خانوادهزوج و خانواده

خانواده سالم چه ویژگی هایی دارند؟

خانواده سالم یک خانواده کامل از هر نظر هستند. خانواده یکی از ارکان مهم جامعه محسوب می‌شوند و سلامت آن سلامت جامعه را نیز تضمین خواهد کرد. همه ما در اولین محیطی که قرار می‌گیریم؛ خانواده است و مفاهیم مختلف را در آنجا می‌آموزیم. در یک خانواده سالم همه افراد با یکدیگر همدل هستند و مشکلات با یکدیگر حل می‌کنند. خانواده ها بستر مهمی برای تربیت افراد بزرگ و تاثیر گذار هستند؛ از این رو سلامت آنها بسیار مهم است. درواقع وظیفه خانواده ها تنها محدود به تامین نیازهای اولیه افراد نمی‌شود بلکه باید به مسائل مهم تری نیز درون خانواده پرداخته شود.در این مقاله به بررسی ویژگی های خانواده سالم و عوامل موثر برآن خواهیم پرداخت. برای دریافت مشاوره خانواده تلفنی کلیک کنید.

خانواده سالم چه ویژگی هایی دارند؟

امروزه خانواده ها زمان کمی را بایکدیگر می‌گذارنند و حتی به ندرت همدیگر را می‌بینند. در بیشتر موارد والدین هر دو شاغل هستند و فرزند نیز بیشتر وقت خود را با معلمان و مربیان می‌گذراند. همین آسیب بزرگی به روحیه و حتی آینده فرزند خواهد زد. با اینکه احتمال وضعیت اقتصادی این خانواده ها بهتر خواهد بود اما از ویژگی های دیگر یک خانواده سالم محروم می‌شوند. البته همیشه هم این اتفاق به دلیل شاغل بودن والدین نمی‌افتد. اگر اعضای یک خانواده مهارت های ارتباطی را بلد نباشند؛ هرقدر هم که در کنار یکدیگر باشند، بازهم خوشحال نخواهند بود.

ویژگی های یک خانواده سالم

ویژگی خانواده سالم

خانواده سالم ویژگی های زیادی دارد. در واقع مجموعه ای از مفاهیم است که به افراد کمک می‌کند؛ تا روابط بهتری با یکدیگر داشته باشند. برای مثال خانواده ای که فقط نیازهای مادی افراد را برطرف می‌کند؛ خانواده سالم نیست. اعضای خانواده وظایف و مسئولیت های مختلفی در قبال یکدیگر دارند که با رعایت آنها کیفیت زندگی شان بالا خواهد رفت. در این قسمت چند نمونه از ویژگیهای خانواده سالم را ذکر خواهیم کرد.

💠وحدت و یکپارچگی در خانواده

اعضای یک خانواده سالم باید با یکدیگر متحد و یکپارچه باشند. مخصوصا در مشکلات و شرایط سخت این ویژگی بسیار کارامد است. در واقع با وحدت، مشکلات سریعتر و راحت تر حل می‌شود. البته این ویژگی فقط مختص شرایط دشوار نیست بلکه در حالت عادی هم همرنگی و هم رایی اعضای خانواده، باید وجود داشته باشد. معمولا خانواده هایی که در آنها تفاوت سلیقه بیشتر است؛ چالش های بیشتری بروز می‌کنند.

💠عشق از ویژگی های خانواده سالم

اعضای خانواده مخصوصا والدین باید به یکدیگر عشق بدهند و به یکدیگر محبت کنند. ابراز احساسات و علاقه از رفتارهای مهمی است در خانواده سالم مشاهده می‌شود. فرزندان به محبت بیشتری نیاز دارند. البته این حس نباید یکطرفه باشد و فقط از طرف والدین صورت بگیرد. فرزندان نیز موظف هستند که به والدین خود محبت کنند. در واقع مهربانی و دوست داشتن است که افراد خانواده راکنار یکدیگر نگه داشته وهمدل می‌سازد.

💠احترام به حریم خصوصی یکدیگر

یکی از مهمترین ویژگی های خانواده سالم، احترام به حریم خصوصی اعضا است. همه افراد حتی والدین نیز در خانواده نیاز به حریم شخصی خود دارند. یکی از مشکلات خانواده های پرجمعیت یا افرادی که در خانه های کوچک زندگی می‌کنند؛ همین مورد است. البته حریم خصوصی فقط به معنای داشتن اتاقی مجزا نیست بلکه وسایل شخصی مثل تلفن همراه نیز جزو حریم خصوصی محسوب می‌شوند. هم فرزندان و هم والدین باید به حفظ این حریم کمک کنند.

💠احترام به یکدیگر از ویژگی های خانواده سالم

احترام به قوانین خانواده و حتی به یکدیگر و به صورت کلامی نیز در خانواده سالم مشاهده می‌شود. گاهی افراد بی احترامی را با راحتی و صمیمیت اشتباه گرفته و مرزها را رد می‌کنند. معمولا والدین در موضوع بسیار موثر هستند. در واقع فرزندان همه چیز را از والدین خود می‌آموزند و اگر آنها به یکدیگر یا به دیگران احترام نگذارند؛ فرزندان نیز این ویژگی را خواهند آموخت. احترام جنبه های مختلفی دارد که پایبندی به اصول آن در خانواده، مهم است.

💠رازداری

خانواده سالم مشکلات را در خود حل کرده و اجازه دخالت دیگران نمی‌دهند. آنها همچنین در مورد مسائل دیگر اعضا رازدار هستند. لزومی ندارد برخی از مشکلات به بیرون از خانواده درز کند. به همین دلیل افراد خانواده باید تاجایی که امکان دارد؛ در مورد مسائل مهم با افراد غریبه صحبت نکنند. درمیان گذاشتن مسائل حساس با دیگران شاید حتی شدت مشکل را هم افزایش دهد. برای بیان کردن یا حتی حل چالش ها، به غیر از اعضای خانواده، فقط از افراد قابل اطمینان کمک بگیرید.

💠انعطاف پذیری از ویژگی های خانواده سالم

اعضای یک خانواده سالم انعطاف پذیر بوده و به راحتی خود را با شرایط تطبیق می‌دهند. حتی پیروی از قوانین نیز در خانواده، نیاز به انعطاف پذیری دارد. انعطاف پذیری باعث بروز آرامش بیشتر در خانواده خواهد شد و حتی از برخی از مشکلات نیز جلوگیری می‌کند. معمولا در خانواده ها شاهد بروز تغییرات جدید و اتفاقات ناگهانی هستیم؛ که رویارویی با آنها فقط با انعطاف پذیری ممکن است. انعطاف پذیری حتی در قبال دیگر اعضا نیز مهم است. چرا که افراد همیشه مطابق با میل ما عمل نمی‌کنند.

💠تنبیه و تشویق در خانواده سالم

تنبیه و تشویق یکی از اصول خانواده سالم محسوب می‌شود. والدین باید در مورد رفتارهای فرزندان خود واکنش درست نشان داده و از تنبیه و تشویق استفاده استفاده کنند. اما نباید در این مورد افراط کرد. مورد دیگری که اعضای خانواده باید آن را رعایت کنند؛ جلوگیری از گذشت و ایثار و بیش از اندازه است. اگر افراد خانواده در مقابل یکدیگر بیش از حد کوتاه بیایند؛ رفتارهای مخربی بروز خواهد کرد. بخشش بیش از حد از یادگیری مسئولیت پذیری در افراد جلوگیری کرده و آنها را متوجه اشتباهشان نخواهد کرد. برای اطلاع از تاثیرات تنبیه کودک کلیک کنید.

💠بی طرفی و پذیرش نسبت یکدیگر

افراد خانواده مخصوصا در مواقع دعوا و مشاجرات باید بی طرف باشند و جانب داری نکنند. رفتار بی طرفانه به دعوا خاتمه خواهد داد و باعث کنترل خشم و مهارت حل مساله خواهد شد. همچنین پذیرش افراد با هر شرایطی نیز از ویژگی های خانواده سالم محسوب می‌شود. اعضای خانواده باید به عقاید یکدیگر احترام گذاشته و بدون قضاوت با یکدیگر رفتار کنند. در همه اعضای خانواده تفاوت هایی دیده می‌شود ک باید نسبت به آنها سوگیری نداشته و پذیرش داشته باشند. این مورد مخصوصا در خانواده هایی که در حال طلاق هستند نیز بیشتر دیده می‌شود.

ویژگی های خانواده ناسالم

خانواده سالم و خانواده ناسالم

بعد از پی بردن به اهمیت یک خانواده سالم و آشنایی با ویژگی های آنان، باید رفتارهای یک خانواده ناسالم را بشناسید. اینکار باعث جلوگیری از مشکلات زیادی خواهد شد. برخی از ویژگی های خانواده ناسالم شامل موارد زیر می‌شود.

⭕خشونت

⭕نادیده گرفتن یکدیگر

⭕عدم مرزبندی

⭕والدین سمی

⭕فردگرایی

⭕پنهان کاری و عدم صداقت

⭕عدم همکاری در مورد مسائل مختلف

⭕سخت گیری و بی احترامی

سخن پایانی

خانواده مفهومی است که بسیار ارزشمند و مهم بوده و نیاز به مراقبت دارد. خانواده سالم در هر شرایطی از یکدیگر حمایت کرده و علاقه بدون قید شرط نسبت به یکدیگر دارند. مهم ترین دارایی هر فردی در زندگی خانواده اوست که در قبال آنها مسئول است. همچنین محیط خانوادگی امن و آرام در آینده ما نیز تاثیر دارد. به همین دلیل باید برای حفظ روابط خانوادگی خود تلاش کرده و در این زمینه از یک مشاور نیز کمک بگیریم.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده سالم می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

 
تعریف یک خانواده سالم چیست؟

یک خانواده سالم ویژگی های مختلفی داشته همچنین فقط به رفع نیازهای اولیه نمی‌پردازد. برخی از ویژگی های یک خانواده سالم شامل وحدت و یکپارچگی، بی طرفی و پذیرش، رازداری، تنبیه و تشویق، انعطاف پذیری و احترام و عشق، می‌شود که در مقاله به توضیح آنها پرداخته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره