اختلالات جنسیاختلالات روانی

عورت نمایی یا اختلال نمایشگری جنسی | علایم، علل و درمان عورت نمایی

عورت نمایی یا اختلال نمایشگری جنسی چه نشانه هایی دارد؟ مشکلات و ناهنجاری‌های جنسی به انواع متعددی تقسیم می‌شوند. به طور کلی ناهنجاری‌های جنسی را به دو دسته انحرافات و اختلالات جنسی تقسیم می‌کنند. اختلال نمایشگری جنسی یا همان عورت نمایی در دسته‌ی انحرافات جنسی قرار می‌گیرد. در مقابل، اختلالات جنسی شامل مواردی مانند زود انزالی، اختلال نعوظ و … است. معمولا درمان‌های روانشناختی، مشاوره و کمک گرفتن از یک سکس‌تراپیست برای درمان مشکلات جنسی از جمله اختلال نمایشگری جنسی لازم و ضروری است. در ادامه با اختلال نمایشگری جنسی بیشتر آشنا خواهیم شد. حتما برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

عورت نمایی یااختلال نمایشگری جنسی چیست؟

عورت نمایی یا اختلال نمایشگری جنسی در دسته انحرافات جنسی قرار می‌گیرد که فرد تمایل دارد در مکان‌های عمومی، اندام جنسی خود را به نمایش بگذارد. به عبارت دیگر، میل مکرر برای نشان دادن اندام جنسی و آلت تناسلی خود به افراد غریبه در مکان‌های عمومی که بیشتر از جانب مردان اتفاق می‌افتد، اختلال نمایشگری جنسی گفته می‌شود.

فرد بیمار برای تحریک و برانگیختگی جنسی اقدام به نشان دادن اندام تناسلی خود به فرد غریبه که انتظار دیدن همچین رفتاری ندارد را می‌کند. میل افراد برای نشان دادن آلت خود به دیگران غیر قابل کنترل بوده که برای تحریک آن‌ها لازم است. افراد مبتلا به اختلال عورت نمایی تمایلی به برقراری رابطه جنسی با قربانیان خود ندارند و معمولا پس از تحریک شدن، با تفکر و خیال‌پردازی راجع‌به آنچه انجام داده‌اند، دست به خودارضایی می‌زنند.

علائم عورت نمایی

تشخیص اختلال عورت نمایی یا نمایشگری جنسی با مشاهده علائمی امکان‌پذیر است. انسان‌ها به طور غریزی سعی در پوشاندن عورت و اندام‌های خصوصی خود دارند. لذا اگر فردی خلاف این میل غریزی رفتار کرد و از نشان دادن آلت خود به دیگران ابایی نداشت به اختلال نمایشگری جنسی مبتلاست.

گفته می‌شود اگر فردی در یک دوره‌ی ۶ ماهه اقدام به نشان دادن اندام تناسلی خود به افراد غریبه کرد و با انجام این کار تحریک و برانگیخته شد؛ نشانه و علامت اختلال نمایشگری جنسی است. اغلب این افراد پس از تحریک شدن و یادآوری آن لحظات شروع به خودارضایی می‌کنند.

اختلال نمایشگری جنسی موجب آسیب روانی و رنجش خاطر فرد قربانی می‌شود. هم‌چنین فرد قربانی خشمگین شده یا دچار ترس و اضطراب می‌گردد. مشاهده این علائم در قربانی ممکن است موجب خوشحالی بیمار عورت نما شود.

ممکن است اختلال نمایشگری جنسی با ناهنجاری‌ها و مشکلات جنسی دیگری مانند انواع فتیش‌ها، بردگی جنسی، پدوفیلی یا میل جنسی به کودکان و … همراه باشد.

علت ایجاد اختلال نمایشگری جنسی

دوران کودکی فرد تاثیر بسیار زیادی در ابتلای فرد به اختلال نمایشگری جنسی دارد. غافل شدن والدین از تربیت جنسی فرزند در دوران کودکی می‌تواند عوارض نامطلوبی چون اختلال نمایشگری جنسی برای او در دوران بزرگ‌سالی ایجاد کند. بنابراین تربیت جنسی نادرست و الگوبرداری از رفتارهای اشتباه اطرافیان منجر به ایجاد اختلال عورت نمایی می‌شود.

خاطرات و تجربیات دوران کودکی بیشترین تاثیر را بر سلامت روان فرد در بزرگ‌سالی دارد. حقارت‌ها و تجربیات تحقیر شدن در کودکی، احساس شرم دائمی از جمله احساساتی هستند که این افراد در بزرگ‌سالی همراه خود دارند. آن‌ها برای مقابله با این شرم و حقارت از نمایشگری جنسی استفاده می‌کنند. مشاهده رفتار ترس، وحشت، اضطراب، خشم قربانیان تاحدودی موجب خرسندی و احساس قدرتمندی در بیماران مبتلا به اختلال عورت نمایی می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد بیماری‌ها و مشکلات مغزی، آسیب ناحیه گیجگاهی مغز نیز از جمله عوامل موثر در ایجاد اختلال نمایشگری جنسی به شمار می‌روند.

چگونه می‌توان اختلال نمایشگری جنسی را درمان نمود؟

تشخیص این اختلال و درمان آن به عهده روانشناس و سکس‌تراپیست ماهر است. موفقیت در پروسه‌ی درمان تا حدود زیادی به آمادگی و تمایل خود بیمار بستگی دارد. زیرا درمان مشکلات روانی به درخواست بیمار برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد. درمان اختلال عورت نمایی با توجه به اینکه این اختلال علت واضح و مشخصی ندارد، پیچیده و زمان‌بر است.

مشاور و روانشناس ماهر با بررسی رفتار فرد اقدام به درمان و از بین بردن علائم و نشانه‌ها می‌کند. رفتار درمانی، آموزش رفتار صحیح و جایگزینی آن به جای رفتار غلط از جمله راه‌های درمان موثر در اختلال نمایشگری جنسی است.

روان‌‌کاوی و بررسی دقیق دوران کودکی فرد می‌تواند به پیدا کردن ریشه‌های مشکلات فرد ختم شود. در حقیقت روان‌کاوی به بررسی گذشته و دوران خردسالی بیمار می‌پردازد و پس از یافتن ریشه‌های بیماری به فرد مبتلا کمک می‌کند تا کنترل رفتار جنسی خود را به دست گیرد.

علاوه بر روان‌کاوی، شرکت در جلسات مشاوره و کمک گرفتن از روانشناس می‌توان از داروهای ضد افسردگی دسته SSRI (مهارکننده بازجذب سروتونین) مانند سیتالوپرام، سرترالین و … کمک گرفت. در صورتی که داروهای SSRI موثر واقع نشدند، می‌توان از داروهای پایین‌آورنده‌ی میل جنسی مانند مدروکسی پروژسترون استات، لوپرولید و … که سطح تستوسترون را کاهش می‌دهند، استفاده نمود.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال عورت نمایی می توانید از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره