بارداریعلائم بارداری

احتمال بارداری | 4 روش درمان ناباروری

احتمال بارداری نزدیک به شروع قاعدگی بسیار پایین است. برای خانم هایی که چرخه معمولی قاعدگی بین 28 تا 30 روزه دارند؛ تخمک گذاری بین 11 تا 21 روز اتفاق می‌افتد. و تخمک خانم ها تقریبا بین 12 تا 24 ساعت برای بارداری در دسترس است. حتی احتمال ‌بارداری در 36 تا 48 ساعت بعد از تخمک گذاری وجود ندارد. و هرچه زمان بیشتری از تخمک گذاری بگذرد؛ احتمال ‌بارداری کمتر است. اگر قصد فرزند آوری دارید؛ قبل از شروع قاعدگی را انتخاب نکنید که احتمال بارداری بسیار کم است. 

فرزندآوری انتخاب خیلی از زنان و مردان است؛ به همین دلیل زوجین به دنبال راه های افزایش احتمال بارداری هستند. در دنیای امروز و با پیشرفت تکنولوژی روش های مختلفی برای بارداری، حتی برای زوجینی که نازا یا مشکلات جسمانی دارند نیز فراهم است. از طرف دیگر سقط های غیر اصولی و سبک زندگی ناسالم می‌تواند تا پایان عمر شانس داشتن فرزند را از آنها بگیرد. برای اینکه روند افزایش بارداری به بهترین نحو انجام شود، حتما از متخصص راهنمایی بگیرید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه احتمال ‌بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

احتمال بارداری چگونه سنجیده می‌شود؟

احتمال بارداری چیست؟

برای فرزند آوری روش‌های زیادی وجود دارد که احتمال بارداری را افزایش می‌دهد. به طور طبیعی اگر همه چیز خوب پیش برود؛ و سیکل جنسی شما به عنوان یک خانم 28 روزه باشد؛ در روز چهاردهم تخمک گذاری اتفاق می‌افتد. و بیشترین شانس برای باروری روز تخمک گذاری و دو روز قبل از آن است. برای اطلاع از این روزها بهتر است هر ماه تایم پریود خود را یادداشت کنید یا روی تقویم علامت بگذارید. حتی اپلیکیشن هایی برای بانوان وجود دارد که این روزها را یادآوری می‌کند. در این مقاله راجع به عوامل و جوانب احتمال بارداری توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

عوامل افزایش دهنده احتمال بارداری

برای افزایش احتمال بارداری روش های زیادی دخیل هستند. بسیار احتمال دارد که در روز های ذکر شده تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید و بارداری اتفاق نیوفتند. نگران نباشید زیرا این می‌تواند به دلیل عدم آمادگی محیط واژن یا رحم برای بارداری باشد. به این معنا که محیط واژن گاهی قلیایی یا اسیدی است و این برای لقاح بسیار اهمیت دارد. علت دیگر سرعت یا شکل اسپرم ها می‌باشد. اگر اسپرم ها سرعت کافی نداشته باشند یا به یکدیگر چسبیده باشند بارداری رخ نمی‌دهد.

PH و سیالی مایع منی نیز بسیار در احتمال بارداری موثر است. بسته نبودن لوله های فالوپ و سلامت رحم، نعوظ و انزال طبیعی، و به طور کلی آمادگی جسمانی زن و مرد در فرایند بارداری تاثیر گذار هستند. مهم نیست رابطه جنسی به چه شکلی اتفاق بی‌افتد؛ زیرا با ورود منی به محیط واژن احتمال بارداری وجود دارد. تلاش مکرر برای رابطه جنسی نیز شانس بارداری را بالاتر می‌برد. بسیاری معتقدند رابطه جنسی در صبح برای بارداری اثر بخشی بیشتری دارد. و به خاطر داشته باشید که محیط بهداشتی و دمای مناسب مقاربت را اثربخش تر می‌کند. 

عوامل کاهش دهنده احتمال بارداری

قطعا روش های پیشگیری از بارداری به طور موثر عمل خواهند کرد؛ اما در مواردی دچار خطا می‌شوند. بیماری های جسمانی مثل اندرومتریوز یا مشکل پروستات در آقایون، مشکلات هورمونی و … موانعی برای بارداری هستند. تلاش برای بارداری در روزهایی غیر از روزهای تخمک گذاری کاملا بی فایده نیست اما احتمال بارداری را خیلی پایین می‌آورد. عدم آمادگی از لحاظ روانی نیز یکی دیگر از عواملی است که احتمال‌ بارداری را کاهش می‌دهد. فرایند بارداری نیاز به زمان و تلاش دارد؛ و بسیاری از افراد بعد از یک تلاش ناموفق برای درمان ناباروری اقدام می‌کنند.

✨ عوامل دیگر

پیش آب مایعی است که قبل از خروج منی ترشح می‌شود و حاوی مقدار کمی اسپرم است. احتمال بارداری با پیش آب صفر نیست اما بسیار پایین است. بارداری بدون دخول نیز یکی دیگر از شبهات زوجین است. نکته اینجاست که اگر منی بدون دخول هم وارد واژن شود، باز هم احتمال بارداری وجود دارد. مثل افرادی که رحم شخص دیگری را برای بارداری اجاره می‌کنند. بارداری از طریق رابطه مقعدی ممکن نیست؛ به همین دلیل یکی از روش های رابطه جنسی برای زوجینی است که مایل به فرزندآوری نیستند.

حتی احتمال بارداری بدون تجربه ارگاسم نیز ممکن است. این احتمال در دوران پریود نیز بسیار پایین است. در زمان اقدام به تغذیه سالم توجه کنید؛ از مصرف سیگار و الکل بپرهیزید و خودارضایی نداشته باشید. میزان دخول آلت در احتمال بارداری تاثیری ندارد. مراجعه به یک متخصص و مشورت با او از زمان اقدام برای بارداری شانس شما را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می‌دهد. سن زوجین در زمان بارداری نیز در کیفیت منی و همچنین سلامت رحم مهم است.

احتمال بارداری از لحظه اقدام تا بارداری چقدر است؟

از اقدام تا بارداری

زمان مشخصی برای فاصله بین اقدام، تا زمان بارداری وجود ندارد. اما معمولا اگر همه چیز درست پیش برود در اولین تلاش، احتمال بارداری افزایش می‌یابد. مگر در این بین زوجین درگیر مسائل دیگری شوند یا دست از تلاش بردارند. اگر اقدام موفقیت آمیز باشد چند هفته بعد از رابطه جنسی علائم آشکار می‌شوند. اولین نشانه‌های بارداری در خانم‌ها احتمالا توقف عادت ماهیانه یا شروع ویارهاست که به دلیل فشار رحم به معده اتفاق می‌افتد. تورم و دردناک شدن سینه ها بعد از مدتی اتفاق می‌افتد و به مرور اندام زن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تکرر ادرار، خستگی مداوم و لکه بینی نیز از دیگر نشانه های حاملگی است.

چه زمانی باید برای ناباروری معاینه برویم؟

اگر بعد از یکسال تلاش، بارداری اتفاق نیوفتاد با مشورت یک پزشک روش های دیگر را امتحان کنید. امروزه با پیشرفت علم پزشکی روش های زیادی افزایش احتمال بارداری وجود دارد که شامل رحم اجاره ای، لقاح مصنوعی، IVF و  IUI می‌شود. گاهی به جای روش های جایگزین، زوجین با مصرف داروهایی به تقویت قدرت باروری اسپرم یا منظم کردن چرخه قاعدگی می‌پردازند. و اقدام دوباره احتمال بارداری را افزایش می‌دهد. 

سخن پایانی

با در نظر گرفتن شرایط جسمانی و برنامه ریزی دقیق می‌توانید احتمال بارداری را تا حد زیادی بالا ببرید. یا برای جلوگیری از آن روش های مختلفی را امتحان کنید. به سلامت جنسی خود اهمیت بدهید و برای بارداری به خود و همسر فشار وارد نکنید. بدن شما به عنوان یک زن باید آمادگی لازم جهت حمل و تغذیه نوزاد را داشته باشد. پس قبل از هر چیز از سلامت جسمانی خود مطمئن شوید و در این مسیر از یک متخصص کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه احتمال ‌بارداری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا احتمال بارداری بدون دخول وجود دارد؟

اگر منی به هر شکلی وارد واژن شود؛ در روزهای تخمک گذاری احتمال بارداری وجود دارد.

تخمک گذاری در چه روزهایی اتفاق می‌افتند؟

اگر سیکل قاعدگی 28 روزه باشد؛ قاعدگی در روز چهاردهم اتفاق می‌افتد. روز تخمک گذاری و دو روز قبل از آن بهترین زمان برای اقدام به بارداری است.

احتمال بارداری در زمان پریود وجود دارد؟

قاعدگی به این معناست که تخمک گذاری اتفاق افتاده است؛ اما احتمال بارداری نیز صفر نیست بلکه خیلی پایین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره