ازدواجزوج و خانواده

ازدواج با کسی که قبلا اعتیاد داشته

ازدواج با کسی که قبلا اعتیاد داشته و ترک کرده آیا کار درستی است ؟ اعتیاد به مواد مخدر مسائله ای است که نمی توان تاثیر آن را بر روی جسم و روان فرد دست کم گرفت. مسلما ازدواج با فردی که قبلا اعتیاد داشته چالش های خاص خود را برای فرد به همراه دارد. برای مثال ترس از بازگشت به اعتیاد از اصلی ترین دغدغه های این افراد قبل از ازدواج است. اما باید در نظر بگیرید که افرادی که قبلا اعتیاد داشتند مانند هر انسان دیگری حق یک زندگی سالم و شاد را دارند و به خاطر اتفاقی که در گذشته افتاد نمی توان آینده آنان را قضاوت کرد. کمک گرفتن از یک متخصص در چنین شرایطی بهترین انتخاب قبل از گرفتن هر تصمیمی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید.

 

 

ازدواج با معتادی که ترک کرده است

ازدواج با فردی که قبلا درگیر اعتیاد بوده و اکنون ترک کرده است، چالش‌هایی را با خود به همراه دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند. برای آشنایی بیشتر با ملاک انتخاب همسر کلیک کنید.

1. ازدواج با معتادی که ترک کرده | اعتیاد دوباره

پژوهشگران حوزه ترک اعتیاد به این نتیجه رسیده‌اند که از 2 تا 5 سال بعد از ترک، خطر بازگشت به اعتیاد وجود دارد. وسوسه‌ها در وجود فرد همچنان باقی است و احتمال دارد که در مواجهه با اولین فشار به مواد مخدر پناه ببرد.
از طرف دیگر اگر فرد غیر اصولی اقدام به ترک کرده باشد و از خدمات روانشناسی و گروه درمانی برای ترک کمک نگیرد، احتمال بازگشت و عود اعتیاد در او بیشتر است.

در رابطه با چالش اعتیاد دوباره چه باید کرد؟

در مرحله اول باید در نظر بگیرید چه مدت زمانی از ترک اعتیاد شخص می‌گذرد. اگر کمتر از یک سال است که فرد اقدام به ترک کرده نباید با او وارد رابطه جدی شوید. اگر 1 سال و بیشتر است که اقدام به ترک کرده می‌توانید به او اعتماد کنید. توجه داشته باشید که هر چقدر زمان بیشتری از ترک اعتیاد موفق گذشته باشد، احتمال بازگشت به اعتیاد کمتر می‌شود. در مرحله دوم باید شیوه ترک وی را مورد بررسی قرار دهید. او را برای مراجعه به روانشناس و شرکت در گروه درمانی تشویق کنید، حتما مطمئن شوید که شخص پس از ترک مواد به متادون یا داروی دیگری معتاد نشده باشد.

بیشتر بخوانید : ویژگی های رفتاری در ازدواج

2. ازدواج با معتادی که ترک کرده | شخصیت ناپایدار

فردی که یک دوره اعتیاد شدید را تجربه کرده است معمولا برای تهیه مواد مخدر مجبور به همنشینی با اشخاصی می‌شود که هنجارهای اخلاقی درستی ندارند. افراد معتاد معمولا از نظر شخصیتی و رفتاری تحت تاثیر جمع‌هایی قرار می‌گیرند که در آن‌ها اقدام به مصرف مواد مخدر کرده بودند. علاوه بر این‌ها مواد مخدر می‌تواند خلق و خوی فرد را دگرگون کرده و از او شخصی بد اخلاق، تحریک پذیر، شلخته ، بی‌اراده و بی‌مسئولیت بسازد. این رفتارها بعد از ترک نیز ممکن است در فرد بماند و شخصیت او را تحت تاثیر قرار دهد.

برای حل چالش شخصیت ناپایدار چه باید کرد؟

نکته مهمی که در ابتدا باید مورد توجه قرار دهید این است که قبل ازدواج با معتادی که ترک کرده باید به یک شناخت کامل از همسرتان برسید. او را تنها و با خانواده ملاقات کنید، رفتارهایش را در چالش‌ها نظاره کنید، نشانه‌های کوچک را مورد بررسی قرار دهید و حتما به چند جلسه مشاوره پیش از ازدواج بروید.

مراجعه به روانشناس و مشاور قبل از ازدواج از دو جهت اهمیت دارد.اول این که اگر شما به فردی علاقه مند شده باشید، نمی‌توانید به طور منطقی نقص‌ها و مشکلاتش را بشناسید. دوم این که افراد قبل از ازدواج خودشان را بهتر از آن چیزی که هستند، نشان می‌دهند تا شما را به ازدواج راغب نمایند. پس ممکن است مدت‌ها با شخصیت واقعی طرف مقابل خود رو به رو نشوید.

3. عوارض و پیامد های دوران اعتیاد بر فرد

از عواقب ازدواج با معتادی که ترک کرده این است که گاهی در گذشته به دلیل اعتیاد در زندگی فرد، مشکلاتی به وجود آمده باشد که همچنان شخص با عوارض  آن‌ها درگیر است. در نتیجه شما باید از این مشکلات آگاه باشید و برای بروز آن‌ها آمادگی لازم را کسب کنید.

مشکلات جسمی: فرد ممکن است در دوره اعتیاد درگیر بیماری‌های قلبی، تنفسی، گوارشی و… شده باشد و هنوز این بیماری‌ها را به همراه داشته باشد.

مشکلات روحی روانی: مثل کمبود اعتماد به نفس، نداشتن قدرت حل مسئله، پرخاشگری، افسردگی یا… معمولا در دوره اعتیاد شروع می‌شوند و بعد از ترک هم با فرد می‌مانند.

مشکلات اجتماعی: بدهکاری، جرم، بیکاری و… از مشکلاتی هستند که در سطح جامعه فرد ترک کرده را درگیر می‌کنند وزندگی پس از ترک را دشوار خواهند کرد.

 

در رابطه با فردی که اعتیاد را ترک کرده چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

-قبل ازدواج با معتادی که ترک کرده اعتیاد را به خوبی بشناسید
-محرک‌های وسوسه کننده را حذف کنید
-حمایت را به خاطر داشته باشید
-مانع سو استفاده همسرتان شوید
-کنترل بیش از حد را کنار بگذارید و اعتماد کنید
-مشکلات روحی و روانی او را حل کنید
-با گذشته‌اش او را تحقیر نکنید
-همراه و گوش شنوای او باشید
 حتما از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج و اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

آیا می‌توان با فرد معتادی که قول ترک کردن می‌دهد ازدواج کرد؟

خیر. این بزرگترین اشتباهی است که می‌توانید مرتکب شوید، بهتر است شرط ازدواج را ترک کردن مواد مخدر بگذارید. اکثر افرادی که قبل از ازدواج معتادند و قول ترک کردن می‌دهند، بعد از ازدواج نه تنها ترک نمی‌کنند بلکه اعتیاد شدیدتری پیدا خواهند کرد.

در دوران نامزدی چطور بفهمم او کاملا ترک کرده است ؟

با آزمایش یا مراجعه به روانشناس می‌توان اعتیاد یا عدم اعتیاد فرد را بررسی کرد. همچنین با شناخت نشانه‌های رفتاری اعتیاد می‌توانید خیلی زود فرد معتاد را از فرد ترک کرده تشخیص دهید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره