روانشناسی و کودککودک

دیدن رابطه پدر و مادر | اگر کودک رابطه پدر و مادر را دید چه کنیم؟

دیدن رابطه پدر و مادر می‌تواند تا حد زیادی بر سلامت روانی کودکان تاثیر بگذارد. طبیعی است که به دلیل حس کنجکاوی و یا نداشتن حریم خصوصی والدین، رفتار جنسی آن‌ها توسط کودکان دیده شود. در این شرایط کودکان احساسات مختلفی را تجربه کرده و گیج و سردرگم می‌شوند. همچنین بیشتر والدین نیز نمی‌دانند که در این مورد چطور با کودکان خود صحبت کنند. در نتیجه این موضوع به صورت حل نشده بین آن‌ها باقی می‌ماند. حتی اگر کودکان در این مورد سکوت کردند؛ بهتر است والدین در این مورد در فرصتی مناسب با کودکان صحبت کرده و ابهامات ذهنی آنان را حتی با کمک یک مشاوره جنسی برطرف کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دیدن رابطه والدین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدن رابطه پدر و مادر

دیدن رابطه پدر و مادر برای کودکان خوشایند نیست. چرا که آنان هیچ تصور و اطلاعاتی از روابط جنسی نداشته و به همین دلیل تمام تصورات آنان بهم می‌ریزد. حتی می‌توان گفت ریشه بسیاری از رفتارهای جنسی افراد در بزرگسالی نیز همین موضوع است. به همین دلیل این موضوع اهمیت داشته و باید با آنان در این مورد صحبت کرد. برخی از والدین واکنش های تند و شدیدی نسبت به این موضوع نشان می‌دهند؛ که همین بیشتر کودکان را می‌ترساند.

از این رو باید در ابتدا در این مورد ازطلاعات لازم را کسب کرده و سپس با کودکان صحبت کرد و همچنین از آموزش جنسی نیز غافل نشد. برای آشنایی با روش های نام گذاری اندام جنسی کودکان کلیک کنید.

واکنش های فرزندان بعد از دیدن رابطه پدر و مادر

واکنش بعد از دیدن رابطه پدر و مادر

معمولا کودکان بعد از دیدن رابطه پدر و مادر خود واکنش های مشابهی دارند. در این قسمت به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم. برای اطلاع از نحوه پوشش والدین در حضور فرزندان کلیک کنید.

📌ترس از پدر

اولین و رایج ترین واکنش کودکان نسبت به دیدن رابطه پدر و مادر، ترس از از پدر است. چرا که تصور می‌کنند پدر در حال آزار دادن و یا مجبور کردن اوست. از این رو نسبت به پدر خود احساس ناامنی و ترس کرده و احتمالا این بر روابط آنها با پدر خود تاثیر می‌گذارد.

📌کنجکاوی و سوال پرسیدن در این مورد

یکی دیگر از واکنش های کودکان نسبت به دیدن رابطه پدر و مادر سوال پرسیدن و به طور کلی کنجکاو شدن در مورد مسائل جنسی است. در واقع آنان یا این موضوع را به طور مستقیم با والدین خود مطرح کرده و یا از روش های دیگر به دنبال پاسخ سوالات خود می‌روند.

📌سکوت کردن

از طرفی سکوت آنان نیز بعد از دیدن رابطه پدر و مادر غیر طبیعی نیست. چرا که آنان در حال فکر کردن و تحلیل آن برای خود هستند و یا شاید حتی نمی‌دانند که این موضوع را چطور باید مطرح کنند. به همین دلیل سکوت کرده و حتی شاید کمی گوشه گیر شوند. ‎‌

پیامدهای ناشی از دیدن رابطه پدر و مادر

دیدن رابطه پدر و مادر یکی از عوامل زمینه ساز مشکلات جنسی و روانی در آینده است. از این رو بسیار اهمیت دارد که والدین حتما حریم خصوصی خود را داشته و در مقابل فرزندان فعالیت های جنسی نداشته باشند. برخی از این مشکلات شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از دلایل بروز انحرافات جنسی کلیک کنید.

ابتلا به افسردگی

اختلال در برقراری ارتباط عاطفی

بروز برخی از اختلالات جنسی در بزرگسالی مانند سادیسم و مازوخیسم

بلوغ زدرس

بروز فوبیاهای مختلف

ایجاد ترس از رابطه جنسی در بزرگسالی

بروز حس شهوت

واکنش مناسب در مقابل دیدن رابطه پدر و مادر توسط کودکان

برخورد با دیدن رابطه پدر و مادر

یکی از اصلی ترین دغدغه های والدین در چنین شرایطی و بعد از دیدن رابطه پدر و مادر صحبت کردن در این مورد بروز واکنش مناسب است. بسیاری از والدین از اینکار سر باز زده و یا حتی کودک خود را تنبیه می‌کنند. اما این راه درستی نیست.

◀آماده پاسخ به سوالات آنان باشید

بهتر است خود را برای سوالات آنان آماده کنید. در واقع قبل از هرگونه سوالی، در این مورد اطلاعات لازم را کسب کرده و همچنین به آرامی با کودک خود رفتار کنید. همچنین سن او را نیز در این شرایط در نظر داشته باشید. برای اطلاع از روش های پاسخگویی به سوالات جنسی کودک کلیک کنید.

◀در این مورد از یک مشاور کمک بگیرید

اگر واکنش درست در این مورد را نمی‌دانید؛ بهتر است با یک روانشناس کودک و یا مشاوره جنسی صحبت کنید. به دلیل اهمیت تاثیر دیدن رابطه پدر و مادر ، باید با این موضوع به صورت اصولی برخورد کرده و واکنش درستی داشته باشید. از این رو بهتر است حتما از یک متخصص کمک بگیرید. برای آشنایی با اصول تربیت جنسی کودکان کلیک کنید.

◀صحبت کردن با او در مورد حریم خصوصی

همچنین بهتر بعد از دیدن رابطه پدر و مادر توسط کودک، در فرصتی مناسب با او در مورد حریم خصوصی صحبت کنید. به طور کلی باید فضای جداگانه ای برای خوابیدن کودک در نظر داشته و همچنین شما نیز به حریم او احترام بگذارید.

◀پرخاشگری نکنید

یکی از بدترین اقدامات در چنین شرایطی، پرخاشگری و واکنش های افراطی است. چرا که کودک نه تنها در این مورد کنجکاو تر می‌شود؛ بلکه احساس گناه کرده و می‌ترسد. برای مثال اگر دیدید که فرزند شما در مقابل در اتاق ایستاده و در حال تماشای شماست؛ به آرامی رابطه متوقف کرده و حتی از او بخواهید که به داخل اتاق خواب برود و روی تخت بنشیند. اما بدن خود را پوشانده و او را تا اتاق خواب کودک، همراهی کنید.

◀پاسخ به کودکان براساس سن

فراموش نکنید که به سوالات کودک بعد از دیدن رابطه پدر و مادر با توجه به سن آنها پاسخ دهید.

2 تا 4 سال

معمولا کودکان در این سن، حتی با یک پاسخ ساده نیز راضی می‌شوند. به همین دلیل بهتر است زیاد وارد جزئیات نشده اما توضیح مختصری دهید.

4 تا 7 سال

در این سنین کودکان درک بیشتری داشته و به همین دلیل می‌توانید از مثال های ملموس تری استفاده کنید. برای مثال به آنها بگویید که بدن ما پر از قطعه های کوچکی به اسم سلول است که تو یکی از آنها بودی و درون شکم رشد کردی تا به دنیا آمدی.

7 تا 10 سال

در این سنین می‌توانید اسم سلول های اسپرم و تخمک را نیز به آنها گفته و حتی در مورد فرایند تولید مثل حیوانات و گیاهان نیز توضیح دهید. در این مورد حتی می‌توانید از برخی از محتواهای آموزشی نیز استفاده کرده و در این مورد برای آنها داستان هایی بگویید.

سخن پایانی

بسیاری از والدین به دیدن رابطه پدر و مادر توسط فرزند اهمیتی نداده و آن را موضوعی طبیعی می‌دانند. اما مواجهه غیراصولی کودکان با این موضوع می‌تواند تاثیرات بسیار بدی بر آینده آنان داشته باشد. به همین دلیل بهتر است از این شرایط پیشگیری کرده و مواردی را رعایت کنید. همچنین به آرامی در این مورد با کودک خود صحبت کرده و حتما از یک روانشناس کودک و یا مشاور جنسی کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دیدن رابطه جنسی والدین می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره