ازدواجزوج و خانواده

معیارهای ازدواج برای دختر و پسر

معیارهای ازدواج هر فردی متفاوت هستند. همه افراد قبل‌از ازدواج استانداردهایی در مورد شریک عاطفی خود داشته و بر این اساس تصمیم گیری می‌کنند. داشتن این ملاک و معیارها لازم و گاها ضروری است. اما در برخی موارد افراد در مورد آنها دچار سخت‌گیری و وسواس شده و هم به طرف مقابل و هم به خود فشار می‌آورند. در صورتی که معیارها باید به نحوی انتخاب شوند که زن و مرد به دنبال اشتراکات یکدیگر باشند. این ملاک‌ها ثابت نیست و در طول زمان و حتی بروز برخی از اتفاقات تغییر می‌کنند. در ابتدا باید افراد ملاک‌های خود را شناخته و در قدم بعدی آنها را با طرف مقابل در میان بگذارند. در این زمینه می‌توانید از خدمات مشاوره ازدواج استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه معیارهای ازدواج می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

معیارهای ازدواج

معیارهای ازدواج در واقع همان استانداردهای ذهنی است که در مورد طرف مقابل مان داریم این معیارها در زمینه های ظاهری، رفتاری، اخلاقی و… هستند و در همه متفاوت می‌باشند. از این رو نمی‌توان آنها را تعمیم داد و یا به دیگری تحمیل کرد.

از طرفی در برخی موارد شرایطی ایجاد می‌شود که افراد به طور کلی معیارهای خود را تغییر می‌دهند. در گذشته افراد بیشتر بر مسائل تمرکز کرده و به آنها در طرف مقابل خود توجه می‌کردند. اما امروزه بیشتر افراد معیارها مادی را در نظر می‌گیرند. البته به خاطر داشتن ملاک ها مختلف نمی‌توان افراد را قضاوت کرد و یا آنها را تغییر داد. چرا که این موضوع می‌تواند زندگی مشترک این دو نفر را دچار مشکلاتی بکند. مقاله بهترین اختلاف سن ازدواج را مطالعه نمایید.

معیارهای ازدواج موفق

معیارهای ازدواج موفق

در یک ازدواج موفق، هر دو نفر ملاک های مشخصی داشته و نگاه درستی نسبت به ازدواج دارند. البته نمی‌توان به طور قطعی گفت که کدام ازدواج موفق است و کدام یک به نتیجه بدی منتهی می‌شود. اما داشتن معیارهای ازدواج درست، پیش بین خوبی برای خوشبختی و سازگاری افراد با یکدیگر است. در این قسمت به توضیح برخی از این ملاک ها می‌پردازیم. برای اطلاع از انواع نشانه های یک ازدواج موفق کلیک نمایید.

وابسته نبودن طرف مقابل

در معیارهای ازدواج باید به این موضوع توجه داشت که آیا طرف مقابل به شما علاقه دارد و یا تنها به شما وابسته است؟ در برخی موارد افراد تنها به یکدیگر وابسته هستند؛ و دلیل ادامه رابطه دقیقا همین موضوع است. آنان از یکدیگر جدا نمی‌شوند چرا که از عواقب ناشی از آن می‌ترسند. اما علاقه‌ای بین آنها وجود ندارد.

مسئولیت پذیری او

مسئولیت پذیری یکی از معیارهای ازدواج بسیار مهم است. در واقع ادامه یک زندگی مشترک بدون داشتن روحیه مسئولیت پذیری اصلا امکانپذیر نیست. در این حالت افراد اشتباهات خود را گردن عوامل خارجی نیانداخته و مسئولیت تمام رفتارهای خود را برعهده می‌گیرند.

برخورداری از هوش اقتصادی

در زندگی مشترک مدیریت پول و زندگی مشترک از اهمیت زیادی برخوردار است. امروزه بسیاری از زوجین به دلیل مسائل مالی از یکدیگر جدا شده و یا به مشکل می‌خورند. اما زمانی که دو نفر و یا یکی از آنها از هوش اقتصادی خوبی برخوردار باشد؛ کمتر احتمال دارد که در این زمینه دچار مشکل شوند.

کنترلگر نبودن

یکی از رفتارهای مخربی که گاها بین زوج های امروزی دیده می‌شود؛ کنترلگری و میل به نمایش قدرت به طرق مختلف است. در زندگی مشترک نباید تصور کنید که شما صاحب طرف مقابل هستید و یا او باید همواره مطابق با میل شما عمل کند. بلکه این رابطه دوطرفه است و همه افراد از حق و حقوقی برخوردار هستند.

تحقیر نکردن شما در شرایط مختلف

احترام و تحقیر نکردن نیز از ملاک های ازدواج محسوب می‌شود. بسیاری از افراد در ابتدا به این موضوع توجهی نمی‌کنند و در واقع معیار آنها نیست. اما بعد از مدتی متوجه اهمیت آن در زندگی مشترک خواهند شد. برای آشنایی بیشتر با انواع اصول اخلاقی در ازدواج کلیک کنید.

مهارت حل تعارض

از آنجایی که در زندگی مشترک احتمال بروز تعارض ها و اختلافات مختلفی وجود دارد؛ افراد باید از مهارت حل مسئله برخوردار بوده و با تعارض های مختلف کنار بیایند. در ازدواج نمی‌تواند با بروز هرگونه مشکلی رابطه را پایان داد. بلکه افراد باید بیاموزند با وجود این اختلاف نظرها نیز بازهم زندگی کنند.

دیدگاه او نسبت به خیانت

دیدگاه افراد نسبت به خیانت نیز از ملاک های ازدواج محسوب می‌شود. افراد بعد از گذشت مدتی از زندگی مشترک تازه در مورد این موضوع صحبت کرده و یا به مشکل برمی‌خورند. چرا که در ابتدا آنان با یکدیگر حل نکرده اند. در برخی موارد افراد رفتاری را انجام می‌دهند که اصلا تصور نمی‌کنند از دید طرف مقابل شان خیانت تلقی شود.

خودگذشتگی او

در یک زندگی مشترک هر دو نفر باید روحیه از خودگذشتگی داشته و کمی از موضع خود کوتاه بیاند. این مورد را باید حتما از ملاک های ازدواج برای خود قرار دهید. چرا که در غیراینصورت افراد بر سر کوچک ترین مسائل نیز چالش های بزرگی را تجربه خواهند کرد.

معیارهای ازدواج در روانشناسی

در حوزه روانشناسی نیز ملاک هایی برای ازدواج در نظر گرفته می‌شود که تقریبا برای همه افراد کارایی داشته و مشترک است. افراد در مورد ملاک های ازدواج منحصر به فرد هستند که باید به آنها احترام گذاشته و آنها را پذیرفت. اما در نظر گرفتن این موضوعات باعث می‌شود که انعطاف پذیری بیشتری در مورد ملاک های خود داشته باشید. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند.

تعهد و مسئولیت پذیری

برخورداری از سلامت جسمانی و روانی

داشتن خانواده

نکاتی در زمینه معیارهای ازدواج

نکات معیارهای ازدواج موفق

قبل از فکر کردن به ملاک های ازدواج باید نکاتی را در مورد خود و یا طرف مقابل در نظر داشته باشید. در واقع با فکر کردن به این نکات احتمالا ملاک های واقع بینانه تری را انتخاب کرده و دید درست تری نسبت به ازدواج خواهید داشت.

  • خودشناسی در مرحله اول
  • عشق باید با تعهد همراه باشد
  • داشتن صبرو گذشت در هر دو نفر
  • توجه کردن به خلقیات طرف مقابل
  • اعتماد کردن به او
  • هم سطح بودن خانواده ها از نظر فرهنگی و اقتصادی
  • داشتن اختلاف سنی متناسب

سخن پایانی

ازدواج یکی از مهم ترین بخش های زندگی هر فردی است که نمی‌توان در مورد آن به صورت ناگهانی و بدون هیچ گونه پیش زمینه ای عمل کرد. در واقع داشتن ملاک های ازدواج باعث می‌شوند که افراد بهتر و درست تر در مسیر انتخاب شریک زندگی گام بردارند. داشتن اصول اخلاقی در هرزمینه ای موثر بوده و به افراد برای گرفتن تصمیمات بهتر کمک می‌کند. افراد در این زمینه بهتر است با یک روانشناس نیز مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه معیارهای ازدواج می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

مشخص کردن معیارهای ازدواج چه اهمیتی دارد؟

درصورتی‌که معیار مشخصی برای انتخاب همسر نداشته باشید به این معناست که نمی‌دانید به دنبال چه هستید. این افراد معمولاً در آینده دچار این شک می‌شوند که شاید درصورت انتخاب کردن فرد دیگری زندگی بهتری داشتند و یا در آینده متوجه شوند فردی که انتخاب کرده‌اند مطابق میل و علاقه آن‌ها نیست.

چقدر برای معیارهایی که مشخص کرده ام انعطاف قائل شوم؟

شما نمی‌توانید معیارهایتان را به طور کلی کنار بگذارید اما می‌توانید از برخی آن‌ها به خاطر طرف مقابلتان چشم‌پوشی کنید. البته این درصورتی است که طرف مقابل شما حداقل نیمی از معیارهای مدنظر شما را برآورده کرده باشد. به‌علاوه صرف‌نظر کردن از معیارهایی که نخستین اولویت‌ها را برای شما داشته‌اند معمولاً باعث پشیمانی در آینده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره