ازدواجزوج و خانواده

نقش خانواده در ازدواج

نقش خانواده در ازدواج انکار نشدنی است. شما هر چقدر هم که مستقل باشید باز هم تحت تاثیر خانواده تان هستید. این تاثیرات از کودکی در شما نهادینه شده است و الزاما مربوط به زمان حال نمی‌باشد. بنابراین برای گزینش همسر خود باید به خانواده او نیز توجه داشته باشید. البته تصمیمات شما نباید تنها بر اساس خانواده او باشد و یا بر عکس بدون در نظر گرفتن خانواده، برای آن که بتوانید نقش خانواده ها را در ازدواج متوجه بشوید و بدانید که انتخاب شما معقولانه است یا نه، حتما در ادامه مقاله با ما همراه باشید و از خدمات مشاوره ازدواج استفاده نمایید.

نقش خانواده در ازدواج

نخستین موضوعی که در ارتباط با نقش خانواده در ازدواج می‌توان به آن اشاره کرد این است که رضایت خانواده در ازدواج با فرد موردنظر چه اهمیتی دارد؟

بسیاری از جوانان در پاسخ به این سؤال به این موضوع اشاره می‌کنند که انتخاب شریک عاطفی موضوعی است که تماماً به آن‌ها بستگی دارد به همین خاطر ممکن است مخالفت‌های خانواده خود با فرد خاصی را نادیده بگیرند و یا نسبت به مخالفت‌های خانواده طرف مقابل بی‌توجه باشند. این موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که در آینده می‌تواند مشکلات بسیاری را در زندگی مشترک شما ایجاد کند.

ساده‌ترین آسیب عدم رضایت خانواده برای ازدواج با فردی خاص این است که ارتباط اعضای خانواده و همسر شما دچار مشکلات بسیاری خواهد شد و در این میان شما در دوراهی قرار خواهید گرفت که نمی‌توانید هیچ‌یک از دو مسیر را به دیگری ترجیح دهید. چه‌بسا بسیاری از زندگی‌ها به دلیل خستگی زوجین از بدرفتاری‌های خانواده به سمت جدایی و یا طلاق عاطفی پیش برود.

نقش مشکلات خانواده ها در ازدواج جوانان

مشکلات خانواده ازجمله مسائلی هستند که به‌طورقطع در شخصیت تمامی ما تأثیر خواهند گذاشت به همین خاطر بررسی انواع این مشکلات ازجمله مسائلی است که در هنگام صحبت از نقش خانواده در ازدواج می‌بایست به آن توجه داشته باشید. ازجمله جدی‌ترین مشکلات خانوادگی که به‌صورت غیرمستقیم ازدواج شما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند موارد زیر را در برمی‌گیرند.

مشکلات روحی و روانی

مشکلات روحی اعضای خانواده مانند اضطراب، افسردگی، اختلالات شخصیت یا حتی بیماری‌های جدی‌تری مثل اسکیزوفرنی ازجمله مسائلی هستند که تأثیر بسیاری در شخصیت و سبک برخورد هر فرد با جهان اطراف خواهند داشت. این موضوع می‌تواند باعث بروز مشکلات ارتباطی میان شما و همسرتان شده و یا ریسک بروز این بیماری‌ها در فرزندانتان را نیز افزایش دهد. به همین خاطر بهتر است در زمان تصمیم‌گیری برای ازدواج نسبت به سلامت روان خود و همسر آیندتان توجه جدی داشته باشید.

مرگ و یا نبود یکی از والدین

با توجه به تأثیری که هریک از والدین در شخصیت فرزندان خواهند داشت، کودکان تک سرپرست معمولاً بحران‌های روحی و مشکلات عاطفی بیشتری را تجربه خواهند کرد. این کودکان به‌ویژه درزمینهٔ سبک دل‌بستگی و اعتماد به سایرین دچار مشکل می‌شوند. همچنین برای بسیاری از کودکانی که در سنین پایین یکی از والدین خود را ازدست‌داده‌اند این مشکل وجود دارد که آن‌ها ارتباط میان زوجین را در خانواده و از طریق مشاهده ارتباط میان والدینشان نیاموخته‌اند. این موضوع می‌تواند باعث شود که آن‌ها نیاز به دریافت آموزش‌های خاصی درزمینهٔ ارتباط با جنس مخالف و وظایف هریک از افراد داشته باشند.

داشتن والدین مطلقه

بسیاری از روانشناسان معتقدند که طلاق موضوعی ارثی در میان نسل‌های مختلف یک خانواده است. این موضوع به این معناست که فرزندان طلاق و یا افرادی که به‌نوعی با این موضوع در زندگی خود درگیر بوده‌اند با احتمال بیشتری در زندگی مشترک شکست خواهند خورد. علاوه بر این طلاق والدین می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در حین ازدواج فرد شود؛ برای مثال ممکن است والدین فرد حاضر نباشند که در مراسم ازدواج شرکت کنند و یا فرزند طلاق بودن باعث مخالفت خانواده طرف مقابل باشد. برای مدیریت شرایط پیش‌آمده بهتر است نسبت به استفاده از مشاوره‌های پیش از ازدواج و کمک گرفتن از روانشناسان خانواده توجه بیشتری داشته باشید.

سبک تربیتی و الگوهای خانواده

یکی از اصلی‌ترین بسترهای اجتماعی که نحوه ارتباط با همسر را به فرد آموزش می‌دهد خانواده و چگونگی ارتباط میان والدین است. درنتیجه به میزانی که پدر و مادر با تفاهم و همکاری بیشتری با یکدیگر تعامل داشته باشند فرزندان آن‌ها نیز در ازدواج خود موفق‌تر خواهند بود.

نقش خانواده در مسائل بعد از ازدواج

خانواده شما یا طرف مقابل می‌توانند پس از ازدواج و در طول زندگی مشترک نیز تأثیر بسیاری بر کیفیت ارتباط شما داشته باشند. ازجمله مشکلاتی که پس از شروع زندگی مشترک می‌تواند میان شما و خانواده خود یا همسرتان پیش بیاید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تمایل به کنترل های بیش از حد

برخی از والدین به‌طورکلی کنترل بیشتری بر ابعاد مختلف زندگی فرزند خود داشته و حتی این عادت را پس از ازدواج فرد نیز ادامه می‌دهند. این موضوع می‌تواند شکل دخالت به خود گرفته و مشکلاتی را در زندگی مشترک ایجاد کند. کنترل کردن به‌ویژه در شرایطی که فرد به لحاظ مالی به خانواده خود وابسته باشد بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید : دخالت والدین در ازدواج

بد اخلاقی با همسر

به‌ویژه در شرایطی که خانواده نسبت به عضو تازه وارد خود رضایت نداشته باشد احتمال بدرفتاری با وی افزایش پیدا می‌کند. این بدرفتاری می‌تواند از بی‌اعتنایی و اهمیت ندادن به فرد تا رفتارهای تند و پرخاش‌های کلامی را شامل شود. بدرفتاری خانواده با عضو جدید حتی ممکن است در طی سال‌ها ادامه پیداکرده و هرگز کاهش پیدا نکند. طبیعتاً این موضوع باعث بروز تنش‌های بسیاری در زندگی مشترک زوجین خواهد شد.

ادامه مشکلات در ارتباط با فرزندان شما

در ارتباط با نقش خانواده در ازدواج به این موضوع نیز توجه داشته باشید که خانواده شما و همسرتان در آینده، خانواده فرزندانتان نیز خواهند بود و هرگونه مشکلی می‌تواند باعث آسیب دیدن آن‌ها نیز بشود. برای مثال ممکن است بدرفتاری‌ها با فرزندان شما نیز ادامه پیدا کند و یا در آینده فرزند شما قربانی مشکلاتی نظیر بزهکاری، بیماری یا طلاق شود که در خانواده هریک از شما وجود داشته است. درنتیجه در هنگام ازدواج علاوه بر خود به فرزندانتان نیز بیاندیشید.

نقش خانواده مطلوب در ازدواج چیست؟

یکی از سؤالاتی که می‌بایست به آن پاسخ دهیم این است که یک خانواده مطلوب چگونه با موضوع ازدواج فرزندان خود کنار آمده و به چه مسائلی در این زمینه توجه خواهد کرد؟

شنونده های خوبی هستند

برای برقراری ارتباط مناسب ابتدا تلاش کنید تا صحبت‌های فرزندتان را بشنوید و از دیدگاه‌های آن‌ها باخبر شوید. به‌عنوان والدین شما می‌بایست با معیارهای فرزند خود برای ازدواج، دلایل تصمیم وی برای ازدواج کردن یا نکردن و سایر مسائلی که در این زمینه وجود دارد آشنایی داشته باشید.

نقش خانواده در ازدواج | زمینه ای برای صحبت درباره مخالفت ها وجود دارد

هنگامی‌که در صحبت با فرزندان خود بر سر موضوعی اختلاف‌نظر دارید به‌صورت منطقی و در یک فضای دوستانه دیدگاه‌های خود را بیان کنید. در حین بیان نقطه‌نظرهای خود سعی کنید علاوه بر بیان مخالفت‌ها بخش‌هایی از صحبت فرزندتان که با آن‌ها موافق هستید را نیز بیان کنید تا آن‌ها احساس نکنند که شما صرفاً برای مخالفت آمده‌اید. علاوه بر این تلاش کنید تا موضعتان صرفاً به‌صورت بیان دیدگاه‌ها و نه تحمیل آن‌ها یا نصیحت باشد.

از کمک های مشاوران خانواده استفاده می کنند

در شرایطی که احساس می‌کنید نمی‌توانید میان خود و فرزندتان به تفاهم برسید بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک می‌کنند تا بدون ایجاد دعوا و اختلاف با نظرات یکدیگر مواجه شوید و درزمینهٔ شرایط پیش‌آمده تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید.

درصورتی‌که فرزندان شما بدون توجه به شرایط سنی تصمیمی برای ازدواج ندارند و یا نسبت به ازدواج در سنین پایین پافشاری می‌کنند می‌توانید با کمک گرفتن از مشاورین خانواده راهکارهایی را در این زمینه جست‌وجو کنید.

روانشناسان چه تاثیراتی بر نقش خانواده در ازدواج دارند؟

کمک گرفتن از مشاورین خانواده می‌تواند در بسیاری از مسائل مربوط به ازدواج راه گشای مناسبی برای شما باشد. درصورتی‌که با هرگونه مشکلی در ارتباط با همسر آینده، خانواده خود یا طرف مقابل مواجه شدید می‌توانید از مشاورین کمک بگیرید. در ادامه مهم‌ترین اقداماتی که روانشناسان خانواده انجام می‌دهند را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

خدمات مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج فرصت مناسبی است که شما را نسبت به میزان تناسب با فردی که برای ادامه زندگی انتخاب کرده‌اید آگاه می‌کند و همین‌طور راهکارهایی را در ارتباط با مدیریت اختلاف‌نظرها و مشکلاتی که در جریان زندگی احتمال دارد با آن‌ها برخورد کنید پیشنهاد خواهد کرد. در این شرایط بهتر است از مشاور بخواهید جلساتی را نیز به صحبت با خانواده و بررسی نکات موردنظر شما در آن‌ها اختصاص دهد. برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

بحث های خانواده را سامان می دهند

بررسی اختلاف‌نظرهای پیش‌آمده در ارتباط با ازدواج یکی دیگر از اقداماتی است که روانشناسان خانواده انجام می‌دهند. این متخصصین با شنیدن صحبت‌های طرفین و بررسی‌های دقیق به شما کمک می‌کنند تا به یک تصمیم مشترک برسید. درنتیجه اگر بر سر انتخاب همسر آینده با خانواده خود یا طرف مقابل مشکل دارید بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.

مشخص کردن مسیر راه

یکی از دلایل اجتناب برخی افراد از شرکت در جلسات مشاوره پیش از ازدواج این است که آن‌ها می‌ترسند مشاورین با انتخابشان مخالفت کنند. درحالی‌که این تصور از مشاوره ازدواج کاملاً اشتباه است. مشاورین هرگز به‌جای شما تصمیم نخواهند گرفت و صرفاً مزایا و معایب آینده تصمیمتان را به شما گوشزد می‌کنند. برای مثال آن‌ها به شما راجع به خانواده همسرتان و حمایت‌ها و مخالفت‌هایی که از ایشان دریافت می‌کنید آگاهی داده و درصورتی‌که تصمیمتان برای ازدواج جدی باشد راهکارهایی را برای مدیریت شرایط در اختیارتان خواهند گذاشت.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

با خانواده ای که مخالف ازدواجم هست چه کنیم؟

بهتر است در یک فضای دوستانه صحبت‌های خانواده خود را بشنوید و نظراتتان را بیان کنید. سعی کنید تا حد ممکن این مخالفت‌ها را حل کنید. اگر احساس می‌کنید توانایی این کار را ندارید بهتر است از مشاورین خانواده در این زمینه کمک بگیرید.

خانواده ها چطور بر روی فرزندانش در ازدواج تاثیر می گذارند؟

خانواده به‌صورت غیرمستقیم از طریق شیوه تربیت و یا الگوهای ارتباطی که در اختیار فرزندان می‌گذارد بر ازدواج آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت. علاوه بر این خانواده‌ها می‌توانند از طریق حمایت از زوج‌های جوان و یا مخالفت و قطع حمایت‌ها نیز ازدواج شما را تحت تأثیر قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره