ازدواجزوج و خانواده

معیارهای ازدواج برای دختر و پسر

معیارهای ازدواج برای هر دختر و پسری باید مشخص باشد. البته که خیلی از زوجین بدون توجه به این مسائل با یکدیگر ازدواج می‌کنند، اما باید گفت این کار فرقی با قدم گذاشتن با چشمی بسته در راهی که پر از پیچ و خم است، ندارد. هر چه آگاهی شما نسبت به خواسته هایتان از همسر آینده تان مشخص تر باشد، در انتخاب همسر بهتر عمل خواهید کرد. مشخص کردن این ملاک ها برای هر جوانی لازم است، برای آنکه بدانید درباره چی باید فکر کنید و یا چه چیزهایی را مد نظر قرار دهید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید و اگر در مورد ازدواج با ابهاماتی مواجه هستید، حتما برای دریافت  مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه معیارهای ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

معیارهای ازدواج را چه زمانی باید مشخص کنیم؟

اگرچه بسیاری از جوانان ملاک‌های مشخصی برای ازدواج دارند و به خوبی می‌دانند همسر مناسب برای آن‌ها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، اما برخی دیگر در انتخاب این معیارها سردرگم می‌شوند و نمی‌دانند بر اساس چه ارزش‌هایی معیارهای خود را در نظر بگیرند. یکی از دلایل این مسئله می‌تواند ضعف در خودشناسی و نبود هویت ثابت در فرد باشد. افرادی که دیدگاه درستی راجع به خود و خواسته‌هایشان در زندگی ندارند طبیعتاً در زمینه انتخاب همسر نیز نمی‌توانند اصول مشخصی را طرح‌ریزی کنند.

معیار انتخاب همسر بین افراد مختلف متفاوت است. هرکدام از ما چیزهایی را مهم می‌دانیم که شاید برای یک نفر دیگر اهمیتی نداشته باشند. بااین‌حال بعضی از ملاک‌ها نسبت به بقیه اهمیت بیشتری دارند. در حقیقت مشاورین معتقدند که همه ما باید به این معیارها در انتخاب همسر دقت داشته باشیم.

مهم‌ترین نکته‌ای که در زمینه معیارهای انتخاب همسر باید به آن توجه داشته باشید این است که معیارها کاملاً فردی و خصوصی هستند. هریک از ما براساس فرهنگ و انتظاراتی که از زندگی داریم ملاک‌های مشخصی برایمان اهمیت بیشتری داشته و برخی دیگر برای ما بی‌ارزش هستند. در نتیجه سعی کنید در این زمینه صرفاً به خواسته‌ها و اولویت‌های خودتان توجه داشته باشید. اگرچه مشورت کردن با دیگران در تمامی موضوعات مفید خواهد بود اما ضبط معیارهای دیگران بدون تفکر راجع به آن‌ها نمی‌تواند به شما کمک کند. برای رسیدن به یک نظر منسجم و تصمیم مناسب حتما مشاوره ازدواج دریافت کنید.

بیشتر بخوانید : آمادگی برای ازدواج

نکاتی که باید برای معیارهای ازدواج در نظر بگیرید

اگرچه معیارهای انتخاب همسر برای همه ما یک موضوع شخصی است و ممکن است آنچه برای یک نفر در اولین اولویت است برای دیگری هیچ اهمیتی نداشته باشد اما بهتر است به‌طور کلی این ویژگی‌ها را در نظر داشته باشید و در هریک از این موارد تصمیم مشخصی بگیرید.

ظاهر و چهره طرف مقابل

مهم نیست برای ظاهر چقدر اولویت قائل باشید اما یادتان باشد که نمی‌توانید به‌طورکلی آن را حذف کنید. همسر شما فردی است که می‌خواهید برای یک عمر با او زندگی کنید. به همین خاطر ویژگی‌های ظاهری او باید برای شما دلنشین باشد. بعضی‌ها می‌گویند ظاهر هیچ اهمیتی ندارد یا بعد از مدتی عادی می‌شود. اما به خاطر داشته باشید که اگر شما با این موضوع مشکل دارید گذشت زمان نمی‌تواند چیزی را برایتان تغییر بدهد. پس بهتر است از ابتدا به این ویژگی طرف مقابل توجه داشته باشید. برای آشنایی با نکات مربوط به ویژگی های ظاهری همسر کلیک کنید.

سن را در معیارهای ازدواج بگنجانید

یکی از نکاتی که باید در انتخاب همسر به آن توجه کنید شرایط سنی است. اختلاف سنی‌های بیش از حد معمولاً مشکلات بسیاری را به دنبال خواهند داشت. در این شرایط ممکن است طرف مقابل احساس کند شما بیش از حد خام و نپخته هستید. این می‌تواند مشکلات بسیاری را به دنبال داشته باشد.

به‌طورکلی مشاورین معتقدند که اختلافی در حدود 3 تا 7 سال بین زوجین می‌تواند مناسب باشد. بااین‌حال یادتان باشد که این عدد قطعی نیست. اگر بین شما و طرف مقابل تفاهم کامل وجود داشته باشد بالا یا پایین‌تر بودن اختلاف سنی خیلی نمی‌تواند تعیین‌کننده باشد. مقاله بهترین اختلاف سن ازدواج را مطالعه نمایید.

قدرت مالی همسر آینده

شرایط اقتصادی طرف مقابل برای شروع زندگی نیز از جمله موضوعات مهمی است که باید به آن توجه کرد. آیا کسی که برای زندگی انتخاب کرده‌اید استقلال مالی دارد؟ آیا می‌تواند از پس هزینه‌های زندگی بربیاید؟ به‌علاوه شما می‌بایست به تناسب اقتصادی بین دو خانواده و همین‌طور باورهایتان راجع به مسائل اقتصادی توجه داشته باشید. هماهنگ نبودن شما در این موضوعات می‌تواند اختلاف‌های بسیاری را در جریان زندگی‌تان به وجود بیاورد.

توجه به سلامت جسمی و روانی

سلامتی و به‌خصوص سلامت روان از مهم‌ترین ملاک‌ها برای انتخاب همسر است. درصورتی‌که همسر شما درگیر بیماری‌های روحی باشد این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را در زندگی مشترک شما ایجاد کند. به‌علاوه سلامت جسمانی نیز یکی دیگر از شرایطی است که باید به آن توجه کرد. البته این صحبت به معنای آن نیست که اگر یک نفر درگیر بیماری یا مشکلی باشد اجازه ازدواج کردن ندارد؛ بلکه صحبت بر سر این است که آیا شما توانایی کنار آمدن با این موضوع را در خود می‌بینید یا خیر؟ برای آشنایی با جوانب کامل بهداشت روانی در ازدواج کلیک کنید.

تحصیلات

تحصیلات یکی از معیار هایی است که برای انتخاب همسر باید در نظر بگیرید. به‌طورکلی ادامه دادن تحصیلات باعث می‌شود که دنیای شما تغییر کند. به همین خاطر احتمالاً نخواهید توانست با کسی زندگی کنید که دنیای شما را درک نمی‌کند. اگر طرف مقابل‌تان علاقه‌ای به درس و تحصیل یا حتی مطالعه نداشته باشد احتمالاً مشکلاتی را تجربه خواهید کرد.

علاوه بر اینکه ممکن است دنیای فکری شما در این شرایط تفاوت بسیاری با هم داشته باشد یکی دیگر از مشکلات این است که طرف مقابل به تلاش شما برای درس‌خواندن اهمیتی قائل نباشد. اما اگر قرار است با فردی ازدواج کنید که تحصیلاتش از شما بالاتر است باید به این موضوع با دقت فکر کنید. آیا شما هم قصد و انگیزه‌ای برای ادامه تحصیلات دارید؟ آیا او با شرایط تحصیلی شما مشکلی ندارد؟ یا اینکه حرف یکدیگر را به‌خوبی متوجه می‌شوید؟ این‌ها سؤالاتی هستند که لازم است به آن‌ها توجه کافی داشته باشید.

تناسب فرهنگ و اعتقادات

یکی از مهم‌ترین معیار ها برای انتخاب همسر این است که شما با یکدیگر تناسب داشته باشید. مهم‌ترین بخش این تناسب نیز هماهنگی شما در افکار و اعتقادات است. متأسفانه خیلی این جمله را می‌شنویم که علاقه می‌تواند جای تمام تفاوت‌ها را پر کند. اما یادتان باشد شما قرار است با کسی که انتخاب می‌کنید برای یک عمر زندگی کنید.

یکسان نبودن اعتقادات شما باعث خواهد شد تا بر سر هر مسئله‌ای در زندگی با یکدیگر دچار اختلاف شوید. پس سعی کنید با استفاده از سؤالات مختلف و همین‌طور دقت به رفتار فرد در جلسات آشنایی پیش از ازدواج اطلاعات خود را راجع به اعتقادات و باورهای طرف مقابل کامل کنید.

اهمیت به ویژگی‌های اخلاقی از معیارهای ازدواج

شما ترجیح می‌دهید طرف مقابل چه اخلاق‌هایی داشته باشد؟ یا به عبارت دیگر از کدام ویژگی‌های اخلاقی خوشتان نمی‌آید؟ قبل از اینکه بخواهید برای آینده خود همسری انتخاب کنید بهتر است به این سؤال پاسخ بدهید. برای مثال بعضی از خانم‌ها دوست ندارند با مردان خسیس زندگی کنند. یا ممکن است شما از اینکه همسرتان بیش از حد اهل ارتباط با دیگران است خسته شوید. پس بهتر است اول با خودتان مشخص کنید که دوست دارید همسر آینده‌تان چه ویژگی‌های اخلاقی داشته باشد؛ و سپس به دنبال این ویژگی‌ها در طرف مقابل بگردید.

شرایط خانوادگی

توجه به وضعیت فرهنگی، اخلاقی و مالی خانواده طرف مقابل نیز یکی از نکاتی است که باید برای ازدواج به آن توجه داشته باشید. شما پس از ازدواج عضوی از این خانواده هستید. قرار است همیشه با آن‌ها در ارتباط باشید. پس می‌بایست به این نکته دقت داشته باشید که آیا خصوصیات آنها از هر نظر مورد تأیید و دلخواه شما هست یا خیر؟

معیارهای نادرست ازدواج

توجه صرف به حرف ها و قضاوت ها اطرافیان

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در انتخاب معیارها و ازدواج توجه به حرف و نظر دیگران بیش از نظر خود فرد است. بسیاری از ما ویژگی‌هایی را برای همسر آینده‌مان در نظر می‌گیریم که اطرافیان، برای مثال پدر و مادر یا دوستان آن‌ها را مهم می‌دانند و یا بعضی معیارها را به این خاطر در نظر می‌گیریم که قضاوت دیگران راجع به همسر ما، برایمان اهمیت بالایی دارد. این موضوع گاها باعث می‌شود که شما با فردی ازدواج کنید که مطابق سلیقه شما نیست و در آینده دچار نارضایتی و دلزدگی خواهید شد. در نتیجه سعی کنید در کنار توجه به نظرات دیگران خودتان تصمیم گیرنده اصلی باشید.

نبود هیچ گونه معیار مشخصی

اینکه ما معیارهای مشخصی نداشته باشیم و ندانیم به دنبال پیدا کردن چگونه شریکی برای زندگی آینده هستیم؛ می‌تواند آسیب‌های بسیاری را در آینده متوجه زندگی ما کند. این افراد معمولاً به دنبال احساساتی که دچارش می‌شوند و یا شرایط زمانی با یک نفر ازدواج می‌کنند و ممکن است در آینده از انتخابشان پشیمان شوند.

توجه نکردن به معیارهای ازدواج بدون هیچ دلیل منطقی

برخی از جوانان علی‌رغم اینکه معیارهای مشخصی برای انتخاب همسر آینده دارند اما در زمان ازدواج به دلیل مسائلی همچون علاقمندی به یک فرد یا شرایط زمانی از معیارهای خود صرف‌نظر می‌کنند. به این موضوع توجه داشته باشید که انعطاف، یکی از شروط اصلی برای زندگی مشترک است و چشم‌پوشی از برخی مسائل شرط لازم برای شروع و ادامه زندگی است اما میان انعطاف و کنار گذاشتن معیارها تفاوت وجود دارد. همچنین شما از ملاک‌های اصلی و اصول مهم خود نمی‌توانید عقب‌نشینی کنید و این مسئله در آینده شما را دچار مشکل خواهد کرد.

باور به تغییر همسر در آینده

یکی از دلایل کنار گذاشتن معیارها و یا تغییر در دیدگاه‌ها راجع به همسر آینده می‌تواند به دلیل امید به تغییر کردن فرد در آینده باشد. بسیاری از دختران و پسران به این موضوع فکر می‌کنند که فرد مورد علاقشان را در آینده و به مرور زمان بر اساس ملاک‌ها و خواسته‌های خود تغییر خواهند داد. این نکته را همواره در نظر داشته باشید که شما قادر به تغییر دادن شخصیت هیچکس نخواهید بود و این موضوع حتی اگر ممکن باشد دشواری‌های بسیاری خواهد داشت. بهتر است به جای انتخاب فردی که با معیارهای شما تفاوت دارد و تلاش برای تغییر او، از ابتدا با فردی ازدواج کنید که مطابق معیارهای شما باشد. برای آشنایی بیشتر مقاله با چه کسانی نباید ازدواج کرد را بخوانید.

اقدامات لازم برای انتخاب همسر

برای اینکه بدانید چه موضوعاتی برای شما در انتخاب همسر اهمیت بیشتری دارند می‌توانید از تمرین زیر استفاده کنید.

سعی کنید زندگی مشترک با همسرتان در آینده را تصور کنید. چشمان‌تان را ببندید و تا جای ممکن به تصوراتتان اجازه دهید جزئیات بیشتری را ترسیم کنند. توجه داشته باشید که در این تمرین صرفاً بر خواسته‌ها و آرزوهایتان تمرکز کنید و مسائل منطقی یا ممکن بودن و نبودن خواسته‌هایتان را درنظر نگیرید. اکنون همه آنچه را در همسر آینده‌تان تصور کردید روی کاغذ بیاورید. به موارد نوشته شده با دقت نگاه کنید و هرچه می‌خواهید به آن اضافه یا کم کنید.

این کار را تا جایی ادامه دهید که احساس کنید چیزی را در همسر آینده‌تان از قلم نینداخته‌اید. در مرحله بعد سعی کنید این ویژگی‌ها را اولویت‌بندی کنید و رتبه هریک را براساس ارزشی که دارند مشخص نمایید. برای مثال اگر ظاهر و وضعیت مالی دو اولویت شما هستند از خود بپرسید که حاضرید کدام یک را به خاطر دیگری کنار بگذارید.

بیشتر بخوانید : اختلافات در ازدواج

تصویری واضح از همسرتان مشخص کنید

یک تمرین دیگر که ممکن است از تمرین قبلی برایتان آسان‌تر باشد این است که سعی کنید به این سؤال پاسخ دهید (دلتان می‌خواهد همسر آینده شما چه ویژگی‌هایی را نداشته باشد؟) سعی کنید این موارد را فهرست کنید و از این طریق دیدگاه روشن‌تری نسبت به معیارهایتان به دست آورید.

با استفاده از این تمرینات می‌توانید اولویت‌های خود در انتخاب همسر را مشخص نمایید. اگر احساس می‌کنید علی‌رغم انجام این تمرین‌ها موضوع خاصی به ذهنتان نمی‌رسد می‌توانید با کمک گرفتن از مشاورین خانواده با نکات مهمی که باید در زمینه انتخاب همسر به آن توجه داشته باشید آشنا شوید.

ملاک انتخاب همسر و اهمیت مشاوره‌

یکی از مهم‌ترین شرایطی که یک روان‌شناس می‌تواند به شما کمک کند تصمیم‌گیری برای ازدواج است. بعضی از ما ملاک مشخصی نداریم و نمی‌دانیم باید به چه نکاتی در انتخاب همسر توجه داشته باشیم. بعضی مواقع نیز یک نفر را انتخاب کرده‌ایم که نمی‌دانیم ازدواج با او به صلاح ما هست یا خیر؛ در تمامی این موقعیت‌ها کمک‌گرفتن از مشاورین می‌تواند بسیار مفید باشد. مشاورین با بررسی ویژگی‌های شخصیتی شما و همین‌طور طرف مقابل نکاتی که می‌بایست در نظر داشته باشید را به شما خواهند گفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه معیارهای ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

مشخص کردن معیارهای ازدواج چه اهمیتی دارد؟

درصورتی‌که معیار مشخصی برای انتخاب همسر نداشته باشید به این معناست که نمی‌دانید به دنبال چه هستید. این افراد معمولاً در آینده دچار این شک می‌شوند که شاید درصورت انتخاب کردن فرد دیگری زندگی بهتری داشتند و یا در آینده متوجه شوند فردی که انتخاب کرده‌اند مطابق میل و علاقه آن‌ها نیست.

چقدر برای معیارهایی که مشخص کرده ام انعطاف قائل شوم؟

شما نمی‌توانید معیارهایتان را به طور کلی کنار بگذارید اما می‌توانید از برخی آن‌ها به خاطر طرف مقابلتان چشم‌پوشی کنید. البته این درصورتی است که طرف مقابل شما حداقل نیمی از معیارهای مدنظر شما را برآورده کرده باشد. به‌علاوه صرف‌نظر کردن از معیارهایی که نخستین اولویت‌ها را برای شما داشته‌اند معمولاً باعث پشیمانی در آینده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره