بارداریمراقبت های بارداری

بارداری در سن بالا | فواید و عوارض بارداری در سنین بالا

بارداری در سن بالا مربوط به خانم های بالای 35 سال می‌شود. برای برخی از خانم ها حاملگی در این سن رخ می‌دهد. برخی فرزندان سالم به دنیا می‌آورند اما برای عده ای نیز حاملگی پر خطری خواهد شد. به طور کلی با توجه به اینکه بارداری در این سن ریسک پذیر است، حتما باید تست و روش های غربالگری را جدی بگیرید. زیرا بارداری‌ در سن بالا آسیب های بسیاری به همراه دارد و گاهی این عوارض جبران ناپذیر خواهند بود.

بر اساس پژوهش ها، بارداری در سن بالا سخت تر از بارداری‌ در سن 20 تا 30 سال است. با افزایش سن به طور طبیعی قدرت باروری کاهش می‌یابد. بنابراین علاوه بر اینکه برای جنین ها این مساله خطرساز است؛ خود مادر هم مانند دوران 20 تا 30 سالگی توانایی باروری نخواهد داشت. اگر در این شرایط دچار شک، تردید و استرس شده اید, حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری در سن بالا می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

بارداری در سن بالا چگونه است؟

بارداری در سن بالا چگونه است؟

بارداری در سن بالا به سن 35 سال به بالا گفته می‌شود. خانم هایی هستند که بعد از 35 سالگی بارداری موفقی داشتند. اما این افراد خطر و ریسک حاملگی در این سن را نیز باید به جان بخرند. نوزدانی که با مادر بالای 35 سال متولد شده اند؛ اغلب به سندرم داون، تولد جنین مرده، سقط جنین و … مبتلا هستند. علاوه بر اینکه چنین بارداری برای جنین خطر ساز است، برای مادر نیز آسیب به همراه دارد. آسیب ها و عواقب زیادی در بروز این مشکل دخیل هستند که در این مقاله به آنها اشاره کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه احتمال بارداری کلیک کنید.

خطرات بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا آسیب ها و خطرات بسیاری به همراه دارد. این آسیب ها هم برای مادر و هم برای جنین می‌باشد. این بخش مقاله را به خطرات بارداری در ‌سن بالا اختصاص داده ایم.

📌 دیابت

دیابت از خطرات بارداری در سن بالا می‌باشد. هنگام بارداری بالای 35 سال، احتمال بروز دیابت در مادر افزایش می‌یابد. زمانی که مادر به این بیماری مبتلا شود، جنین دچار نابهنجاری های مختلف در رشد می‌شود. علاوه بر این؛ وزن جنین افزایش یافته و زایمان سخت تر خواهد شد. حتی احتمال سقط جنین با دیابت مادر بسیار بالا است.

📌 افزایش فشار خون

از خطرات بارداری در سن بالا می‌توان به افزایش فشار خون اشاره کرد. در موقعیت هایی که مادر سن بالایی برای حاملگی داشته باشد؛ ریسک افزایش فشار خون بالا می‌رود. احساس تغییر در بینایی، سر درد شدید و وجود پروتئین در ادرار از نشانه های فشار خون بالا می‌باشد. حتی احتمال ابتلا به پره‌اکلامپسی در این سن‌ بارداری افزایش می‌یابد.

📌 خونریزی در بارداری در سن بالا

خونریزی از خطرات بارداری در سن بالا می‌باشد. این خونریزی ها در دوره سه ماهه رخ می‌دهد و احتمال سقط جنین در 3 ماه اول نیز بیشتر می‌باشد. در 3 ماه دوم اگر خونریزی رخ دهد، احتمال زایمان زودرس بیشتر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ازدواج در سن بالا کلیک کنید.

📌 اختلالات کروموزومی

یکی از خطرات شایع بارداری در سن بالا، مشکلات کروموزومی است. بارداری در ‌سن بالا احتمال بروز اختلالات کروموزومی و ژنتیکی را افزایش خواهد داد. هر زمانی که مادر سن بالاتری داشته باشد؛ ریسک بروز این مشکل بیشتر خواهد شد.

📌 زایمان زودرس

از دیگر خطرات بارداری در سن بالا، زایمان زودرس است. در این روند احتمال دیابت مادر و یا افزایش فشار خون بسیار بالا است. از جهت دیگر خانم هایی که بالای 40 سال هستند؛ به فیبروم مبتلا هستند. همین موضوع احتمال زایمان زودرس را بیشتر می‌کند.

📌 سقط جنین

سقط جنین یکی از خطرات بارداری در سن بالا می‌باشد. هرچقدر که سن مادر بیشتر باشد؛ سقط جنین نیز بیشتر خواهد شد. این امر در خانم هایی که در سن 40 تا 44 سالگی قرار دارند؛ بسیار بیشتر رخ می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نشانه های بارداری کلیک کنید.

📌 افزایش وزن جنین

یکی از خطرات بارداری در سن بالا، وزن بالای جنین است. احتمال اینکه نوزاد بالای 3 کیلو به دنیا بیاید در این نوع زایمان ها بسیار بالا است. مخصوصا زمانی که مادر به دیابت و چاقی مبتلا باشد؛ کودک به احتمال زیاد افزایش وزن خواهد داشت. همین امر موجب آسیب های فراوان به کودک می‌شود.

بهترین سن بارداری

در بخش های قبلی راجع به بارداری در سن بالا و خطرات ناشی از آن صحبت کرده ایم. اما بهترین سن‌ بارداری برای خانم ها اطراف 25 سالگی است. بنابراین می‌توان گفت که بهترین سن حاملگی 25 تا قبل از 35 سالگی است. بارداری در‌ سن بالا باعث مشکلات بسیاری در مادر و جنین می‌شود. اما قبل از 35 سالگی، بارداری کم ریسک تری خواهید داشت.

نکات مهم بارداری در سن بالا

نکات مهم بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا نیازمند رعایت نکات است. در این بخش مقاله نکات لازم حاملگی در سن بالا را توضیح داده ایم.

🔺 قبل از بارداری از سلامت جسم و روان خود مطلع باشید تا کودک سالمی پرورش دهید.

🔺 اگر دچار بیماری مانند دیابت، افسردگی و فشار خون بالا هستید؛ حتما درمان کنید.

🔺مکمل های تقویتی برای قوای بدن استفاده کنید.

🔺 قبل از بارداری وزن خود را در بازه مناسب نگه دارید و رژیم غذایی را رعایت کنید.

🔺 سیگار و الکل را از 6 ماه قبل قطع کنید.

🔺مواد شیمیایی مانند رنگ شیمیایی استفاده نکنید.

🔺استرس خود را کاهش دهید و برای روان درمانی اقدام کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، بارداری در سن بالا آسیب ها و خطرات زیادی به همراه دارد. به همین جهت قبل از اینکه اقدام کنید؛ باید نکات مهمی را رعایت کنید. حتما درمان در زمینه روانی را جدی بگیرید. در این زمینه حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری در سن بالا می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره