اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

ال اس دی | نشانه ها و عوارض بلند مدت LSD

ال اس دی یا اسید یکی از انواع مواد توهم زا بوده که خاصیت روان گردانی نیز دارد. مصرف این ماده در دهه‌های اخیر میان جوانان بسیار شایع شده و دسترسی به آن نیز در مقایسه با گذشته بسیار آسان‌تر گشته است. برخی از افراد تصور می‌کنند که مصرف این ماده مانند دیگر مواد اعتیادآور نیست. اما این باور اشتباه بوده و افراد با مصرف مکرر به آن اعتیاد پیدا می‌کنند. در واقع این همان چیزی است که فرد را برای مصرف این ماده ترغیب کرده و او را روانه اعتیاد می‌کند. این ماده اولین بار در سال 1938 توسط دانشمندان آلمانی به قصد ساخت یک داروی دیگر؛ ساخته شد. با اینکه در گذشته از این ماده برای مصارف پزشکی استفاده می‌شد؛ اما امروزه چنین کاربردی ندارد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ال اس دی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

ال اس دی (LSD)

ال اس دی که با نام اسید نیز شناخته می‌شود؛ مانند کاغذ کوچکی است که در بیشتر موارد به صورت خوراکی استفاده می‌شود. همچنین روی این کاغذها اشکالی نیز وجود دارد. این ماده نیز مانند سایر مواد مخدر عوارض جانبی زیادی داشته و همچنین باعث بروز نشانه‌هایی در مصرف کنندگان نیز می‌شود. حالتی که فرد با مصرف این ماده پیدا می‌کند را تریپ نامیده و حتی برخی معتقدند که مصرف ال اس دی منجر به بازشدن چشم سوم افراد نیز می‌گردد. اما این ماده تنها توهم زا بوده و به فرد اعتماد به نفس کاذب می‌دهد. اطلاع از عوارض جانبی این ماده و به طور کلی شناخت آن می‌تواند در پیشگیری از اعتیاد و وابستگی به آن بسیار موثر باشد. برای اطلاع از روش های ترک اعتیاد به مواد توهم زا کلیک کنید.

نشانه های مصرف ال اس دی

نشانه های مصرف ال اس دی

طبیعی است که با وجود مصرف ال اس دی، فرد نشانه های جسمانی و روانی زیادی از خود نشان می‌دهد. با توجه به این نشانه ها اطرافیان می‌توانند؛ از این موضوع مطلع شده و به فرد کمک کنند. برای آشنایی با علائم اعتیاد به مواد مخدر کلیک کنید.

🔸جسمانی

بزرگ شدن مردمک چشم

تعریق

اختلال در خواب و اشتها

لرزش بدن

خشک شدن دهان

بالا رفتن فشار خون

اختلال در فعالیت های حرکتی

سرگیجه و حالت تهوع

خندیدن بی دلیل و غیرقابل کنترل

🔸روانی

حساسیت و تحریک پذیری

بروز رفتارها و افکار پرخطر

اختلال در بینایی و دیدن رنگ های بنفش، سبز و آبی

نداشتن درکی درست از فاصله، مکان و ارتفاع

اختلال در تفکر و فرایندهای شناختی

در صورت مصرف مداوم و یا بیش از حد این ماده فرد نشانه های روانی دیگر مانند، توهمد و هذیان گویی، پارانویید، عدم توانایی قضاوت، اختلال در تفکر و استدلال انتزاعی و پرحرفی یا کم حرفی را نیز تجربه می‌کنند. از طرفی دقت و تمرکز آنها نیز مختل می‌شود.

عوارض مصرف ال اس دی

به طور کلی مصرف هرگونه ماده مخدری عوارض جانبی زیادی برای افراد ایجاد می‌کند. این عوارض گاهی بعد از ترک از بین رفته اما در مواردی تا مدت ها فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی از این پیامدها غیرقابل جبران بوده و هیچ گاه درمان نمی‌شوند. توهمات غیرواقعی، احساس ناخوشایند نسبت به خود و دیگران، ناامیدی و احساس خلا و پوچی، از دست دادن هویت فردی، نشانه های سایکوز، اسکیزوفرنی، بروز اختلالات شخصیتی و… همگی از عوارض جانبی مصرف این ماده هستند. از طرفی گاهی فرد تحت تاثیر توهمات آسیب هایی به خود و یا دیگران وارد می‌کند که غیرقابل بازگشت هستند.

تاریخچه ال اس دی

برخی تصور می‌کنند که ال اس دی یک ماده مخدر جدید صنعتی است. اما این ماده از سالها پیش ساخته و مورد استفاده قرار می‌گرفت. در ابتدا تنها فرقه های هیپی از این ماده برای ایجاد حالت سرخوشی استفاده می‌کردند؛ اما موارد استفاده آن بیشتر شده و افراد عادی نیز با گذشت زمان از این ماده استفاده کردند. برای اطلاع از انواع مواد اعتیادآور کلیک کنید.

نحوه ساخت ال اس دی

ال اس دی در ابتدا از ترکیب نوعی قارچ با مخدر شیمیایی غیرآلی دی متیل آمین ساخته شد. انواع مختلف این ماده از همین ترکیل ساخته می‌شوند. این محلول در ابتدا هیچ بویی نداشته و مزه تلخی دارد و همچنین به راحتی در آب حل می‌شود. از طرفی در بیشتر موارد این ماده به شکل محلول استفاده نشده و افرار به شکل های دیگر از آن استفاده می‌کنند. تنها 30 درصد این محلول ال اس دی است و 70 درصد باقی مانده شامل ایزومرهای غیرفعای دی متیل آمین هستند. مقدار ناخالصی این ماده تاثیری بر مغز نداشته، اما عوارض جسمانی زیادی برای افراد ایجاد می‌کند.

انواع مختلف LSD

ال اس دی نیز انواع مختلفی دارد. این ماده به شکل ورق، قرص، آدامس، کپسول و … وجود دارد. همچنین دوز آنها نیز متفاوت بوده و با نام های طلوع آفتاب، مانترا و چشم سوم شناخته می‌شود. رایج ترین نوع آن ورق های اسیدی کوچک و همچنین قرص های محدب نقره ای رنگ هستند. استنشاق این ماده و یا استفاده از آن به صورت تزریقی، بسیار خطرناک بوده و تاثیرات آن بر بدن بیشتر است. گاهی افراد این ماده را به شکل قطره هایی بر یک ماده شیرین مانند بیسکوییت ریخته و مصرف می‌کنند.

دوز مصرف و مدت زمان تاثیر ال اس دی

همانطور که گفته شد؛ این ماده به شکل ها و دوزهای مختلفی مورد مصرف قرار می‌گیرد. اما دوز رایج برای افراد مبتدی و تازه کار 100 تا 200 میکروگرم است. اما افرادی که به این ماده اعتیاد پیدا کرده اند احتمالا تا بیش از 1000 میکروگرم در هفته نیز استفاده کنند. ورق های کوچک با شکل های عجیب برای روی زبان قرار گرفته و به تدریج حل می‌شود. تاثیرات آن تقریبا از 20 تا 60 دقیقه بعد از مصرف خود را بروز داده و 6 تا 12 ساعت تاثیرات آن ادامه می‌یابد. همچنین مصرف آن نیز با دیگر مواد مخدر مانند الکل و گل بسیار خطرناک است و عوارض جانبی زیادی دارد.

چگونگی توهمات ناشی از مصرف ال اس دی

با مصرف این ماده، میزان سرتونین در مغز به صورت ناگهانی افزایش یافته و فرد را دچار توهمات مختلف می‌کند. در واقع برخی از افراد ترکیب شدن حواس خود را گزارش می‌کنند. اما این احساسات زودگذر بوده و از بین می‌روند و فرد تنها احساس نشئگی را تجربه می‌کند. چنین افرادی همه چیز را پررنگ تر دیده و یا صحنه های غیرواقعی می‌بینند. تجربه این توهمات به حالات روحی خود فرد نیز بستگی دارد.

مکانیسم اثر ال اس دی

با مصرف ال اس دی گذرگاه های عبور دوپامین و سرتونین فعال تر شده و همچنین به صورت آگونیستی بر سیستم عصبی و گیرنده های پساسیناپسی سرتونین اثر می‌گذارد. در واقع مصرف این ماده باعث راه اندازی و وقفه در بازجذب سرتونین و یا تولید بیشتر هورمون دوپامین و آدرنالین می‌گردد. تاثیر این ماده بر سیستم عصبی سمپاتیک و کاهش عملکرد آن باعث می‌شود که فرد تا مدتی بعد از مصرف این ماده، واکنش های فیزیکی را تجربه کند.

تفاوت LSD با سایر روان گردان ها

بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، مشخص گردید که ال اس دی با سایر روان گردان ها تفاوت دارد. در واقع تفاوت این ماده با مواد محرک در میزان انرژی افراد و هوشیاری آنها بعد از مصرف است. همچنین مواد افیونی و مخدر بر گیرنده های اپیوئیدی تاثیر دارند و وابستگی جسمانی بیشتری در مقایسه با ال اس دی ایجاد می‌کنند. با اینکه کمترین میزان اعتیاد با مواد توهم زا است؛ اما بازهم نمی‌توان گفت که این مواد اعتیاد ایجاد نمی‌کنند.

اعتیاد به ال اس دی

طبیعی است که با وجود لذت هایی که افراد با مصرف ال اس دی تجربه می‌کنند؛ برای مصرف بیشتر این ماده ترغیب می‌شوند. این ماده با اینکه احتمالا تجربه خوبی برای افراد ایجاد می‌کند؛ اما بعد از مدتی عوارض جانبی زیادی را برای افراد ایجاد کرده که اعتیاد یکی از آنهاست. افراد می‌توانند در صورت اعتیاد به این ماده فرایند ترک را به صورت تخصصی آغاز کرده و همچنین از یک متخصص نیز کمک بگیرند.

نشانه های اوردوز با ال اس دی

اوردوز با ال اس دی

مصرف ال اس دی به خودی خود منجر به مرگ نمی‌شود. اما می‌تواند افراد را دچار مسمومیت کند. در واقع وقتی فرد بیش از حد از این ماده استفاده می‌کند ت به لذت اولیه آن برسد؛ نشانه هایی مانند خودزنی، توهمات وحشتناک، بالارفتن تپش قلب، بی هوشی، تشنج، روان پریشی و اختلال در تنفس را تجربه می‌کنند. در صورت مشاهده چنین علائمی فرد باید سریعا به مرکز درمانی مراجعه کند.

سخن پایانی

از آنجایی که مصرف ال اس دی باعث بروز مشکلات زیادی برای افراد می‌گردد؛ بهتر است افراد مصرف این ماده را متوقف کرده و همچنین برای قطع مصرف نیز از متخصص کمک بگیرند. با اینکه احتمال اوردوز با این ماده و یا حتی اعتیاد بسیار کم است. اما به هر حال افراد باید این موارد را در نظر گرفته و از آنها پیشگیری کنند. دریافت اطلاعاتی در این زمینه و حتی آغاز فرایند درمان افراد می‌توانند از روانشناس کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ال اس دی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره