کودککودک و سبک زندگی

دست تو دماغ کردن کودک | 7 راهکار برای ترک دست تو دماغ کردن کودک

دست تو دماغ کردن کودک یک عمل رایج است که در سن خاصی از زندگی افراد رخ می‌دهد. زمانی که برای این رفتار آموزش صحیح صورت نگیرد؛ تا بزرگسالی به عادت تبدیل می‌شود. عوامل مختلفی در خانواده ها وجود دارد که چنین رفتاری را شکل می‌دهد. خشکی بینی، استرس، خستگی، مخاط بینی و … علل دست تو دماغ کردن‌ کودک می‌باشد.

اما برخی از کودکان نیز این رفتار را برای جلب توجه و یا اذیت والدین انجام می‌دهند. و زمانی که واکنش والدین به این رفتار شدید باشد، باید انتظار تکرار دوباره داشته باشید. طبق نظر روانشناسان؛ روش‌هایی برای ترک دست تو دماغ کردن کودک وجود دارد. بنابراین برای ترک این عمل از روانشناس راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دست تو دماغ کردن کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دست تو دماغ کردن کودک

دست تو دماغ کردن کودک چه دلیل دارد؟

یکی از رفتارهای رایجی که کودکان اغلب در سنین مختلفی انجام می‌دهند؛ دست تو دماغ کردن است. اما والدین با آموزش های دقیق و اصولی می‌توانند این عمل را در کودکان کاهش و از بین ببرند. دست تو دماغ کردن کودک علت مختلفی دارد که بزرگ‌ترین دلیل، جلب توجه والدین می‌باشد.

برای آموزش به کودک باید صبور باشید و با حفظ آرامش و کمک از روانشناس پیش بروید. اگر آموزش ها به موقع و اصولی نباشد؛ به عادت تبدیل شده و تا بزرگسالی ادامه خواهد داشت. و برای انجام این رفتار دیگر توجهی به مکان و موقعیت نمی‌کنند. اما روش‌های مختلفی برای کمک به ترک این عمل وجود دارد که در این مقاله توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سبک های فرزند پروری کلیک کنید.

علت دست تو دماغ کردن کودک

دست تو دماغ کردن کودک علل مختلفی دارد. که این علل به شرایط خانواده و کودک باز می‌گردد. برای آگاهی بیشتر شما عزیزان؛ این بخش مقاله را به علت دست تو دماغ کردن‌ کودک اختصاص داده ایم.

🔸 باعث کاهش استرس کودک می‌شود.

🔸به دلیل جریان مخاط بینی است.

🔸 به عادت عصبی تبدیل شده است.

🔸باعث گذشت زمان می‌شود.

🔸 کودک کنجکاو در موقعیت بینی خود است.

🔸کنجکاو است که چیزی در بینی اش گیر کرده.

🔸 برای عصبی کردن والدین انجام می‌شود.

🔸شاید کودک آلرژی دارد.

🔸 خستگی روحی کودک

🔸حرکتی ناخودآگاه

🔸 خشکی بینی کودک

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بچه حرف گوش نکن کلیک کنید.

روش های ترک دست تو دماغ کردن کودک

روش های ترک دست تو دماغ کردن کودک

یکی از دغدغه های والدین شیوه ترک دست تو دماغ کردن کودک است. زمانی که کودک در هر موقعیتی این روش را انجام می‌دهد؛ باعث خجالت والدین می‌شود. اما جای نگرانی نیست و برای ترک این عمل روش های مختلفی وجود دارد که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

📌 خود را بی توجه به اعمال کودک نشان دهید

اولین قدم برای ترک دست تو دماغ کردن کودک، بی توجهی و واکنش نشان ندادن است. شاید اوایل این رفتار سخت باشد؛ اما به مرور زمان به راحتی می‌توانید به این رفتار کودک بی توجه باشید. علاوه بر این، دعوا و تنبیه هیچ سودی ندارد و تنها کودک را لجباز تر می‌کند. بنابراین برای اینکه قدم اول را جهت آموزش به کودک بردارید، باید واکنش نشان ندهید.

📌 کودک را تحت فشار نذارید | دست تو دماغ کردن کودک

دومین کاری که برای ترک دست تو دماغ کردن کودک باید انجام داد؛ توقف تحت فشار دادن کودک است. زمانی که والدین کودک را تحت فشار قرار می‌دهند، مبارزه را شکل می‌دهند. هرچقدر که کودک بیشتر متوجه اذیت و آزار شما شود، این رفتار را بیشتر انجام خواهد داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

📌 انگشتان دست کودک را مشغول نگه دارید

یکی از کارهایی که باید برای جلوگیری از دست تو دماغ کردن کودک انجام داد، مشغول سازی دست کودک است. بهتر است که چند روز وقف زمانی هایی کنید که کودک به احتمال زیاد دست داخل بینی می‌کند. سپس با شناسایی این موقعیت ها دستان او را مشغول کنید. مثلا ممکن است که کودک هنگام مشاهده تلویزیون دست داخل بینی ببرد؛ در این شرایط توپ؛ عروسک و وسایل دیگری را در اختیارش قرار دهید تا این عمل را انجام ندهد.

📌 فین کردن را آموزش دهید

اگر دلیل دست تو دماغ کردن کودک مخاط بینی باشد؛ بهتر است که فین کردن را به او آموزش دهید. با این روش کودک آموزش می‌بیند که برای تخلیه مخاط بینی باید از این روش استفاده کند و دست داخل دماغ نبرد.

📌 موارد جانبی دیگری را بررسی کنید

گاهی دلیل دست تو دماغ کردن کودک؛ موارد دیگری مانند رفتار های عصبی است. برخی از کودکان انگشتان خود را آنقدر داخل بینی فرو می‌برند که خون خارج شود که در خوابیدن نیز این کودکان با مشکل روبرو هستند. بهتر است که با مشاهده چنین رفتارهایی حتما از پزشک اطفال راهنمایی بگیرید.

📌 صبر داشته باشید | دست تو دماغ کردن کودک

برای آموزش ترک دست تو دماغ کردن کودک، باید صبر داشته باشید. حفظ آرامش و صبر به شما کمک می‌کند تا با شیوه بهتری به کودک آموزش دهید. برای اینکه آموزش باعث ترک این عادت شود باید از لوازم دیگری کمک بگیرید. گل بازی، ساختن لگو، بازی با انگشتان دست و … باعث می‌شود که کودک به دور از انگشت کردن داخل بینی بماند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنبیه کودک کلیک کنید.

📌 توجه به کودک را فراموش نکنید

همانطور که گفته شد، از دلایل دست تو دماغ کردن کودک جلب توجه است. برخی از والدین به دلیل مشغله های فراوانی که دارند؛ به فرزندان خود توجهی نمی‌کنند و کودک نیز برای اینکه دیده شود، این عمل را انجام می‌دهد. بنابراین برای جلوگیری از این رفتار لازم است که به اندازه به فرزندان خود توجه کنید تا کمبودی را احساس نکنند؛ که برای جبران آن چنین عملی را از خود بروز دهند.

کلام آخر

از دلایل دست تو دماغ کردن کودک می‌توان به استرس کودک اشاره کرد. کودکان برای این که از شرایط استرس زای خانواده دور شوند این رفتار را انجام می‌دهند که به مرور زمان تبدیل به عادت می‌شود. برای رهایی از استرس و دست تو دماغ کردن‌کودک، بهتر است که از روانشناس کمک بگیرید. تا رفتاری های کودک شناسایی و کنترل شوند. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دست تو دماغ کردن کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره