اختلالات جنسیاختلالات روانی

انحرافات جنسی | آشنایی با نشانه های پارافیلیا

انحرافات جنسی (پارافیلیا) طیف وسیعی از اختلالات را در بر می‌گیرد که زندگی جنسی افراد را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع این انحرافات شامل هرگونه رفتار غیرطبیعی می‌شود که افراد بدون آنها نمی‌توانند بدون آنها ارگاسم را تجربه کنند. بسیاری این موارد را با فانتزی های جنسی اشتباه می‌گیرند. اما در مورد انحرافات جنسی، فرد به طور کلی زندگی جنسی طبیعی نداشته و حتی نمی‌تواند در رابطه جنسی معمولی ارگاسم را تجربه کند. در واقع تمام لذت آنها به انجام چنین کارهایی محدود می‌شود. این دسته از افراد معمولا حتی در پیدا کردن شریک جنسی نیز به مشکل خورده و پیامدهای روانی زیادی را نیز تجربه می‌کنند. به طور کلی اطلاع از این انحرافات و همچنین درمان را بسیار حائز اهمیت است. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انحرافات جنسی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

انحرافات جنسی

انحرافات جنسی تحت تاثیر باورهای فرهنگی و همچنین ارزش های یک جامعه نیز قرار می‌گیرد. چرا که گاهی رفتاری در یک جامعه بسیار ناپسند شمرده می‌شود اما در جامعه ای دیگر اهمیتی نداشته و یا یک موضوع عادی است. در واقع همین مسائل است که تعیین کننده انحراف یک رفتار است.

حتی برخی از کشورها برای انجام چنین کارهایی در رابطه جنسی، مجازات تعیین کرده و آن را جرم می‌دانند. از طرفی نمی‌توان به طور کلی این رفتارها را ناشایست دانسته و افرادی که آنها را انجام می‌دهند را منحرف دانست. در یک رابطه جنسی اگر دو نفر رضایت داشته و آسیبی به فردی وارد نشود؛ ممانعتی وجود ندارد.

انواع انحرافات جنسی

انواع انحرافات جنسی

با اینکه انحرافات جنسی بسیار گسترده بوده و انواع مختلفی دارند؛ اما در این بخش، قصد داریم تا شایع ترین آنها را بررسی کنیم. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شود. برای آشنایی بیشتر با اختلال تماشاگری جنسی کلیک کنید.

◀عورت نمایی یا نمایشگری جنسی

در عورت نمایی یا نمایشگری جنسی، که یکی از انواع انحرافات جنسی است. افراد تمایل دارند که واکنش دیگران را در مقابل بدن برهنه خود ببینند. البته این موضوع به شکل های مختلفی بروز کرده و حتی افراد احتمالا از محتواهای جنسی نیز برای اینکار استفاده می‌کنند. آنها از مشاهده واکنش دیگران احساس لذت کرده و اینکار را در مکان های مختلف انجام می‌دهند.

◀فتیشیسم

در فتیشیسم یا یادگارخواهی، افراد در حین رابطه جنسی؛ توجه خود را تنها معطوف به یکی از قسمت های بدن یا حتی اشیا کرده و با چنین کاری احساس لذت می‌کنند. در واقع آنها تنها به دنبال لذت خود بوده و به طرف مقابل هیچ اهمیتی نمی‌دهند. یکی از رایج ترین انواع فتیشیسم، فتیش پا است که افراد تنها به این ناحیه از بدن طرف مقابل علاقه داشته و حتی از تماشای آن احساس لذت می‌کنند.

◀پدوفیلی

پدوفیلی به معنای کودک آزاری است. افرادی که مبتلا به پدوفیلی هستند؛ تمایل به برقراری رابطه جنسی با کودکان دارند. اینکار جرم محسوب شده و تجاوز محسوب می‌شود. پدوفیلی یکی از انواع انحرافات جنسی در افراد است که در آن فرد معمولا فعالیت های جنسی خود را با کودکان زیر 13 سال انجام می‌دهند. در بیشتر موارد این رفتار با نزدیکان و حتی محارم صورت می‌گیرد و یکی از مشکلات جدی و اساسی برای جوامع است.

◀مازوخیسم و سادیسم جنسی

در مازوخیسم و سادیسم جنسی که در بیشتر موارد در روابط بی دی اس ام صورت می‌گیرد؛ افراد شروع به خودآزاری و یا دگرآزاری می‌کنند. افراد دچار مازوخیسم تمایل دارند تا مورد آزار و تحقیر گرفته و از این موضوع احساس لذت می‌کنند. در مقابل در مورد سادیسم، افراد تمایل دارند تا دیگران را مورد آزار قرار دهند. برای اطلاع از دلایل تمایل به رابطه جنسی خشن کلیک کنید.

◀سایر انحرافات جنسی

انحرافات جنسی دیگری نیز وجود دارد که در آنها افراد علاقه دارند تا با حیوانات و یا حتی جسد رابطه جنسی داشته باشند. از طرفی نوع دیگر انحرافات شامل مالش دوستی می‌شود که فرد از دست زدن به بدن دیگران بدون اجازه آنها لذت می‌برد. برخی دیگر تنها با مشاهده رابطه جنسی دیگران و یا حتی وجود ادرار و مدفوع در رابطه جنسی، احساس رضایت می‌کنند. این موضوعات نه تنها به دیگران آسیب زده بلکه خود فرد را نیز دچار مشکلات زیادی می‌کند. از همین رو درمان و یا کنترل آنها بسیار مهم است. برای اطلاع از دلایل رابطه با محارم کلیک کنید.

دلایل بروز انحرافات جنسی

انحرافات جنسی به دلایل مختلفی بروز می‌کنند. در واقع در بیشتر موارد گذشته افراد و مخصوصا دوران کودکی آنهاست که آنها را در معرض چنین چیزی قرار می‌دهد.

🔷تجربیات گذشته

در بیشتر موارد، افرادی که در گذشته مورد سواستفاده جنسی قرار گرفته اند و یا حتی شاهد رابطه جنسی والدین خود و یا دیگران در دوران کودکی بوده اند؛ مبتلا به انحرافات جنسی می‌گردند. البته قطعا عوامل دیگر نیز در این مورد موثر هستند چرا که در این صورت همه افرادی که چنین مواردی را تجربه کرده اند؛ باید در آینده منحرف جنسی می‌شدند. اما این اتفاق نمی‌افتد. به همین دلیل حتی در صورت وجود چنین مشکلاتی باید به افراد کمک کرد تا در آینده دچار چنین مشکلی نشوند.

🔷ابتلا به مشکلات روانی و شخصیتی

در برخی از موارد ابتلا به برخی از مشکلات روانی یا شخصیتی در منحرفان جنسی دیده می‌شود. افراد با ابتلا به این اختلالات، کنترلی بر رفتارهای خود نداشته و وقتی مورد درمان قرار نگیرند به دیگران آسیب های زیادی وارد می‌کنند.

درمان انحرافات جنسی

به طور کلی به دلیل اینکه این دسته از افراد خود را بیمار نمی‌دانند و به درمانگجر هم مراجعه نمی‌کنند؛ درمان آنها بسیار دشوار است. از طرفی مشکلات آنها بسیار ریشه ای بوده و حتی میلی به درمان ندارند. اما با برخی از روش های شرطی سازی یا شناختی رفتاری می‌توان این مشکل را درمان کرد و یا تا حدی این موضوع را کنترل نمود. این فرایند حتما باید تحت نظر متخصص انجام شده و در کنار دارودرمانی صورت گیرد.

دارودرمانی

با اینکه هنوز تاثیر داروهای مختلف بر درمان انحرافات جنسی قطعی نیست؛ اما برخی از داروهای روان بر این اختلالات تاثیر داشته و تا حدی آنها را کنترل می‌کنند.در بیشتر موارد برای درمان آنها از داروهایی استفاده می‌شود که سطح تستوسترون را کاهش می‌دهند. بهتر است افراد برای دارودرمانی از متخصص کمک گرفته؛ و از مصرف خودسرانه داروها بپرهیزند.

شیوع انحرافات جنسی

همانطور که گفته شد؛ به دلیل اینکه این افراد به ندرت برای درمان مراجعه می‌کنند، به همین دلیل آمار شیوع آنها دقیق نیست. به طور کلی این اختلالات در میان مردان 20 برابر زنان مشاهده می‌شود. همچنین گفته می‌شود معمولا چنین افرادی به طور همزمان چند اختلال جنسی را تجربه می‌کنند و مبتلا هستند.

راه های تشخیص انحرافات جنسی

تشخیص انحرافات جنسی

تشخیص ابتلا به انحرافات جنسی بسیار دشوار بوده و تنها با کمک متخصص امکانپذیر است. آنها ظاهر کاملا طبیعی داشته و نشانه های جسمانی خاصی ندارند. حتی تبحر خاصی در کنترل نشانه های رفتاری خود دارند و معمولا کمتر کسی متوجه چنین چیزی می‌شود. تشخیص این موارد نیاز به جلسات مشاوره داشته و همچنین روانشناس باید گذشته فرد و سوابق فرد را مورد بررسی قرار دهد.

سخن پایانی

طبیعی است که وجود انحرافات جنسی باعث بروز مشکلات زیادی برای افراد و جامعه می‌گردد. از این رو شناسایی و درمان آنها بسیار اهمیت دارد. بهتر است افراد به اطرافیان خود در این مورد کمک کرده و حتی آنها را آگاه نمایند. برخی از افراد از اینکه در حال آسیب زدن به دیگری هستند؛ مطلع نیستند و یا حتی دیگران را مجبور به پذیرش این موضوع می‌کنند. اما این شرایط پیامدهای زیادی داشته و اخلاقی و قانونی نیز نیست. مشاور جنسی می‌تواند به این افراد برای درمان و کنترل کمک کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه انحرافات جنسی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره