سلامت کودککودک

علت دزدی در کودکان | راههای مقابله با دزدی کودکان

دزدی در کودکان یکی از رفتارهای غیرطبیعی و نگران کننده در آنان است. در واقع آنان به دلایل مختلفی دست به دزدی می‌زنند. اما به طور کلی آنها مخصوصا در سنین پایین هنوز درک درستی از این موضوع نداشته و گاهی به همین دلیل اینکار را انجام می‌دهند. از طرفی این یکی از ویژگی های ذاتی در آنان نیست که بتوان نسبت به آن بی توجه بود. بلکه باید والدین در این مورد اقدامات لازم را انجام داده و همچنین از آن پیشگیری نمایند. آنها باید در مورد مفهوم مالکیت و همچنین دزدی برای بچه ها توضیح داده و آنها را در این مورد آگاه کنند. این موضوع مستلزم داشتن اطلاعاتی در این زمینه و حتی کمک گرفتن از مشاور است. در این مقاله به بررسی جنبه های مختلفی از این موضوع می‌پردازیم. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دزدی در کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دزدی کودکان

کودکان تحت شرایط مختلف تصمیم به برداشتن اشیایی از مغازه ها و یا حتی از اطرافیان خود، می‌گیرند. واکنش والدین در این مورد بسیار حائز اهمیت است. چرا که گاهی رفتارهای والدین است که منجر به افزایش بروز این رفتار و تشدید آن می‌شود. این رفتار معمولا تا سن 6 سالگی طبیعی بوده و گاهی رخ می‌دهد. اما بعد از آن یا به صورت خودجوش از بین رفته و یا والدین باید آن را متوقف کنند. چرا که در صورت ادامه دار شدن این رفتار تبدیل به عادت می‌گردد. والدین باید تا حد امکان نیازهای کودک را برطرف کرده و همچنین آموزش هایی در این زمنیه به او بدهند تا از این موضوع پیشگیری نمایند.

علت دزدی در کودکان

علت دزدی در کودکان

دزدی در کودکان به دلایل مختلفی بروز می‌کند. در بیشتر موارد تصور می‌شود که کودک این رفتار را از والدین خود آموخته است. اما اینطور نیست. این شاید یکی از دلایل احتمالی باشد اما نمی‌توان آن را دلیل قطعی برای اینکار دانست. برخی از این علل شامل موارد زیر می‌شوند.

◀دلایل مادی

یکی از دلایل دزدی در کودکان، وضعیت اقتصادی خانواده آنان است. در واقع به دلیل اینکه نمی‌توانند نیازهای اولیه کودک را برطرف کنند؛ کودک را در معرض چنین رفتاری قرار می‌دهند. کودک تمایل دارد که با انجام اینکار کمبودهای خود را جبران کرده و حتی بعد از مدتی اینکار را برای خانواده خود نیز انجام می‌دهند. برای اطلاع از انواع عقده های کودکی کلیک کنید.

◀دلایل اجتماعی

همانطور که به آن اشاره شد؛ عوامل اقتصادی اجتماعی نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند. کودکانی که در خانواده و یا محیط هایی که اینکار در آنها شایع است؛ رشد می‌کنند، خود نیز بعد از مدتی دست به انجام آن می‌زنند. فراموش نکنید که دزدی در کودکان همیشه به معنی برداشتن چیزی از مغازه ها نیست. بلکه آنها می‌توانند از اموال خانواده خود و یا دیگران نیز دزدی کنند.

◀دزدی در کودکان از لحاظ روانی

از طرفی گاهی کودک در شرایط اقتصادی فرهنگی خوبی قرار دارد؛ اما به دلیل عوامل روانی چنین رفتاری را از خود بروز می‌دهد. کودکان به دلیل اینکه محبت و توجه کافی را از والدین خود دریافت نمی‌کنند؛ با انجام چنین کارهایی به دنبال گرفتن توجه از والدین خود هستند. یا اینکار برای آنها هیجان داشته تمایل به تجربه کردن آن دارند. گاهی اینکار نوعی اعتراض و طغیان در مقابل رفتارهای والدین است. برای اطلاع از نشانه های لجبازی کودکان کلیک کنید.

روش های مقابله با دزدی در کودکان

مقابله با دزدی در کودکان

از طرفی والدین و اطرافیان نباید در مقابل دزدی در کودکان بی تفاوت باشند. آنها باید دلایل این موضوع را شناسایی کرده و با انجام کارهایی از این موضوع پیشگیری کرده و یا آن را از بین ببرند. در این قسمت به بررسی این روش ها می‌پردازیم.

 🔸تاکید بر صداقت

فراموش نکنید که دروغگویی و عدم صداقت یکی از عوامل زمینه ساز دزدی در کودکان است. به همین دلیل باید آنها را به راستگویی تشویق کرده و به آنها در مورد گفتن حقیقت توضیح داد. برای اینکار می‌توانید در مواجه با گفتن حقیقت در مورد اشتباهات برای او مجازات راحت تری را در نظر بگیرید. در این صورت او نیز برای اینکار تشویق می‌شود. از طرفی بهتر است در این زمینه والدین خود الگویی خوبی برای کودکان باشند.

🔸توضیح مفهوم مالکیت برای کودکان

یکی از مفاهیمی که باید در این مورد به کودکان توضیح داده شود؛ مفهوم مالکیت است. به آنها در مورد قوانینی در رابطه با برداشتن وسایل دیگران توضیح داده و همچنین مفهوم امانت گرفتن را نیز توضیح دهید. این موضوع بسیار اهمیت داشته و باعث می‌شود کودک رفتار درست تری در مواجهه با اشیا و وسایل داشته باشد.

🔸بازگرداندن شی دزدیده شده

اگر متوجه دزدی در کودکان شدید برای پیشگیری و عدم تکرار این موضوع، شی دزدیده شده را برگردانده و همچنین از کودک بخواهید که معذرت خواهی کند. این موضوع تا حد زیادی از تکرار شدن این رفتار جلوگیری می‌کند. مجبور کردن کودک به عذرخواهی کار درستی نیست اما با اینکار او متوجه می‌شود که باید عواقب رفتارهای خود را در نظر بگیرد.

🔸خودداری از برچسب زدن و یادآوری این موضوع

اگر دزدی در کودکان تنها یکبار اتفاق افتاد، بهتر است به او برچسب دزد نزده و این موضوع را به صورت مداوم به او یادآوری نکنید. اعتراف گیری از کودک، مطرح کردن این موضوع در مقابل دیگران، تهمت زدن و… همگی از رفتارهایی هستند که دزدی در کودکان را تشدید می‌کنند.

🔸تعیین مجازات و پاداش

اگر روش های گفته شده در مورد دزدی در کودکان جواب نداد؛ بهتر است برای این موضوع مجازاتی تعیین کرده و در صورتی که شاهد قطع شدن این رفتار بودید؛ به او پاداش دهید. این موضوع انگیزه بیشتری در کودکان ایجاد می‌کند. از طرفی به طور واضح برای او توضیح دهید که این پاداش و یا تنبیه نتیجه چه چیزی است. برای آشنایی بیشتر با روش های تنبیه کودک کلیک کنید.

🔸استفاده از روش قصه گویی برای از بین بردن دزدی کودکان

برای بازداری کودکان از دزدی، والدین می‌توانند داستان هایی در این مورد را برای کودکان بازگو کرده و با مثال این موضوع را توضیح دهند. این روش مستقیم تا حد زیادی موثر بوده و منجر به بازداری در کودکان می‌گردد.

🔸پول دادن به کودک

اگر دلیل دزدی در کودکان نداشتن وسایل مورد نیاز و دلخواه شان است؛ والدین می‌توانند پول کمی را با برنامه ریزی به کودک داده و در این مورد به او توضیحاتی بدهند. برای مثال به او بگویند که می‌توانی با جمع آوری پول توجیبی خود چیزی را که دوست داری بخری. اینکار هم به کودک استقلال داده و هم برنامه ریزی مالی را به او می‌آموزد.

🔸فرصت برای جبران

در مورد دزدی در کودکان، به آنها فرصت جبران کردن بدهید. در واقع بسیاری از خانواده بعد از مطلع شدن از چنین چیزی تا مدتها در مورد آن صحبت کرده و کودک خود را سرزنش می‌کنند. اما اینکار اوضاع را بدتر کرده وحتی احتمال دارد که این رفتار به دفعات بیشتری تکرار شود.

🔸کمک گرفتن از روانشناس برای دزدی کودکان

والدین همچنین می‌توانند در مورد دزدی در کودکان، از یک روانشناس نیز کمک بگیرند. روانشناس کودک در ابتدا دلایل این موضوع را شناسایی کرده ودر قدم بعدی راهکارهایی را برای خانواده و خود کودک پیشنهاد می‌دهد.

🔸پیشگیری از دزدی در کودکان

فراموش نکنید بهترین استراتژی در مورد دزدی در کودکان، پیشگیری از آن است. بهتر است رفتارهای فرزند خود را زیرنظر داشته و به صورت نامحسوس او را کنترل کنید. در صورتی که از این موضوع مطلع شدید در این مورد با او صحبت کرده و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهید. همچنین شاید این رفتار در دوران کودکی یک یا دوبار اتفاق بی‌افتد. اما بهتر است در همان مراحل اولیه متوقف گردیده و نباید اجازه شدت گرفتن آن را داد.

سخن پایانی

گاهی ابتلا کودک به اختلالات روانی مختلف مانند اختلال سلوک است که منجر به دزدی در کودکان می‌شود. به همین دلیل پیگیری این موضوع بسیار اهمیت دارد. والدین باید در ابتدا در این مورد به کودکان توضیح داده و در صورتی که این رفتار به صورت مرتب تکرار شد از متخصص کمک گرفته و اقدامات لازم را انجام دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دزدی در کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره