اختلالات روانیاضطراب و استرسفوبیا و ترس

نگرانی از آینده | ترس از آینده

نگرانی از آینده یا کرونوفوبیا، نوعی ترس وسواس گونه و غیرمعمول است. جزو اختلالات اضطرابی محسوب می‌شود و در دسته فوبیاهای خاص طبقه بندی می‌شود. طبیعی است که با توجه به اتفاقات گذشته زندگی خود، در مورد آینده نگران باشیم. در واقع آینده آبستن وقایعی است که نه تنها از آنها اطلاعی نداریم بلکه برای آنها آماده هم نیستیم. همه ما گاهی نگران فردا یا روزهای آینده شده ایم. حتی بخشی از این ترس، سازنده خواهد بود . به ما کمک می‌کند تا احتمالات مختلف را در نظر بگیریم. ترس از آینده تا حدی عادی بوده؛ ولی اگر زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد؛ اختلال محسوب شده و باید برای درمان آن اقدام کرد.

ترس از آینده

هیچ کس از آینده خبر ندارد و نمی‌داند که روابط عاطفی یا کاری چگونه پیش خواهد رفت. اما برخی از افراد بیشتر از حد معمول نگران اتفاقات آینده هستند و حتی در مورد آن‌ها فاجعه سازی می‌کنند. همین عامل سبب بروز ترس از آینده می‌شود. در واقع آینده و مسائل مربوط به آن در کنترل شما نیستند. اما حال در اختیار شماست و می‌توانید به نحو احسنت از آن استفاده کنید. در این مقاله به نشانه ها و درمان این نوع ترس، خواهیم پرداخت.

نشانه های نگرانی از آینده

نشانه های نگرانی از آینده

قطعا نگرانی از آینده، در افراد مختلف به شکل ها و شدت های مختلفی بروز می‌کند. به طورکلی بیشتر علائم با نشانه های اضطراب، یکسان خواهد بود. اما این علائم می‌توانند در یک طیف، بین یک نگرانی ساده تا یک ترس ناتوان کننده متغیر باشند. برخی از نشانه های ترس از آینده، شامل موارد زیر می‌شود.

🔸اختلال در تمرکز و توجه

🔸بی ثباتی خلق و خو و تغییر ناگهانی احساسات

🔸بی‌علاقگی به زندگی روزمره

🔸بی قراری و تحریک پذیری

🔸بروز دردهای عضلانی

🔸اختلال در اشتها و خواب

🔸حالت تهوع

🔸حملات پانیک. (برای آشنایی بیشتر با نشانه ها و اقدامات لازم هنگام حمله پانیک کلیک کنید).

احتمالا این افراد همیشه در حال تصور کردن بدترین سناریوها در ذهن خود هستند. این دسته از افراد، حتی از بروز چنین افکاری در ذهن خود نگران شده که اضطراب و حتی علائم نیز با این رفتار، تشدید می‌شوند.

دلایل ابتلا به نگرانی از آینده

دلایل مختلفی برای بروز نگرانی از آینده وجود دارد. در واقع این یک ترس غیرمنطقی است که نمی‌توان هیچ دلیل مشخصی را برای آن ذکر کرد. اما برخی از عوامل در شکل گیری آن نقش داشته و زمینه را برای بروز آن محیا می‌کنند.

📌تجربه اتفاقات یا بیماری در گذشته

در واقع این اصلی ترین برای نگرانی از آینده است. چرا که افراد معمولا اتفاقات بد را تعمیم داده و از بروز آنها در آینده هراس دارند. برای مثال فردی که در گذشته به یک بیماری سخت دچار بوده؛ از آینده و بروز دوباره بیماری خود می‌ترسد. بیماری های دشوارو لاعلاج امید به زندگی و آینده را کاهش داده و تاثیرات بدی بر سلامت روان فرد دارد. عوامل دیگری مثل مرگ عزیزان، طلاق، تصادف، شکست مالی و… افراد را نسبت به آینده بدبین می‌کند.

📌ژنتیک

براساس تحقیقات انجام شده، نگرانی از آینده می‌تواند ژنتیکی باشد. درواقع افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها مبتلا به ترس از آینده است؛ بیشتر احتمال دارد که این اختلال را تجربه کند. به طورکلی اختلالات اضطرابی، عامل وراثتی داشته و در بسیاری از موارد منتقل می‌شوند. حتی تجربه ترس و اضطراب در دوران بارداری نیز، کودک را در آینده با مشکلاتی روبرو خواهد کرد.

📌سایر اختلالات روانی

برخی از محققین معتقدند که نگرانی از آینده، خود نشانه ای از دیگر بیماری هاست و به تنهایی اختلال محسوب نمی‌شود. برای مثال افراد در اختلال هراس، انواع فوبیاها، استرس پس از سانحه و اضطراب فراگیر نیز ترس از آینده را تجربه می‌کنند. کرونوفوبیا یا ترس از آینده جزو نشانه های بالینی بسیاری از اختلالات روان است؛ اما اشخاصی که مبتلا به افسردگی و اضطراب اجتماعی هستند؛ بیشتر در معرض ابتلا به نگرانی از آینده قرار دارند. شاید حتی بعد از درمان اختلالات روان نیز، ترس برای بروز مجدد آنها، افراد را از آینده بترساند. برای اطلاع از نشانه های اضطراب اجتماعی کلیک کنید.

📌عوامل دیگر

محیط زندگی نیز در بروز نگرانی از آینده نیز بسیار موثر است. افرادی که در خانواده های ناامید و افسرده پرورش می‌یابند؛ باورهای اشتباه بیشتری در مورد آینده خود دارند. همچنین افزایش سن، عامل دیگری است که باعث بروز ترس از مرگ، تنهایی و… می‌شود. امید به زندگی معمولا در افراد سالمند کمتر شده و آنها خود را برای مرگ آماده می‌کنند. اما به طور کلی، تمامی این عوامل قابل کنترل بوده و می‌توان از آنها پیشگیری کرد.

برای جلوگیری از نگرانی از آینده چه کنیم؟

جلوگیری از نگرانی از آینده

راه های زیادی برای کنترل افکار و نگرانی از آینده وجود دارد. در واقع بسیاری از افکار ما ناخودآگاه هستند و کنترل آنها دشوار است؛ اما می‌توان با راه هایی از پدیدایی افکار منفی جلوگیری کرد. برخی از این روش ها به شرح زیر می‌باشند.

اگر به دنبال استفاده از داروهای ضد اضطراب هستید، حتما درباره عوارض آن مطالعه کافی انجام دهید.

✅اهمیت به سلامت جسمانی

رابطه سلامت جسمانی با سلامت روان، غیرقابل انکار است. اگر به رژیم غذایی خود اهمیت داده و به صورت منظم ورزش کنیم؛ روحیه بهتری را تجربه خواهیم کرد. فعالیت بدنی علاوه بر اینکه نشانه های استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد؛ باعث نشاط و شادابی نیز خواهد شد. همچنین که افرادی که در گذشته بیماری سختی را پشت سرگذاشته اند؛ باید بیشتر به سلامت خود اهمیت دهند؛ تا از بروز دوباره آن جلوگیری کنند.

✅صحبت با دیگران و مشاور در مورد نگرانی از آینده

صحبت کردن در مورد نگرانی از آینده و درمیان گذاشتن مشکلات با دیگران، سبب تقلیل اضطراب و استرس خواهد شد. البته شاید دیگران درک درستی از نگرانی های ما نداشته باشند یا حتی به تمسخر ما بپردازند. در این شرایط بهتر است از یک روانشناس کمک بگیریدو با او صحبت کنید. او نه تنها شما را بر اساس ترس هایتان قضاوت نمی‌کند؛ بلکه به درمان اختلالات همزمان نیز خواهد پرداخت. همچنین با روش ها و تمریناتی ترس از آینده را در شما از بین خواهد برد. برای آشنایی با انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

✅مراقبه

مراقبه یکی از روش های موثر برای کاهش نگرانی از آینده است. با اختصاص دادن دقایقی در طول روز به خود و کنترل و افکار و حتی تنفس تان، می‌توان اضطراب را تا حد زیادی کاهش داد. همه ما در مواردی با خود صحبت می‌کنیم و وقتی افکار ما منفی باشند؛ روی این مکالمه نیز تاثیر خواهد گذاشت. اما مراقبه نه تنها سرعت و محتویات افکار را کنترل می‌کند؛ گفتگو های ذهنی را نیز در جهت مثبت تغییر می‌دهد. برای آشنایی با اصول ریلکسیشن کلیک فرمایید.

سخن پایانی

در بیشتر موارد نگرانی از آینده یک احساس موقت بوده که به زودی برطرف می‌شود. اما اگر این تفکر ادامه پیدا کرد و زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار داد؛ حتما برای درمان اقدام کرده و از یک روانشناس کمک بگیرید. در بسیاری از موارد برای کنترل علائم اضطراب از دارو درمانی استفاده می‌شود که در این مورد باید از یک روانپزشک کمک بگیرید. با توجه به مطالبی که ذکر شد ترس از آینده، حتی فرصت استفاده از زمان حال را هم از شما می‌گیرد؛ پس باید به این مورد توجه کرده و حتما برای درمان اقدام کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نگرانی از آینده می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

راه درمان ترس از آینده چیست؟

برای درمان نگرانی از آینده در ابتدا می‌توانید در مورد ترسها و مشکلات خود با دیگران یا روانشناس صحبت کرده و یا به مراقبه بپردازید. تقویت سلامت جسمانی نیز بسیار موثر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره