رشد و مراقبتکودک

اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری

اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری امروزه تبدیل به موضوعی طبیعی شده و حتی گاها خود والدین آنها را تشویق به انجام چنین کاری می‌کنند. باید این واقعیت را پذیرفت که به دلیل زندگی در عضر تکنولوژی، سبک زندگی و حتی بازی های کودکان نیز تغییر کرده است و آنان به موضوعات دیگری علاقه مند هستند. البته ابن بدان معنا نیست که بروز اعتیاد های رفتاری در آنان امری طبیعی است. اما به هر حال آنان دیگر به اندازه نسل قبلی از انجام بازی های فیزیکی لذت نمی‌برند. از این رو باید والدین در این مورد آگاهی لازم را کسب کرده و تنها مدت زمان استفاده از این بازی ها را در آنها محدود کرده و با کمک روانشناس پیامدهای آن را به حداقل برسانند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری خطرناک است؟

براساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ والدین بیشتر نگران مدت زمانی هستند که کودکانشان صرف انجام بازی های کامپیوتری می‌کنند و نه پیامدهای ناشی از آن. اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری تا حد زیادی می‌تواند نگران کننده و حتی خطرناک باشد. مخصوصا زمانی که کودک از سنین پایین درگیر انجام چنین بازی هایی می‌گردد؛ مهارت های اجتماعی لازم را نیاموخته و مشکلات رفتاری مختلفی را تجربه می‌کند. پس اگر برخورد درستی با این موضوع صورت نگیرد؛ مشکلات مختلفی در انتظار کودکان و حتی خانواده ها است. برای جلوگیری از این موضوع حتما درباره اشتباهات تربیتی والدین بخوانید.

علت اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری

اصلی ترین دلیل اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری عدم آموزش و مدیریت صحیح از طرف والدین است. انجام چنین بازی هایی از طرف کودکان اجتناب ناپذیر است. اگرچه برخی از کودکان به طور ذاتی علاقه بیشتری به انجام بازی های کامپیوتری دارند. اما به هر حال آنان نیاز دارند تا اوقات فراغت خود را پر کرده و هیجان خود را تخلیه کنند. زمانی که دیگران روش مناسب تری را برای آنان در نظر نگیرند؛ کودکان هم روش های دیگر را ترجیه می‌دهند. بعد از مدتی به آنها وابستگی نیز پیدا می‌کنند. برای آشنایی با نحوه برنامه ریزی در استفاده کودک از موبایل کلیک کنید.

نشانه های اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری

نشانه های اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری

اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری مخصوصا زمانی که این حالت شدت می‌یابد؛ با بروز نشانه هایی همراه است. توجه به این نشانه ها و تشخیص آنها می‌تواند علامت هشداردهنده ای در مورد اعتیادهای رفتاری باشد؛ که والدین حتما باید آنها را پیگیری نمایند. در این قسمت به توضیح این نشانه های می‌پردازیم.

ابتلا به سندرم تونل کارپال

یکی از اصلی ترین نشانه های ابتلا به اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری، ابتلا به این سندرم است. که در آن کودک نشانه هایی مانند درد، گزگز، بی حسی در دست، انگشتان و مچ دست خود را تجربه می‌کند. حتی برخی از بزرگسالان نیز در اثر کار بیش از حد این حالت را تجربه می‌کنند. اما بروز این نشانه ها از دوران کودکی کمی نگران کننده است.

بروز رفتارهای خشونت آمیز

زمانی که بازی هایی که کودک انجام می‌دهد؛ مناسب سن او نبوده و یا بیش از حد در معرض آنها قرار گیرد؛ به مرور رفتارهای پرخاشگرانه ای از خود بروز می‌دهد. به طور کلی در بیشتر موارد شاهد نشانه های اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری در رفتار او به وضوح هستیم.

بروز اختلال در مهارت های اجتماعی مانند دوست یابی

چنین کودکانی در بیشتر موارد روابط اجتماعی قوی نداشته و تقریبا هیچ دوستی ندارند. آنها حتی تمایلی به داشتن دوست نیز ندارند. در برخی موارد کودک به دلیل مهارت نداشتن در دوست یابی است که به سمت بازی های کامپیوتری پناه می‌برد. و یا در اثر ابتلا به این نوع از اعتیاد دوستان خود را به طور کلی از دست می‌دهد.

عدم تمایل به حضور در فعالیت های آکادمیک و آموزشی

اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری باعث می‌شود که آنان گوشه گیر شده و تمایلی به حضور در جمع های مختلف نداشته باشند. آنان حتی از رفتن به مدرسه نیز فراری هستند.

بازی کردن بی وقفه

طبیعی است که در صورت اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری، آنان به صورت بی وقفه بازی کرده و ساعات طولانی را درگیر این کار هستند. گاهی حتی غذا نیز نمی‌خورند و تنها بازی می‌کنند.

پیامدهای اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری

اعتیادهای رفتاری نیز مانند اعتیاد به مواد مخدر منجر به بروز مشکلاتی در افراد می‌گردد. این عوارض هم بر وضعیت جسمانی تاثیر گذاشته و هم روانی.

مشکلات روانی

پیامدهای روانی اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری شامل موارد زیر است:

کم شدن عزت نفس

توانایی محدود در برقراری ارتباطات اجتماعی

نداشتن مهارت حل مسئله

افت تحصیلی

مشکلات جسمانی

مبتلا شدن به میگرن

خسته شدن چشم

نداشتن انرژی در طول روز

عدم رسیدگی به بهداشت فردی

آسیب های اجتماعی

اما این موضوعات تنها متوجه خود کودکان نیست. بلکه پیامدهای اجتماعی نیز دارد. در چنین شرایطی روابط خانوادگی نیز دچار مشکل شده و به دلیل اینکه کودک بسیار منزوی و گوشه گیر می‌گردد؛ پیامدهای اجتماعی مختلفی نیز بروز می‌کند. از طرفی افرادی که مبتلا به اعتیادهای رفتاری هستند؛ بیشتر در معرض اعتیاد به مواد مخدر و الکل نیز قرار می‌گیرند.

جلوگیری از اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری

اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری موضوعی نیست که به راحتی بتوان از آن جلوگیری نمود. اما بهترین راه، مداخله کردن در این مورد از همان ابتدا است. اگر والدین از زمانی که این امکانات را در اختیار فرزند خود قرار می‌دهند قوانینی نیز در این مورد داشته باشند؛ احتمال بروز وابستگی به حداقل می‌رسد. همچنین بهتر است قبل از خریداری هرچیزی در ابتدا فرهنگ سازی و آموزش های لازم در مورد آن صورت گیرد. برای جلوگیری از بروز این مسائل حتما در زمینه تربیت کودک مطالعه بفرمایید.

درمان اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری

درمان اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری

فراموش نکنید که اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری مانند سایر انواع اعتیاد قابل درمان است. در این زمینه والدین باید با خود کودک و عوامل دیگری مانند معلمان و یک روانشناس  کودک و نوجوان همکاری کرده و بر این مسئله غلبه کنند.

کمک گرفتن از مشاور

همانطور که گفته شد؛ بهتر است در ابتدا از یک روانشناس در این مورد کمک گرفته و این مسئله را ریشه یابی کنید. پیدا کردن علت اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری از اهمیت زیادی برخوردار است.

آموزش به کودکان

همچنین در مورد نحوه و مدت زمان استفاده از این بازی ها به کودک آموزش های لازم را داده و از طرفی دسترسی او را به این وسایل محدود کنید. او نباید بدون قید و شرط و به راحتی از این بازی ها استفاده کند.

وقت گذرانی با کودکان

زمان بیشتری را به کودکان اختصاص داده و خود نیز به عنوان والدین در فعالیت های مختلف شرکت کنید. در این حالت او نیز بیشتر ترغیب می‌شود به انجام فعالیت های واقعی بپردازد.

سخن پایانی

نمی‌توانید به طور کامل کودکان را از انجام چنین بازی هایی منع کنید. اما جلوگیری از اعتیاد آنان نیز کار دشواری نیست. از این بهتر است به عنوان والد، در ابتدا در این مورد آموزش های لازم را به کودکان داده و در مراحل بعدی میزان استفاده آنان را محدود کنید. در این سنین آنان باید مهارت های مختلفی را بیاموزند که اعتیاد و وابستگی رفتاری می‌توانند به طور کامل این فرایند را مختل کند. از این رو بهتر است در این مورد حتما از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره