اعتیاددرمان و ترک اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

سیگار الکترونیکی

سیگار الکترونیکی انواع مختلفی داشته و در بیشتر موارد برای ترک استفاده می‌شود. اما در واقع خود تبدیل به عادت جدیدی شده و افراد را درگیر می‌کند. با اینکه این سیگارها در بیشتر موارد با اسانس های صنعتی کار می‌کنند و نیکوتین ندارند؛ اما بازهم معایبی داشته و منجر به آسیب به بدن می‌گردند. استفاده از این وسیله الکترونیکی در میان جوانان و نوجوانان شایع‌تر است. آن‌ها گاه به دلیل حس هیجان طلبی و کنجکاوی از این وسیله استفاده می‌کنند. اما اینکه این وسیله چقدر در ترک موثر است و یا چگونه بر بدن تاثیر می‌گذارد؛ موضوعی است که در این مقاله قصد پرداختن به آن را داریم. بهتر است افراد در این مورد اطلاعات کافی را کسب کرده تا دچار اعتیاد و مشکلات جسمانی نشوند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سیگار الکترونیکی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

سیگار الکترونیکی

سیگار الکترونیکی با حرارت دادن اسانس و یا جویس داخل آنها، عمل کرده و دود زیادی ایجاد می‌کند. امروزه انواع مختلفی از این دستگاه وجود دارد که افراد بسته به میزان استفاده خود از دستگاه آنها را انتخاب می‌کنند. استفاده از این دستگاه ریه ها را تحریک پذیر کرده و افراد را بیشتر در معرض بیماری های تنفسی قرار می‌دهد.

از طرفی این دستگاه باعث ترک هرگونه دخانیات نمی‌گردد؛ در واقع تنها جایگزینی برای سیگار است. برخی معتقدند که هیچوقت نمی‌توان سیگار را ترک کرد. اما فراموش نکنید که با اینکه اینکار بسیار دشوار است؛ اما شدنی است و حتی بدون استفاده از سیگارهای الکترونیکی نیز می‌توان این کار را انجام داد. برای اطلاع از راه های ترک سیگار کلیک کنید.

انواع سیگار الکترونیکی

انواع سیگار الکترونیکی

سیگار الکترونیکی در شکل های مختلفی وجود دارد. اما در واقع ماهیت همه آنها یکسان است. برخی معتقدند میزان ضرر آنها برای بدن متفاوت است. اما در این مورد نیز اطلاعات ضد و نقیضی وجود دارد. تفاوت آنها در بیشتر موارد در ترکیبات اسانس ها و جویس ها و یا عملکرد آنها است. برخی از انواع سیگارهای الکترونیکی شامل موارد زیر می‌شوند.

⭕سیگالایک

این نوع از سیگار الکتریکی، همانطور که از اسم آن هم مشخص است؛ ظاهری مانند سیگار داشته و به شکلی طراحی شده است که استفاده از آن برای مدت زمان طولانی خسته کننده نباشد. این دستگاه نیز قابل شارژ و تعویض بوده و همچنین می‌توان درون آن از جویس و نمک نیکوتین نیز استفاده کرد.

⭕پاد

پاد نیز ظاهری مسطح داشته و در مقایسه با انواع دیگر سیگار الکترونیکی کمی سنگین تر و بزرگ تر است. اما مانند انواع دیگر باتری قابل شارژ داشته و می‌توان از اسانس های مختلفی برای آنها استفاده کرد.

⭕ویپ خودکاری

ویپ های خودکاری یکی از انواع تکامل یافته سیگار الکترونیکی هستند. در واقع آنها ظاهری بسیار کوچک مانند یک سیگار داشته و از دو قسمت باتری و قسمت مربوط به جویس، تشکیل شده اند. اندازه باتری نیز در آنها در مقایسه با انواع دیگر کوچک تر است.

⭕کیت های جعبه ای

کیت های جعبه ای در مقایسه با انواع قبلی اندازه بزرگ تری داشته اما از طرفی طول عمر باتری های آنها بیشتر از سایرین است. این کیت ها مجهز به سیستم تنظیم دما و تغییر توان دستگاه هستند.

نحوه شارژ سیگار الکترونیکی

در بیشتر موارد سیگار الکترونیکی با کابل USB شارژ شده و برقی هستند. اما در مواردی این دستگاه دارای باتری های قابل شارژی نیز می‌باشند. افراد می‌توانند با استفاده از برق شهری آنها را شارژ کرده و از آنها استفاده کنند. همچنین اسانس و جویس آنها نیز باید به طور مرتب تعویض گردد.

میزان نیکوتین سیگار الکترونیکی

میزان نیکوتین موجود در سیگار الکترونیکی های مختلف، متفاوت است. البته همیشه برچسب هایی برروی این سیگارها تعبیه می‌شود که میزان نیکوتین را نشان می‌دهد. اما براساس مطالعات انجام شده در این مورد، این اطلاعات به طور کامل قابل اعتماد نیستند. معمولا این سیگارها با مقادیری مانند 0، 3، 6 و 12 در بازار عرضه می‌گردد.

میزان نیکوتین جویس ها بر اساس هر میلی گرم محاسبه می‌شود. برای مثال در یک جویس 40 میلی لیتری، تقریبا 200 میلی گرم نیکوتین وجود دارد که به معنی 50 میلی گرم در هر میلی لیتر است. به همین دلیل مصرف این این نوع از سیگارها گاهی معادل و یا حتی بیشتر از خود سیگار ضرر دارند.

میزان ضرر سیگار الکترونیکی برای بدن

در بیشتر موارد تصور می‌شود که سیگار الکترونیکی، ضرر کمتری در مقایسه با سیگار عادی دارد. اما بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه میزان دود سمی خارج شده از سیگار های الکترونیکی برای اثبات این موضوع کافی نیست. در واقع به دلیل اینکه در بیشتر موارد این جویس ها دارای اسانس های شیرین و طعم دارد هستند؛ می‌توانند آسیب بیشتری برای سلامت دهان و گلو داشته باشند. همچنین آنها نیز دقیقا مضرات سیگار را برای بدن داشته، اما به مقدار کمتر.

تاثیر سیگار الکترونیکی بر ترک سیگار

از طرفی همانطور که گفته شد؛ بیشتر افراد برای ترک از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند که گاهی موثر نیز هست. در واقع اینکار تنها عادت های رفتاری افراد را تغییر می‌دهد اما تفاوتی در ترک اعتیاد آنها به سیگار ایجاد نمی‌کند. حتی گاها دیده شده است که چنین افرادی بیشتر از سیگار های الکترونیکی در مقایسه با سیگار عادی استفاده می‌کنند تا بتوانند به لذت حال از سیگار دست یابند. پس به طور قطعی نمی‌توان گفت که یکی از راه های ترک سیگار استفاده از سیگار الکترونیکی است. برای آشنایی با راه های ترک عادت های بد کلیک کنید.

معایب سیگار الکترونیکی

معایب سیگار الکترونیکی

استفاده از سیگار الکترونیکی نه تنها خود منجر به اعتیاد در مصرف کنندگان جوان تر می‌گردد؛ بلکه آسیب های زیادی را نیز برای سلات جسمانی دارد. نیکوتین و ترکیبات موجود در جویس ها در یادگیری و حواس افراد اختلال ایجاد کرد و همچنین بر سلامت دندان ها نیز موثر است. از طرفی این وسیله مشکلات قلب و عروقی را باعث شده و همچنین منجر به آسیب به ریه ها می‌گردد. افراد باید بعد از کنار گذاشتن سیگار به فکر ترک سیگار الکترونیکی نیز باشند؛ تا از بروز مشکلات ناشی از آن نیز پیشگیری کنند.

سخن پایانی

به طور کلی در مورد مزایا و معایب سیگار الکترونیکی، نظرات مختلفی وجود دارد. انتخاب این وسیله برای ترک سیگار یک انتخاب شخصی است و معمولا متخصصین آن را پیشنهاد نمی‌کنند. این دستگاه می‌تواند به اندازه سیگار آسیب زا بوده و مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند. از همین رو بهتر است افراد در این مورد اطلاعات کافی را کسب کرده و در قدم بعدی آن را برای استفاده انتخاب کنند. همچنین در زمینه ترک سیگار بهتر است افراد از یک متخصص کمک گرفته و خودسرانه عمل نکنند. انجام این فرایند به صورت اصولی نه تنها عوارض آن را کاهش داده بلکه باعث می‌شود سریع تر نیز انجام گیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه سیگار الکترونیکی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره