اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

همسر معتاد

با همسر معتاد چگونه باید رفتار کرد؟ زندگی زناشویی در عین تجربه یک رابطه رمانتیک و عاشقانه گاهی می‌تواند به شکلی کاملا متفاوت اتفاق بیفتد و به جای ارتباط عاشقانه، رابطه‌ای پر تنش شکل بگیرد. عوامل بسیاری در شکل گیری یکه زندگی زناشویی پر از درگیری و استرس دخیل هستند که از جمله این عوامل می‌توان به اعتیاد اشاره کرد. روابط عاشقانه بسیاری وجود داشته که پس از بروز اعتیاد یکی از زوجین، به یک رابطه ملال‌آور تبدیل شده است. چالش‌های ناشی از زندگی با همسر معتاد، پیامدها و عوارضی را به همراه خواهد داشت که قطعا در تصمیم گیری به ادامه روند زندگی زناشویی و یا تصمیم به ترک همسر و طلاق نقش بسزایی دارد. آگاهی از تمام جوانب زندگی با یک همسر معتاد به شما کمک می‌کند تا هنگام تصمیم گیری‌های مهم زندگی، با آگاهی بیشتری اقدام کرده و از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری نمایید.

مشکلات ناشی از زندگی با همسر معتاد

زندگی با همسر معتاد مشکلات و چالش‌های زیادی با خود به همراه دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

1. عدم برقراری روابط صمیمانه

نکته بسیار حائز اهمیت در مورد زندگی با همسر معتاد این است که وی قادر نخواهد بود مانند یک فرد معمولی محبت خود را به همسر خویش ابراز نماید، چراکه جایگزین دیگری برای وابستگی خود یافته است. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت یک شخص نرمال دارای وابستگی به همسر خود است و سعی در کسب رضایت وی دارد. اگر به هر دلیلی مشکلی در برقراری ارتباط صمیمانه بین آن‌ها رخ دهد، سعی می‌کند مشکل را برطرف کرده و محبت همسر را به دست آورد.

این در حالی است که شخص معتاد وابستگی زیادی به مصرف مواد مخدر دارد و چنانچه به هر دلیلی نتواند آن را به دست بیاورد دچار آشفتگی خواهد شد. این آشفتگی می‌تواند تا حدی پیش رود که موجب درگیری با همسر گردد چراکه نسبت به واکنش و رفتار خود کنترلی ندارد. بنابراین مصرف مواد مخدر موجب تحت الشعاع قرار دادن روابط صمیمانه بین زن و شوهر خواهد شد.

2. پدیدآیی مشکل در ارتباطات جنسی

اعتیاد به هر ماده‌ای از قبیل الکل، هروئین یا هر ماده افیونی دیگر بر روی هورمون‌های بدن تاثیر گذاشته و عملکرد آن‌ها را دچار مشکل می‌کند. همسر معتاد به مرور زمان در برقراری رابطه جنسی خویش دچار مشکل شده و نمی‌تواند همسر خود را تمکین کند. در موارد حاد و شدید مصرف مواد مخدر این مشکل در برقراری رابطه جنسی تا حدی زیاد می‌شود که فرد معتاد تمام علاقه خود را نسبت به رابطه جنسی از دست داده و اگرچه تحریکات زیادی داشته باشند اما برقراری رابطه برایشان غیر ممکن خواهد شد.

3. همسر معتاد | مشکلات مالی 

زن و شوهر هر چقدر که از نظر مالی و ثروت شرایط خوبی داشته باشند اما با بروز پدیده اعتیاد، میزانی از هزینه‌های خانواده صرف خرید مواد مخدر می‌شود. با مرور زمان کم کم هزینه‌های اختصاص داده شده به خرید مصرف مواد مخدر افزایش یافته و خانواده را با مشکلات اقتصادی رو به رو می‌سازد.

همسر معتاد | نشانه های اعتیاد همسر 

اگرچه این نشانه‌ها به معنای قطیعت در اعتیاد همسر نیست اما تا حد زیادی در تشخیص این موضوع که همسرتان دچار اعتیاد شده است، به شما کمک می‌کند.

1. تغییرات ظاهری بدن

مصرف برخی از مواد مخدر به علت ماده سازنده آن‌ها می‌تواند موجب تغییرات ظاهری در بدن شود. بیشتر تاثیرات ظاهری ناشی از مصرف مواد مخدر در چهره همسر نمایان می‌شود؛ چین و چروک، کاهش وزن زیاد، خستگی و احساس کسالت، عدم رعایت بهداشت شخصی از جمله تاثیرات مصرف مواد مخدر هستند.

2. همسر معتاد | دروغ گویی و مخفی کاری

انسان‌ها در هنگام انجام خطا دچار دستپاچگی شده و از آشکار کردن خطای خود جلوگیری می‌کنند. در مورد گرایش همسر به اعتیاد نیز همین قضیه صدق می‌کند. وی تمام تلاش خود را به کار می‌برد که حقیقت را کتمان کرده و مصرف مواد مخدر را از همسر خود پنهان کند. دستپاچگی و دورغ‌ می‌تواند به عنوان شاخصی برای تشخیص اعتیاد وی باشد.

3. پرخاشگری و عصبانیت

همسر معتاد به واسطه مصرف مواد مخدر، دوره‌های مختلفی را از نظر شرایط روحی سپری می‌کند. معمولا در هنگام استفاده کردن مواد مخدر، حالتی شاد و نرمال دارد اما به محض عدم دسترسی به مواد، دچار حملات عصبی شده و واکنش‌های پرخاشگرانه‌ای را نشان می‌دهد.

واکنش زنان و مردان در مقابل همسر معتاد

در هنگام برخورد با قضیه اعتیاد همسر، واکنش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. برای بیشتر زنان یا مردان زندگی با همسر معتاد، موضوعی غیر قابل تصور است چراکه تحمل مشکلات و عواقب آن را ندارند. سریعا تصمیم به جدایی گرفته و بدون هیچ تلاشی برای درمان همسر، خانه را ترک کرده و اقدام به طلاق می‌نمایند. اما برخی دیگر از زنان یا مردان به دلیل وابستگی روحی که به همسر خود دارند، تمام سعی خود را به کار می‌برند و همسر خویش را به مراکز درمانی مرتبط برده و تا پایان دوره درمان با وی می‌مانند.

در این شرایط همسر دچار اعتیاد نیز انگیزه زیادی برای ادامه روند درمان می‌یابد. گروه دیگری از زنان یا مردان به دلیل وجود فرزند خویش ترجیح می‌دهند با همسر معتاد خود کنار آمده و با وجود تمام مشکلات، زندگی خود را ادامه می‌دهند. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

سخن آخر

 اعتیاد نیز یک بیماری است و می‌تواند در سایه حمایت عاطفی همسر بهبود یابد. پس قبل از اقدام به جدایی و طلاق، بهتر است تمام سعی خویش را در جهت درمان همسر خود که دچار اعتیاد شده به کار بگیرید. در جهت کمک به همسر خود می‌توانید به مراکز مشاوره مراجعه کرده و بهترین تصمیمات را اتخاذ نمایید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

بهترین روش برخورد با همسر معتاد چیست؟

توجه نمایید که اعتیاد به عنوان یک بیماری شناخته شده که قابل درمان است. از آنجایی که اعتیاد هم جسم و هم روان فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد نیاز به درمان‌های جسمی و روانی دارد و روش برخورد با همسر معتاد نیز باید توسط زن یا مرد آموخته شود. استفاده از مشاوره‌های روانشناسی هم برای فرد معتاد و هم همسر وی از ابتدای شروع درمان تا ماه‌ها پس از ترک بسیار موثر و ضروری  است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره