خصوصیات روانی نوجواننوجوان

دروغگویی نوجوان | روش برخورد با نوجوان دروغگو

دروغگویی نوجوان به دلایل مختلفی بروز می‌کند. نوجوانان در سنین حساسی قرار دارند و احتمالا رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که با هیچ منطقی توجیه پذیر نیست. فراموش نکنید که این رفتار طبیعی بوده و در همه  نوجوانان رخ می‌دهد. پس نیازی به نگرانی و یا پنهان کردن این موضوع نیست. معمولا والدین واکنش درستی نسبت به این موضوع نشان نداده و اوضاع را بدتر می‌کنند. اما حتی در صورت مطلع شدن از دروغگویی در او، باید عوامل مختلفی را در نظر گرفته و از راهکارهای موثرتری بهره گیرید. همچنین این رفتار موقتی بوده و با پایان این دوره معمولا این رفتار این ادامه نخواهد یافت. همچنین خود نوجوان نیز به رفتارهای اشتباه خود پی می‌برد. والدین باید در این مورد صبورانه برخورد کرده و از یک روانشناس نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره نوجوان تلفنی و آنلاین کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دروغگویی نوجوان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دروغگویی نوجوان

با شروع سن بلوغ و نوجوانی، تغییرات زیادی در روحیات و حتی وضعیت جسمانی افراد ایجاد می‌شود. تصور می‌شود به دلیل اینکه نوجوانان در حال ورود به دنیای بزرگسالی هستند؛ از مهارت های لازم و کافی در روابط شان برخوردار نبوده و رفتارهای اشتباهی را از خود نشان می‌دهند. اما این موضوع با گذر از این دوران حل خواهد شد و نوجوانان نحوه برخورد درست با مشکلات را می‌آموزند. در این شرایط خانواده ها نیز نقش مهمی داشته و می‌توانند تا حد زیادی در شکل گیری و یا حتی برطرف شدن دروغگویی نوجوان، موثر باشند.

دلایل دروغگویی نوجوان

دلایل دروغگویی نوجوان

نوجوانان برای دروغ های خود، دلایل متعددی می‌آورند. با اینکه دروغگویی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست؛ اما به هر حال آنها این روش را برای برخورد با موقعیت های مختلف انتخاب می‌کنند. در برخی موارد این کار برای آنها تبدیل به عادت شده و حتی در مورد مسائل بی اهمیت نیز دروغ می‌گویند. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شوند.

💠ترس از والدین

یکی از اصلی ترین دلایل دروغگویی نوجوان، ترس از والدین است. والدین سخت گیر به دلیل وضع قوانین غیرمنطقی در خانه، فرزندان خود را مجبور به دروغگویی می‌کنند. با اینکه آنها به دلیل احساس نگرانی و محافظت از فرزندان خود دست به این کار می‌زنند؛ اما باید انتظار چنین پیامدهایی را نیز داشته باشند. همچنین برخی از والدین در برقراری ارتباط با فرزندشان، به شکل موثری عمل نکرده و نوجوانان نمی‌توانند به راحتی با والدین خود در مورد موضوعات مختلف صحبت کنند. به همین دلیل برای در شرایط مختلف دروغگویی را انتخاب کرده و اهمیتی به عواقب آن نمی‌دهند.

💠پنهان کردن ضعف ها و اشتباهات

طبیعی است که نوجوانان در این سنین مرتکب خطاهای زیادی شوند. آنها تجربه کافی نداشته و گاهی به دلیل روحیه هیجان خواهی، مرتکب اشتباهاتی می‌شوند. آنها به دلیل اینکه این دردسرها و مشکلات را از خانواده خود پنهان کنند؛ به دروغگویی پناه برده و واقعیت را با اطرافیان در میان نمی‌گذارند. اما موضوع قطعا روزی آشکار خواهد شد؛ و مشکل بزرگتر از قبل باز می‌گردد. در چنین شرایطی دروغگویی نوجوان، مشکلات زیادی را ایجاد کرده و نه تنها خود بلکه دیگران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

💠استقلال طلبی

گاهی نوجوانان برای اینکه استقلال خود را در زمینه های مختلف حفظ کنند؛ دروغ می‌گویند. برای مثال برای اینکه خانواده به آنها اجازه بیرون رفتن با دوستان را بدهد؛ در این مورد پنهان کاری کرده و موضوعاتی را برای خانواده تعریف می‌کند؛ که واقعیت ندارند. همچنین وقتی والدین مدام در مورد مسائل مختلف از فرزند خود سوال می‌پرسند و یا می‌خواهند مچ او را بگیرند؛ دروغگویی نوجوان نیز بروز خواهد کرد. برای اطلاع از دلایل دیرآمدن نوجوان به خانه کلیک کنید.

💠حفظ حریم خصوصی

فراموش نکنید که نوجوانان به حریم خصوصی احتیاج داشته و والدین نباید آنها را کنترل کنند. آنها برای حفظ حریم شخصی خود دروغ هایی به خانواده خود می‌گویند که در بیشتر موارد نیز به دلیل رفتارهای خود والدین است. برای مثال گوشی موبایل جزو حریم هر فردی محسوب می‌شود که افراد اجازه استفاده بدون اجازه از آن را ندارند. وقتی والدین قصد چک کردن موبایل فرزند خود را در این سنین دارند؛ او نیز برای جلوگیری از اینکار دورغ هایی گفته و یا پنهانکاری می‌کند. این مورد نیز یکی دیگر از دلایل دروغگویی نوجوان است. برای جلوگیری از بروز اعتیاد در نوجوان کلیک کنید.

انواع دروغگویی نوجوان

نوجوانان معمولا از سه نوع دروغ در رفتارهای خود استفاده می‌کنند. البته این تفاوتی در ماهیتی پنهانکاری نمی‌کند؛ اما به طور کلی والدین با شناختن این انواع، علت دروغگویی نوجوان خود را متوجه شده و راهکاری متناسب با آن انتخاب می‌کنند. رایج ترین انواع دروغ هایی که نوجوانان به والدین خود می‌گویند؛ شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از دلایل پرخاشگری نوجوان کلیک کنید.

اجتنابی

دروغگویی برای حذف اطلاعات مهم

جلب توجه یا داستان سرایی

نشانه های دروغگویی نوجوان

همه افراد در حین دروغ گفتن، علائمی از خود بروز می‌دهند؛ که می‌توان به ساختگی بودن حرف های آنان پی برد. آنها هر قدر هم حرفه ای اینکار را انجام دهند؛ بازهم بدن ها بیانگر برخی از مسائل هست. برخی از نشانه های دروغگویی نوجوان، شامل موارد زیر می‌شود. برای آشنایی با دلایل سرکشی نوجوان کلیک کنید.

مدام به اطراف نگاه می‌کند

در حرف زدن مکث کرده و فکر می‌کند

دست های خود را با چیزی مشغول می‌کند

نمی‌تواند داستانی را به صورت طولانی تعریف کند و به پاسخ های یک کلمه ای بسنده می‌کند

از تعریف کردن ادامه ماجرا سر باز زده و آن را به زمان دیگری موکول می‌کند

برخورد با دروغگویی نوجوان

برخورد با دروغگویی نوجوان

نحوه برخورد با دروغگویی نوجوان، یکی از اصلی ترین دغدغه های والدین محسوب می‌شود. طبیعی است که آنان در این مورد نگران بوده و به دنبال راهی برای کمک به فرزند خود هستند. آنها باید برای جلوگیری از بروز رفتارهای اشتباه بیشتر در فرزند خود اقداماتی کرده و تلاش کنند. برخی از این راهکارها شامل موارد زیر می‌شود.

🔷ارتباط موثر با نوجوان

والدین باید از سخت گیری های بی مورد به نوجوان خود، پرهیز کرده و آزادی و استقلال کافی را به او بدهند. همچنین به حریم شخصی او احترام گذاشته و او را کودک تصور نکنند. والدین باید موقعیت هایی را برای صحبت کردن با فرزند خود فراهم کرده و به حرف های او نیز گوش دهند. همچنین او را نصحیت نکرده و با لحنی آرام دوستانه با او صحبت کنند. نوجوانان نیاز به آرامش داشته و باید فضایی امن و آرام در خانه برای آنها فراهم کنید.

🔷تعیین قوانین مشخص و واضح

سعی کنید در زمینه دروغگویی و همچنین مسائل دیگر، قوانین مشخص و واضحی برای فرزند خود تعیین کنید. گاهی نوجوانان به خوبی در مورد عواقب کاری که در حال انجام آن هستند؛ مانند دروغگویی مطلع نیستند. و یا والدین هیچگاه در این زمینه به آنها هشدار نداده اند. اما از آنها انتظار صداقت دارند. به همین دلیل بهتر است به صورت دقیق و مستقیم در این مورد با او صحبت کرده و نظر او را نیز بشنوید.

🔷صداقت والدین

بهترین روش برای برخورد با دروغگویی نوجوان، صداقت خود خانواده است. وقتی خانواده الگوی خوبی برای فرزند خود باشند؛ او نیز رفتارهای خود را از والدین آموخته و از دروغگویی اجتناب می‌کند. برخی از والدین خود در زمینه های مختلف و به افراد دیگر دروغ می‌گویند؛ اما از نوجوان خود انتظار دارند تا اینکار را انجام ندهد. والدین باید خود نیز در نحوه رفتارکردن دقت کرده و سپس از فرزندان خود متوقع باشند.

🔷علت دروغگویی را پیدا کنید

سعی کنید علت دروغگویی نوجوان را پیدا کنید. برای اینکار می‌توانید با نوجوان به صورت مستقیم صحبت کرده و یا از یک روانشناس کمک بگیرید. اینکار باعث می‌شود تا برخورد موثرتری با نوجوان خود داشته باشید. همچنین عامل زمینه ساز دروغگویی را برطرف کرده و از بروز رفتارهای اشتباه دیگر نیز جلوگیری کنید.

🔷عدم بروز واکنش های افراطی

برخی از والدین در مواجهه با دروغگویی نوجوان از خود واکنش های افراطی و پرخاشگرانه ای نشان می‌دهند که همین موضوع سبب بروز مشکلات بیشتری می‌شود. حتی در صورت مطلع شدن از دروغگویی بهتر است خونسردی خود را حفظ کرده و در ابتدا با روش هایی مثل شوخی این مورد را به او گوشزد کنید. همین رفتارهای تند باعث می‌شود که او مسائل بیشتری را از شما پنهان کند و یا نخواهد که با شما حرف بزند.

🔷کمک گرفتن از مشاور

یکی از موثرترین روش ها برای مواجهه با دروغگویی نوجوان، کمک گرفتن از مشاور است. گاهی رابطه نوجوان با خانواده به قدری سرد است که نوجوان ترجیح می‌دهد با فرد دیگری مشکلات خود را مطرح کند. روانشناس علت این مشکل را به صورت دقیق پیدا کرده و به نوجوان و خانواده او کمک می‌کند. همچنین روانشناس با ارائه تمریناتی به نوجوان باعث می‌شود تا او مهارت های مختلف را آموخته و دروغگویی خود را ترک نماید.

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که در متن بالا گفته شد؛ دروغگویی نوجوان تا حد زیادی طبیعی بوده و حاصل سخت گیری بیش از حد والدین است. البته در این زمینه هم نوجوان و هم خانواده او باید به کمک یکدیگر این مشکل را حل نمایند و از بروز پیامدهای آن جلوگیری کنند. عوامل زیادی براین موضوع موثر هستند. همچنین واکنش اطرافیان نیز بسیار در این مورد حائز اهمیت است. بهتر است والدین آگاهی خود را در این زمینه بالا برده و به کمک مشاور این مشکل را در فرزند خود حل کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دروغگویی نوجوان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره