کودککودک و سبک زندگی

سبک های فرزند پروری | 4 سبک اصلی فرزند پروری

سبک های فرزند پروری به 4 دسته تقسیم می‌شود. سبک سهل گیرانه، مقتدرانه، مستبدانه و بی اعتنا از سبک های فرزند پروری هستند. شیوه تربیتی والدین بر همه چیز کودک تاثیر می‌گذارد. زیرا نحوه تعامل والد با فرزند می‌تواند تا پایان عمر بر زندگی او اثر بگذارد. تقریبا شیوه تربیتی و سبک های فرزند پروری خانواده ها با یکدیگر متفاوت است. برخی از والدین به شدت به فرزندان خود سخت می‌گیرند، اما عده ای دیگر اجازه هر کاری به فرزند خود می‌دهند. اما به طور کلی از این 4 سبک فرزند پروری، 3 سبک نا سالم اما یک سبک سالم است. در این مقاله راجع به شیوه های فرزند پروری به طور کامل توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از روانشناس راهنمایی بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

سبک های فرزند پروری 

سبک های فرزند پروری چیست؟

اولین بار شخصی به نام بامیرمند سبک های فرزند پروری را به 4 نوع تقسیم کرد. که این سبک ها عبارتند از سبک مقتدرانه، سبک سهل گیرانه، سبک مستبدانه و سبک بی اعتنا. از این سبک ها 3 نوع آن نا سالم و یک نوع سالم داریم. هر خانواده ای نیز یکی از این سبک‌های فرزندپروری را برای تربیت فرزندان خود انتخاب می‌کند. و از نظر هر پدر و مادری، شیوه تربیتی آنها مناسب ترین است.

اما قبل از اینکه شیوه و سبک های فرزند پروری خود را پیاده کنید، از روانشناس و مشاورین کودک راهنمایی بگیرید. از آنها بخواهید که شیوه مناسب تربیت کودک را به شما آموزش دهند تا روش مناسبی را در تربیت فرزندان خود استفاده کنید. در این مقاله هر 4 نوع سبک‌های فرزندپروری را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

سبک های فرزند پروری مقتدرانه 

یکی از سبک های فرزند پروری، مقتدرانه است. که بهترین نوع و شیوه تربیتی کودکان می‌باشد. در این سبک فرزند پروری احترام متقابل وجود دارد و اعضای خانواده برای هم ارزش قائل هستند. در این سبک والدین انرژی بسیار زیادی را برای تربیت فرزندان خود صرف می‌کنند و اصولا سیستم پاداش و تشویق برقرار است. این والدین پر محبت، سخت گیر هستند؛ اما در رفتار خود تعادل دارند. همیشه کودکانی که با این شیوه تربیتی رشد کرده اند؛ کودکان سالم تری دارند. و به شیوه بهتری با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. به شیوه کلی تری بخواهیم بگوییم؛ سبک های فرزند پروری به شیوه مقتدرانه به روش زیر است.

🔻 احترام متقابل

🔻 جایگاه اجتماعی بهتر کودک در آینده

🔻ارتباط عاطفی مناسب بین والدین و فرزندان

🔻 حمایت مناسب و کافی از فرزندان

سبک‌های فرزند پروری مستبدانه

یکی از سبک های فرزند پروری، مستبدانه است. در این سبک والدین بیشتر بر نظم و انظباط کودکان خود تمرکز دارند. و همیشه به شیوه ای رفتار می‌کنند که کودک باید در همه شرایط از آنها اطاعت کند. در این سبک فرزندان مفهومی به نام آزادی، احترام و برابری را هرگز تجربه نخواهند کرد. و هیچ یک از این رفتارها را آموزش نمی‌بینند. تنها رفتار تحکم آمیز، اطاعت از والدین و زور گویی به اشخاص پایین تر را آموزش می‌بینند. والدین توجه کمتری به احساسات کودک دارند و برای این کودکان محدودیت زیادی را تعیین می‌کنند. ویژگی های سبک فرزند پروری مستبدانه عبارت است از.

🔸 دستورات زیاد

🔸 حمایت کم از فرزندان

🔸محبت کم

🔸 کنترل زیاد

🔸 تنبیه کودک

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنبیه کودک کلیک کنید. 

سبک های فرزند پروری بی اعتنا 

سبک های فرزند پروری بی اعتنا 

یکی از سبک های فرزند پروری، بی اعتنا است. در این شرایط والدین ارتباط کمی با فرزندان دارند. و توجه خیلی کمی بر تربیت فرزندان دارند. زمان بسیار کمی بر تربیت فرزندان می‌گذارند. و نسبت به علایق و رفتار کودک اطلاعی ندارند. در این سبک تربیتی فرزندان رشد خوبی ندارند و در زندگی با خلا های مختلفی روبرو می‌شوند. ویژگی های سبک بی اعتنا عبارت است از.

🔺 کمبود محبت در فرزندان

🔺 داشتن انتظارات محدود از فرزندان

🔺نداشتن روش تربیتی مشخص و مناسب برای فرزندان

🔺 روابط عاطفی ضعیف بین فرزندان و والدین

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه لجبازی کودک کلیک کنید. 

سبک‌های فرزند پروری سهل گیرانه

سهل گیرانه یکی از سبک های فرزند پروری است. در این شیوه تربیتی والدین کودکان خود را به حال خود رها می‌کنند و کودکان اجازه دارند که هر کاری را انجام دهند. حتی والدین نسبت به تربیت کودک اصلا احساس مسئولیت نمی‌کنند. معمولا در چنین خانواده هایی هرج و مرج زیادی وجود دارد. زیرا فزندان هیچ محدودیتی را تجربه نمی‌کنند. در چنین خانواده هایی؛ والدین همه خواسته های کودک را بدون چون و چرا می‌پذیرد. به صورت کلی شیوه سهل گیرانه عبارت است از.

🔸 آزادی بیش از اندازه

🔸 مشخص نکردن حد و مرز برای فرزند

🔸در این خانواده ها اغلب فرزندان تصمیم گیری می‌کنند. 

🔸 روابط بین فرزند و والدین گرم و صمیمی است.

کلام آخر

در این مقاله با سبک های فرزند پروری والدین آشنا شده اید. همانطور که گفته شد، سبک فرزند پروری مقتدارنه بهترین شیوه تربیتی است. باید در شیوه تربیتی فرزندان خود اقتدار داشته باشید تا مبادا با سهل انگاری باعث سبک نامناسبی را برای تربیت کودک انتخاب کنید. اگر با مطالعه این مقاله متوجه شدید که شیوه تربیتی اشتباهی را برای فرزندان خود انتخاب کرده بودید؛ بهتر است که در تغییر این شیوه تلاش کنید. برای اصلاح سبک فرزند پروری خود حتما از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزند داری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

انواع سبک های فرزند پروری چه چیزهایی هستند؟

4 سبک فرزند پروری وجود دارد که عبارتند از سبک مقتدرانه، مستبدانه، سهل گیرانه و بی اعتنا.

بهترین نوع سبک فرزند پروری چیست؟

بهترین نوع سبک فرزند پروری عبارت است از سبک فرزند پروری مقتدرانه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره