اختلالات روانیسایر اختلالات روانی

رابطه با محارم چه پیامدهایی دارد | علت و راه های جلوگیری

رابطه با محارم به هرگونه رابطه با اقوام درجه یکی است که نسبت زوجینی بین آنها نیست. این گونه روابط در گذشته بیشتر رایج بود اما امروزه به دلیل مشکلاتی که حتی ازدواج های فامیلی همراه خود می آورند نیز، منع می شود. رابطه با محارم ابعاد گسترده ای دارد و به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. در پی چنین روابطی آسیب های بیشماری ظاهر می‌شود که جای بررسی دارد. پس در ادامه به پیامدها و نحوه درمان رابطه با محارم اشاره کرده‌ایم. در این باره می‌توانید برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

رابطه با محارم

رابطه با محارم شامل رابطه جنسی یا عاطفی با افرادی است که به شکلی با شما نسبت خونی دارند؛ که جلوتر بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد. رابطه با محارم در بسیاری از کشورها قانونی بوده و مشکل شرعی نیز ندارد. گاهی این روابط شکل تجاوز به خود می گیرد که در آن صورت حکم شرعی و مجازات آن متفاوت خواهد بود. اگر شما با کسی به جز همسر خود رابطه جنسی داشته باشید زنا، نام میگیرد که اگر همین عمل را با خویشاوندان خود داشته باشید زنا با محارم است.

چرا رابطه با محارم منع می شود؟

در این مورد نظریه های مختلفی مطرح است اما به طور کلی منع رابطه با محارم یک قانون جهان شمول است و این رفتار در بسیاری از جوامع یک تابو اجتماعی است.

جنبه های روانی

رابطه با محارم باعث ایجاد تعارض و حتی نفرت بین اعضای خانواده می شود که پیامدهای روانی زیادی خواهد داشت. بی اعتمادی، اضطراب و افسردگی تنها چند مورد از عارضه هایی است که رابطه با محارم به بار می آورد. رابطه با محارم یک اختلال جنسی نیز محسوب می شود اما هنوز عده ای برخلاف ممنوعیت ها به آن روی می آورند.

سلامتی و جمعیت شناختی

سالانه شاهد تولد فرزندانی با معلولیت های مختلف هستیم که به بخش بزرگ آن به دلیل ازدواج های فامیلی است؛ گرچه ازدواج های فامیلی بحثی جدا از زنا با محارم است اما اگر این روابط به فرزند آوری نیز منجر شود احتمال بروز بیماری های ژنتیکی بیشتری وجود دارد.

انواع مختلف رابطه با محارم

بین خواهر و برادر

کودکان معمولا معنای بسیاری از فعالیت ها را هنوز نمی دانند و فقط آن هارا از والدین یا رسانه ها تقلید می کنند. اگر شاهد فعایت های جنسی بین فرزندان خود بوده اید آنها را ملامت نکنید ولی بیشتر در رفتارها و روابط آنها با دیگران دقت کنید. آنها در بخشی از مراحل رشد خود به کشف بدن خود می پردازند و ممکن است دست به چنین به رفتارهایی بزنند. رابطه بین دوقلوها یکی از مثال های این روابط است.

بین یک کودک و بزرگسال

ازدواج پدر با دختر خود یکی از شایع ترین انواع رابطه با محارم است که در سال های اخیر نیز شاهد آن بوده ایم. اما این شرایط در مواردی شکل تجاوز، کودک همسری یا پدوفیلی نیز به خود می گیرد. همانطور که گفته شد کودکان از حساسیت این موضوع اطلاعی ندارند و با توجه به اعتماد و علاقه ای که به خانواده خود دارند؛ ممکن است به راحتی به رابطه تن دهند.

بین بزرگسالان

در بین بزرگسالان دیگر بی اطلاعی مطرح نمی شود. چرا که آنها از قوانین و عواقب آن مطلع هستند. اما گاهی احتمال تجاوز وجود دارد. به طور کلی رابطه با پدر، مادر، خواهر و برادر، عمه، عمو، دایی، خاله، پدر بزرگ و مادر بزرگ ممنوع و در اسلام حرام است.

علل تمایل به رابطه با محارم

نظریه های روانشناسی

یکی از نظریه های معروف فروید به نام عقده ادیپ مطرح می کند که کودکان در سنین 3 تا 5 سال به والد غیر همجنس خود گرایش جنسی پیدا می کنند که در پسران، عقده ادیپ و در دختران عقده الکترا نام دارد. در این سنین حتی ممکن است کودکان از والدین همجنس خود احساس تنفر کنند.

روابط بسیار صمیمی و کنترل نشده با محارم

در بسیاری از موارد، افراد به دلیل فقدان مهارت های اجتماعی و ارتباطی یا عدم حضور در جامعه؛ تمام دایره معاشرتی شان به خانواده و نزدیکان محدود می شود و همین عامل بیشتر آنهارا در معرض این گرایش قرار می دهد.

اختلالات شخصیت یا جنسی

تحقیقات نشان داده اند که افرادی که شخصیت ضداجتماعی یا اختلال جنسی دارند بیشتر احتمال دارد که به نزدیکان خود، گرایش جنسی داشته باشند. همچنین اختلال اضطراب اجتماعی یا ترس از حضور در اجتماع نیز از دیگر عوامل روانی است که این میل را در فرد ایجاد می کند. به دلیل میل جنسی زیاد نیز فرد از رابطه با همسر خود یا خود ارضایی، راضی نمی شود به روش های دیگر روی می آورد.

تماشای پورن

صنعت پورن همیشه یکی از عوامل ایجاد کننده فساد و بی بند و باری در جامعه بوده است. تبلیغ رابطه جنسی با محارم یکی دیگر از اهداف این صنعت است که این گونه روابط را در جامعه عادی سازی می کند.

پیشگیری از بروز رابطه با محارم

گرایش به رابطه با محارم، قطعا دلایل ریشه ای و پیچیده ای دارد که نیازمند مشاوره و روان درمان درمانی های طولانی مدت دارد. به کمک یک روانشناس یا سکستراپیست میتوانید عوامل به وجود آورنده آن را شناسایی کنید و دنبال درمان باشید. همکاری اطرافیان و خود فرد نیز بسیار اثربخش خواهد بود.

سخن پایانی

آسیب ناشی از رابطه با محارم فقط محدود به خود فرد یا خانواده نمی شود؛  بلکه اثرات آن، جامعه را در بر می گیرد پس به راحتی نمی توان از کنار آن گذشت. شیوع رابطه با محارم ارزش های خانواده و جامعه را خدشه دار می کند که جبران آن کار آسانی نیست.

برای دریافت مشاوره در زمینه رابطه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

زنا با محارم چیست؟

 
رابطه جنسی با هر شخصی غیر از همسر زنا و با اقوام درجه یک که رابطه خونی وجود دارد؛ زنا با محارم نامیده می شود.

حکم شرعی و قانونی رابطه با محارم چیست؟

رابطه با محارم در اسلام حرام در قانون حکم اعدام برای آن در نظر گرفته می شود.

آیا فرزند حاصل از این روابط نامشروع است؟

بله اگر در جریان این روابط فرزندی متولد شود؛ نامشروع است حتی اگر رابطه جنسی با خانواده نزدیک باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره