دسته‌بندی نشده

نشانه های بارداری | علائم اولیه بارداری چیست؟

نشانه های بارداری در زنان، به صورت متفاوتی و با شدت های مختلفی خود را نشان می‌دهند. معمولا زوجین از زمان اقدام به فرزندآوری تا زمانی که از بارداری خود اطمینان حاصل کنند؛ به دنبال شناسایی این علائم هستند. قطعا برای اطمینان از بارداری باید از تست های تشخیصی استفاده کرد و با پزشک مشورت کرد. اما به طور کلی بارداری علائم مشخصی داشته و با تغییراتی محسوس در بدن همراه خواهد بود. این علائم در ماه های مختلف بارداری، تغییر کرده و بستگی به واکنش های بدنی زنان نیز دارد.

نشانه های بارداری

بروز نشانه های بارداری

تقریبا اولین نشانه های بارداری، در چند هفته اول پس از لقاح ظاهر می‌شود. اما این زمان نیز کاملا دقیق نیست. شاید شاهد بروز نشانه ها دیر تر از این زمان هم باشیم. بروز این علائم، به عوامل زیادی بستگی خواهد داشت. به همین دلیل این نشانه ها نمی‌توانند دلیل قطعی برای اثبات بارداری باشند. در این مقاله به بررسی علائم و عوامل موثر بر آنها خواهیم پرداخت.

زمان بروز نشانه های بارداری

معمولا زمان مشخص شروع بارداری، از آخرین قاعدگی تعیین می‌شود. شاید عجیب به نظر برسد؛ اما حتی زمان زایمان نیز بر همین اساس تعیین می‌شوند. تقریبا یک هفته تا 10 روز بعد از آخرین قاعدگی، نشانه های بارداری خود را نشان می‌دهند. در واقع آخرین قاعدگی، اولین هفته بارداری محسوب می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده، 50 درصد زنان در هفته پنجم، 70 درصد در هفته ششم و 90 درصد در هفته هشتم بعد از لقاح، متوجه بارداری خود می‌شوند و علائم را حس می‌کنند.

⭕نشانه های بارداری در هفته اول

همانطور که پیش تر هم گفته شد؛ هفته اول بارداری در واقع همان زمان قاعدگی است. به همین دلیل شاید بسیاری از زنان علائم آن را قاعدگی اشتباه گرفته و به ان اهمیت ندهند در این دوران، علاوه بر مشکلاتی که فرد در دوران عادت ماهیانه خود تجربه می‌کند؛ علائم دیگری را نیز مثل حالت تهوع، معده درد، تکرر ادرار، احساس مزه فلز در دهان، بی اشتهایی و سردرد را تجربه خواهد کرد. البته بسیار محتمل است که در هفته اول بارداری، فرد هیچ علامتی نداشته باشد.

⭕نشانه های بارداری از هفته دوم تا سه ماهگی

اولین نشانه های بارداری

با تمام شدن عادت ماهیانه و ادامه دار شدن نشانه های بارداری، فرد احتمالا بارداری خود را محتمل می‌داند. بسیاری از زنان تا ماه بعد صبر می‌کنند ومنتظر قاعدگی بعدی می‌مانند. اما تغییراتی که در بدن رخ می‌دهند فقط به قاعدگی ختم نمی‌شوند. علائم هفته اول با شدن بیشتر ادامه پیدا می‌کنند تا زمانی که فرد از بارداری خود مطمئن شود. در این قسمت نشانه های بارداری در این زمان را ذکر خواهیم کرد.

💠عدم قاعدگی

معمولا بعد از ازدواج، بعد از اولین تاخیر در پریود، اولین چیزی که زنان به آن فکر می‌کنند؛ حاملگی است. البته تاخیر یا به طور کلی پریود نشدن، به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. به همین دلیل بهتر است زنان قبل از ازدواج یا حتی اقدام برای بارداری، به این موضوع توجه کرده و علت این مشکل را برطرف کنند. برای آشنایی با دلایل پریود نشدن زنان کلیک کنید.

💠تورم و دردناکی پستان ها

با شروع حاملگی به دلیل تجمع شیر در پستان ها، ترشح هورمون ها مختلف و حتی بالا آمدن شکم، به سینه ها فشار بیشتری وارد می‌شود. تغییراتی که در پستان ها رخ می‌دهد شامل التهاب و دردناکی آنها، نمایان شدن رگ های خونی، تغییر رنگ و سایز و حتی ترشحات از آن است. این تغییرات برای تغذیه نوزاد بعد از تولد رخ می‌دهند و با برگشتن میزان هورمون ها به حالت قبل و زایمان، پستان ها به حالت اولیه برمی‌گردند.

💠حالت تهوع و استفراغ

حالت تهوع و استفراغ یکی از نشانه های بارداری است که در ماه اول یا دوم ظاهر می‌شود؛ اما همه زنان آن را تجربه نمی‌کنند. هنوز علت دقیقی برای آن مشخص نشده است اما معمولا به دلیل نوسانات هورمونی، رخ می‌دهد. علت دیگر آن فشاری است که رحم با بزرگ شدن خود با معده وارد می‌کند. در برخی مادران، این حالت به قدری شدید است که آنها نمی‌توانند غذا بخورند و ضعف و بی حالی نیز برای آنان ایجاد خواهد کرد.

💠لکه بینی از نشانه های بارداری

با اینکه در دوران بارداری قاعدگی رخ نمی‌دهد اما بسیاری از زنان لکه ها خون یا خونریزی کم را در این دوران تجربه می‌کنند. این خونریزی خفیف، در واقع به دلیل لانه گزینی در رحم مادر رخ می‌دهد. این اتفاق تقریبا 10 تا 14 روز پس از لقاح، می‌افتد. در لانه گزینی تخمک بارور شده به دیواره رحم می‌چسبد. خونی که در این دوران از واژن خارج می‌شود نسبت به زمان قاعدگی، رنگ روشن تری دارد و شفاف است.

💠تکرر ادرار

تکرر ادرار جزو اولین نشانه های بارداری محسوب می‌شود. سطح هورمون ها نقش مهمی در تکرر ادرار دارند اما با بزرگ تر شدن رحم به مثانه هم فشار وارد می‌شود و مادر مجبور است سریع تر مثانه خود را تخلیه کند. مشکلاتی مثل دیابت دوران بارداری، این موضوع را تشدید خواهند کرد.

💠خستگی وکمبود انرژی

در این دوران به دلیل اینکه سوخت و ساز بدن بیشتر می‌شود. و تمام اعضا در حال تلاش برای حفظ و نگهداری فردی دیگر هستند؛ منابع بدن بیشتر مصرف می‌شوند. و فرد خستگی و بی حالی بیشتری را تجربه می‌کند. حتی نیاز مادران به خواب هم افزایش پیدا می‌کند. برخی از متخصصین افزایش سطح پروژسترون را علت این موضوع می‌دانند.

💠تغییرات خلقی

زنان باردار به دلیل نوسانات هورمونی ناگهانی، تغییرات خلقی را تجربه خواهند کرد. از دیگر نشانه های بارداری، تحریک پذیری و حساسیت نسبت به موضوعات مختلف است. حتی گریه های بی دلیل نیز کاملا طبیعی بوده و زنان با شدت های مختلفی آنها را تجربه خواهند کرد. شاید مادران از دوران جدیدی که در زندگی آنها شروع شده است؛ احساس اضطراب کنند و به همین دلیل کنترل خود را از دست دهند.

💠تغییر درمای بدن

دمای بدن بعد از تخمک گذاری، افزایش پیدا می‌کند. شاید تا قاعدگی بعدی این دما ثابت بماند. دمای بدن در هنگام صبح  می‌تواند یکی از نشانه های بارداری باشد. در دوران بارداری، دمای پایه بدن افزایش پیدا می‌یابد و همین موضوع باعث حس گرگرفتگی نیز در زنان باردار خواهد شد.

💠گرفتگی عضلات

از نشانه های بارداری در ماه های اول می‌توان به گرفتگی، اسپاسم عضلات، ماهیچه ها و شکم اشاره کرد. این اسپاسم های عضلانی گاهی در یک طرف بدن و گاهی در هر دو طرف رخ می‌دهد و شدت آنها گاهی به قدری زیاد می‌شود که مادر را از خواب بیدار می‌کند. در سه ماه اول این گرفتگی عضلات به دلیل رشد سریع جنین است و به صورت کشیدگی در داخل شکم نیز احساس می‌شود.

💠علائم دیگر

شایع ترین نشانه های بارداری شامل مواردی هستند که بالا ذکر کردیم. اما برخی از مادران، نشانه های دیگری مثل سرگیجه، کمردرد، یبوست یا مشکلات گوارشی، تنگی نفس، خونریزی بینی و… را گزارش می‌کنند. همگی این علائم طبیعی هستند و معمولا بعد از گذشت سه ماه از بارداری، یا از بین رفته و یا از شدن آنها کاسته می‌شود.  نیازی به درمان یا برطرف کردن این علائم نیست و فقط برای کنترل آنها باید از پزشک متخصص کمک گرفت. برای اطلاع از عوارض مصرف دارو در بارداری کلیک کنید.

سخن پایانی

بارداری با علائم زیادی همراه خواهد بود. درابتدا توصیه می‌شود از بارداری خود اطمینان حاصل کرده و از پزشک کمک بگیرید. آمادگی بدنی شما در این دوران و مراقبت هایی که دریافت می‌کنید همگی در بروز نشانه های بارداری موثر هستند. فراموش نکنید که سلامت مادر، تضمین کننده سلامت جنین نیز هست و باید جدی گرفته شود. علائم از فردی به فردی دیگر و حتی در بارداری های مختلف متفاوت خواهد بود و عوامل زیادی سبب شکل گیری آنها می‌شوند. در این زمینه حتما با متخصص زنان مشورت کنید و تا انتهای بارداری تحت نظر باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نشانه های بارداری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید

 

سوالات متداول

نشانه های بارداری بعد از چند روز ظاهر می‌شوند؟

معمولا از زمان اقدام به بارداری تا بروز اولین نشانه ها در صورت موفق بودن، از آخرین قاعدگی به مدت یک هفته الی 10 روز زمان لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره