اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

همسر معتاد

همسر معتاد و زندگی با چنین فردی می‌تواند بسیار دشوار باشد. در زندگی مشترک همراه با اعتیاد یکی از زوجین، هر دو نفر و فرزندان درگیر شده و مشکلات زیادی را تجربه خواهند کرد. اعتیاد بیماری است که تاثیرات زیادی بر کانون خانواده دارد. در بیشتر موارد همسر فرد معتاد جدایی را ترجیح داده و بعد از کمی تلاش در این زمینه ناامید می‌شود. اما در موارد دیگر زوجین تصمیم می‌گیرند که با وجود این شرایط در کنار یکدیگر مانده و به هم کمک کنند. باید قبل از تصمیم گیری در این مورد به خوبی فکر کرده و سپس از یک روانشناس نیز کمک بگیرند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

کمک کردن همسر معتاد

از آنجایی که امروزه اعتیاد تبدیل به یک معضل همه گیر شده است؛ خانواده های زیادی را درگیر کرده و منجر به بروز مشکلاتی به هردو نفر می‌گردد. حتی در این مورد همسر فرد معتاد نیز نیاز به کمک دارد. در چنین شرایطی همسر فرد نیز فشار زیادی را تحمل کرده و گاهی به همین دلیل است که از ادامه این مسیر پشیمان می‌شود. از طرفی گاهی به دلیل همین فشارهاست که همسر فرد معتاد برخی از رفتارها را از خود نشان می‌دهد. از این رو باید به هر دو نفر در این شرایط کمک شده و از آنها حمایت کرد تا از این دوران عبور کنند. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

تاثیر همسر معتاد بر اعضای دیگر خانواده

تاثیرات همسر معتاد

با حضور همسر معتاد در خانه، قطعا اعضای دیگر نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. در چنین شرایطی احتمال تمایل اعتیاد فرزندان نیز به مصرف مواد مخدر افزایش یافته و حتی سلامت آنان نیز مورد تهدید قرار می‌گیرد. از طرفی با وجود اعتیاد، اعضای خانواده دچار مشکلات اقتصادی شده و تحت فشار زیادی قرار می‌گیرند. یکی دیگر از مشکلاتی که خود زوجین به آن برمی‌خورند؛ بروز تعارضات بیشتر و حتی مختل شدن زندگی جنسی است. عصبانیت و پرخاشگری، بروز تنش، استرس و اضطراب و… همگی از مشکلات ناشی از اعتیاد همسر محسوب می‌شوند. اطلاع از این تاثیرات به افراد کمک می‌کند تا در مورد ادامه زندگی مشترک و یا پایان دادن به آنها راحت تر تصمیم گیری نماید. برای اطلاع از شرایط  ازدواج با معتاد کلیک نمایید.

چطور با همسر معتاد برخورد کنیم؟

برخورد با همسر معتاد

برای ادامه زندگی مشترک با همسر معتاد باید مهارت های را کسب کرده و بدانید که با چنین فردی باید چطور برخورد کنید. در واقع در صورت انجام اینکارها یا فرد تصمیم به ترک اعتیاد گرفته و یا با شرایط بهتری زندگی مشترک ادامه پیدا خواهد کرد. از این رو در صورتی که همسر شما مبتلا به چنین مشکلی است؛ می‌توانید از این روش ها استفاده کنید.

شناخت اعتیاد

قدم اول در برخورد با همسر معتاد، شناخت اعتیاد و بررسی شرایط است. در برخی از موارد همسر فرد اصلا نمی‌داند که دیگری مبتلا به اعتیاد است و یا در مورد آن انکار دارد. برای مثال همسر معتاد هربار که مصرف می‌کند می‌گوید این مصرف تفننی است و من اصلا معتاد نیستم. اما زمانی که همسر او در مورد اعتیاد اطلاعات کافی داشته باشد می‌تواند به روش درستی با این موضوع برخورد کند. برای آشنایی بیشتر با نقش خانواده در ترک اعتیاد کلیک نمایید.

نادیده نگرفتن این موضوع

یکی دیگر از اقداماتی که باید در رابطه با همسر معتاد انجام دهید این است که این موضوع را نادیده نگرفته و به آن بی توجه نباشید. در برخی از موارد این موضوع برای زوجین به قدری عادی می‎‌شود که دیگر نسبت به آن بی تفاوت شده و اقدامی در مورد آن نمی‌کنند. اما تا زمانی که همسر توجه کافی نسبت به این موضوع نداشته باشد؛ دیگری نیز به اعتیاد خود ادامه می‌دهد.

درک کردن همسر معتاد

شاید درک کردن همسر معتاد و برخورد با او کار ساده ای نباشد. چرا که هیچگاه نمی‌توان در مورد اعتیادشان به آنها حق داد. اما برای ابتلا شدن به اعتیاد دلایل مختلفی وجود دارد که در صورتی که آنها را بشناسید بیشتر می‌توانید به فرد معتاد کمک کنید. چرا که این موضوع را می‌پذیرید که او نیز در شرایط دشواری قرار دارد.

همسر معتاد را در اولویت قرار دهید

حتی در صورتی که با یک همسر معتاد هم زندگی می‌کنید؛ باید این موضوع را بدانید که او همواره باید اولویت شما باشد. حتی در این شرایط، او حساس تر و آسیب پذیرتر بوده و باید بیشتر از او مراقبت کنید. البته نباید به خاطر همسر معتاد خود به فرزندان خود بی توجهی کنید. اما باید بدانید که کمک کردن به او از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و باید وقت و انرژی بیشتری را به او اختصاص دهید.

در جلسات گروه درمانی شرکت کنید

برای اینکه بتوانید به شکل موثرتری به همسر معتاد کمک کنید؛ توصیه می‌شود که در جلسات گروه درمانی شرکت کرده و از تجربیات دیگران استفاده کنید. حتی همسر خود را نیز تشویق به حضور در این جلسات نمایید. به طور کلی روش گروه درمانی یکی از روش های موثر در زمینه ترک اعتیاد است که به خانواده های زیادی کمک کرده است.

در این مورد با همسر خود صحبت کنید

بعد از انجام تمام اقدامات غیرمستقیمی که تاکنون به آنها اشاره شد؛ بهتر است در مرحله بعدی، به طور مستقیم با همسر معتاد صحبت نمایید. گاهی زمانی که همسر فرد معتاد از اعتیاد دیگری معطلع می‌شود؛ به طور کلی با او صحبت نکرده و تنها سعی می‌کند که او را ترک دهد. در صورتی که صحبت کردن با خود فرد معتاد، اولین و موثرترین گام محسوب می‌شود. اینکار زوجین به یکدیگر نزدیک تر کرده و ارتباط آنها را تا حدی ترمیم می‌کند.

از روانشناس کمک بگیرید

از اصلی ترین اقدامات در مورد همسر معتاد، کمک گرفتن از مشاور است. مخصوصا خود همسر که احتمالا در این دوران فشارهای زیادی را تحمل می‌کند؛ بسیار احتمال دارد که دچار مشکلات روانی گردد. معمولا چنین افرادی خشم و استرس زیادی را در رابطه با همسر خود تجربه می‌کنند. از این رو بسیار مهم است که افراد بتوانند از خود در مقابل آسیب های ناشی از اعتیاد محافظت نمایند. برای اطلاع از شرایط ازدواج با کسی که قبلا اعتیاد داشته کلیک نمایید.

سخن پایانی

در زندگی مشترک هیچ چیز سخت تر بروز اعتیاد همسر نیست. این موضوع می‌توان به طور کلی خانواده را از بین ببرد. اما یکی از دلایل ایجاد این شرایط همین است که افراد نمی‌دانند باید در این مورد چه کاری انجام دهند. همسر معتاد با اینکه شرایط را برای دیگر اعضا بسیار سخت می‌کند؛ اما نمی‌توان در مورد او بی تفاوت بود. از این رو بهتر است در این مورد از یک متخصص کمک گرفته و با روانشناس مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

بهترین روش برخورد با همسر معتاد چیست؟

توجه نمایید که اعتیاد به عنوان یک بیماری شناخته شده که قابل درمان است. از آنجایی که اعتیاد هم جسم و هم روان فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد نیاز به درمان‌های جسمی و روانی دارد و روش برخورد با همسر معتاد نیز باید توسط زن یا مرد آموخته شود. استفاده از مشاوره‌های روانشناسی هم برای فرد معتاد و هم همسر وی از ابتدای شروع درمان تا ماه‌ها پس از ترک بسیار موثر و ضروری  است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره