید باشد؟  کلیک نمایید.

تاثیر خانواده در روان و رفتار افراد

چگونگی نقش خانواده در ازدواج

همانطور که در قسمت قبلی هم به آن اشاره کردیم؛ نمی‌توانیم نقش خانواده در ازدواج به طور ناخوداگاه را در شرایط مختلف دست کم بگیریم. خانواده، فردی را که ما مایل به ازدواج با او هستیم را تربیت کرده است. از این رو گاهی از رفتارها و واکنش های اعضای دیگر می‌توان متوجه رفتار خود فرد نیز شد. این موضوع پیش بین خوبی برای رفتارهای فردی است که مایل به ازدواج با او هستیم. پس معاشرت کردن با اعضای خانواده طرف مقابل می‌تواند راهکار خوبی برای شناخت بیشتر باشد.

در مورد نقش خانواده در ازدواج باید به چه نکاتی توجه کرد؟

در مورد نقش خانواده در ازدواج نکاتی وجود دارد که با دقت کردن به آنها می‌توان به خیلی از مسائل پی برد. برخی از افراد در این شرایط تنها به مسائل ظاهری و سطحی توجه می‌کنند. اما در مورد خانواده مسائل جدی تری وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید. در این قسمت به بررسی این موارد می‌پردازیم. برای اطلاع از راه های جلوگیری از مخالفت خانواده در ازدواج کلیک نمایید.

خانواده ای سالم و منسجم

داشتن خانواده ای سالم و منسجم از هر نظر، از اهمیت زیادی برخوردار است. انسجام و یک دستی خانواده به این معنی است که اعضا دارای تفاوت های اساسی با یکدیگر نبوده و بسیار متحد هستند. از طرفی هر یک از اعضا نقش خود را به درستی ایفا کرده و مسئولیت های خود را به درستی انجام می‌دهند. فردی که در چنین خانواده ای رشد کرده باشد؛ قطعا در زندگی مشترک نیز عملکرد بهتری خواهد داشت.

بالندگی خانواده

در یک خانواده بالنده، افراد با هر شرایطی که دارند؛ احساس خوشبختی کرده و حس همدلی و اعتماد در بین آنها وجود دارد. در چنین خانواده ای افراد می‌توانند احساسات خود را بروز داده و در مورد مسائل مختلف با یکدیگر صحبت کنند.

توجه کردن به ارتباطات اجتماعی خانواده

در مورد نقش خانواده در ازدواج، باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که ارتباطات اجتماعی خانواده با دیگران به چه صورت است. برخی از خانواده ها فضای بسته ای داشته و نمی‌توانند با دیگران به درستی ارتباط گیرند. این موضوع بعدا می‌تواند در ازدواج مشکل ساز شود.

میزان استقلال افراد در خانواده

در برخی از خانواده ها، اعضا به یکدیگر بسیار وابسته بوده و همین موضوع بعدا در ازدواج شان منجر به بروز دخالت ها و مشکلات دیگری می‌گردد. فردی که مایل به ازدواج است؛ باید کاملا از لحاظ روانی و یا حتی مادی به استقلال رسیده باشد.

اصالت

در ازدواج صالح و خوشنام بوده خانواده را نیز در نظر بگیرید. برخی از خانواده ها اعتبار خوبی در میان دیگران نداشته و این موضوع نشان دهنده عدم سلامت آنهاست.

تربیت

تربیت خانوادگی و برخورداری از بهداشت روانی نیز از دیگر ابعاد نقش خانواده در ازدواج است که تغییر پذیر نیست. شما نمی‌توانید بعد از ازدواج تربیت خانوادگی شریک زندگی تان را تغییر دهید. از این رو باید از همان ابتدا به آن توجه داشته باشید.

برابری در جنبه های مختلف زندگی

بسیار اهمیت دارد که خانواده شما و طرف مقابل تان از لحاظ مالی، اجتماعی، فرهنگی و حتی دینی نسبتا برابر باشید. برخی تصور می‌کنند که این مسائل اهمیت نداشته و تنها علاقه است که در ازدواج مهم است. در صورتی که اینطور نیست و همین موضوعات می‌تواند در آینده نزدیک منجر به بروز اختلافات زیادی گردد.

مشکلات ناشی از نقش خانواده در ازدواج

یکی از سوالات اساسی که افراد دارند؛ این است که تا چه اندازه باید به خانواده ها اجازه مداخله و تصمیم گیری داد. مرز باریکی میزان کمک خانواده و یا دخالت های آنان وجود دارد؛ که گاهی قابل شناسایی نبوده و همین موضوع زوجین را دچار مشکل می‌کند. اما زمانی که احساس کردید که کمک های آنان در حال تبدیل شدن به یکی از مسائل زیر است؛ باید جلوی آنها را بگیرید.

  • کنترلگری
  • بروز مشکلات مالی
  • قطع کردن حمایت

اگر خانواده با ازدواج مخالف کرد؛ چه کنیم؟

پیامدهای نقش خانواده در ازدواج

اگر تمایل دارید که به خانواده اجازه مداخله و تصمیم گیری دهید؛ باید این احتمال را نیز در نظر بگیرید که ممکن است خانواده مخالفت کنند. در بیشتر موارد آنها نگرش درست تری نسبت به ازدواج داشته و می‌توانند بهتر در این مورد نظر دهند. اما در این شرایط بهتر است زیاد بر عوض کردن نظر آنها پافشاری نکنید. برخی دیگر از اقداماتی که در این هنگام می‌توانید انجام دهید؛ شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از شرایط ازدواج بدون رضایت خانواده کلیک نمایید.

صحبت کردن با والدین خود در این مورد و گوش کردن به دلایل آنها

کمک کردن به والدین برای شناخت بیشتر طرف مقابل

از روانشناس کمک بگیرید

برنامه ریزی کردن برای آینده

سخن پایانی

فراموش نکنید که حتی قانون هم به خانواده اجازه مداخله در ازدواج را می‌دهد. چرا که دختران برای ازدواج، نیاز به اجازه پدر خود دارند. از این رو نباید نقش خانواده در ازدواج را دست کم گرفته و در این مورد خودسرانه عمل کرد. افراد باید علاوه بر علاقه، موضوعات دیگر را نیز در نظر گرفته و درست ترین تصمیم را بگیرند. در این مورد حتما باید هم خود فرد و هم خانواده او نیز با روانشناس نیز مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نقش خانواده در ازدواج می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

با خانواده ای که مخالف ازدواجم هست چه کنیم؟

بهتر است در یک فضای دوستانه صحبت‌های خانواده خود را بشنوید و نظراتتان را بیان کنید. سعی کنید تا حد ممکن این مخالفت‌ها را حل کنید. اگر احساس می‌کنید توانایی این کار را ندارید بهتر است از مشاورین خانواده در این زمینه کمک بگیرید.

خانواده ها چطور بر روی فرزندانش در ازدواج تاثیر می گذارند؟

خانواده به‌صورت غیرمستقیم از طریق شیوه تربیت و یا الگوهای ارتباطی که در اختیار فرزندان می‌گذارد بر ازدواج آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت. علاوه بر این خانواده‌ها می‌توانند از طریق حمایت از زوج‌های جوان و یا مخالفت و قطع حمایت‌ها نیز ازدواج شما را تحت تأثیر قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره