روانشناسی و کودککودک

جلب توجه کودکان | با بچه های توجه طلب چه کنیم؟

جلب توجه کودکان یکی از رفتارهای طبیعی در آنان محسوب می‌شود. در واقع آنان از ابتدای تولد تا پایان دوره کودکی بیش از هر چیز دیگری نیاز به توجه دارند. برخی از والدین در این مورد افراط کرده و برخی دیگر کمتر از نیاز اینکار را برای کودک انجام می‌دهند. فراموش نکنید که این نیاز در همه کودکان وجود داشته و تا پایان عمر ادامه می‌یابد. همچنین ارضای نادرست آن نیز می‌تواند نتایج بدی در پی داشته باشد. به همین دلیل بهتر است والدین توجه کافی به کودکان بدهند. اما مقدار این توجه چقدر و چگونه است؟ در این خصوص می‌توانید از مشاوره کودک کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه جلب توجه کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

جلب توجه کودکان

همچنین جلب توجه کودکان نیز به روش های مختلفی صورت می‌گیرد. در واقع آنها این بی محبتی و یا حتی دست کم گرفته شدن را به خوبی متوجه شده و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. باورها و روش های نادرستی که در این زمینه وجود دارد؛ والدین را از بروز توجه کافی به فرزند خود منع می‌کند.

در واقع فرزندان باید این توجه را به وضوح احساس کنند و ببینند و از طرفی دیگر بزرگترها معمولا تصور می‌کنند که نیازی نیست که عشق و علاقه خود را به صورت مستقیم نشان دهند. این موضوع بر سلامت روان کودکان تاثیر داشته و برای آنها مشکلات زیادی در آینده ایجاد می‌کند. برای اطلاع از دلایل تف کردن کودکان کلیک کنید.

علت جلب توجه کودکان

علت جلب توجه کودکان

همانطور که گفته شد؛ این یکی از نیازهای فطری کودکان است اما در برخی موارد والدین مزید بر علت شده و باعث بروز احساس ناکافی بودن در کودکان می‌شوند. اما همیشه این جلب توجه کودکان به صورت منفی نبوده و گاهی کودکان با تلاش بیشتر و درخشیدن در موضوعات مختلف، این نیاز را ابراز می‌کنند. به طور کلی برخی از دلایلی که کودکان را مستعد بروز رفتارهای توجه طلبی می‌‌کند؛ شامل موارد زیر می‌گردد. برای آشنایی با نشانه های والدین بی خیال و بی توجه کلیک کنید.

همه بچه ها مثل هم واکنش نشان نمی‌دهند. اگر کودکی برای جلب توجه تلاش می‌کند احتمال اینکه اقدام به موقع صورت بگیرد بسیار بیشتر است. اما کودکانی هم هستند که توجه کافی دریافت نمی‌کنند و این خلاء را در بزرگسالی با شدت زیادی نشان می‌دهند. جبران کوتاهی های والدین در بزرگسالی دشوارتر خواهد بود.

بی توجهی به کودک

یکی از دلایل جلب توجه کودکان به روش نامناسب، به دلیل اهمیت ندادن و نادیده گرفتن او به دلایل مختلف است. در واقع برخی از والدین به دلیل ویژگی های شخصیتی خود و یا حتی کودک، نمی‌توانند به اندازه کافی او را دوست داشته و یا آن را بروز دهند. برای مثال والدین خودشیفته ای که حتی به کودک خود حسودی نیز می‌کنند. و یا کودکی که به دلیل نقص و معمولیت، مورد توجه دیگران قرار نمی‌گیرد. برای اطلاع از دلایل دست تو دماغ کردن کودک کلیک کنید.

دست کم گرفتن او

در برخی موارد جلب توجه کودکان به دلیل دست کم گرفتن توانایی ها و یا حتی رفتارهای اوست. در واقع والدین کمالگرا همیشه انتظار زیادی از فرزندان خود داشته به همین دلیل در زمان کودکی که آنها ناتوان هستند؛ به آنها به اندازه کافی توجه نمی‌کنند و یا از عملکرد آنها ناراضی هستند. این دسته از والدین هیچگونه مسئولیتی به فرزندان خود نداده و آنها را سرکوب می‌کنند.

روش های جلب توجه کودکان

کودکان نیز در واکنش به رفتارهای اطرافیان خود به شکل های مختلفی پاسخ می‌دهند. در بیشتر موارد شاهد بروز رفتارهای نامناسب و تخریبگری از آنها هستیم. اما گاهی احتمال واکنش برعکس نیز وجود دارد. در این قسمت به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

📌بروز ناهنجاری های رفتاری

در این شرایط جلب توجه کودکان به شکل رفتارهای پرخاشگرانه و با انرژی زیاد بروز می‌کند. برای مثال آنها در حضور دیگران شروع به پرت کردن اشیا کرده و یا فریاد می‌زنند. تف کردن آنها، استفاده از کلمات نامناسب، آسیب زدن به دیگران یا خود و… همگی از نشانه های جلب توجه هستند. البته بروز این رفتارها همیشه بدان معنا نیست. اما یکی از نشانه های آن می‌تواند باشد. بهتر است والدین دلایل مختلف را در این زمینه بررسی کنند. برای آشنایی با دلایل فحش دادن کودک کلیک کنید.

📌گوشه گیری و ناراحتی

در مقابل برخی دیگر از کودکان انفعال و گوشه گیری را برای جلب توجه استفاده می‌کنند. آنها از دیگران فاصله گرفته و دیگر علاقه ای ندارند که در جمع ها حضور پیدا کنند. این مورد کمتر دیده می‌شود اما نتایج بدتری نیز در پی دارد. در واقع اینکار می‌تواند اولین نشانه های افسردگی در کودکان باشد.

راهکارهای مقابله با جلب توجه کودکان

مقابله با جلب توجه کودکان

برای پیشگیری و یا حتی مقابله با جلب توجه کودکان به شکل مخرب، راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند موثر واقع شده و هم به کودک و هم والدین او کمک کند. برای اطلاع از روش های اصول تربیت کودک کلیک نمایید.

◀وقت گذرانی با کودک

فراموش نکنید که در صورت فرزندآوری باید وقت زیادی را با او بگذرانید. در واقع با اینکار توجه و علاقه خود را به او نشان داده و انرژی کودک نیز به روش درستی تخلیه می‌شود. باید به نیازها و علایق او توجه کرده به آنها کمک کنید تا نحوه درست رفتار کردن را بیاموزند. برای این موضوع برنامه ریزی کرده و همچنین در حیطه های مختلف با او همراهی کنید.

◀درمان اختلالات مرتبط موجب کاهش جلب توجه کودکان می شود

در برخی از موارد علت جلب توجه کودکان بروز رفتارهای تکانشگر آنها، ابتلا به اختلال کمبود توجه بیش فعالی است. در صورت اطلاع از این موضوع باید برای درمان اقدام کرده و در صورتی که هنوز از این مورد اطمینان ندارید؛ بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. به طور کلی به سلامت روانی کودک خود اهمیت داده و او را نادیده نگیرید.

◀ از تشویق کودک به جلب توجه دست بردارید

گاهی والدین با رفتارهای خود رفتارهای جلب توجه کودکان را تشویق کرده و باعث تشدید آنها می‌شوند. حتی گاهی خودشان کودک را در این مورد تحریک می‌کنند. وقتی والدین واکنش نادرستی از خود نشان می‌دهند و یا مدام سعی در آرام نگه داشتن کودک خود را دارند؛ او نیز رفتارهای خود را بیشتر تکرار می‌کند. این به معنی تسلیم شدن در مقابل آنها و حتی سرکوب شان نیست. تنها باید در مقابل آنها سنجیده عمل کرد.

◀ مثل بچه ها رفتار نکنید

یکی از رفتارهای اشتباه والدین در مواجه با جلب توجه کودکان؛ مقابله به مثل آنهاست. آنها دقیقا مانند خود کودک رفتار کرده و سن او را در نظر نمی‌گیرند. برای مثال وقتی کودک عصبانی است و در حال فریاد کشیدن است؛ والدین نباید دقیقا همین رفتار را تکرار کنند. آنها باید برای مدتی مکان را ترک کرده تا احساسات کودک فروکش کند. بعد از اینکه انرژی او تمام شد؛ به آرامی با او صحبت کرده و حتی او را تنبیه کنند. پرت کردن حواس کودک در این شرایط نیز بسیار موثر است.

◀ برای ارضای نیاز به جلب توجه کودک کارهای مثبت او را تشویق کنید

یکی دیگر از راهکارهای موثر در زمینه پیشگیری از جلب توجه کودکان، توجه به کارهای مثبت آنهاست. در واقع باید زمانی به آنها توجه نشان داد؛ که در حال انجام رفتاری مثبت بوده و حالت آرامی دارند. بیشتر والدین تنها زمانی که کودک دست به انجام رفتارهای نامناسب می‌زند؛ به او توجه می‌کنند. و همین موضوع باعث می‌شود که او چنین رفتارهایی را تکرار کند. اما باید کاملا برعکس عمل کرده و رفتارهای درست او را تقویت نمود.

سخن پایانی

جلب توجه کودکان بخشی از دوران کودکی است و در سن های مختلفی نیز بروز می‌کند. در واقع بروز این رفتار همیشه به معنی بروز مشکل خاصی نیست. چرا که کودکان در حال نشان دادن نیاز طبیعی خود هستند. اما تنها زمانی این موضوع نگران کننده می‌شود که برای مدت زمان طولانی ادامه داشته و یا شدیدتر شود. همچنین با بروز برخی از اختلالات روانی در دوران کودکی همراه گردد. بهتر است والدین در این مورد اطلاعات کافی داشته و از یک مشاوره کودک کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه جلب توجه کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره