سلامت نوزادنوزاد

بازتاب لابیرنتی | 3 ماهگی آغاز بازتاب رو به جلو

بازتاب لابیرنتی از دیگر بازتاب های دوره نوزادی است. بازتاب ها حرکات و واکنش های غیر ارادی است که به سلامت و بقا نوزاد کمک می‌کند. این بازتاب ها در سن مشخصی شروع و بعد از گذر مدتی به پایان می‌رسد. اگر بازتاب لابیرنتی تا بزرگسالی ادامه داشته باشد؛ نشان از مشکلات سیستم عصبی است. برای تشخیص چنین مشکلاتی نیز می‌توانید از آزمایش برای تشخیص کمک بگیرید. 

بازتاب لابیرنتی به دو شیوه رو به جلو، رو به عقب رخ می‌دهد. در واقع این تلاش کودک به دلیل جلوگیری از خم شدن و حفظ تعادل در مقابل جاذبه است. این بازتاب از نخستین حرکت انسان می‌باشد که عدم وجود آن نیز باعث بروز مشکلات شدید می‌شود. آگاهی از بازتاب ها برای والدین ضروری است. به همین جهت توصیه می‌کنیم حتما از روانشناس برای شناخت رفلاکس ها کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب لابیرنتی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

بازتاب لابیرنتی چگونه است؟

بازتاب لابیرنتی چیست؟

بازتاب لابیرنتی چیست؟ رفلاکس لابیرنتی به دو شیوه رو به جلو و رو به عقب اتفاق می‌افتد. به طور کلی تلاش کودک برای حفظ تعادل در برابر جاذبه و جلوگیری از خم شدن با کمک این بازتاب رخ می‌دهد. حال به تعریف بازتاب رو به جلو می‌پردازیم. این بازتاب زمانی رخ می‌دهد که نوزاد از زمین بلند شده و برای حفظ تعادل خود دست، پا و سر خود را داخل بدن خود جمع می‌کند. در چنین حالتی برای جلوگیری از نیروی جاذبه، سر را به بالا و داخل شکم حرکت می‌دهد. در نهایت پاهای خود را مانند یک جنین به داخل جمع می‌کند.

بازتاب لابیرنتی رو به عقب زمانی رخ می‌دهد که نوزاد در حال زمین گذاشته شدن، سر و پای خود را به سمت پایی برده و از خم شدن بدنش جلوگیری می‌کند. بنابراین قبل از اینکه به زمینه گذاشته شود؛ دست های خود را به اطراف و عقب باز کرده، سر و پا های خود را نیز به عقب می‌برد. 

بازتاب چیست؟

بازتاب به منظم ترین رفتار ذاتی گفته می‌شود که به صورت کاملا غیر ارادی و خودکار رخ می‌دهد. این بازتاب ها برای رشد عضلات و عصب ضروری است. تمامی بازتاب ها سن مشخصی دارند و برای زندگی نوزاد بسیار ارزشمند می‌باشند. در صورتی که رفلاکس وجود نداشته باشد؛ روند طبیعی رشد کودک با مشکل روبرو خواهد شد. در نهایت کودک توان رفع نیاز های خود را نخواهد داشت. زمانی که بازتاب لابیرنتی و دیگر بازتاب ها وجود نداشته باشد یا اینکه تا بزرگسالی ادامه داشته باشد؛ نشان از آسیب مغزی کودک است. 

علت وجود رفلاکس لابیرنتی 

مهم ترین دلیل بازتاب لابیرنتی، ایجاد پاسخ عضلانی برای حفظ خود در برابر نیروی زمین است. پاسخ های این چنین به اندام کمک می‌کند تا به تغییراتی که در وضعیت جسمانی به وجود می‌آید، واکنش مناسب بروز می‌دهد. 

بازتاب لابیرنتی به ایجاد تعادل، تنش عضلانی، پردازش شنوایی و توسعه سیستم اتصال عصب به عضله کمک می‌کند. همچنین به دلیل فرکانس هایی که از گوش میانی ارسال می‌شود؛ بازتاب بروز می‌کند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید. 

اگر در بازتاب لابیرنتی اختلال ایجاد شود؛ چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

اگر در بازتاب لابیرنتی اختلال ایجاد شود؛ چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

در صورتی که بازتاب لابیرنتی وجود نداشته باشد یا تا بزرگسالی ادامه یابد؛ مشکلات و اختلالاتی ایجاد می‌شود که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

➰ اختلال در یادآوری و هجی کردن جملات

➰ اختلال در یادگیری موضوعات مختلف مانند ماه های سال، روز های هفته، حروف الفبا و جدول ضرب

➰اختلال تعقیب چشمی که از مهارت های ضروری برای خواندن است. 

➰ مشکل در ریاضیات

➰ مشکلات جهت یابی و حافظه فضایی

➰عدم تمایل به فعالیت های بدنی

➰ مشکل در ادراک دیداری

➰ مشکل در خواندن ساعت های عقربه ای

سن آغاز و پایان رفلاکس لابیرنتی 

شروع بازتاب لابیرنتی سن مشخصی دارد. بازتاب رو به جلو در ماه 3 و 4 جنین ظاهر و 4 ماه بعد از تولد نیز باقی می‌ماند. بازتاب رو به عقب از اوایل نوزادی پدید می‌‌آید. همه کودکان مجاز هستند تا 6 ماهگی بازتاب داشته باشند.

اما به صورت طبیعی باید بعد از 6 ماهگی از بین برود. اما اگر همچنان بعد از 6 ماهگی این رفلاکس وجود داشته باشد؛ باید به متخصص مربوطه مراجعه کنید. به طور کل تشخیص این عارضه، مشکلات مغزی است. 

کلام آخر

پدر و مادر ها باید نسبت به بازتاب ها آگاهی داشته باشند. زیرا تحریک این بازتاب ها هنگام بالا و پایین بودن باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود. در صورت مشاهده حتما باید از روانشناس و متخصص کودک کمک بگیرید. با کمک روانشناس می‌توانید تربیت، رشد و سلامت کودک را تحت نظر بگیرید تا روش مناسب تربیتی به آنها ارائه شود. 

 مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازتاب لابیرنتی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

بازتاب لابیرنتی چیست؟

رفلاکس لابیرنتی به دو شیوه رو به جلو و رو به عقب اتفاق می‌افتد. به طور کلی تلاش کودک برای حفظ تعادل در برابر جاذبه و جلوگیری از خم شدن با کمک این بازتاب رخ می‌دهد.

بازتاب رو به جلو چیست؟

این بازتاب زمانی رخ می‌دهد که نوزاد از زمین بلند شده و برای حفظ تعادل خود دست، پا و سر خود را داخل بدن خود جمع می‌کند. در چنین حالتی برای جلوگیری از نیروی جاذبه، سر را به بالا و داخل شکم حرکت می‌دهد. در نهایت پاهای خود را مانند یک جنین به داخل جمع می‌کند.

علت وجود رفلاکس لابیرنتی چیست؟

بازتاب لابیرنتی به ایجاد تعادل، تنش عضلانی، پردازش شنوایی و توسعه سیستم اتصال عصب به عضله کمک می‌کند. همچنین به دلیل فرکانس هایی که از گوش میانی ارسال می‌شود؛ بازتاب بروز می‌کند. 

بازتاب لابیرنتی چه پیامدی دارد؟

مشکل در ادراک دیداری، مشکل در خواندن ساعت های عقربه ای، اختلال در یادآوری و هجی کردن جملات، مشکل در ریاضیات و … از پیامد های بازتاب لابرینتی است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره