انتخاب مهد و مدرسهکودک

آموزش ریاضی به کودکان | نحوه آموزش ریاضی به پیش دبستانی ها

آموزش ریاضی به کودکان از چه زمانی باید شروع شود؟ بسیاری از والدین دوست دارند که آموزش مهارت‌هایی چون ریاضی و الفبا و… را از سنین قبل از دبستان به کودکشان آموزش دهند. ولی عده‌ای تصور می‌کنند آموزش ریاضی و یادگیری ریاضی به کودک بسیار سخت است. به همین دلیل معمولا از آموزش ریاضی به کودک منصرف می‌شوند. اگر شما علاقه‌مند به آموزش ریاضی به کودک خود هستید، پس ریاضی را به موضوعی سرگرم‌کننده برای کودک تبدیل ‌کنید. این گونه آنها از این سفر آموزشی لذت می‌برند. البته هیچ راهکار یکسانی برای آموزش خلاقانه ریاضی به تمام کودکان وجود ندارد. زیرا توانایی یادگیری هر کودکی متفاوت است و شما باید روش‌های مختلفی را برای آموزش در نظر بگیرید. در ادامه به شما میگوییم که با چه روش‌هایی میتوانید به راحتی ریاضی را به کودکتان آموزش دهید. برای حل مشکلات در این زمینه روی مشاوره کودک کلیک کنید.

اهمیت آموزش ریاضی به کودکان

می‌دانید که جای خالی آموزش درست ریاضی به  کودکان 3 تا 7 ساله در مدارس و مهدکودک‌های کشور به روشنی احساس می‌شود. طبق تحقیقات، اگر کودکان به طور متوسط 6 ساعت در مهد یا پیش دبستانی هستند؛ آموزش ریاضی فقط 58 ثانیه از این ساعت را به خود اختصاص می‌دهد! یعنی حتی کمتر از یک دقیقه‌ کامل!. اوج فاجعه زمانی احساس می‌شود که تمام وسواس مربیان مهد کودک و والدین متمرکز بر این است که آموزش ریاضی به کودک یعنی این که کودک شما بتواند اعداد را به ترتیب نام ببرد و بشمارد! بعد هم به راحتی برچسب اختلال یادگیری ریاضی به کودکان نسبت می‌دهند.

یادگیری صرف شمارش اعداد، ذره‌ای به بالا رفتن هوش منطقی کودک کمک نخواهد کرد و در آینده نیز بر توانایی تجزیه و تحلیل منطقی او تاثیری نخواهد گذاشت. پس باید به فکر یک راه‌حل درست و حسابی بود. زیرا در این سنین، کودک در بیشترین میزان یادگیری و بازدهی قرار دارد و غالب توانایی‌های اصلی کودک در این سنین شکل می‌گیرد. بنابراین بهتراست بجای آموزش صرف شمارش اعداد، از هوش ریاضی و منطقی کودک بیشترین استفاده را بکنید، و با کمک بازی ریاضی او را برای آینده‌ای درخشان آماده نمایید.

چگونگی آموزش ریاضی به کودکان

فعالیت‌هایی چون ریاضی در شرایطی قسمت ریاضی و منطق ذهن کودک شما را فعال و توانایی و مهارت درک و تحلیل به او می‌دهد که به روشی درست انجام بگیرد. درک مفاهیم ریاضی در سنین کودکی به قدرت و پیشرفت تحصیلی آن‌ها در آینده نیز کمک خواهد کرد. از این رو بسیاری از والدین و معلمان به دنبال روش‌های جذاب آموزش مفاهیم ریاضی می‌باشند و مایل‌اند دروس مربوط به ریاضی را طوری آموزش دهند که برای کودکان جذاب باشد و کیفیت یادگیری آن‌ها را افزایش و مراحل یادگیری را تسریع بخشد. در این مقاله می‌خواهیم با معرفی چند شیوه کارآمد برای تمرین هوش ریاضی با کودک دلبندتان به شما کمک کنیم تا در مسیر آموزش ریاضی به کودک خردسالتان موفق شوید.

بخش اول: ترکیب ریاضی در زندگی روزمره

با کودکان خود بشمارید

از اساسی‌ترین بخش‌های ریاضی که شما می‌توانید در زندگی روزمره خود استفاده کنید، شمارش می‌باشد. اگر شما به طور طبیعی شمارش را در گفتار خود بکار ببرید، کودک شروع به الگوبرداری از شما کرده و این کار را انجام خواهد داد. می‌توانید از کم به زیاد یا از زیاد به کم بشمارید. مثلا: شمردن بشقاب‌های سفره شام و ناهار، شمردن پله‌هایی که با کودک عبور می‌کنید و شمردن اسباب بازی‌های روی زمین.

روی شناختن شماره‌ها کار کنید

اعداد در هر کجای دنیا کاربرد دارند. پس اینکه مدام آنها را به کودک گوشزد کنید و آموزش دهید، کاری بسیار ضروریست. کودک تا زمانی که اعداد را نشناسد، توانایی تشخیص و خواندن اعداد نوشته شده را نخواهد داشت. شما به طرقی می‌توانید شکل نوشتاری اعداد را به کودکان آموزش دهید. مثلا برای آموزش به کودکان کوچکتر جدول و پازل اعداد، گزینه بسیار مناسبی است. بازی لِی لِی نیز در شناختن اعداد به کودک کمک می‌کند. برای کودکان بزرگتر آموزش شماره تلفن منزل و یا شماره پلاک خودرو هم بسیار مناسب است.

کارهایی را که در آن‌ها از ریاضی استفاده می‌کنید هایلایت کنید

شما در طول روز پیوسته در حال استفاده از ریاضی می باشید. هنگام انجام فعالیتی که ریاضیات در آن دخیلند، به کودک خود نشان دهید که ریاضی در چه جاهایی کاربرد و با چه کارهایی ارتباط دارد. برای مثال مقایسه قیمت‌ها در فروشگاه مواد غذایی، اندازه‌گیری مقدار مواد غذایی اولیه برای تهیه غذا و محاسبه و پرداخت کرایه ماشین.

توجه به اشکال هندسی

اشکال هندسی جهت درک هندسه بسیار مهمند. شما می‌توانید از کودکتان بخواهید که هنگام انجام کارها اشکال هندسی بسازند. همچنین شکل هندسی اجسامی که کودک  با آنها بازی می‌کند را به او معرفی کنید و بخواهید تا آنها را نام ببرد. کارهایی مثل پخت کوکی و شیرینی‌ها را هم می‌توانید با اشکال هندسی اساسی و پایه انجام دهید. این کار برای کودکتان ترکیبی از یادگیری و سرگرمی خواهد بود.

از کودکانتان سوالات تخمینی بپرسید

اگر چه سوالات مستقیم در یادگیری اصول ریاضی بسیار مفیدند، ولی پرسش سوالات تخمینی هم بچه‌ها را حول یک موضوع به تفکر وا می‌دارد، نه این که فقط یک جواب را بگویند. این نوع سوالات منظم هم برای کودکان کوچکتر و هم برای کودکان بزرگتر توصیه می‌گردد. برای مثال از کودک خود بپرسید چه مقدار آب لازم داریم تا بتوانیم این پارچ را پر کنیم؟ سپس به کودک اجازه دهید تا برای پاسخ از دست خود در شمارش استفاده کند و بعد با یک آزمایش ساده به او نشان دهید که حدسش چقدر درست است.

بخش دوم، شروع یادگیری در آموزش ریاضی به کودکان

نوشتن اعداد با دست

وقتی کودک اعداد را بشناسد، آموزش نوشتن اعداد به او کار سختی نخواهد بود. اول خودتان بنویسید و اجازه دهید تا کودک شیوه نوشتن را از شما تقلید کند. برای آموزش نوشتن اعداد هم راه‌های متفاوتی وجود دارد. برای مثال شما اعداد را با نقطه چین‌های کمرنگ بنویسید و از کودک بخواهید تا خط‌چین‌ها را پر رنگ کند و بعد خودشان به تنهایی نوشتن اعداد را تمرین نمایند. نوشتن اعداد روی ماسه و یا نقاشی با اعداد و… هم راه خوبی است.

در جمع و تفریق از روش نقطه‌گذاری استفاده کنید

روش نقطه در پیدا کردن جواب جمع و تفریق کمک زیادی به کودکان خواهد کرد. برای نمونه محاسبه ۲+۵ با استفاده از روش نقطه این است که او باید در یک گروه ۵ نقطه و در سمت دیگر دو نقطه رسم کند. در اخر همه نقطه‌ها را با هم بشمارد و بالای هر یک از نقطه ها شماره مربوط را هم بنویسد.

توصیه می‌شود برای شروع از اعداد زیر ۱۰ شروع کنید. پس از آشنایی و درک موضوع توسط کودک، می‌توانید عدد ۱۰ را هم به اعداد دیگر اضافه کنید. در ریاضیات پایه کودک برای اعمال جمع و تفریق می‌تواند از انگشتان دستش هم کمک بگیرد.

از حافظه استفاده کنید

درست است که در یادگیری ریاضیات درک مفاهیم نقشی اساسی دارد و این موضوع را نباید انکار کرد. ولی باید گفت که حفظیات هم در برخی موارد مفید و کاربردی است. حفظیات کمک می‌کند مسائل سریع‌تر حل شوند و نیاز به فکرکردن طولانی‌مدت نباشد.

بخش سوم، استفاده از بازی‌ها و اسباب بازی‌های مرتبط با ریاضی

استفاده از اسباب بازی‌های خانه سازی برای آموزش ریاضی به کودکان

اسباب بازی‌های خانه‌سازی و دیگر اسباب بازی‌های مشابه که مانند بلوک‌های در هم تنیده‌اند، برای درگیرکردن کودک جهت پر کردن فضاهای خالی مناسب می باشد. این اسباب بازی‌ها به کودک می‌آموزد تا ایده تبدیل از تکه‌های کوچک به ترکیبی بزرگ و پیچیده را یاد بگیرد.

اریگامی را امتحان کنید

آموزش اریگامی راه مفید دیگر جهت درگیر کردن کودکتان با اشکال هندسی است. برای کودکان سن پایین از طرح‌های ساده‌تر شروع کنید و کم کم  وارد طرح‌های پیچیده‌تر شوید. زیرا اشکال در ابتدا آن‌ها را ناامید خواهد نمود. با کودک دسته‌ای از اریگامی‌های مختلف را درست کنید و از او بخواهید آن‌ها را بشمارد.

ترکیب موسیقی

کودکانی که آموزش موسیقی می‌بینند در ریاضیات عملکرد بهتری دارند. زیرا مهارت‌های اصلی شمارش برای موفقیت در موسیقی لازم و ضروری است. بعلاوه تفکر انتزاعی که کودک در ساخت موسیقی به کار می‌برد با تفکری که در ریاضیات کاربرد دارد پیوند محکمی دارند.

برنامه‌های آموزشی را امتحان کنید

حتی مواقعی که خودتان برای آموزش به کودک وقت کافی ندارید، آنها می‌توانند با کمک برنامه‌ها و نرم افزار‌هایی که روی کامپیوتر، تبلت و یا… نصب می‌شوند به یادگیری ریاضی بپردازند. استفاده از دی وی دی‌های آموزش ریاضی هم برای کسب مهارت‌های خاص، از بهترین گزینه‌ها در یادگیری ریای کودک است.

بخش چهارم، کار کردن با کودکان بزرگتر

اجازه دهید تا فرزندان به تنهایی مشکلات خود را حل کنند

یکی از مهارت‌های مهم ریاضی تفکر مستقلانه می‌باشد. شما به علت علاقه به کودکتان ممکن است به او در حل مشکلش هنگام یک مشاجره کمک کنید؛ ولی بهتر است اجازه دهید تا او مستقلا فکر کند و برای کارهایشان از همین کودکی خودش دنبال چاره باشد. امروزه به دنبال افزایش رفاه، مسئولیت‌پذیری و استقلال در اکثر فرزندان پایین هستیم و این موضوع موجب بروز مشکلات زیادی در آینده زندگی آن‌ها خواهد شد.

ریاضی را با سایر رشته‌ها ترکیب کنید

ممکن است بعضی از کودکان ریاضی را به تنهایی جالب نیابند. از این رو ترکیب ریاضی با سایر رشته‌ها، می‌تواند ریاضیات را برای کودکانتان انعطاف‌پذیرتر و جالب‌تر کند. مثلا آزمایش‌های علمی که در آن کودکان به اندازه‌گیری مواد تشکیل‌دهنده بپردازند.

به کودک بیاموزید تا از رویکردهای متفاوت استفاده کند

اکثرا برای حل یک مسئله بیشتر از یک راه وجود دارد. به کودک یاد دهید تا راه‌ها و عملکرد‌های متفاوتی را برای مسائل پیچیده‌تر به کار ببرد. تا اگر در حل یک مسئله و مشکل با یک روش به جواب نرسیدند، سراغ راه حل دیگری بروند و آن را امتحان کنند. آنقدر روش‌های گوناگون را امتحان کنند تا مسئله را حل نمایند. این کار در مستقل بار آمدن کودکان هم نقش مهمی دارد.

موقع تلاش آن‌ها را تشویق نمایید

در فرایند یادگیری ریاضی با توجه به دشواری و پیچیدگی این درس ممکن است کودکتان حس کند که استعداد یادگیری‌اش را ندارد و علاقه‌اش کم شود. در چنین شرایطی یادگیری ریاضی سخت‌تر هم خواهد شد. به کودک خود بگویید که همه می‌توانند ریاضی را یاد بگیرند و فقط نیاز است تا کمی سخت‌تر  و بیشتر تلاش کند.

نتیجه یاددادن ریاضی به کودکان

تحقیقات ثابت کردند که هر چقدر کودک شما در بین سه تا شش سالگی ارتباط بیشتر و بهتری با مهارت‌های ریاضی پیدا کند، عملکردش در مدرسه هم بهتر خواهد شد و ریاضی را کابوس نخواهد یافت. کودک در یافتن و کشف روابط ریاضی و مسائل بیشتر علاقه‌مند خواهد بود. همچنین می‌تواند مشاغل مربوط به مدیریت و رهبری را انتخاب کند و آموزش ریاضی در کودکی به رشد خلاقیت‌ها در محیط کار یا مدرسه یا زمینه مورد نظر کودک منجر خواهد شد.

سخن آخر

توجه کنید که کودکان متفاوت‌اند و روش‌های یادگیری‌شان هم متفاوت است. پس ممکن است مدتی زمان ببرد تا بفهمید چه رویکرد آموزشی مناسب فرزندتان است. ولی زمانی که رویکرد مورد نظر را یافتید، آن را رها نکنید و تمرین دهید. ایجاد یک محیط سرگرم‌کننده و مثبت، پایه‌ای برای موفقیت در یادگیری ریاضی کودک است. از ترکیب تکنیک‌های مختلف نترسید و از روش‌های مختلف برای آموزش خلاقانه ریاضی استفاده کنید تا بهترین پاسخ را از کودکان بگیرید و کودکان هم از ریاضی لذت ببرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموزش ریاضی به کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره