مراقبت از نوزادنوزادنوزاد و سبک زندگی

دست خوردن نوزاد | 4 روش مقابله با دست خوردن نوزاد

دست خوردن نوزاد و کودک یک امر طبیعی است. اما معمولا این سوال برای والدین پیش می‌آید که خوردن دست توسط نوزاد و کودک به چه دلیلی اتفاق می‌افتد؟ مکیدن انگشتان و دست توسط کودکان بسیار رایج است. اما اینکه چه مواقعی باید مداخله کنیم و به پزشک مراجعه کنیم مهم است. عده‌ای از کودکان پس از مدتی به مرور این عادت را ترک می‌کنند؛ اما برخی دیگر به مدت بسیار طولانی این رفتار را انجام می‌دهند. دست خوردن نوزاد و کودک یک رفتار است، که با کمک روانشناس و پزشک می‌توانید این امر را ترک دهید. اما این کار برای تسلی، آرامش و کاهش استرس کودک انجام می‌شود.

کودک انگشت های خود را داخل دهان فرو می‌برد؛ آنها را میک می‌زند تا به آرامش برسد. و برای والدین نیز این رفتار بسیار سخت است تا كودك را ترک دهند. اما روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید به فرزندان خود آموزش دهید تا این رفتار را ترک کند. به طور خودسر و خودآگاه کودکان بیشتر از سن ۲ تا ۴ سالگی دست خوردن را متوقف می‌کنند. به همین دلیل بهتر است که تا ۴ سالگی به کودک فرصت دهید تا عادت خودش را به مرور زمان ترک کند. در این راه حتما کودک را مورد تشویق و حمایت قرار دهید. جهت اطلاع از روش‌های متوقف کردن دست خوردن نوزاد و کودک نیز از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دست خوردن نوزاد

معمولا این سوال برای والدین پیش می‌آید که دست خوردن نوزاد و کودک به چه دلیلی اتفاق می‌افتد؟ آیا این رفتار طبیعی است؟ و نشان از بیماری یا اختلال در کودک نیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که دست‌خوردن نوزاد و کودک یک امر طبیعی است و نشان از اختلال نیست. اين رفتار معمولا تا ۴ سالگی از بین می‌رود. اما مکیدن انگشت نوزاد سه ماهه نیز رایج‌تر است.

دست خوردن نوزاد و کودک به دلیل کسب آرامش و کاهش استرس است. زمانی که در خانه بحث، دعوا، سر و صدا اتفاق بیفتد؛ کودک انگشتان دست خود را میک می‌زند. به همین دلیل دست خوردن نوزاد سه ماهه بسیار عادی است. و بعد از مدتی به صورت خود به خود متوقف می‌شود. اما با این وجودY اگر پس از ۴ سالگی متوجه شدید که فرزند شما همچنان در حال دست خوردن می‌باشد، حتما از یک روانشناس و پزشک راهنمایی بگیرید. در این مقاله تمامی جوانب دست خوردن نوزاد را بررسی کرده ايم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

دست خوردن نوزاد نشان از چیست؟

همانطور که گفته شد؛ دست خوردن نوزاد یک امر طبیعی و عادی است. که معمولا نشان از گرسنگی نوزاد است و مادران این نشانه را به عنوان آمادگی برای غذا خوردن نوزاد به حساب می‌آورند. همچنین نوزادان با خوردن دست به نوعی به شناسایی اندام‌های بدن خود می‌پردازند. دست خوردن نوزاد معمولا در سه ماهگی بسیار رایج است؛ و از ۲ تا ۴ سالگی پایان می‌یابد. که یکی از نشانه ‌های این رفتار رسیدن به آرامش، تسکین درد و کاهش استرس می‌باشد.

در کودکان و نوزادان نوپا این کار به دلیل نیاز به امنیت، بی‌قراری و یا اضطراب به کار می‌رود. حتی برخی از کودکان این رفتار را برای رفع خواب آلودگی و گرسنگی انجام می‌دهند. به همین دلیل است که می‌گوییم دست خوردن نوزاد نباید امری نگران کننده تلقی شود. و همانطور که گفته شد اصلی‌ ترین دلیل این رفتار کاهش استرس گرسنگی و خواب آلودگی می‌باشد.

روش‌های مقابله با دست خوردن نوزاد چيست؟

منع دست خوردن نوزاد

معمولا دست خوردن نوزاد و کودک برای والدین یک کار بسیار عجیب و غریب می‌باشد. كه قصد دارند تا با روش‌ های مختلف این رفتار را متوقف کنند. و متوقف کردن چنین رفتار و عادتی نیازمند مداخله والدین است. در این بخش مقاله راجع به روش‌ های مقابله با دست‌خوردن نوزاد صحبت کرده ايم.

📌 از روش‌ های غیر مستقیم استفاده کنید

یکی از روش‌ های مقابله با دست خوردن نوزاد، آموزش غیر مستقیم است. در این روش والدین باید از فیلم‌ های عروسکی. کارتون، برنامه ‌های تلویزیونی محبوب یا کتاب‌ های مخصوص برای آموزش غیر مستقیم استفاده کنند. در این روش نوزاد با تماشای برنامه ‌ها یا رفتار های بازی با والدین می‌توانند از مکیدن دستان خودداری کنند.

📌 به الگوی مکیدن کودک دقت کنید

از دیگر روش ‌های مقابله با دست خوردن نوزاد، توجه به الگوی مکیدن است. در این شرایط والدین باید دقت کنند که نوزادشان در چه شرایطی شروع به دست‌خوردن می‌کند. آیا قبل از خواب چنین رفتاری انجام می‌دهد؟ یا هنگامی که گرسنه است؟ دلایل بسیار زیادی وجود دارد برای این کار که والدین باید با دقت به آنها توجه کنند، و قبل از اینکه کودک و نوزاد شروع به مکیدن انگشت کنند؛ والد با توجه به روش ‌های متفاوت از آن جلوگیری کند.

برای آشنایی با راه های جلوگیری از انگشت مکیدن نوزاد کلیک کنید.

📌 استفاده از محافظ انگشت

استفاده از محافظ انگشت، از دیگر روش‌ های مقابله با دست خوردن نوزاد است. در اين روش ‌ها می‌توانیم از انواع گارد ها و ابزار های محافظ برای جلوگیری از دستخوردن نوزاد استفاده کنید. این محافظ‌ ها پلاستیک سخت و برخی شبیه به دستکش هستند. اما برای استفاده از چنین روش‌ هایی بهتر است که با پزشک اطفال یا متخصصین مشورت کنید.

📌 مشورت با پزشک

برای مقابله با دست خوردن نوزاد، بهتر است که از روش مشورت با پزشک استفاده کنید. در این شرایط بايد با پزشک و دندانپزشک صحبت کنید؛ و از آنها کمک بگیرید. پزشکان از طریق صحبت و زیان‌ های دست خوردن نوزاد شاید بتوانند که نوزاد و کودک را به ترک عادت دهند.

عوارض دست خوردن نوزاد

همانطور که گفته شد، دست خوردن نوزاد یک امر طبیعی و غریزی می‌باشد. که در سن ۲ تا ۴ سالگی پایان می‌یابد. اما زمانی که انگشت مکیدن با شدت و برای طولانی مدت انجام شود؛ آسیب‌ های بسیار زیادی بر فک و دندان کودک می‌گذارد. در این بخش مقاله به مهم‌ ترین عوارض دست خوردن نوزاد اشاره کرده ‌ایم.

🔻 تغيير شكل دندان ها

🔻 تغيير شكل فك

🔻قرارگیری در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها

🔻 اوربايت دندان

کلام آخر

همانطور که در تمامی بخش ‌های مقاله گفته شد؛ دست خوردن نوزاد یک امر طبیعی، ذاتی و غریزی می‌باشد. که معمواً خود به خود از بین می‌رود. اما برخی از کودکان تا سنین بعد از ۴ سالگی نیز همچنان به مکیدن دستان ادامه می‌دهند. در این شرایط والدین بايد وارد کار شوند و خوردن دست را از یک عادت به فراموشی تبدیل کنند. که حتما باید برای درک عادت از روانشناس کودک راهنمایی بگیرند. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره