سلامت نوزادنوزاد

بازتاب گردن | 6 ماهگی پایان بازتاب گردن

بازتاب گردن یکی از بازتاب های نوزادان است که در هفته های ابتدایی تولد شروع و تا 4 الی 6 ماهگی شدت می‌گیرد. در نهایت به مرور زمان ناپدید می‌شود. در این رفلاکس اگر سر نوزاد را یک طرف بچرخانیم، دست و پایی که در جهت موافق قرار دارند؛ کشیده می‌شوند و اندام های طرف مقابل جمع می‌شود. اما در برخی مواقع این اتفاق برعکس رخ می‌دهد. 

اما به طور کلی بازتاب گردن و تمامی بازتاب های دیگر به صورت خودکار و غیر ارادی می‌باشند. این اتفاقات نیز بدون اختیار صورت می‌گیرد. این بازتاب ها از طریق مدار عصبی ساده صورت می‌گیرد که تشدید و تضعیف آن نشان از بیماری عصبی است. به همین جهت برای تشخیص اختلال عصبی و بررسی میزان هوشیاری این وضعیت را بررسی می‌کنند. برای آگاهی بهتر است از روانشناس کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب‌گردن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

بازتاب گردن چیست؟

بازتاب گردن چیست؟

بازتاب گردن به رفلاکسی گفته می‌شود که سر نوزاد به یک سمت چرخانده می‌شود. در واقع زمانی که سر نوزاد به سویی چرخیده می‌شود، بازو و پایی که در طرف مخالف سر قرار دارد؛ خم می‌شود. در این شرایط بازو و پایی که هم سو با سر هستند، به همان سمت باز می‌شود. به بازتاب‌گردن، بازتاب نرده نیز گفته می‌شود. زیرا حالت بازو و پا های نوزاد شبیه فردی است که در حال بالا رفتن از نرده به خود می‌گیرد. 

بازتاب گردن بدون اختیار بروز می‌کند و مدار های عصبی نقش اصلی را ایفا می‌کنند. این رفلاکس به معنای بیماری عصبی نیست اما اگر تشدید شود، نیاز به دقت بیشتر دارد. از این بازتاب برای بررسی هوشیاری در پزشکی استفاده می‌شود. به همین جهت توصیه می‌شود که تمامی پدر و مادر ها نسبت به بازتاب ها آگاهی پیدا کنند. در این مقاله راجع به بازتاب گردن به طور کل توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

زمان بازتاب گردن 

بازتاب گردن نوزاد به صورت طبیعی در 12 هفته ابتدایی تولد بروز می‌کند. اما به مرور زمان تا 6 ماهگی این بازتاب ناپدید می‌شود. اگر بازتاب‌گردن بیش از 6 ماه به طور بی‌انجامد؛ می‌تواند نشان دهنده ناهنجاری ها و مشکلات مغزی باشد. به همین جهت توصیه می‌شود که تمامی پدر و مادر ها باید نشانه سلامت نوزاد خود را بدانند تا در صورت مشاهده هر نوع مشکل، برای درمان اقدام کنند. 

بررسی و اهمیت بازتاب گردن 

بازتاب گردن نوزادان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این بازتاب نشانه مهمی از رشد سیستم عصبی و عملکردی نوزاد است. اگر فرزند شما چنین رفلاکسی را از خود نشان نمی‌دهد؛ حتما باید با پزشک مشورت کنید. زیرا فقدان بازتاب گردن نشان دهنده اختلالات عصبی رشدی است. 

گاهی کودکانی که به فلج مغزی دچار هستند، بازتاب گردن را بالای 6 ماه نیز از خود بروز می‌دهند. اگر این بازتاب باقی بماند، به رشد و هماهنگی کودک صدمه وارد می‌شود. به همین جهت توصیه می‌شود که والدین نسبت به بازتاب و رشد فرزندان خود آگاهی داشته باشند. در این زمینه حتما از متخصص کودک راهنمایی بگیرید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید. 

اگر بازتاب گردن با تاخیر محو شود، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

اگر بازتاب گردن با تاخیر محو شود، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

در این مقاله راجع به بازتاب گردن صحبت کرده ایم. همانطور که گفته شد؛ این بازتاب تا 6 ماهگی به مرور زمان محو می‌شود. اما زمانی که بعد از 6 ماه همچنان ادامه داشته باشد، بر کارکرد هایی که در ادامه ذکر کرده ایم اثر می‌گذارد. 

✨ مشکل در توازن و تعادل

باقی ماندن بازتاب گردن باعث بروز مشکل در توازن و تعادل می‌شود. مشکلات ایجاد شده در راه رفتن و ناتوانی های حرکتی می‌تواند این مشکلات را به وجود بیاورد. در واقع بازتاب دیگری با عنوان بازتاب راه رفتن در نوزاد مطرح است که نشان دهنده هماهنگی اندام ها و سیستم عصبی در یادگیری مهارت های حرکتی است. 

✨ مشکل در هماهنگی دست و چشم

یکی از مشکلاتی که در تاخیر بازتاب گردن رخ می‌دهد، مشکلات در هماهنگی دست و چشم است. این مشکلات بر توانایی بازو و دست هنگام نوشتن اثر می‌گذارند. به همین جهت کودک دچار اختلال نوشتن می‌شود. 

✨ اختلال در راه رفتن

باقی ماندن بازتاب گردن، قسمتی از مغز را تخریب می‌کند. در نهایت یادگیری کودک با راه رفتن به مشکل بر می‌خورد. اما علت دیر راه رفتن کودک همیشه به این دلیل نیست و می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. 

✨ اختلاف بین عملکرد نوشتاری و شفاهی

از دیگر مشکلات تاخیر در بازتاب گردن، اختلاف بین عملکرد نوشتاری و شفاهی است. زمانی که بازتاب گردن در کودکان باقی بماند، بین عملکرد های او اختلاف ایجاد می‌شود. در واقع این افراد در عملکرد شفاهی خود بهتر عمل می‌کنند. 

✨ مشکل در رشد حرکات چشم

مشکل در رشد حرکات چشم از دیگر چالش های بازتاب گردن است. توانایی چشم در دنبال کردن تصاویر، نوشتن و کسب مهارت های خواندن الزامی است. اما این افراد در این زمینه دچار مشکل خواهند شد. 

کلام آخر

همانطور که گفته شد، بازتاب گردن از بازتاب های ضروری نوزادان است. این بازتاب از بدو تولد بروز می‌کند و تا 6 ماهگی ادامه می‌یابد. اگر این بازتاب تا بعد از 6 ماهگی ادامه داشته باشد، می‌تواند باعث بروز آسیب های بسیار زیادی شود. این آسیب ها نیز در زمینه سیستم عملکرد مغزی قرار دارد. به همین جهت بهتر است تا با کمک روانشناس نسبت به رفلاکس ها آگاهی کسب کنید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب‌گردن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

بازتاب‌گردن چیست؟

بازتاب‌گردن به رفلاکسی گفته می‌شود که سر نوزاد به یک سمت چرخانده می‌شود. در واقع زمانی که سر نوزاد به سویی چرخیده می‌شود، بازو و پایی که در طرف مخالف سر قرار دارد؛ خم می‌شود. در این شرایط بازو و پایی که هم سو با سر هستند، به همان سمت باز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره