اختلالات روانیاختلالات شخصیت

ازدواج با شخصیت خودشیفته

هیچ کس قصد ازدواج با شخصیت خودشیفته را ندارد. اما وقتی برای اولین بار او را ملاقات کردید، همه آن چیزی که تا آن زمان برای خوشبختی‌تان تصور می‌کردید، یکجا داشت. نهایتا با شریک رویاهای‌تان ازدواج کردید اما ماجرا آن‌طور که فکرش را می‌کردید پیش نرفت. کنار آمدن با زندگی زناشویی به اندازه کافی دشوار هست. خودشیفتگی، این امر را حتی پیچیده‌تر خواهد کرد، زیرا خودشیفتگی با چندین رفتار که در روابط عاشقانه اختلال ایجاد می‌کنند، مرتبط است. داشتن رابطه با شخصیت خودشیفته از نظر عاطفی طاقت فرساست و بر سلامت روان شما تأثیر منفی می‌گذارد. اگر مشکوک به خودشیفتگی همسرتان هستید، حتما درباره مشکلات متداول ازدواج با افراد خودشیفته بخوایند و در این زمینه از خدمات مشاوره ازدواج استفاده نمایید.

قبل ازدواج خودشیفته ها را بشناسید

اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) نوعی اختلال شخصیت است که می‌تواند مشکلات زیادی در زندگی و سلامت روان افراد مبتلا به این اختلال ایجاد کند. ویژگی‌های اصلی NPD عبارتند از احساس خودبزرگ‌بینی، عدم همدلی با دیگران و نیاز بیش از حد به توجه و تحسین.

علاوه بر این، اکثر افراد مبتلا به NPD در استعدادها و دستاوردهای خود اغراق می‌کنند. اکثر آن‌ها بر این باورند که بالاتر از دیگران هستند و فقط با کسانی معاشرت می‌کنند که آن‌ها را شایسته حضورشان می‌دانند. به دلیل تصور تحریف شده خود، ممکن است معتقد باشند که مستحق برخورد ویژه از سوی دیگران هستند. آن‌ها حاضرند از دیگران برای رسیدن به آنچه می‌خواهند سوء استفاده کنند و انتظار دارند که انتظارات‌شان را بی چون و چرا اجرا کنند. فقدان همدلی که اغلب با NPD دیده می‌شود به این معنی است که آن‌ها قادر نیستند یا نمی‌خواهند نیازها یا احساسات دیگران را تشخیص دهند.

سایر ویژگی‌های شخصیتی که در NPD رایج است عبارتند از عصبانی شدن یا بی حوصلگی هنگامی که به آن‌ها امتیازاتی که احساس می‌کنند سزاوار آن هستند داده نمی‌شود. معمولا با خشم واکنش نشان می‌دهند یا دیگران را تحقیر می‌کنند تا خود را برتر جلوه دهند. برای آشنایی بیشتر با اختلال شخصیت خودشیفته کلیک کنید.

ازدواج با شخصیت خودشیفته

ازدواج شما مهم‌ترین رابطه در زندگی‌تان خواهد بود. قطعا باید آگاهانه تصمیم بگیرید که چه کسی را انتخاب می‌کنید. اگر قصد ازدواج با یک خودشیفته را دارید لازم است بدانید با فردی ازدواج خواهید کرد که قادر به داشتن یک رابطه سالم و صمیمی بین فردی نیست؛ زیرا ویژگی بارز خودشیفتگی، عدم همدلی است. همدلی برای حساسیت به احساسات و شفقت نسبت به دیگران ضروری است. از سویی نیاز به مرکز توجه بودن، کار را به مراتب برای شما سخت خواهد کرد و چه بسا حواس‌تان را از خودتان و اهداف و نیازهای واقعی‌تان پرت خواهد کرد.

اگرچه ممکن است در این رابطه مورد ضرب و شتم یا آزار فیزیکی قرار نگیرید، اما قلب شما 10000 بار شکسته خواهد شد. شاید فکر کنید فردی «قوی» هستید و می‌توانید از پس آن برآیید، اما حقیقت این است که قدرت شما در واقع قدرت نیست، بلکه انکار حقیقت ماجراست.

ویژگی‌های شخصیتی که با اختلال شخصیت خودشیفته همراه است می‌تواند حفظ روابط سالم را دشوار کند. در حالی‌که هیچ کس به میل خود به دنبال رابطه با یک فرد خودشیفته نیست، یافتن خود در یک چنین رابطه‌ای بعید نیست. در واقع، افراد با شخصیت‌خودشیفته اغلب در جلب اعتماد دیگران از طریق تاکتیک‌های مختلف مهارت دارند. به همین دلیل، بسیاری از افراد با افراد خودشیفته ازدواج می‌کنند. مدیریت یک چنین رابطه‌ای اصلا آسان نخواهد بود. کمک گرفتن از یک مشاور برای تصمیم‌گیری درست و یادگیری مهارت‌های خاص موردنیاز در این رابطه، چه بسا ضروری است.

برای آشنایی بیشتر با اختلالات شخصیت دسته b کلیک کنید.

نمایی از زندگی و ازدواج با شخصیت خودشیفته

در چنین رابطه‌ای، به شما گوش داده نمی‌شود. فقط در صورتی احساسات شما را در نظر می‌گیرد که تا حدودی به نفع خودش باشد. وقتی سعی کنید مسئولیتی به او بدهید، عصبانی می‌شود. سهم خود را از مسئولیت‌های خانه انجام نمی‌دهد، یا همکاری‌اش اندک و معامله‌ای خواهد بود. مستقیماً به سؤالات پاسخ نمی‌دهد. هر طور بخواهد می‌آید و می‌رود. هرگز از شما در مورد روزتان نمی‌پرسد. نسبت به چیزهایی که شما به آن‌ها اهمیت می‌دهید توجهی نشان نمی‌دهد. اگر به آن‌ها “نه” بگویید، بهای گزافی خواهید پرداخت.

گفتگوهای ساده به تلاش‌های دیوانه‌کننده تبدیل خواهند شد. شما هرگز برنده نخواهید بود. او هرگز درگیری را حل نکرده یا عذرخواهی نخواهد کرد. برعکس، شما را برای تمام مشکلات سرزنش می‌کند. حتی کاری خواهد کرد که خودتان هم خودتان را سرزنش کنید. او از نقاط ضعف‌تان علیه خودتان استفاده کرده و شرم و خشم خود را روی شما خالی خواهد کرد. آنچه برای او اهمیت بیشتری دارد این است که چگونه در مقابل دیگران ظاهر می‌شود. در واقع، افراد غریبه بیشتر از شما در نظر او مهم خواهند بود و حاضر است شما را قربانی کند. ارزش شما در نظر او تا حد پوچی کاسته خواهد شد. شما خود را فراموش خواهید کرد زیرا یاد می‌گیرید که فقط روی احساسات و واکنش‌های او تمرکز کنید و مال خودتان مهم نباشد.

احساس ناتوانی در ترک خوشیفته

در ابتدا احساس خواهید کرد در این رابطه گیر کرده‌اید، نمی‌توانید او را ترک کنید و دل‌تان برایش تنگ می‌شود. با اینکه او رفتارهای بد خود را به شما نشان می‌دهد، اما شما نیت خوب خود را فرافکنی می‌کنید. با گذشت زمان، حتی اگر احساس شکست کنید، از دید بقیه باورپذیر نخواهد بود. این باعث می‌شود که واقعیت خود را زیر سوال ببرید و بیشتر به خودتان شک کنید. کل این تجربه به شما آسیب می‌زند؛ چراکه درحقیقت نوعی خشونت بین‌فردی است.

متداول‌ترین مشکلات در ازدواج با شخصیت خودشیفته

کنترل کامل

خودشیفته از احساس قدرتی که از کنترل کامل ناشی می‌شود، لذت می‌برد. این ممکن است منجر به تلاش همسرتان برای کنترل زندگی شما شود. آن‌ها ممکن است سعی کنند کنترل شما را به روش‌های آشکاری به دست آورند، اما اغلب از رفتارهای غیرمستقیم‌تر، از جمله سرکوفت زدن استفاده می‌کنند. این ممکن است شامل مشاجره، سرزنش و غیره باشد. اگر این کار موثر نبود، اغلب سعی می‌کنند با استفاده از احساس گناه، شما را کنترل کنند. قرار گرفتن در یک رابطه کنترل‌کننده برای شما سمی بوده و به سلامت روان شما آسیب می‌رساند، اما برای او که تمایل به قدرت و برتری دارد جذاب است.

رقابت با فرزندان

به طور معمول، هنگامی که فرزندان وارد ماجرا می‌شوند، هر دو والدین فرزندان خود را در اولویت قرار می‌دهند. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به خودشیفتگی از این الگوی طبیعی پیروی نمی‌کنند. معمولاً پارتنر خودشیفته با فرزندان خود رقابت می‌کند تا در مرکز توجه قرار گیرد. خودشیفته‌ها ممکن است سعی کنند فعالانه فرزندان خود را کنترل کنند یا سعی کنند آن‌ها را وادار کنند که مانند یک خودشیفته فکر کنند. در نهایت، شما نیز از نیاز دائمی آن‌ها به مرکز توجه بودن و رقابت بی‌پایان‌شان با کودکان، فوق‌العاده خسته خواهید شد.

استحقاق تمجید

استحقاق تمجید اغلب رایج‌ترین مشکل ازدواج با خودشیفته‌ها است. مهم نیست که شما چه تلاشی می‌کنید یا چه دستاوردی دارید، شریک خودشیفته شما راهی برای گرفتن امتیاز آن پیدا می‌کند. اگر اعتبار آن‌ها برای چیزی زیر سوال برود، اغلب با پرخاشگری، کلمات تند، بحث و جدل یا حتی مشاجره شدید روبرو می‌شوید، احتمالاً چون احساس می‌کنند که شما سعی می‌کنید بهتر از آن‌ها باشید.

حسادت شدید

حسادت شدید یکی دیگر از مشکلات رایج ازدواج با شخصیت خودشیفته است. این هم به نیاز به مرکز توجه بودن برمی‌گردد که مشخصه اکثر افراد خودشیفته است. معمولاً افراد خودشیفته احساسات پنهانی ناامنی دارند که نیاز به تحسین و توجه بیش از حد را تقویت می‌کند. اگر احساس کنند کسی بهتر یا باهوش‌تر از آن‌هاست یا اگر حس کنند شخص دیگری، عشق و توجه شریک زندگی آن‌ها را به خود جلب می‌کند (یا حتی برعکس)، می‌تواند باعث ایجاد احساس شدید حسادت شود. مشکل این حسادت این است که اغلب به مشاجره‌های شدید منجر می‌شود. مثلا ممکن است پارتنر خود را به خاطر معاشقه یا خیانت سرزنش کنند، حتی اگر درست نباشد.

بدرفتاری‌های یک خودشیفته

علاوه بر این مشکلات، کسانی که با یک خودشیفته ازدواج می‌کنند، قربانی آزار خودشیفته‌ها می‌شوند. رایج‌ترین نوع بدرفتاری خودشیفته‌ها، آزار کلامی است. اکثر خودشیفته‌ها از آزار کلامی برای کنترل و ارعاب شریک زندگی خود استفاده می‌کنند. بسیاری از چیزها زیر چتر توهین کلامی قرار می‌گیرند، از جمله قلدری و تحقیر شما در مقابل دیگران، متهم کردن شما به انجام کارهای بی‌دلیل و سرزنش شما برای کارهایی که خارج از کنترل شما هستند. برای یک خودشیفته عادی است که خود جذاب‌شان را به دنیا نشان دهند در حالی که در پشت درهای بسته به یک فرد کاملاً متفاوت نسبت به شما تبدیل شوند. این می‌تواند باعث شود دیگران فکر کنند شما خیلی حساسیت نشان می‌دهید.

اگر شما از همه آنچه که افراد دارای شخصیت‌خودشیفته می‌خواهند پیروی نکنید، ممکن است سعی کنند شما را از پول، غذا یا حتی عشق فرزندان‌تان دور کنند. این نیز نوعی باج گیری عاطفی است (شکل دیگری از بدرفتاری که هدف آن کنترل است و معمولاً در ازدواج با افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته دیده می‌شود). متأسفانه، این بدرفتاری‌ها ممکن است شامل آزار فیزیکی نیز باشد. برای مثال پرتاب اشیا، تخریب اموال و حتی ضربه زدن یا لگد زدن.

چگونه از این وضعیت خارج شویم؟

قطعا بهترین حالتی که می‌توان متصور شد این است که اصلا در چنین دامی نیفتید. اگرچه تشخیص افراد با شخصیت خودشیفته برای شما بسیار دشوار است، اما کمک گرفتن از مشاوران پیش از ازدواج می‌تواند در شناخت و تصمیم برای ازدواج با چنین افرادی آگاهی موثر باشد.

با این‌حال اگر هم اکنون همسر شما درگیر چنین اختلالی‌ست، باز هم دیر نشده. در بسیاری از مواقع، مشاوره بهترین روش درمان برای مقابله با مشکلات زناشویی و سوء استفاده‌های افراد خودشیفته می‌باشد. اگرچه مشاوره خانواده می‌تواند مفید باشد، ممکن است به سختی بتوانید شریک خودشیفته‌تان را همراه خود به جلسه بیاورید. این به این دلیل است که افراد خودشیفته اغلب احساس می‌کنند خودشان مشکلی ندارند. حتی در این‌صورت هم می‌توانید برای مقابله با تأثیرات ازدواج با یک فرد خودشیفته بر خود و زندگی‌تان، از مشاوران کمک بگیرید. برای آشنایی با روش های درمان شخصیت خودشیفته کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت ها می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره