کودککودک و سبک زندگی

ترساندن کودک | 4 عوارض ترساندن کودک

‌ترساندن کودک یکی از روش ‌های باب شده بین والدین است. که کودکان را از پلیس، آقا دزده، آمپول و لولو خورخوره می‌ترسانند. یا خیلی از والدین صد ها جمله وحشتناک مشابه به این ‌ها را برای ترساندن کودک استفاده می‌کنند. و این روند به قدری ادامه پیدا می‌کند و نسل به نسل به افراد و کودکان بعدی منتقل می‌شود. اما اطلاعی ندارند که چه آسیب روانی به کودک وارد می‌کنند. عده‌ای از والدین نیز احساس می‌کنند که با این روش ترساندن کودک از قدرت خود استفاده می‌کنند. و کودک را با روش تربیتی خود رشد می‌دهند. اما غافل از اینکه ترساندن‌کودک روش تربیتی نیست. برای اطلاع از روش‌ های تربیتی مناسب حتما باید از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه اطلاع بگیرید. تا از روش‌ های مناسب و به روز استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره کودک راهنمایی بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترساندن کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

ترساندن کودک

ترساندن کودک چیست

به طور کلی ترساندن کودک روش مناسب تربیتی نیست. اما والدین برای نشان دادن قدرت و تسلط خود از ترساندن کودک استفاده می‌کنند. آن ها معتقد هستند که کودک باید از حرف بزرگتر های خود هراس داشته باشند؛ و مطابق انتظارات آن ها تغییر کنند. این شیوه فرزند پروری از ترس والد سرچشمه می‌گیرد و نتیجه نگرانی ‌های مهار نشده است. این روش تربیتی هرگز به صلاح کودک نبوده. و ناخواسته بر روی نا خودآگاه او تاثیر می‌گذارد. و تربیت مبتنی بر ترس را پیش می‌گیرد. در نتیجه خود والدین هستند که باید برای عواقب این رفتار و تربیت آماده باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

عوارض ترساندن کودک چیست؟

ترساندن کودک عوارض و آسیب‌ های بسیار زیادی دارد. والدین باید به تمامی این عوارض توجه داته باشند تا مبادا در آینده با رشد بچه های خود نگران آینده او باشند. در این بخش مقاله راجع به اثرات مخرب تربیت با ترساندن کودک توضیح داده ‌ایم.

📌 سلامت روان و تاب آوری کودک آسیب می‌بیند | ترساندن کودک

یکی از عوارض و اثرات مخرب ترساندن کودک این است که؛ سلامت روان و تاب آوری کودکان آسیب می‌بیند. دوران کودکی بهترین دوران برای آموختن تصمیم گیری به کودک است. و زمانی که ترساندن کودک در تربیت او وجود داشته باشد؛ فرزند شما با ضعف اعتماد به نفس، انعطاف نا پذیری و اضطراب روبرو می‌شود.

در نهایت کودک در بزرگسالی، برقراری ارتباط با دیگران را آموزش ندیده است؛ و از عزت نفس کمی برخوردار است. طبق تحقیقات؛ ترساندن کودکان زمینه ساز افسردگی، اضطراب، اختلالات رفتاری، تغذیه ای و آگورافوبیا می‌باشد.

📌 بچه ‌ها از اشتباه ‌های خود چیزی را آموزش نمی‌بینند

از دیگر پیامد های ترساندن کودک این است که؛ کودکان از اشتباهات خود درس نمی‌گیرند. والدینی که نمی‌گذارند فرزندانشان در کوچه و خیابان‌ها بازی کنند؛ زیرا نگران آسیب دیدن کودک هستند، نه تنها فرصت تجربه بازی‌ های خاص را از کودک نمی‌گیرند؛ بلکه با حذف اشتباهات از زندگی کودک نمی‌گذارند که او اشتباهات خود را درک کند.

این کودکان در آینده با موقعیت ‌های سخت و ناراحت کننده با مشکل مواجه می‌شوند. اما اصل قضیه این است که کودک باید آموزش ببیند تا در موقعیت‌ های دشوار با اعتماد به نفس و چالش‌ های خود غلبه کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنبیه کودک کلیک کنید.

📌 ارتباط والد فرزندی آسیب می‌بیند | ترساندن کودک

ترساندن کودکان باعث بی‌ اعتمادی کودک می‌شود. این بی ‌اعتمادی ‌ها به مرور زمان بین والد و کودک شکاف به وجود می‌آورد؛ که با افزایش سن فرزند و رسیدن به دوران نوجوانی این شکاف بیشتر می‌شود.

📌 کودک خود مختار و شورش گر می‌شود

ترساندن کودک آتش خشم درون آن ها را شعله ور می‌کند. در این شرایط کودک یک زمانی در برابر کنترل شدید والدین می‌ایستد؛ و کنجکاوانه راهی برای کشف جهان پیدا می‌کند. از این نقطه به بعد است که کودک خود را پیدا می‌کند و ترساندن کودک هیچ فایده‌ ای ندارد.

روش‌ های تربیتی جایگزین برای ترساندن کودک

روش‌ های تربیتی جایگزین برای ترساندن کودک

ترساندن کودک همانطور که گفته شد؛ روش مناسبی برای تربیت فرزند نیست. به همین دلیل روش‌ های جایگزینی وجود دارد که می‌توانید به جای ترساندن کودک از آن استفاده کنید. در این بخش مقاله راجع به روش تربیت جایگزین کودک توضیح داده ‌ایم.

✨ انتظارات روشن و عواقب منطقی برای کودک تعیین کنید

یکی از روش‌ های جایگزین برای کودک این است که انتظارات روشن برای کودک مشخص کنیم. باید به کودک بفهمانیم که اگر نتواند انتظارات شما را برآورده کند؛ چه عواقبی در انتظار او خواهد بود. فرق این روش با ترساندن کودک این است که در این روش عواقب تعریف شده نا خوشایند اما غیر ترسناک برای کودک وجود دارد.

✨ قلب کودک را سرشار از عشق کنید

روش جایگزین ترساندن کودک این است که قلب کودک را سرشار از عشق و محبت کنید. در پاسخ به رفتار نا امن کودک نقش والدین باید ارتباطی باشد. والدین باید به جای داد، فریاد و استفاده از جملات تهدید آمیز صبور باشند. آرامش خود را حفظ کنند و با احساسات کودک راه حلی برای چالش یافت کنند.

✨ برای برآورده ساختن انتظارات خود کمک کنید | ترساندن کودک

از روش‌ های جایگزین ترساندن کودک این است که انتظارات خود را به کودک مشخص کنیم. کمک کنید که کودک آن ها را برآورده کند. با این روش مهارت حل مسئله را به کودک آموزش می‌دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سبک های فرزند پروری کلیک کنید.

✨ در صورت مخالفت نیز حرف‌ های کودک را بشنوید

یکی از روش ‌های جایگزین ترساندن کودکان این است که در صورت مخالفت نیز حرف ‌هایی را متوجه شوید و بشنوید به جای اینکه کودک را تهدید کنید. و او را بترسانید با او صحبت کنید. از احساسات کودک اطلاعات کسب کنید و به حرف‌ های او با دقت گوش بدهید. با صحبت‌ های کودک می‌توانید به افکار او پی ببرید و هرچه بیشتر به او نزدیک شوید ارتباط صمیمانه برقرار کنید.

کلام آخر

روش ‌های متفاوت و گوناگونی به جای ترساندن کودک وجود دارد. که می‌توانید از آن ها استفاده کنید. کودک با روش تربیتی مناسب می‌تواند رشد بهتری داشته باشد و آینده مناسب ‌تری در انتظار او باشد. والدین با ترساندن کودک نه تنها آن ها را آزار می‌دهند، بلکه خودشان در آینده با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. برای تربیت کودکان از روانشناس راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترساندن کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره