کودککودک و سبک زندگی

تف کردن کودکان | علت زیاد شدن بزاق دهان کودک

تف کردن کودکان یا خارج کردن آب دهان به صورت عمدی یا غیرعمدی یکی از موضوعات نگران کننده برای والدین است. به طور کلی از زمانی که کودکان متولد می‌شوند به طور دوره ای واکنش ها و بازتاب هایی را از خود نشان می‌دهند. این موارد تا حد زیادی بخشی از فرایند رشدی آنها هستند. اما برخی از رفتارها برای طولانی مدت باقی مانده و یا به شدت بیشتری بروز می‌کنند. در چنین حالتی والدین باید این موضوع را پیگیری کرده و حتی خود نیز در این زمینه اقداماتی انجام دهند. گاهی این واکنش های اشتباه والدین است که منجر به اختلال در فرایند رشد و یادگیری طبیعی و حتی ماندگاری برخی از رفتارها می‌شود. در این زمینه می‌توانید از مشاوره کودک استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تف کردن کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

تف کردن کودکان

در برخی موارد تف کردن کودکان با خارج کردن غذا از دهان شان همراه است. در چنین حالتی این رفتار از یک بیماری جسمانی نشات می‌گیرد. البته ریفلاکس معده یکی از مشکلات شایع میان کودکان است که بعد از گذشت مدتی، بهبود می‌یابد. اما در موارد دیگر کودک به صورت عمدی، این رفتار را از خود نشان می‌دهد. به طور کلی برای بررسی این رفتار و دلایل آن، سن نقش مهمی ایفا می‌کند. اما از طرفی بعد از تقریبا سن 5 یا 6 سالگی، دیگر انجام این رفتار طبیعی نیست. و والدین باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند. در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

علت تف کردن کودکان

علت تف کردن کودکان

معمولا تف کردن کودکان، بیشتر جنبه سرگرمی و هیجان طلبی داشته و آنها در مورد واکنش اطرافیان خود کنجکاو هستند. اما وقتی والدین و یا دیگران همواره به این رفتار بخندند و یا حتی کودک را تشویق کنند؛ این رفتار ماندگار شده و پیامدهایی نیز به همراه خواهد داشت. برخی از دلایل این رفتار کودکان، شامل موارد زیر می‌شود.

برای آشنایی با اصول تربیت کودک کلیک کنید.

💠بیان احساسات مختلف

کودکان در سنین پایین تر، برای بیان احساسات خود، روش های مختلفی دارند. یکی از این روش ها تف کردن است. حتما شما هم نوزادی را دیده اید که در حین خندیدن، مقداری تف از دهانش، خارج می‌کند. به طور کلی در سنین پایین، هنوز کودک به طور کامل بر برخی از واکنش ها تسلطی نداشته و حتی تف کردن نیز برای او طبیعی است. اما در سنین بالاتر، کودکان از تف کردن در هنگام عصبانیت و یا جلب توجه دیگران استفاده می‌کنند. تمایل به سرکشی، دفاع از خود، ناامیدی، کنترل دیگران، دور کردن دیگران از خود و… از دیگر دلایل تف کردن کودکان است.

💠 تف کردن کودکان به خاطر اقتضای سن

همانطور که گفته شد؛ والدین و متخصصین باید در هنگام بررسی تف کردن کودکان، سن آنها را نیز در نظر داشته باشند. بروز این رفتار در سنین پایین تر، تا حد زیادی طبیعی بوده و بعد از آن اگر ادامه و یا شدت پیدا کرد؛ افراد باید در این زمینه اقدام کنند. تقریبا تا سنین نوزادی این رفتار طبیعی بوده و حتی تا سن دو تا سه سالگی نیز برای هیجان طلبی است. اما بعد از آن کودک قادر است که آب دهان خود را کنترل کرده و همچنین دیگر این موضوع جنبه واکنشی ندارد.

💠ناتوانی های ذهنی و جسمی

تف کردن کودکان در مورد افرادی که ناتوانی ذهنی و جسمی دارند نیز تا سنین بالا، اتفاق می‌افتد. برای مثال برخی از کودکان مبتلا به اتیسم تا سن 10 یا 11 سالگی همچنان این رفتار را از خود نشان می‌دهند. در چنین شرایطی والدین و درمانگران نمی‌توانند به طور کلی این رفتار را از بین ببرند اما با کاردرمانی می‌توان آن را تا حد زیادی کنترل کرد.

راهکارهای مقابله با تف کردن کودکان

مقابله با تف کردن کودکان

اگر کودک در شرایط طبیعی رشدی قرار داشته باشد؛ والدین می‌توانند در صورت انجام اینکار به صورت مکرر، از راهکارهایی در این زمینه بهره گیرند. البته استفاده از این روش ها بهتر است اصولی انجام شوند. چرا که بر فرایند رشد کودک تاثیر داشته و اگر اشتباه انجام شوند؛ احتمالا آسیب هایی به کودک وارد می‌شود. برای آشنایی با نشانه های کودک بی ادب کلیک کنید.

🔶برخورد آرام

یکی از راهکارهای مقابله با تف کردن کودکان، برخورد آرام با آنهاست. برخی از والدین در صورت مشاهده چنین رفتاری بسیار عصبانی شده و واکنش های تندی از خود نشان می‌دهند. حتی در مواردی باید این موضوع را به طور کلی نادیده گرفت. برخورد آرام به معنی بی توجهی به این موضوع و یا حتی تشویق کودک در این مورد نیست. بلکه باید  با توجه به سن کودک و همچنین شرایط جسمانی و روانی او در این مورد برخورد کرد.

🔶صحبت کردن در این مورد

در مواردی که کودک تقریبا کارهای خود را به صورت مستقل انجام می‌دهد و یا بر روی آب دهان خود کنترل دارد؛ می‌توان در این مورد با او صحبت کرد. برای مثال بگویید که تف کردن واکنش درستی نیست و  به جای آن می‌توانی در مورد احساساتت صحبت کنی. حرف زدن با کودک باید به صورت دوستانه و آرام صورت گیرد. اگر این مورد کارساز نبود؛ والدین می‌توانند از روش های دیگری استفاده کنند. همچنین برای برقراری ارتباط موثر با کودکان، والدین می‌توانند از مشاورین نیز کمک بگیرند.

🔶آموزش

آموزش، یکی دیگر از راهکارهای موثر برای برخورد با تف کردن کودکان است. اما در این مورد هم والدین باید آموزش را متناسب با سن کودک شروع کنند. خانواده ها باید در مورد احساسات مختلف با کودک خود صحبت کرده و همچنین روش درست ابراز آنها را نیز به آنها نشان دهند. از طرفی والدین، اصلی ترین الگوهای کودکان هستند و رفتار آنها می‌تواند بهترین روش آموزشی برای کودکان باشد.

🔶تنبیه و پاداش

در مورد تف کردن کودکان، تنبیه و پاداش هایی نیز برای آنها در نظر بگیرید. برای مثال وقتی در این مورد با آنها صحبت کردید و یا آموزش های لازم را در اختیار آنها قرار دادید؛ اگر آنها این رفتار را انجام ندادند، به آنها پاداش و در غیر این صورت به صورت اصولی آنها را متوجه اشتباهشان کنید. مثلا اگر آنها بازهم به رفتار خود ادامه دادند؛ عروسک مورد علاقه شان را برای مدتی از آنها دور کرده و دلیل آن را هم برایشان توضیح دهید. برای اطلاع از آثار تنبیه کودک کلیک کنید.

🔶کمک گرفتن از روانشناس کودک

به طور کلی در زمینه رفتارهای مختلف کودک، از جمله تف کردن کودکان، می‌توانید از روانشناس کودک نیز کمک بگیرید. متخصصین دلایل این موضوع را به طور دقیق بررسی کرده و راهکارهایی متناسب با سن کودکان و شرایط آنها ارائه می‌دهند. همچنین روانشناسان می‌توانند کمک زیادی در این زمینه به والدین نیز داشته باشند.

سخن پایانی

تف کردن کودکان گاهی نشانه ای از این موضوع است که او کنترلی بر روی دهان خود نداشته و یا حتی کاربرد و موارد استفاده آن را نمی‌داند. از طرفی کودکان در سنین بالاتر گاهی تحت تاثیر والدین خود که این رفتار را در مکان های عمومی انجام می‌دهند؛ هستند. به همین دلیل باید در این زمینه به آنها اطلاعات کافی داد و از سرزنش کردن آنها پرهیز کرد. خانواده ها بهتر است در این زمینه از روانشناس کودک گرفته و با او مشورت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تف کردن کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره