بارداریمراقبت های بارداری

پیچیدن بند ناف دور گردن جنین چه علائم و علت هایی دارد؟

پیچیدن بند ناف دور گردن جنین به وضعیتی گویند که بند ناف که رگ‌ها و عروقی که جنین را به پلاسنتا وصل می‌کند؛ دور گردن جنین پیچیده شده باشد. این موضوع برای بسیاری از زنان در حین بارداری اتفاق می‌افتد و معمولا در اکثر موارد به مشکل خاصی منجر نمی‌شود. بندناف دور گردن جنین ممکن است توسط پزشک شما در زمان اسکن‌‌های بارداری کشف شود.

در بسیاری از موارد، این وضعیت به تنهایی خطری برای جنین ایجاد نمی‌کند و به طور معمول در زمان زایمان توسط پزشکان مدیریت می‌شود. اما در برخی موارد نادر، پیچیدن بند‌ناف دور گردن جنین ممکن است باعث محدودیت جریان خون به جنین شود که نگران‌ کننده است. در این صورت، پزشک شما تصمیم‌های لازم را برای مدیریت و رسیدگی به این وضعیت خواهد گرفت. در این مقاله راجع به موضوع بندناف توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

پیچیدن‌بند ناف دور گردن جنین

پیچیدن بند ناف دور گردن جنین چیست؟

هنگام پیچیدن بند ناف دور گردن جنین، بندناف به صورت 360 درجه یا کامل به دور گردن جنین می‌پیچد. این پدیده در طول بارداری معمولی است و در 12 درصد از موارد بین هفته های 16 تا 24 اتفاق می‌افتد. اما این اتفاق در اواخر بارداری با 37 درصد رخ می‌دهد. این پدیده در هنگام بارداری باعث درد می‌شود. بر اساس مطالعات، این پیچش معمولا 1 به 3 است و از هر 3 جنین، یک جنین دچار این پدیده می‌شود.

پیچیدن‌بندناف دورگردن جنین اگر مورد بررسی قرار نگیرد، باعث از بین رفتن جنین خواهد شد. به هر حال، اگر پزشک شما پیچیدگی بندناف دور گردن جنین را تشخیص داده است، بهتر است با او در مورد وضعیت خود صحبت کرده و سوالات و نگرانی های خود را با او به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید از روانشناس کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

نکات مهم در رابطه با پیچیدن بند ناف دور‌گردن جنین

در رابطه با پیچیدن‌بند ناف دورگردن جنین نکاتی وجود دارد که در ادامه به آن اشاره کرده ایم.

🔹 بند ناف وظیفه انتقال اکسیژن و مواد غذایی به جنین را در رحم بر عهده دارد.

🔹 پیچیدن بند‌ناف دور گردن جنین می‌تواند باعث اکسیژن رسانی و انتقال جریان خون جنین را قطع کند. به همین جهت می‌تواند منجر به اختلال شود.

🔹در اغلب موارد این پیچش در زمان زایمان برطرف می‌شود.

🔹 اگر پیچیدن بندناف باعث کاهش خونرسانی شود؛ در زایمان اختلال ایجاد می‌شود.

علت پیچیدن بند ناف دور گردن جنین

علت پیچیدن‌بند ناف دورگردن جنین به عوامل مختلفی بر می‌گردد. برخی از علل شایع شامل را در ادامه توضیح داده ایم.

💠 حرکات جنین: زمانی که جنین حرکات فعال از خود بروز می‌دهد؛ باعث پیچش می‌شود.

💠 رشد جنین: زمانی که جنین رشد می‌کند، ممکن است این پدیده رخ دهد.

💠طول بند ناف: زمانی که طول بندناف بیشتر می‌شود؛ پیچش رخ می‌دهد.

💠 عوامل ژنتیکی: برخی از عوامل ژنتیکی باعث بروز پیچش بندناف می‌شود.

💠 عوامل محیطی: عوامل مانند استرس، تغذیه نامناسب و سایر عوامل ممکن است تأثیر منفی بر رشد و توسعه بند ناف داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نشانه های بارداری کلیک کنید.

نشانه های پیچیدن بند ناف دور‌گردن جنین

پیچیدن بند ناف دور گردن جنین نشانه هایی به همراه دارد. در این بخش مقاله به این نشانه ها اشاره کرده ایم.

📌 عدم رسیدگی به تحریکات

📌 افزایش ضربان قلب جنین

📌درد و فشار در ناحیه بندناف

📌 کاهش حرکات طبیعی جنین

خطرات پیچیدن بند ناف دور گردن جنین

خطرات پیچیدن بند ناف دور گردن جنین

پیچیدن بند ناف دور گردن جنین خطراتی را به همراه دارد که سلامت جنین را تهدید می‌کند. در صورتی که بند ناف دور گردن جنین باشد، می‌تواند منجر به خفگی کودک شود. در ادامه به خطرات این پدیده اشاره کرده ایم.

🔻 ضربان قلب جنین غیر طبیعی خواهد بود.

🔻پرولاپس بند ناف که جنین زودتر از موعد از واژن خارج می‌شود.

🔻 بروز اختلالات فیزیکی در نوزادان

برای پیشگیری از پیچیدن بند ناف دور‌گردن جنین چه کارهایی باید انجام داد؟

پیچیدن‌بند ناف دور گردن جنین قابل درمان نیست. در صورتی که سلامت نوزاد تهدید شود، زایمان سزارین صورت می‌گیرد. این موضوع نیاز به درمان ندارد اما پیامد هایی نیز به همراه دارد. به همین جهت باید این مورد را مورد بررسی قرار دهید و همیشه موضوع بندناف را با سونوگرافی چک کنید.

اقدامات بعد از پیچیدن بند ناف دور گردن جنین

بعد از اینکه پیچیدن بند ناف دور گردن جنین صورت می‌گیرد؛ پزشک تلاشی برای باز نمودن آن نمی‌کند. با باز کردن بند ناف آسیب های بیشتری به جنین وارد می‌شود. بر اساس تحقیقات، عدم مداخله برای این پدیده، اثرات بهتر و آسیب های کمتری به همراه دارد. در صورتی که این رویداد پیش بیاید، لزوما از سزارین برای زایمان کمک نمی‌کنند. اما در شرایطی که سلامت مادر و جنین تهدید شود؛ از این روش برای زایمان استفاده می‌کنند.

کلام آخر

پیچیدن بند ناف دور گردن جنین یک رویداد طبیعی است. اغلب کودکانی که با این عارضه دست و پنجه نرم می‌کنند، شرایط عمومی خوبی دارند. برای اینکه مادران در این زمینه با استرس روبرو نشوند؛ توصیه می‌کنیم در کلاس های مراقبتی شرکت کنند. حتی می‌توانید از روانشناس برای راهنمایی و کسب اطلاعات بیشتر کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

علت پیچیدن بند‌ناف دور گردن جنین چیست؟

طول بند ناف، حرکات فعال جنین، عوامل محیطی، عوامل ژنتیکی و رشد جنین علت پیچیدن‌بند‌ناف دور گردن جنین می‌باشد.

خطرات پیچیدن بند‌ناف دور گردن جنین چیست؟

خطرات پیچیدن بند‌ناف دورگردن جنین در دسته های مختلفی مانند افزایش ضربان قلب، پرولاپس بند ناف و بروز اختلالات در دوران نوزادی قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره