بارداریمراقبت های بارداری

رابطه جنسی در بارداری

رابطه جنسی در بارداری یکی از چالش‌ها و نگرانی‌های مهم برای بسیاری از زوجین است. باورهای نادرست بسیاری در ارتباط با رابطه جنسی در بارداری بین مردم رواج دارد؛ و عمدتاً این موضوع را یک کار خطرناک می‌دانند‌. از همین جهت برخی زوجین رابطه‌جنسی خود را در این دوران به طور کامل قطع می‌کنند. درحالی‌که رابطه‌جنسی دربارداری اگر به شیوه صحیح انجام شود و منع پزشکی برای موارد خاص وجود نداشته باشد، هیچ مشکلی ندارد. در ادامه رابطه جنسی در بارداری را از ابعاد مختلف آن بررسی می‌کنیم. اگر این مسئله برای شما تبدیل به یک چالش شده. حتما مشاوره جنسی دریافت کنید.

رابطه جنسی در بارداری

رابطه جنسی در دوران بارداری یکی از چالش‌های مهم زندگی زناشویی هر زوجی به حساب می‌آید. اکثر خانم‌های باردار که مشکل پزشکی ندارند می‌توانند با رعایت چند نکته ساده در این دوران نیز رابطه جنسی را با همسر خود تجربه کنند. از نظر متخصصان این مسئله تا زمانی که کیسه آب پاره نشده است مشکلی نخواهد داشت.

رابطه در اوایل حاملگی

رابطه‌جنسی در سه‌ماهه اول می‌توانند مانند روزهای قبل از بارداری تجربه شود. اما شاید بعضی از خانم‌ها مشکلاتی را در این زمینه تجربه کنند. برای مثال ممکن است خانمی به دلیل عوارض بارداری یا نگرانی‌های بی‌پایه و اساس درباره رابطه‌جنسی در بارداری تمایلی به آن نداشته باشد. علاوه بر این احتمال دارد برخی از خانم‌ها به دلیل احساس تهوع یا رشد جنین در بدنشان خستگی بیشتری را تجربه کنند. با توجه به اینکه رابطه جنسی به‌خصوص در خانم‌ها علاوه بر آمادگی جسمانی به آمادگی روحی نیز نیاز دارد این مسائل کیفیت رابطه شما و همسرتان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

رابطه در اواسط حاملگی

در سه‌ماهه دوم‌بارداری عمدتاً وضعیت خانم‌ها باثبات‌تر می‌شود؛ و حالت تهوع و عوارض بارداری به حداقل می‌رسد. خانم های باردار به دلیل عبور از بحران‌های سه ماه زوجین احساس بهتری دارند و برای انجام رابطه جنسی آماده‌تر هستند. در طول سه‌ماهه دوم بارداری رشد جنین کامل‌تر شده و شکم مادر بزرگ‌تر می‌شود. از این جهت انتخاب پوزیشن مناسب برای رابطه‌جنسی بسیار مهم است تا جنین و مادر دچار ِآسیبی نشوند.

رابطه در اواخر حاملگی

هرچه خانم باردار به ماه‌های آخر نزدیک‌تر می‌شود. احساس خستگی بیشتری می‌کند. افزایش وزن و تغییرات جسمانی زیاد در سه‌ماهه آخر بارداری باعث می‌شود تا او میل جنسی کمتری داشته باشد. این در حالیست که بعضی از خانم‌ها همچنان در این دوران از نظر جنسی فعال هستند. اما باید توجه کرد که رابطه جنسی در پوزیشنی انجام شود که برای خانم باردار راحت باشد.

نگرانی درباره رابطه جنسی در بارداری

بیشتر زوجین تصور می‌کنند رابطه جنسی در دوران بارداری باعث آسیب‌دیدن جنین می‌شود. اما این یک فکر اشتباه است. در طول دوران‌بارداری ماهیچه‌های رحم از جنین محافظت می‌کنند. و مانع انتقال عفونت می‌شوند. برخلاف باور برخی افراد، امکان ورود آلت تناسلی به داخل رحم وجود ندارد؛ و آلت تناسلی هنگام رابطه جنسی فراتر از محیط واژن نمی‌رود. در نتیجه احتمال آسیب به جنین در حالت طبیعی وجود ندارد.

علاوه بر این برخی دیگر تصور می‌کنند که ارگاسم یا رابطه جنسی باعث ایجاد زایمان زودرس می‌شود. درست است که ارگاسم یا انجام رابطه‌جنسی به دلیل ترشح هورمون‌های مختلف می‌تواند با انقباضات ملایم رحم همراه باشد؛ اما این انقباضات بی‌خطر و موقتی است. بااین‌حال قبل از شروع رابطه‌جنسی در دوران حاملگی با پزشک خود مشورت نمایید.

پوزیشن‌های مناسب رابطه جنسی در بارداری

بارداری منجر به ایجاد تغییراتی در بدن خانم‌ها می‌شود. در چنین شرایطی باید از پوزیشن‌هایی استفاده کرد که کمترین فشار و مشکل را برای خانم ایجاد می‌کند. بهترین پوزیشن در دوران بارداری خوابیدن و انجام دخول به‌طرف پهلو است. برای برخی افراد قرارگرفتن زن روی مرد هم می‌تواند پوزیشن مناسبی باشد‌. چیزی که باید به آن توجه شود این است که شکم خانم باردار تحت هیچ شرایطی نباید تحت فشار قرار بگیرد.

باوجود این که رابطه جنسی در بارداری مشکل جدی به همراه نخواهد داشت؛ اما به یاد داشته باشید که این رابطه در دوران بارداری تفاوت‌هایی با دوران قبل از بارداری خواهد داشت. و شما قطعا با محدودیت‌هایی روبرو می‌شوید. برای اینکه در این دوران نیز مانند قبل از رابطه جنسی خود لذت ببرید بهتر است به پیش نوازی و رابطه جنسی غیر از دخول کامل توجه بیشتری داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با پوزیشن‌های مناسب در دوران بارداری بهتر است با یک مشاور متخصص در زمینه مسائل جنسی مشورت کنید.

رعایت بهداشت رابطه جنسی دوران بارداری

در حالت عادی برقراری رابطه جنسی اگر منع پزشکی برای زوجین نداشته باشد اشکالی ندارد. بااین‌حال بهتر است زوجین موارد بهداشتی را رعایت کنند. زوجینی که مبتلا به انواع بیماری‌های آمیزشی مانند تبخال یا زگیل تناسلی هستند باید از ارتباط جنسی محافظت نشده در حین دوران بارداری پرهیز کنند.

این نکته خصوصاً در اواخر دوران بارداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. زگیل تناسلی یا تبخال حتی اگر به طور نهفته در بدن خانم یا آقا وجود داشته باشد می‌تواند یک مسئله خطرناک برای رابطه جنسی در دوران بارداری محسوب شود. همچنین توصیه می‌شود زوجین از رابطه جنسی مقعدی پرهیز نمایند.

میل جنسی در دوران بارداری

زوجین باید از تغییرات جسمانی که در حین بارداری رخ می‌دهد، آگاه باشند. تعداد اندکی از زنان به دلیل تغییرات هورمونی که ناشی از افزایش پروژسترون و استروژن است میل جنسی بیشتری پیدا می‌کنند. همچنین ازآنجایی‌که جریان فشارخون در سینه و اندام تناسلی بیشتر می‌شود امکان به ارگاسم رسیدن زنان در این دوره نیز بیشتر می‌شود؛ و همین مسئله می‌تواند باعث افزایش تمایل آنها برای برقراری رابطه جنسی شود.

اما عمدتاً به دلیل  تغییرات جسمانی در بدن خانم‌ها و نگرانی‌های موجود در ارتباط با رابطه جنسی در دوران بارداری بسیاری از خانم‌ها تمایل خود را به برقراری رابطه جنسی از دست می‌دهند.

رابطه جنسی در بارداری | موارد ممنوعیت

  • متخصص رابطه‌جنسی را برای شما ممنوع کرده است
  • داشتن تجربه سقط جنین
  • متخصص به شما راجع به خطر سقط هشدار داده است
  • وجود خطر زایمان زودرس
  • وجود خونریزی و یا مشاهده سایر ترشحات واژینال
  • بارداری‌های چندقلو
  • نشت مایع یا پارگی کیسه آب
  • وجود بیماری‌های مقاربتی در شما یا همسرتان

رابطه جنسی در بارداری و اهمیت مشاوره

رابطه‌جنسی یکی از موضوعاتی است که نقش بسیاری در کیفیت زندگی مشترک شما و همسرتان ایفا می‌کند. درعین‌حال بسیاری از ما فکر می‌کنیم که در دوران بارداری می‌بایست رابطه‌جنسی را به طور کامل کنار بگذاریم. شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم بسیاری از خیانت‌ها و مشکلات میان زوجین به‌نوعی ریشه در همین باور دارد.

پس اگر کیفیت زندگی مشترک‌تان برای شما مهم است باید راه‌حل مناسبی برای رابطه جنسی در طول دوران بارداری پیدا کنید. بهترین راه در این شرایط این است که از یک مشاور متخصص در زمینه مسائل جنسی کمک بگیرید. مشاورین باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که دارند به‌خوبی می‌توانند مشکلات شما مثل ازدست‌دادن میل جنسی در این دوره را شناسایی کرده و راه‌حل مناسبی برای آن ارائه کنند.

برای دریافت مشاوره جنسی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا رابطه جنسی در دوران بارداری با سقط جنین ارتباط دارد؟

اگر همانند یک فرد عادی در حال تجربه‌کردن دوران بارداری هستید و پزشک متخصصتان هیچ ممنوعیت پزشکی برایتان در نظر نگرفته است به‌راحتی می‌توانید از رابطه جنسی در دوران بارداری لذت ببرید. چرا که در حالت عادی ارتباطی بین رابطه جنسی مدیریت شده با سقط جنین وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره