مراقبت از نوزادنوزاد

بوسیدن نوزاد و عوارض آن | جوش صورت نوزاد در اثر بوسیدن

بوسیدن نوزاد برای او با خطراتی همراه است. در واقع با اینکه اینکار روشی برای محبت کردن به فرزند تولد شده است؛ اما به هر حال باید نکاتی را در این مورد رعایت کرد. در این زمان احتمالا افراد مختلفی برای بازدید از کودک تازه متولد شده و مادر او حضور می‌یابند. هریک از آنها تمایل دارند تا کودک را در آغوش گرفته و یا او را ببوسند. این رفتار نشان دهنده محبت  مهربانی آنهاست، اما گاهی مشکلاتی را برای نوزاد ایجاد می‌کند. معمولا در بیشتر موارد گفته می‌شود که این موضوع به دلیل حساس بودن پوست نوزاد است. اما عوارض ناشی از اینکار تنها به پوست کودک محدود نمی‌شود. بهتر است والدین در این مورد مطلع بوده و از آن جلوگیری کنند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بوسیدن نوزاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

بوسیدن نوزاد

از طرفی به دلیل فوایدی که بوسیدن نوزاد برای او ایجاد می‌کند؛ نمی‌توان در مقابل کودک تازه متولد شده مقاومت کرد. اما بوسیدن نواحی دیگر بدن او مانند دست ویا حتی گونه های او نیز همین احساس را در او برمی‌انگیزد. نوزادانی که در دوران کودکی هم توسط اطرافیان و هم والدین به شکل های مختلفی مورد محبت قرار می‌گیرند؛ در آینده کمتر مضطرب و بیشتر انعطاف پذیر می‌شوند.

این موضوع بر فرایند رشدی آنان نیز بسیار موثر است. اما علاوه بر فواید، باید خطرات این موضوع را نیز در نظر داشت. از همین رو بهتر است والدین و یا حتی دیگران قبل از بوسیدن نوزادان اقداماتی را انجام دهند. برای اطلاع از اهمیت و نحوه بغل کردن نوزاد کلیک کنید.

خطرات بوسیدن نوزاد

خطرات بوسیدن نوزاد

کودکان قبل از دو ماهگی هنوز قادر به لمس اشیا و یا درک آنها به وسیله دست و پای خود نیستند. در این زمان تمرکز اصلی آنها بر دهان است. آنها همه چیز را به سمت دهان خود برده و از علاوه بر تغذیه بر برقراری ارتباط با دنیای اطراف خود نیز از دهان و لب ها استفاده می‌کنند. به همین دلیل بوسیدن لب های آنان در این زمان، کمی خطرناک است. از طرفی آنان بسیار حساسیت پذیر بوده و سیستم ایمنی بدن آنها هنوز به قدر کافی قوی نیست. برخی از خطراتی که بوسیدن نوزاد در این زمان ایجاد می‌کند؛ شامل موارد زیر می‌شود.

تبخال

سیاه سرفه

مونونوکلئوز یا بیماری بوسه

پوسیدگی دندانها

حساسیت غذایی

ابتلا به ویروس سنسیشیال تنفسی

برای آشنایی با مراقبت های ضروری از نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

برای پیشگیری از مشکلات ناشی از بوسیدن نوزاد چه کنیم؟

از طرفی به راحتی می‌توان از این مشکلات یاد شده، پیشگیری نمود. این به طور کلی به معنی نبوسیدن نوزاد نیست. از طرفی فراموش نکنید که حتی والدین نیز باید این موارد را برای بوسیدن نوزاد خود رعایت نمایند. تنها باید بخش های دیگر بدن را بوسیده و یا به روش های دیگر محبت خود را نشان دهند. برای اطلاع از انواع ترفند بچه داری کلیک کنید.

🔵مراقب باشید

در قدم اول برای نزدیک شدن به نوزاد باید بسیار مراقب باشید. برای مثال اگر بیماری تنفسی دارید و یا پوست شما دارای مشکلاتی است؛ بهتر است به طور کلی از بوسیدن نوزاد صرف نظر کنید. تقریبا تا سه ماهگی سیستم ایمنی بدن نوزاد کامل نیست؛ پس بهتر است در این دوران بیشتر موارد احتیاط را برای بوسیدن نوزاد رعایت نمایید.

🟢رعایت بهداشت فردی

همچنین قبل از بوسیدن نوزاد؛ حتما موارد بهداشتی را رعایت کنید. برخی از والدین تصور می‌کنند به دلیل اینکه زمان زیادی را با فرزند خود می‌گذرانند دیگر نیازی به این کار نیست. اما باید صورت و دست های خود را شسته، لباس های تمیزی پوشیده و همچنین به سلامت دهان و دندان های خود نیز اهمیت دهند. حتی بدن و لباس های خود نوزاد را نیز تمیز نگه دارید.

🟡واکسینه کردن نوزاد و خود

واکسینه شدن نوزاد از ابتلا به برخی از عفونت ها و بیماری ها به طور جدی پیشگیری می‌کند. این واکسن ها در بیشتر موارد اجباری بوده و نوزادان بعد از تولد باید آنها را دریافت کنند. حتی خود والدین نیز باید برخی از واکسن ها را حتما زده باشند. این موضوع می‌تواند تا حد زیادی از بیماری های ناشی از بوسیدن نوزاد پیشگیری کند.

🟠استفاده نکردن از لوازم آرایش

برای بوسیدن نوزاد، از لوازم آرایش استفاده نکنید. این مواد در نوزاد منجر به حساسیت و یا بیماری های پوستی می‌گردد. اگر این مواد توسط نوزاد مصرف شوند؛ او را دچار اسهال و مشکلات گوارشی خواهند کرد.

🔴خودداری از حضور بازدیدکنندگان تا چند هفته

همچنین به طور کلی بهتر است تا مدتی بعد از تولد از حضور بازدیدکنندگان جلوگیری شود. این دوران بسیار حساس بوده و بهتر است به غیر از والدین و یک مراقب فرد دیگری در اطراف نوزاد نباشد. در این شرایط از بیماری های ناشی از بوسیدن نوزاد نیز پیشگیری می‌شود.

چه افرادی باید صورت نوزاد را ببوسند؟

تقریبا می‌توان گفت؛ تنها افرادی که حق بوسیدن نوزاد را با رعایت نکات بهداشتی دارند؛ والدین او هستند. بهتر است تا مدت ها بعد از تولد اگر نوازد را می‌بینید؛ او را نبوسید و به شیوه های کلامی او به محبت کنید. این نوع از ابراز احساسات او را در معرض خطر قرار داده و مشکلاتی را برای او ایجاد می‌کند.

علت منع از بوسیدن کف پای نوزاد

برخی از افراد تصور می‌کنند که غیر از صورت نوزاد؛ نواحی دیگر بدن او برای بوسیدن مشکلی به وجود نمی‌آورد. این موضوع گاهی به دلیل مسائل خرافی منع می‌شود. برای مثال برخی می‌گویند اینکار باعث تاخیر در زمان راه رفتن او می‌گردد. اما گاهی به دلیل نشت ادرار، بوسیدن این عضو بهداشتی نبوده و بهتر است افراد اینکار را انجام ندهند.

جوش زدن در اثر بوسیدن نوزاد

بسیاری از نوزاد با گذشت مدتی بعد از تولد، دچار جوش های پوستی می‌شوند. این موضوع طبیعی بوده و بعد از مدتی این جوش ها کاملا از بین می‌روند. علت این موضوع هنوز به طور دقیق مشخص نیست. اما قطعا بوسیدن نوزاد به آن دامن زده و بهبودی آنها را با تاخیر مواجه می‌کند.

فواید بوسیدن نوزاد

فواید بوسیدن نوزاد

از طرفی همانطور که قبلا هم به آن اشاره شد؛ بوسیدن نوزاد از فوایدی نیز از نظر روانی برای او برخوردار است. اگر بوسیدن او از طرف والدین و همچنین به روش درستی انجام می‌گیرد؛ می‌تواند حتی فرایند رشدی او را سریعتر نیز بکند. اینکار به سن خاصی محدود نشده و تماس فیزیکی توسط والدین باید از همان دوران نوزادی آغاز شود. جالب است بدانید که نوزادان دختر بیشتر به بوسیده شدن نیاز دارند. این باید به اندازه کافی به هر دو جنس محبت کرد. از طرفی اینکار برای آنها با احساس آرامش و امنیت همراه بوده و منجر به شکل گیری شخصیت عاطفی آنها می‌گردد. برای آشنایی با راه های تقویت هوش نوزاد کلیک نمایید.

سخن پایانی

از آنجایی که بوسیدن نوزاد هم فایده و هم معایبی دارد؛ بهتر است افراد حتما اینکار را با احتیاط ورعایت کردن نکاتی انجام دهند. این مطلب به این معنا نیست اصلا کودک خود را نبوسید و یا با او تماس فیزیکی برقرار نکنید. اما باید برای اینکار، نکاتی را در نظر داشته باشید. همچنین اجازه ندهید؛ افراد ناآشنا فرزند شما را ببوسند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فواید جسمانی و روانی بوسیدن نوزاد؛ می‌توانید با یک روانشناس کودک نیز مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بوسیدن نوزاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره