خانوادهزوج و خانواده

راست گفتن به پدر مادر | چگونگی و مزایای راست گفتن

راست گفتن به پدر مادر از وظایف فرزندان محسوب می‌شود. در واقع راست گفتن در هر شرایطی به دیگران ضروری است. اما برخی از فرزندان به دلایل مختلفی، واقعیت را از والدین خود پنهان کرده و ترجیح می‌دهند که پنهانکاری کنند. اما در صورت صداقت و راستگویی با خانواده هیچکس به اندازه آنان نمی‌تواند به فرزندان کمک کند. طبیعی است که در ابتدا واکنش های شدید و افراطی از خود بروز دهند؛ اما تنها از روی دلسوزی و نگرانی است و آنان تلاش می‌کنند تا از شما محافظت کنند. البته والدین نیز باید در مورد واکنش های خود در مقابل فرزندان تجدید نظر کنند. این موضوع با کمک مشاوره خانواده امکانپذیر است.

برای دریافت مشاوره در زمینه راست گفتن به پدر مادر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

راست گفتن به پدر مادر

راست گفتن به پدر مادر به این معنی نیست که می‌توانید به دیگران دروغ بگویید. از طرفی افراد دروغگویی را در ابتدا از خانواده خود می‌آموزند. اما به طور کلی گاهی این واکنش های نادرست خانواده است که فرزندان را مجبور به دروغگویی می‌کند. فراموش نکنید که هرچقدر هم که راستگویی به ضرر شما تمام شود؛ اما بازهم باید با خانواده در این مورد صادق بود. حتی صحبت کردن و درمیان گذاشتن تجربیات مختلف با خانواده نیز باعث می‌شود تا بیشتر بتوان از تجربیات آنان استفاده کرد. در این شرایط می‌توانید چیزهای بیشتری را از خانواده آموخته و با آنان اتباط سالم تری برقرار کنید. از طرفی خانواده نیز در صورت راستگویی اعتماد بیشتری به شما پیدا می‌کنند. برای اطلاع از دلایل دروغگویی نوجوان کلیک کنید.

دلایل عدم راست گفتن به پدر مادر

دلایل راست گفتن به پدر مادر

اطلاع از عدم راستگویی فرزندان نسبت به والدین می‌تواند در برطرف کردن رفتار دروغگویی در آنان بسیار موثر باشد. راست گفتن به پدر و مادر با توجه به این دلایل شاید کمی دشوار باشد اما بعد از تمرین افراد می‌توانند این مهارت را در خود تقویت کنند.

⭕ترس از نه شنیدن

یکی از دلایل عدم راست گفتن به پدر مادر ترس از نه شنیدن است. در واقع فرزندان قصاص قبل از جنایت کرده و تصور می‌کنند که اگر واقعیت را بگویند والدین رفتار بسیار بدی با آنان خواهند داشت. واکنش های هیجانی شاید کمی نگران کننده باشد؛ اما در نهایت واقعیت آشکار شده و بهتر است فرزندان خود این موضوع را با والدین در میان بگذارند.

⭕دروغگویی راحت تر است | راست گفتن به پدر مادر

در بیشتر موارد دروغگو گفتن خیلی راحت تر از راستگویی است. اما این تصور افراد است. چرا که برای دروغ گفتن باید دلایل و توجیحات زیادی را برای خانواده بیاورید و حتی داستان سازی کنید. اما با راست گفتن به پدر مادر نیاز به مقدمه چینی نیست و می‌توانید مستقیما موضوع را بیان کنید.

⭕جلب توجه کردن

گاهی فرزندان از عدم راست گفتن به پدر مادر به دنبال گرفتن توجه از طرف آنان هستند. در واقع به دلیل اینکه والدین به اندازه کافی به فرزندان خود توجه نمی‌کنند؛ فرزندان هم مجبور می‌شوند که داستان های غیرواقعی برای آنها تعریف کرده تا توجهشان را جلب کنند.

⭕ترسیدن | راست گفتن به پدر مادر

یکی دیگر از دلایل عدم راست گفتن به پدر مادر ، احساس ترس از واکنش های آنان و یا عواقب رفتارشان است. البته این موضوع تا حدی طبیعی است. مخصوصا در مواردی که فرزندان دردسر درست کرده باشند. اما به هر حال در صورت راستگویی لزومی برای ترس وجود ندارد.

روش راست گفتن به پدر مادر

برخی از فرزندان به دلیل اینکه روش راست گفتن به پدر مادر خود را بلد نیستند؛ پنهانکاری می‌کنند. فراموش نکنید که روش بیان کردن واقعیت نیز تاثیر زیادی در واکنش اطرافیان دارد. پس زمانی که این موضوع به درستی مطرح شود؛ دیگر نیازی به ترسیدن نیست. برای تاثیر بیشتر حرف های خود و جلوگیری از بروز مشکلات، می‌توانید از این روش ها استفاده نمایید.

💠به حرف های خود فکر کنید

برای راست گفتن به پدر مادر ، در ابتدا خوب به محتوای حرف ها و حتی جمله بندی های خود فکر کنید. با لحنی آرام صحبت کرده و تلاش کنید تا احساسات خود را به درستی نشان دهید. در مورد وضعیت پیش آمده اغراق نکرده و همچنین حرف های دیگران را نیز بشوید.

💠دلیل راست نگفتن را پیدا کنید

بهتر است برای جلوگیری از بروز مجدد عدم راست گفتن به پدر مادر ، دلیل این موضوع را در خود پیدا کنید. در واقع به این فکر کنید که چه عاملی مانع از راستگویی شما در مقابل خانواده می‌گردد. در این شرایط می‌توانید بر آن غلبه کرده و از بروز مجدد این شرایط پیشگیری کنید.

💠عواقب دروغ گفتن را بیابید

همچنین زمانی که عواقب دروغ گفتن فکر کنید؛ دیگر کمتر احتمال دارد که راست گفتن به پدر و مادر را انجام ندهید. چرا که می‌دانید؛ در صورت دروغ گفتن، دیگران نسبت به شما بی اعتماد شده و حتی خود نیز مجبور به بیان کردن دروغ های بیشتری خواهید شد.

💠دروغ های خود را یادداشت کنید

یکی دیگر از اقداماتی که در زمینه راست گفتن به پدر مادر می‌توانید انجام دهید؛ یادداشت کردن دروغ های خود در یک دفتر است. در این صورت با نگاه کردن به آنها متوجه خواهید شد؛ که در مورد مسائل ساده و پیش پا افتاده ای در حال پنهانکاری هستید و حتی گاهی تعداد این دروغ ها نیز شما را شگفت زده می‌کند.

💠استفاده از روش های کاهش استرس

برخی از افراد زمانی که دچار استرس و اضطراب هستند؛ شروع به دروغ گفتن می‌کنند. در این شرایط باید از راهکارهای کاهش استرس استفاده کرده و تنها فشار روانی خود را کاهش دهند. قطعا در آرامش و اطمیمنان خاطر راست گفتن به پدر مادر کار راحت تری است.

💠تمرین راست گفتن

تمرین اینکار در راست گفتن به پدر مادر بسیار موثر است. در واقع برای راستگویی باید تمرین کرده و این رفتار را در خود تقویت نمود. مخصوصا برای افرادی که مدت زمان طولانی به دروغگویی و پنهانکاری عادت کرده اند. بهتر است در ابتدا سعی کنید تا همه چیز را برای خانواده خود همانطور که هست؛ تعریف کنید.

💠کمک گرفتن از مشاور

همچنین برای تمرین راست گفتن با پدر مادر می‌توانید از یک مشاور نیز کمک بگیرید. در واقع روانشناس، دلیل دروغگویی را در شما پنهان کرده و به شما کمک می‌کند تا بر آن غلبه کنید.

مزایای راست گفتن به پدر مادر

مزایای راست گفتن به پدر و مادر

راست گفتن به پدر مادر مزایای زیادی داشته و در روابط بین فردی و یا حتی روابط اجتماعی افراد موثر است. چرا که اگر فردی در رابطه با والدین خود صادق نباشد؛ در ارتباط با دیگران نیز صادق نیست. راستگویی با والدین، اعتماد و رضایت آنان را جلب کرده و همچنین باعث آرامش بیشتر روان افراد می‌گردد. از طرفی والدین با فرزندان، روابط سالم تری پیدا خواهند کرد. برای آشنایی با نشانه های یک خانواده سالم کلیک کنید.

سخن پایانی

فراموش نکنید که صداقت و مخصوصا راست گفتن به پدر مادر بسیار موضوع مهمی در زندگی هر فردی است. راستگویی یکی از ملاک های اساسی برای شخصیت و حتی در روابط است که می‌توان آن را در خود تقویت نمود. با اینکه شاید در ایتدا کمی دشوار به نظر برسد؛ اما با کمی تمرین و همچنین کمک گرفتن از روانشناس، می‌توانید با دیگران و یا حتی با خود صادق تر باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه راست گفتن به پدر مادر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره